Les van Bent Branderup

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Les van Bent Branderup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:18

Afgelopen weekend was het zover. Nadat ik in december al bij zijn eerste les in Nederland was geweest om te Cheese! kregen Llano en ik deze week zelf les van Bent Branderup.

Afbeelding

Het was waanzinnig leerzaam en heel inspirerend om bij deze rijkunstenaar te lessen. Heel frappant was dat hij me in galop travers, rechtstellen, volgende lange zijde schouderbinnenwaarts, appuyement, 1/2 piroutte, terug appuyeren, doorgaan in renvers (contra) galop en wissel liet rijden. Op de wissel na, Llano deed nog één draf pas, lukte dat "zomaar" Cool en dat voor een combinatie die L start in de reguliere wedstrijden Haha! .

We hebben voor het komende halfjaar huiswerk meegekregen. waarmee ik aan de slag kan en in Augustus bij de volgende les hij de voortgang zal bespreken!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:15

Wat is dit voor tovenaar die je dit laat doen en waarbij je ook pas weer over een half jaar les hebt Knipoog?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 01:31

Bent is van de "klassieke" (hoge) school. Dressuur rijden op deze manier is een een kunstvorm en erop gericht om het paard te leren de ruiter correct te dragen (dus niet OM de oefeningen maar DOOR de oefeningen). Ik kan je zijn boek "Akademische Reitkunst" en bijbehorende video's aanbevelen, of kijk op zijn site http://www.branderup.de/ om een indruk te krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:36

Schitterende foto...(die jas van die man! )

Ik voel me zomaar een klein 100 jaar terug in de tijd Lips are sealed

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 01:59

Maar ook wel praktisch die mantel. Het was KOUD, en de goede man gaf alle 8 deelnemers ieder twee keer een half uur praktijkles op zaterdag en zondag nog eens een half uur, afgewisseld met theorieblokken voor de hele groep. Fotos van de clinic in December staan nog hier: http://www.paardenfoto.nl/paardenfoto/branderup.htm, die van afgelopen weekend volgen binnenkort.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:59

Leuk Marcel!!!! Overigens voor de geïnteresseerden: http://www.branderup.de is een erg leuke site.
Nelly Abbenes (toevallig ook in Nederland dit weekend) heeft geruime tijd bij Branderup gewerkt en getraind, dat zie je in de manier van werken duidelijk terug!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:11

Een paar jaar terug stond volgens mij in Bit een artikel over hem. De foto op zijn site is hijzelf met zijn hengst Hugin, een blinde Knapstrupperhengst met talloze fysieke problemen die hij tot hogeschooldressuur heeft opgeleid. Hij heeft (in Cavallo gelezen) ook een zwarte Kladruber en een Holsteiner schimmelmerrie die beide lichamelijk ook van alles mankeerden (echt ernstige dingen). Hij had vroeger, zo vertelde hij, geen geld voor goede paarden daarom kocht hij paarden die geestelijk of lichamelijk in de knoei zaten.
Hij heeft ook verschillende klassieke dressuurmethoden uitgeprobeerd en vertelde dat het eigenlijk niet uuitmaakt welke methode je hanteert, zolang je je er maar consequent aan houdt m.a.w. de ene methode is niet beter dan de andere.
Ik vind hem een heel bijzonder mens met een heel aantrekkelijke eigen stijl. Ik heb het helaas gemist, maar hoop volgende keer eens bij een clinic te kunnen zijn.

Marcel, wat zit je mooi en wat een prachtige Andalusier heb je!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:10

Zo wat gaaf! Ik dacht dat hij zelf geen les meer gaf, maar het voortaan overlaat aan de leerlingen die hij heeft opgeleid?
Heb je nog meer foto's?

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:14

Wat een ontzettend lekker ding, die Andalusier van je! Vind het er op die foto ook erg netjes uitzien
Wat zou ik graag meegedaan hebben zeg...

Trouwens, die jas/mantel van Bent lijkt met een Jack the Ripper kostuum Bloos

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:27

Wauw wat een mooi paard zeg! Ziet er super uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:28

Intrigerende man is dat.... tegelijkertijd geniaal, griezelig en nog iets met een g... Ik heb dat betreffende artikel uit de Bit toevallig laatst weer opnieuw gelezen, rare man....
Ben een heel klein beetje jaloers op je, DonMarcello..... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:34

Sonja schreef:
Intrigerende man is dat.... tegelijkertijd geniaal, griezelig en nog iets met een g...


Bedoelde je soms "geschift"? *LOL* Is niet ieder genie een beetje getikt? Heb grote bewondering voor die man, maar hij dendert (zoals zovele genies) een beetje door Lips are sealed

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:59

Hoe heb je in vredesnaam kunnen regelen dat je les kreeg van deze man?? Het lijkt mij een geweldige ervaring. Komt hij toevallig nog een keertje terug voor les? Ook al kan ik alleen maar kijken, lijkt mij al heel leerzaam.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:05

Gemoedelijk, Groot kunstenaar, GOED.
Hij is allerminst geschift, of getikt. Wel vol passie over de mooie dingen in het leven en natuurlijk wel wat exentriek, maar dat is ook een beetje zijn handelsmerk. Hij kan héél goed het "waarom" onderbouwen, in plaats van het "hoe". De theorie is best pittig, maar als je het eenmaal begrijpt en je het eindoel weet te stellen, wordt de weg daar naar toe veel duidelijker.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:14

Geweldig hoor, daar zou ik ook nog wel eens een les bij willen rijden, lijkt me heel intressant, toppie foto hoor OK dan!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:28

Ik hoorde vorig jaar bij mijn zadelmaker(Meppel) dat ie naar Nederland zou komen.
Ze waren helemaal enthousiast over hem.
Ik heb toen niks kunnen vinden.
Behalve dat artikel over hem in de Bit...

Excentrieke man,dat wel Haha!


In welke taal geeft hij trouwens les?
En op welke locaties geeft hij die lessen,tegen welke prijs??
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 24-02-04 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:31

Was die les in het Duits? Lijkt me nogal pittig als ik alles in het Duits nou moeten kunnen ontcijferen...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:37

Duits of Engels. (of Spaans of Deens) Nadeel van Engels is dat ze vaak niet de juiste termen hebben om het goed uit te leggen. Dus hij gooit er Duitse woorden doorheen voor Schwung, Takt, Losgelassenheit etcetera.
Als je eerst de boeken leest en video's bekijkt wen je redelijk snel aan het Duits.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:41

Wauw wat een geweldig paard heb jij hee Kwijl
Erg gaaf dat je van deze GOEDE man les mocht krijgen!
Hij ziet er wel appart uit in die jas hee! ( net zo'n tovenaar Haha!)
Maar ik kan me voorstellen dat jij er veel van kan leren!
Veels succes met het oefenen he

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:50

Mijn eerste twee gedachtes:
1. Kwijl dat paard!!! Kwijl Kwijl
2. Oe, Zorro *LOL*

Ben erg benieuwd naar jullie vorderingen over een half jaar. En een L-paard al die kunstjes laten doen? Wordt tijd dat ik me ook ga verdiepen in deze man Knipoog

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:57

Het gáát dus niet om de kunsjes al is het natuurlijk wel heel leuk. Het was meer een bevestiging dat als je in STAP schouderbinnenwaarts, travers en keertrwendingen kunt rijden, je dat dus ook in galop kan (mits de galop zelf natuurlijk goed genoeg is). Het zijn dezelfde spieren, botten en pezen. Een wissel komt "vanzelf" als je van renver contragalop naar travers omsteld, alleen de timing komt er dan nog bij en dat lukte dus nog niet. Ik heb in elk geval voldoende stof om de komende maanden te oefenen!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:12

Bloos Oke, misschien had ik kunstjes beter tussen ".." kunnen zetten. Maar je hebt wel gelijk, wat een paard in stap kan moet ie in theorie ook in galop kunnen. Het "kunstje" van bijvoorbeeld travers in stap moet alleen nog maar (nou ja, alleen nog maar? Schijnheilig ) 'omgezet' worden naar de galop.
Als ik toch ooit eens op dat punt zou kunnen komen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:20

Mooi paardje hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:34

Heel bijzonder allemaal en super dat je er zo van hebt genoten.
Was je thuis ook al bezig met travers/renvers en appuyeren of heb je dat voor het eerst gedaan in deze les?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:57

In stap speel ik continue met schouderbinenwaarts en travers (en renvers) en stukjes appuyeren en wendingen om de achterhand. Ook bij het ontspannen buitenrijden! Paar pasjes links buigen, paar pasjes rechts buigen, stukje schouder naar binnen links en rechts stukje achterhand naar binnen links en rechts. Steeds blijven afwisselen!

Verder veel verzameling afwisselen met voorwaarts-neerwaarts verruimen (niet LDR, hooguit heel even om meteen weer de hand te laten volgen) om te zorgen dat achterbenen actief blijven onderswingen en de rug zich vanuit de achterhand voor opwaarts welft. Vooral dat laatste gaat het om! Alleen zo kan de ruggegraat van het paard de ruiter dragen. Door de zijgangen vraag je het binnen achterbeen (in schouderbinnenwaarts) of buiten achterbeen been (in travers) nog iets verder onder de massa te treden.

In draf rijdt ik ook regelmatig zijgangen. Galopappuyementen had ik nog niet zo vaak gereden. Contragalop nooit eerder bewust in renvers gesteld en ook nog niet eerder zo een wissel geprobeerd.

Het was echt kikken dat het dan ook lukt. Eye opener was ook dat je deze oefening best in galop kunt proberen en je dus niet te bang moet zijn dat hij daar misschien niet aan toe is. Als het niet lukt, geen probleem. Zoek uit waarom en los het eerst op in de voorbereidende oefeningen.