Verruimde middendraf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Verruimde middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 20:30

Ik heb vorige week zondag m'n eerste wedstrijd gereden en op m'n protecol stond bij de middendraf dat ik meer moest verruimen. Ik weet dat m'n pony eerder sneller gaat dan verruimt, maar ik krijg geen verruimde draf uit d'r. Aandrijven en opvangen heb ik al geprobeerd, maar het helpt niet Verward Weten jullie wat ik misschien nog kan proberen?
Groetjes,
Nicolien

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:32

het belangrijkste is in ieder geval dat hij op de achterhand gaat lopen, maar verder zou ik eigenlijk niet echt weten hoe je dit moet oplossen

Overshadow
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:41

Ja je pony moet goed op de achterhand lopen. Mijn pony ging eerst ook alleen maar sneller draven, maar toen ik een tijdje met bandages heb gereden liep ze wel een stuk uitgestrekter..

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 21:01

Mijn pony loopt al goed op de achterhand, dat is het vreemde Verward
Heb je met bandages achter en/of voor gereden?
M'n instructrice zegt ook dat m'n pony eerst nog wat constanter aan de teugel moet lopen en dat het dan waarschijnlijk beter gaat. Maar in de B hoeft je pony niet aan de teugel te lopen en moet je wel middendraf kunnen Scheve mond ?!

Overshadow
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:13

Ik reed toen met voor en achter bandages.. maar nou heeft mijn pony zoiezo wel ruime gangen.. Wat ook wel helpt is Doorzitten en dan diep en zwaar in hetzadel gaan zitten tenminste bij mij hielp t best goed!
Ja dat van aan de teugel lopen is ook wel waar, maar je pony moet wel goed doorlopen Lachen
Wat mijn instructrice ook zegt ik je dat het goed is eerst je pony klaar te maken voor de L of hoger en dan met wedstrijden gaan beginnen.. dan kom je waarschijnlijk makkelijk de B door en kan je snel naar de L Lachen
Maar het is natuurlijk ook goed ervaring op te doen..
Ik hoop dat het lukt met je draf Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:41

Kom op mensen, alsof je met bandages om middendraf leert.
Je pony loopt niet constant genoeg aan de teugel. Duidelijk verhaal dus, de pony loopt niet los over het ruggetje, heeft de bovenlijn dus niet volledig aan het werk, dus de achterhand kan er nog verder onder. Als dat gebeurt dan maakt de pony meer front, dan hebben de schouders meer vrijheid en dan kan de pony verruimen.

Nu dus oefenen op het loslaten van de bovenlijn, kleine stukjes verruimen en dan niet harder gaan.

Overshadow
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:45

Kleintje schreef:
Kom op mensen, alsof je met bandages om middendraf leert.
Je pony loopt niet constant genoeg aan de teugel. Duidelijk verhaal dus, de pony loopt niet los over het ruggetje, heeft de bovenlijn dus niet volledig aan het werk, dus de achterhand kan er nog verder onder. Als dat gebeurt dan maakt de pony meer front, dan hebben de schouders meer vrijheid en dan kan de pony verruimen.

Nu dus oefenen op het loslaten van de bovenlijn, kleine stukjes verruimen en dan niet harder gaan.


Ik zeg ook niet dat je met bandages middendraf aanleerd maar mijn pony ging wel meer haar benen strekken.! Lachen

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 08:24

Ik ga dus maar beter aan de teugel rijden, dan komt de middendraf vanzelf wel En de middendraf zijn de enige 5jes in m'n proef, dus op zich kan ik het wel ophalen met de andere onderdelen Haha!
Bedankt voor jullie reacties!

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:05

Het heeft ook heel veel met balans te maken.. idd het verhaal mooi van achteruit over de rug, en wat heel belangrijk is, die hals op lengte houden.
Als jij bijvooorbeeld je hoofd tussen je schouders trekt dan kan je ook je armen niet naar voren zwaaien. Heb je dat helemaal voor elkaar, dan is het ook nog heel belangrijk dat je je pony niet uit zijn tact en ritme haalt, dus eerst 1 of twee pasjes verruimen, goed op letten dat de pony mooi vanachteruit vertrekt en op lengte blijft.
Dat bouw je uit in de loop van de tijd, maar ik weet uit ervaring dat daar een hele tijd overheen kan gaan. Maak het ook niet moeilijker voor je pony, door lange stukken te gaan 'verruimen' want dan valt ie alleen maar in de fout.(het commentaar, niet sneller maar ruimer, heb ik vaak op mijn protocol gezien, toen ik met mijn pony starte, maar uiteindelijk hebben we daar wel goede cijfers voor gehaald)

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:08

xxNicolienxx schreef:
Maar in de B hoeft je pony niet aan de teugel te lopen en moet je wel middendraf kunnen Scheve mond ?!


Ook in de B hoort je paard nageeflijk te lopen Lachen

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:37

er is al eerder aangegeven dat je paard van achteruit moet lopen. je zegt dat ie dat al doet maar dat ie niet met constant aanleuning loopt. dan vind ik het heeeel knap dat ie wel vanuit de achterhand loopt want dat krijg ik niet voor elkaar als het dier niet constant loopt. het is namelijk de bedoeling dat het dier door de achterhand iets onder te brengen de voorhand meer ruimte geeft om te verruimen. als je paard dan met zn hoofd in de lucht loopt (of iig niet nageeflijk aan de teugel) dan kan hij nooit goed op het achterbeen lopen.

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 19:55

M'n pony loopt echt goed op de voorhand, ze loopt wel onspannen en geeft daarbij ook wel na, maar soms komt ze weer omhoog (vooral met (voor haar) wat lastigere dingen) dat bedoel ik ermee dat ze niet constant aan de teugel loopt.
Het paard van een vriendin van mij loopt ook niet aan de teugel, maar kan heeft wel een perfecte middendraf vanuit de achterhand!

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:00

Op het moment dat ze omhoog komt, wil alleen maar zeggen dat ze niet goed aan het been en dus ook niet goed vanachter uit loopt.
Ze kan zichals het ware, afzetten tegen je hand..
Een pony die niet van achter uit over zijn rug, mooi in de aanleuning loopt, kan geen correcte middendraf laten zien , De 1 gooit wel zijn voorbenen verder weg, en dat ziet er spectaculair uit, maar een midden draf is dat zeker niet.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:07

xxNicolienxx schreef:
M'n pony loopt echt goed op de voorhand, ze loopt wel onspannen en geeft daarbij ook wel na, maar soms komt ze weer omhoog (vooral met (voor haar) wat lastigere dingen) dat bedoel ik ermee dat ze niet constant aan de teugel loopt.
Het paard van een vriendin van mij loopt ook niet aan de teugel, maar kan heeft wel een perfecte middendraf vanuit de achterhand!


Huh.. Verward
Je pony moet toch juist goed op de achterhand lopen!!
anders kan die nooit voor mooi leren strekken Knipoog

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:47

ik heb het geleerd dat je veel been moet geven.. maar dat je dat aan de voorkant op moet vangen.. dus voorwaarts maken.. maar korte ophoudingen geven met je handen.. en dan goed je been eraan houden.. en je zit.. die is ook erg belangrijk.. met je zit moet je je paard naar voren duwen als het ware.. en ook weer opvangen met je zit. zo heb ik het geleerd.. ik weet niet of je er wat aan hebt.. maar in ieder geval succes ermee!!

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 09:57

Ik bedoelde op de achterhand Bloos! Dat bedoelde ik ook Bloos! Ik snap ook niet waarom ik het verkeerd op geschreven heb Bloos! Maar in iedergeval ik probeerde ook duidelijk te maken dat ze wel of de achterhand loopt.
Ghani bedankt voor je tips

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:38

Ghani schreef:
.. en je zit.. die is ook erg belangrijk.. met je zit moet je je paard naar voren duwen als het ware.. en ook weer opvangen met je zit. zo heb ik het geleerd..



Je moet juist niet overdreven gaan lopen duwen en terugwerken met je zit. Het is de bedoeling dat je zit mooi je paard volgt en ja, je moet ook in de wat gevorderde dressuur meer op je zit gaan rijden, maar niet in de zin van naar voren duwen met je zit, want zo werk je het paard alleen maar tegen! Je kan bv. wel wat sneller of langzamer gaan lichtrijden om het tempo wat te veranderen en wat dieper / zwaarder gaan zitten om het gewicht wat meer op de achterhand te krijgen. Verder worden gewichtshulpen ook gebruikt met zijgangen.
Maar ten alle tijden niet je paard naar voren duwen met je zit, want dat lukt toch niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:51

Overshadow schreef:
Mijn pony ging eerst ook alleen maar sneller draven, maar toen ik een tijdje met bandages heb gereden liep ze wel een stuk uitgestrekter..

Dit vind ik echt
de tip van de maand
Clown

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:56

Jippie"]
[quote="Overshadow schreef:
Mijn pony ging eerst ook alleen maar sneller draven, maar toen ik een tijdje met bandages heb gereden liep ze wel een stuk uitgestrekter..

Dit vind ik echt
de tip van de maand
Clown
[/quote]


Idd... Anky here i come!!! Haha!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:39

Overshadow"]
[quote="Kleintje schreef:
Kom op mensen, alsof je met bandages om middendraf leert.
Je pony loopt niet constant genoeg aan de teugel. Duidelijk verhaal dus, de pony loopt niet los over het ruggetje, heeft de bovenlijn dus niet volledig aan het werk, dus de achterhand kan er nog verder onder. Als dat gebeurt dan maakt de pony meer front, dan hebben de schouders meer vrijheid en dan kan de pony verruimen.

Nu dus oefenen op het loslaten van de bovenlijn, kleine stukjes verruimen en dan niet harder gaan.


Ik zeg ook niet dat je met bandages middendraf aanleerd maar mijn pony ging wel meer haar benen strekken.! Lachen
[/quote]

Watvoor bandages heb jij dan?? Ik ben benieuwd... want ja, als het ECHT werkt wil ik die wel eens lenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:46

je middendraf meer voorbereiden helpt ook denk ik. Eerst verzamelen, zodat je de achterhand er dus meer onder krijgt en dan eerst rechtrichten en dan gaan! (eerst rechtrichten, omdat ie anders in gallop gaat)

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:18

Ja, je kan van je pony of paard nooit zeggen dat hij goed op de achterhand loopt , want het kan altijd beter!! Bij elke klasse moeten ze weer iets beter op de acterhand lopen en het is vaak nooit goed genoeg!!

En middendraf komt vaak met veel trainig vanzelf was bij mijn paard ook nu is hij 8 en nu begint het pas te komen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:58

LadyJane schreef:
Watvoor bandages heb jij dan?? Ik ben benieuwd... want ja, als het ECHT werkt wil ik die wel eens lenen!

moeten die ook nog in een bepaalde kleur zijn om je paard meer te laten strekken of zo?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:08

Jippie"]
[quote="LadyJane schreef:
Watvoor bandages heb jij dan?? Ik ben benieuwd... want ja, als het ECHT werkt wil ik die wel eens lenen!

moeten die ook nog in een bepaalde kleur zijn om je paard meer te laten strekken of zo?
[/quote]

rood om te laten strekken,
blauw voor verzamelen
en beigge voor pirouettes

Bloos Schijnheilig

on topic:
Laat een buitenstaander eens heel kritisch kijken of je pony inderdaad zijn achterhand goed gebruikt en in balans loopt. Kijk voor de rest naar de lichamelijke mogelijkheden van je pony (de een heeft meer ruimte dan de ander en kan dus beter strekken).

*edit: typo verwijderd*

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:55

Jippie"]
[quote="LadyJane schreef:
Watvoor bandages heb jij dan?? Ik ben benieuwd... want ja, als het ECHT werkt wil ik die wel eens lenen!

moeten die ook nog in een bepaalde kleur zijn om je paard meer te laten strekken of zo?
[/quote]
Zie je, zo komen we weer bij het topic "witte bandages, zinvol of niet".
Knipoog

Daarom rijdt iedereen dus met witte bandages los. Snel je paard nog even leren strekken voor de proef!