Gezocht: IJslanderhengst ter dekking!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Gezocht: IJslanderhengst ter dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 11:51

Voor 'mijn' IJslandermerrie Sikiley zijn we op zoek naar een mooie IJslanderhengst zodat Sikiley nog één keer mama kan worden.
Wie heeft ervaring en weet een mooie hengst voor Siki?
Ze is trouwens een schimmeltje voor wie het wil weten.

Faber quisque fortunae suae


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:16

Heeft je merrie papieren? Wil je een 4 of een 5 ganger fokken (en wat is de merrie zelf?) Wat zijn haar sterke en zwakke punten? Wil je een koel recreatiepaard of een temperamentvol wedstrijd showdier fokken? Aan welke hoogte van dekgeld denken jullie? Zoek je alleen in jullie buurt of in het hele land?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:23

je kan via icelandic horses vast wel wat vinden, maar daarvoor moet je geregistreerd zijn.
verder ken ik alleen enkele belgische hengsten. ik hoop dat je wat kan vinden. kan je trouwens iets meer specefiek zijn?
qua karakter, gangen, bouw bedoel ik, wat je wilt dat eruit komt? dan kunnen anderen je vast beter helpen.

Enya - Daya :-)

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:27

Ze heeft al eerder veulens gehad? Van welke hengsten en wat was het resultaat? Wat zou je aan deze veulens verbeterd willen zien en wat was juist positief?

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:30

Alet, ik denk niet dat het zo werkt om een hengst voor bij je merrie te zoeken. Als je je merrie wilt laten dekken zul je toch echt wat research moeten doen en zelf een aantal hensten bekijken, bedenken wat voor eigenschappen je merrie heeft, welke eigenschappen je wilt verbeteren, wat je belangrijk vindt, of het een vier of vijfganger is, wat haar gangenaanleg is enz,enz. OOk is het belangrijk om naar haar bouw te kijken, hoe is haar hals aangezet, hoe is haar kruis enz.
Ben je naar de keuring geweest, vorig jaar? Dan had je daar het hengsten aanbod kunnen bekijken. Op die manier kun je het beste een hengst vinden die bij jouw wensen past en bij je merrie. Maar ik wil je bovenal meegeven, ga niet over een nacht ijs en bedenk heel goed wat je wilt qua hengst!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:10

tsja irsa je hebt helemaal gelijk! maar ik was benieuwd of er mensen zijn die goeie evaringen hebben met fokkers ed. en ik ben gewoon heel erg enthousiast!
Sikiley is van zichzelf behoorlijk pittig en we zoeken idd een wat rustigere hengst voor haar. ze heeft eerder één veulen gehad.
ze is zelf een 4 ganger.
naar een keuring gaan is natuurlijk een geweldig idee!
is er niet ergens in april een keuring?

het veulen hoeft niet een geweldig wedstrijdpaard te worden, het is meer voor de 'fun' zeg maar... en ze is 15 dus als het wat moet worden, dan moet dat wel dit jaar ongeveer gebeuren...
bedankt voor de tips, was ook zeker van plan om een heleboel hengsten te gaan bekijken!!

Faber quisque fortunae suae

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:10

sikiley staat trouwens ook op icelandic horses, waar ik ook bij ben aangemeld.

Faber quisque fortunae suae

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:02

wil je het bij vier gangen houden of wil je een vijfgang hengst?

is je merrie stevig van bouw of luxe en wat voor type hengst wil je , een robuuster type of een luxe shower(lees net dat het geen super wedstrijdpaard hoeft te zijn Tong uitsteken )

ik heb een hengstveulen van hannibal frá aldenghoor
ontzettend lief hengstje(heeft de moeder trouwens ook erg invloed op gehad, das ook een scheet namelijk)
het is een vijfgangertje wat ontzettend veel tölt laat zien
en hij is niet te luxe

van Byr (staat bij de breidablik) heb ik ook al een heel stel nakomelingen van gezien en dat zijn over het algemeen ook leuke paarden (Byr is zelf trouwens ook heel gaaf)

ik ben zelf ook nog weg van Askur fra Gerdum en eyferdingur frá akureyry, maar het moet natuurlijk wel bij je paard passen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 07:16

Ik zou niet voor een vijfganger hengst kiezen als je zelf een vierganger hebt. (zie discussie icelandic horses) Hannibal, daar ben ik persoonlijk niet zo weg van, ik heb hem een aantal keer zien lopen en was erg teleurgesteld in zijn gangenwerk. Eyferdingur geeft vind ik persoonlijk wel vaak veulens met een heel lomp hoofd, maar ze hebben allemaal veel beweging. Thekkur geeft echt hele gave veulens, maar dat is wel vaak weer een iets luxer model. Zelf vindt ik de nakomelingen va Hottur heel gaaf. Hottur zelf staat naast mijn weiland op stal en vindt het echt een hele leuke hengst, ik heb een paar van zijn nakomelingen gezien en zie zijn allemaal super! Heel veel beweging, echt heel gaaf!
Maar nogmaal is zou eens goed kijken naar de bouw van je merrie en dan een eisenlijstje maken. Ik weet niet precies wanneer de hengstenkeuring is, in april of mei, maar als ik jou was, zou ik daar zeker heen gaan, je krijgt dan gewoon een goed beeld van wat er is en het is dan volgens mij nog echt niet te laat om dan een beslissing te nemen!
Veel succes!


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 09:43

Siki is zelf een ronde IJslander, dus niet een luxe type.
Vind dat zelf mooier dan zo'n smalle IJslander.
Bedankt voor alle tips!!

Faber quisque fortunae suae

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:32

Ik zou haar weer gewoon naar Eyfirdingur doen. Ingimar (haar vorige veulen) heeft afgelopen jaar op de WK gelopen!

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:37

ik denk niet dat Ingimar het paard is wat je zou willen fokken.. En al helemaal niet als gemiddelde doorsneeruiter. Dat is nou niet bepaald het paard waar je iedereen op kan zetten; als veulen was het al een lastpak; als je een wedstrijdtopper zou willen fokken, zou ik het idd nog een keertje aan Eyfirdingur overlaten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers