Wiens paard onterecht goedgekeurd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Wiens paard onterecht goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 14:13

Een vriendin van mij heeft een geweldig paard moeten laten afmaken omdat het ernstig OCD had met 'gevolgschade'. Om dat te voorkomen heeft ze haar nieuwe paard van a tot z laten keuren en röntgenen. Na ruim een half jaar van inrijden en trainen werd het paard kreupel. Na vele dierenartsbehandelingen die niet hielpen een andere dierenarts ingeschakeld. Die heeft de foto's bekeken en zag een lichte vorm van OCD, overigens wel zo ernstig dat het paard niet voor de sport goedgekeurd had mogen worden. Op nieuwe röntgenfoto's bleek dat de OCD heel actief was en sterk verergerd. Dit paard is onlangs afgemaakt.

Hier op Bokt zie ik toch vaak dit soort dingen langskomen, vandaar mijn vraag: wie heeft een paard dat aantoonbaar onterecht is goedgekeurd, klinisch en/of röntgenologisch?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:18

ho ho! Een paard met OC is niet altijd duidelijk te zien op rontgen! Pas als het OCD wordt kan je het (meestal!!!) zien

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:19

En OCD hoeft niet altijd een reden te zijn om een paard af te laten maken. Een operatie kan een hoop problemen weghalen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:20

Zie ook niet wat er hier fout is gegaan.
Citaat:
OCD heel actief was en sterk verergerd

je zegt het eigenlijk zelf al, dus was er bij de 1e keuring vrijwel niks aan de hand.
als je geen enkel risico wilt in de paarden, is er maar 1 oplossing, gaan dammen Lachen

En idd kleintje, ocd hoeft helemaal geen ernstige gevolgen te hebben

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 14:25

De tweede dierenarts zag de OCD wel op de foto's van de eerste keer, de eerste dierenarts had het niet gezien (spronggewrichten). Het was volgens die tweede dierenarts en de kliniek in Emmeloord niet te opereren, het bot was helemaal aan het 'instorten' zoals ze het uitdrukten. Op de eerste foto's was dat wel zichtbaar maar niet erg opvallend, de kwaliteit van de foto's was ook slecht werd mij verteld. De verzekering heeft een extra rapport laten opmaken door 'Utrecht', daar waren ze het met de kliniek eens.
Het is gewoon heel sneu voor haar. Ze hield veel van dat paard.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 14:27

Mijn vraag blijft: wie heeft een paard dat goedgekeurd is, maar niet goedgekeurd had mogen worden?!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:39

Hee

het kan toch heel goed zijn dat het paard bij de 1e keuring nog niets mankeerde en bij de 2e keuring wel iets heeft opgelopen?. Ik heb mijn paard ook laten keuren met rontgen 2 jaar geleden. Toen was hij helemaal goed, maar dat wil niet zeggen dat hij nooit iets zal mankeren of dat hij verkeerd gekeurd is. Het kan altijd fout gaan. Je kan hem maar gewoon het beste rontgen laten keuren, dan kan hij nog altijd wat krijgen, maar dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan dat hij bij de aankoop 100% goed was.

Groetjes geriette

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:03


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:03

Ik heb een zelfde geval gehad. Paard verkocht en ik had m bij aankoop op de foto's laten zetten: toen was hij goed. Ik beest verkocht (met mijn foto's), word ik een jaar later gebeld dat hij spat heeft en dat haar dierenarts zei dat dat al op mijn foto's te zien was. Ja, als je weet dat er spat is beoordeel je foto's misschien anders, ik geloof dat op basis van mijn foto's een goede beoordeling toch terecht was. Tenslotte heeft ook de verzekering hem op basis van deze foto's geaccepteerd en dat doen ze echt niet als ze problemen verwachten!!

En inderdaad ocd kan er na verloop van tijd heel anders uitzien, oc en ocd zijn op zich geen reden om je erg ongerust te maken...

Culemborg here I come!!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:17

Mijn paard (imiddels ingeslapen) is ondanks ataxie goed gekeurd, en bewijs achteraf maar dat ze het al had.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:29

Biepmiep schreef:
Mijn paard (imiddels ingeslapen) is ondanks ataxie goed gekeurd, en bewijs achteraf maar dat ze het al had.....


Ja, das vervelend..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:41

die van mij is met erge koehakkige stand goedkeurd en wrsch al aanwijzingen voor spat op de foto's

maar ja ik was een manegemeisje en wist niet eens wat een koehakkige stand was en wat de gevolgen konden zijn

na 13 mnd had ze spat, DA ze ja had je kunnen verwachten gezien de 1e foto's en die beenstand

tsja er was ons niets gezegd!

nu 7 jaar later heeft ze na spat&hko M1 dres+ L spr gelopen en nu weer acteive spat LA en dus met pensioen (ze wordt dit jaar 14...)

maargoed, t is een erg harde les voor ons geweest, inmiddels weet ik wel alles van beenstanden en alle soorte kreupelheid(meer bij DA geweest dan onbezorgd kunnen rijden) en heb inmiddels wel daarna nog 2 gezonde paarden gekocht, waarvan degene die voor mij was ook steeds wat aparts heeft maar niets blijvends gelukkig

dus ook al is je paard 100% gezond en terecht goedkeurd is, door overmacht kan ie altijd blessures krijgen(ik noem : knock out gaan ivm bloedprop in hersenen, allergische reacties op insecten en dus mega bulten, niet rijden dus, tegen de muur schoppen spronggewricht dik, 6 weken boxrust, koliek, zoolkneuzing, hoefzweer etc etc)

maar idd soms worden er fouten gemaakt bij de keuringen en soms heb je helaas gewoon pech, ik heb het dus beide gehad, maar ja at kan je er aan doen?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:11

Biepmiep schreef:
Mijn paard (imiddels ingeslapen) is ondanks ataxie goed gekeurd, en bewijs achteraf maar dat ze het al had.....

Misschien had ze het toen ook nog niet

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:23

Mijn oude paardje Siko was drie jaar en we lieten hem klinisch keuren. Een half jaar na aankoop begonnen de problemen met pezen en hoeven. Uiteindelijk wel een fantastisch recreatiepaard maar geen dressuurpaard zoals wij wilden. Alles geprobeerd, bleek dat hij een hoefafwijking had (teveel kraakbeen in de hoeven). Hij had achteraf gezien nooit goedgekeurd mogen worden voor de sport (hij is bij latere keuring ook afgekeurd). We hebben er twee jaar flink lopen klooien met een paard wat niet geschikt was voor dressuur. Echt best zielig. Gelukkig heeft ie nu een beter tehuis, waar ie lekker kan buitenrijden en knuffelen.
Het volgende paard is ook röntgologisch gekeurd, maar ik denk dat geen enkele keuring 100% kan zijn. Soms heb je gewoon onwijze pech! We hebben er wel wat van geleerd.

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:55

Wij hebben jaren geleden een pony klinisch laten keuren.
Hij was op beide voorbenen bij de buigproef positief. De toenmalige eigenaar heeftt 'm toen op beide voorbenen op de foto laten zetten. (echter maar van 1 gewricht) Dat was goed en daarom heeft de dierenarts er een bewijs van goedkeuring bijgedaan, terwijl hij zwaar kreupelde bij de buigproef en er met de sesambeentjes iets mis bleek te zijn.

M1+10

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 21:32

Wat een onzorgvuldige dierenarts. Natuurlijk geeft een keuring geen garantie dat alles goed is en blijft, maar het is een uitgangspunt.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:34

Hallo zal ik dan ook maar even mijn verhaal doen!
Ik heb eind mei een 4 jarige Gribaldi X Ferro gekocht zowel klinisch en rontgenologisch laten keuren,je voelt het al aan komen natuurlijk .....helemaal goed gekeurd!
Zelfs op het rapport staat prima gezond sportpaard!
Wij hadden het paard een paar dagen op stal en de ellende begon! Ja ...... kreupel!
Naar de kliniek en wat bleek het paard heeft arthrose in het hoefgewricht!
Ik de keuringsarts gebeld en die gaf als andwoord ach het paard liep er toch niet kreupel op!
Nou geen poot heb je om op te staan om dan het paard nog terug te doen,want je bent inmiddels al een aardig tijdje verder voor dat er eindelijk 100% duidelijkheid is wat je paard precies mankeerd !
Ik heb zowel de kliniek als mijn eigen stal dierenarts de aankoopfoto's op cd-rom laten beoordelen,en beide artsen gaven toe dit paard nooit goed gekeurd te hebben voor de sport!
Om rechtelijk sterk te staan heb ik ook de foto's nog eens laten beoordelen door de radioloog in Utrecht,omdat alleen Utrecht voor een zaak rechtsgeldig is!
Ook de radioloog heeft voor mij op papier gezet dat er duidelijke aanwijzingen zichtbaar waren voor arthrose in het hoefgewricht!
Verschillende behandelingen hebben wij laten uitvoeren bij ons paard,maar helaas word het paard alleen maar slechter!
Laatste behandeling zjn wij nu mee klaar en heeft ook niets geholpen!
Paard is nu afgekeurd,van de week krijg ik bericht waar en wanneer ik afscheid kan nemen van mijn paard!
Schandalig dat zo een arst rechtstreeks mag keuren voor de verzekering!
Dit trieste verhaal heeft zeker een vervolg van mijn kant,ik heb het tv programma Kat in de zak geschreven!
Binnenkort zijn wij te zien op tv,waar ook de keuringsarts in ter sprake zal komen!
Maar goed wij zitten met het verdriet,wij moeten afscheid nemen van ons lieve mooie brave knappe en nog veels te jonge paard!
Een verdrietige Lundi

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:41

Afbeelding

Dit is onze kanjer,waar wij zeer binnenkort afscheid van moeten nemen!
Snik snik snik snik Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:47

Twee maal heb ik het meegemaakt. De eerste keer had ik een paard verkocht en die wilde deze mensen door hun eigen veearts laten keuren. Prima........twee dagen later belde ze: Hij was klinisch zo slecht, ze konden hem achter geeneens keuren, op de volte had de veearts nog nooit zo kreupel paard gezien, zei hij Scheve mond Dezelfde avond hebben die mensen hem teruggebracht en hun geld teruggekregen van ons. Zodra ze weggingen heb ik het paard op de kleine harde volte gezet, en ik zag er helemaal niets aan. De volgende dag heb ik zelf de buigproeven gedaan ( vaker gedaan, had veearts die rugproblemen had vroeger, en dan hielp ik vaak met keuren) En wederom, paard was helemaal ok.

We hebben het paard een week later laten overkeuren, klinisch en rontgenologisch. Paard was helemaal 100% ok. Dit hebben we gedaan in een kliniek die ook PROK mag keuren.


Andere paard hadden we verkocht en bij de veearts na keuze laten keuren. Volgens die arts had ze aan beide benen spat. Ook in deze kwestie twijfelde we, hebben we bij een bekende gerenommeerde kliniek het paard laten overkeuren. En wederom 100% goed!

Dus er worden weleens fouten gemaakt!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:30

wat een ellende allemaal!
Niet te geloven dat dit gebeurt.
heb er geen woorden voor.
leef erg met jullie mee.
tis om pijn in je buik van te krijgen!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:35

Paarden houden is risico lopen........ ik vind het nogal kort door de bocht om de eerste veearts de "schuld" te geven......

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:57

gijsenkim schreef:
Paarden houden is risico lopen........ ik vind het nogal kort door de bocht om de eerste veearts de "schuld" te geven......

Hoezo is dit kort om die eerste veearts de schuld te geven?
Ik laat mijn paard klinisch en rontgenologisch keuren,betaal daar flink wat geld voor,mag ik dan ook misschien weten wat er op de foto's zichtbaar is?
Als deze arts mij had vertelt dat er duidelijke aanwijzingen waren voor artrhose had ik dit paard toch nooit gekocht!
Dan had ik deze problemen nu ook niet gehad!
Drie dierenartsen zien het op de foto's en hij zegt gewoon ja het is zichtbaar,maar het paard liep klinisch goed!
Wie gaat mij vertellen wat een rontgenologische keuring dan nog voor zin heeft?
Sorry hoor Gijsenkim,maar ik vind dat je een beetje makkelijk over dit soort dingen je mening neerzet!
Weet je wel wat voor emotionele kant er ook aan te pas komt?
Lundi

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:43

Ik heb eens 2,5 jarige laten keuren bij een hele goede dierenarts.
Die heeft het paard goedgekeurd en toch heb ik hem niet gekocht.
Paard had namelijk 2-3 op de straalbenen en dat vond ik niet goed genoeg. Ik vond het wel een moeilijk geval, de dierenarts wist waar het paard voor gebruikt zou moeten worden en dan zou het zo maar op kunnen slaan en kreupel worden. OP dat moment had hij er nog geen last van, maar ja er was ook nog niks gedaan met het paard.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:08

gijsenkim schreef:
Paarden houden is risico lopen........ ik vind het nogal kort door de bocht om de eerste veearts de "schuld" te geven......


Zo dus al zou jij een duur sportpaard voor je kind kopen,en het paard is na een zeer korte tijd kreupel,leg jij je daar bij neer!
Het verdriet van je kind gaat wel weer over,en de dierenarts heeft een foutje gemaakt,maar ja dat kan gebeuren,dat je een hoop geld betaald heb voor een dure keuring maakt niet uit,en zelfs maakt het niet uit dat die dierenarst niet gemeld heeft wat er zichtbaar was op de foto!
Ik neem an dat je een paard niet voor niets helemaal laat keuren!
Waarschijnlijk laat jij het er gewoon bij zitten,en zal de dierenarts niet aanpakken op de fout die heeft gemaakt!
Het verdriet en alle rompslomp er om heen neem je voor lief!

[color=#FF4000]Gelukkig Nieuw Jaar allemaal
Acapulco Je bent Geweldig!
[color=#FF00BF]
[/color][/color]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:13

Paarden hebben de neiging net zoals elk ander wezen van vlees en bloed om blessures op te lopen.

Jouw geval Lundi is een appart geval, en ik denk ook dat je in je recht staat. Maar het geval van Rosieposie is een duidelijk geval van gewoon pech hebben. Iets wat toen niet op de foto´s zichtbaar was is er nu wel. Ze zegt zefl dat het een aggresieve vorm is....... hoe had de VA dat toen moeten zien dan????

Natuurlijk kan een va fouten maken...... maar een jaar na dato kan een dier gewoonweg lijfelijke afwijkingen krijgen die er een jaar daarvoor niet waren... Ik vind het nogal iets om een va de "schuld" te geven omdat een paard zich zo ontwikkeld..

Een vroegere collega van mij ging in mei voor een bloedonderzoek waar niks uitkwam en in september was hij dood! Kanker! In mei nog niks te zien, niks te vinden. Moeten zijn nabestaanden dan ook de Arts de "schuld" geven.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Tess1 en 134 bezoekers