Als je paard goed op de achterhand loopt......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Als je paard goed op de achterhand loopt......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:00

.....komt zijn voorbeen niet voorbij de denkbeeldige lijn die je vanuit de oren naar zijn neus naar de grond toe trekt.
Zoals op deze foto:
Afbeelding

Dit paard zou volgens wat ik op mijn ORUN-cursus geleerd heb dus niet goed van achteren komen.
Want zijn voorbeen komt voorbij de denkbeeldige lijn (die witte)....
Verder heb ik geleerd dat de driehoekje van voor- en achterbenen gelijk moeten zijn, en dat voor en achterbeen (op de diagonale tempi in draf) evenwijdig aan elkaar moeten zijn.

Ik heb er een heftige discussie met mijn Orun-leraar over gehad, en hij bleef bij zijn standpunt. Boos!
Ik ben het niet met hem eens.
Wat vinden jullie, loopt een paard niet goed op de achterhand als het voorbeen voorbij die lijn komt??
(En gewoon nieuwsgierig, hoe loopt dit paard hierboven op de achterhand?)
Ben benieuwd hoe jullie dit geleerd hebben!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:39

Ik heb er niet voor geleerd, dus verwijt mij niets, maar dit is wat ik zie (in hoeverre je iets van een foto goed kan zien):
Ik vind dat hij zijn achterhand nog niet volledig benut, dit kan nog wat meer, hij kan nog iets meer onderzetten.. Dan wordt het verschil van die driehoekjes ook kleiner.
En die denkbeeldige lijn waarover je het hebt.. Het paard loopt met het hoofd nog niet op de loodlijn, maar hier voorbij (dieper), wanneer een paard dieper loopt, wordt die lijn ook stijler en zal een been sneller voorbij die lijn komen..
Dus Wanneer het paard beter opgericht zou lopen zou dit al minder zijn.
Verder weet ik niet wat ik van dat lijn-kijken moet denken, omdat sommige paarden ook een zeer actief voorbeen gebruik hebben en dit in mijn ogen niet altijd verkeerd hoeft te zijn..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:40

Ik denk ook dat dit paard niet helemaal op de acherhand loopt, maar ik kan het ook mis hebben hoor. In het boek van Klaus Ferdinant Hempflink staan een paar hele mooie foto's van paarden die echt op de achterhand lopen. Heel mooi om te zien. Kan ze niet op bokt zetten, want dat lukt me niet

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:08

Ik heb er niet veel vertsnad van, maar ik vraag me nu gelijk af (door mn merensje Knipoog):

Gaat die methode met de driehoekjes ook op voor rassen met veel knieactie?

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:10

Heb je misschien ook een foto van waar ie dan wel goed op de achterhand loopt met zon lijn?
Want ik kan me haast niet voorstellen dat een paard dat niet met z'n been verder loopt, dan loopt ie toch harstikke kort.
En wat met een uigestrekte draf ofzoo.. dat komt toch juist vanuit de achterhand en dan gaat dat been zeker voorbij die lijn..
Mzz nee van dit had ik nog nooit gehoord

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:17

Pasha schreef:
Heb je misschien ook een foto van waar ie dan wel goed op de achterhand loopt met zon lijn?
Want ik kan me haast niet voorstellen dat een paard dat niet met z'n been verder loopt, dan loopt ie toch harstikke kort.
En wat met een uigestrekte draf ofzoo.. dat komt toch juist vanuit de achterhand en dan gaat dat been zeker voorbij die lijn..
Mzz nee van dit had ik nog nooit gehoord


Is niet zo moeilijk voor te stellen... kijk maar naar het paard op de foto en stel je voor dat hij mooi opgericht loopt, neusje op de loodlijn, nek het hoogste punt... dan komt die lijn heel anders te liggen Lachen dan loopt die ongeveer recht naar beneden vanaf het punt waar hij nu bovenaan begint (bij de oren)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:20

Wat mij stoort aan deze foto is dat het neusje er niet uit is. Het dier loopt in een valse knik en op de kop mijn inziens. En daarnaast mis ik lengte in de hals. Paard blijft ook hoog in het kruis.

Maar goed...........ik kan het ook mishebben natuurlijk Haha!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:31

Pipo schreef:
Wat mij stoort aan deze foto is dat het neusje er niet uit is. Het dier loopt in een valse knik en op de kop mijn inziens. En daarnaast mis ik lengte in de hals. Paard blijft ook hoog in het kruis.

Maar goed...........ik kan het ook mishebben natuurlijk Haha!


Ben het met je eens (jaja)
Paard wil graag duikboot spelen!!
Alhoewel ze op zich haar achterhand nog niet geheel gebruikt vind ik zelf dat ze hier op de foto redelijk haar best doet. Haha!
Ze is ook pas 3,5 !!

Zal eens kijken of ik een foto kan vinden waarop het wel goed is!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:33

Moeilijk van een foto....is namelijk een moment opname.
Voor de rest heb ik niet de expertise om het van een foto te beoordelen. Zie ze liever IRL (in real life)

Ik heb geleerd dat een verzameld paard in draf het voorbeen eerder naar voren moet zetten. Dat je een lijn moet trekken van de singel naar de grond toe, en dat het paard dan eerder het been van de grond moet brengen (dus daar niet te ver achter mag blijven zitten) . Het moment van loslaten moet eerder komen, en dat kan pas als hij van achteren gaat zitten.

Bovendien vind ik een uitgestrekte draf een slecht voorbeeld voor de mate van verzameling, er komt dat tot uiting wat je er voor die tijd in hebt gereden.

Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-02-04 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:34

Mursey schreef:


Ze is ook pas 3,5 !!!


Ja dat had je er even bij moeten zeggen natuurlijk Haha! Dan nog zou ik het neusje er meer uit willen zien, en net wat meer lengte in de hals willen zien. Maar dat het kruis wat hoog blijft vergeef ik je nu gelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:37

Mursey schreef:
..
Afbeelding
!



Op het moment dat het paard het neusje mooi op of net iets voor de loodlijn zou hebben, zou het voorbeen precies in de goede lijn staan!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:45

Heb er denk ik wel 1!!!!!!
Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan dan?
Foto is een beetje wazig, maar goed!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:47

Laat het voorbeen nog te lang staan. Zakt niet genoeg van achteren.

Waar wil je heen met dit topic? Paard is 3,5! Heeft bij lange na de kracht nog niet om te gaan zitten!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:49

Cassidy schreef:
Moeilijk van een foto....is namelijk een moment opname.
Voor de rest heb ik niet de expertise om het van een foto te beoordelen. Zie ze liever IRL (in real life)

Ik heb geleerd dat een verzameld paard in draf het voorbeen eerder naar voren moet zetten. Dat je een lijn moet trekken van de singel naar de grond toe, en dat het paard dan eerder het been van de grond moet brengen (dus daar niet te ver achter mag blijven zitten) . Het moment van loslaten moet eerder komen, en dat kan pas als hij van achteren gaat zitten.

Bovendien vind ik een uitgestrekte draf een slecht voorbeeld voor de mate van verzameling, er komt dat tot uiting wat je er voor die tijd in hebt gereden.

Wat vinden jullie hiervan?


Vind dit helemaal een moeilijke foto!!
Als ik het zo zou moeten beoordelen zou ik zeggen dat ie uit elkaar valt!
Op zich is de lijn van de neus weer wel correct, maar de driehoekjes en het evenwijdig zijn van RV en LA mis ik.
Zoals ik al zei: Moeilijke foto Cassidy

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:52

Cassidy schreef:
Laat het voorbeen nog te lang staan. Zakt niet genoeg van achteren.

Waar wil je heen met dit topic? Paard is 3,5! Heeft bij lange na de kracht nog niet om te gaan zitten!


Dit is een ander paard...
Maar goed.
Waar ik heen wil is dat ik graag wil weten of er meer mensen zijn die op die manier geleerd hebben te zien of een paard van achter komt, en wat zij ervan vinden.
Ik vind het maar een onzin regeltje, maar mijn lesgever op ORUN cursus vond dus van niet.
Probeer dus eigenlijk uit te vinden of ik nou gelijk heb of niet en of die regel dus klopt ja of nee. Dacht dat er misschien bokkers waren die het mij anders konden uitleggen?
Foto van die 3,5 jarige was gewoon bedoeld als voorbeeld.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:58

Sorry, kan je niet helpen...ben geen Orun ganger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:59

Mursey,

Doe gewoon wat je gevoel je ingeeft als je een paard ziet lopen. Dat zegt het meest namelijk, beoordelen op fotos en regels is onmogelijk. Dat regeltje zal hij als houvast bedoelen, maar in de praktijk werkt dat voor geen meter.

Kijk bij ieder paard wat je rijd eerst eens hoe het dier in elkaar zit exterieurmatig, als je dat goed kan, dan kan je je rijden daarop afstemmen. Daarom geloof ik ook niet in systemen, ieder paard is anders, en je past je aan aan je paard. Hetzelfde in je lesgeven, bekijk het paard, bekijk de ruiter.......leer hoe je ruiter het makkelijkst leert. Kijk hoe de combinatie het makkelijkst leert, en dan heb je een uitgangspositie om de combi te verbeteren. Beide hebben tekortkomingen, en probeer uit die tekortkomingen je prioriteit te stellen, en daar ga je mee aan het werk. Zorg dat ze gemotiveerd blijven en ook werkelijk luisteren, leg uit waarom je bepaalde dingen veranderd wil hebben, en leg uit hoe een paard daarop reageerd. Dan ben je al verder dan menig instructeur!

Leren kijken naar de tekortkomingen van je paard exterieur en bewegingsmatig en dan gaan rijden. De goede dingen maak je beter, de mindere maak je sterker! Dan ben je aan het paardrijden. Laat die kerel toch lekker uit zijn nek kletsen met die regels. Paarden en mensen zijn levende wezens, die moet je niet aan regels vastleggen!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 01:13

Ben het helemaal met je eens!
Wil me ook niet vastbinden op regeltjes ed, maar had gewoon een heftige discussie hierover en was benieuwd naar jullie mening.
Maar inderdaad, zal me niet vasthouden aan regeltjes. Deed ik zowieso al niet Haha!
Toch bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:15

Mursey schreef:
Ben het helemaal met je eens!
Wil me ook niet vastbinden op regeltjes ed, maar had gewoon een heftige discussie hierover en was benieuwd naar jullie mening.
Maar inderdaad, zal me niet vasthouden aan regeltjes. Deed ik zowieso al niet Haha!
Toch bedankt!


Als ie er nog een keer over begint, zeg dan gewoon dat hij lekker ambtenaar moet worden. Kan hij zich volledig volgens de regeltjes gedragen!

( al zou ik dat wel na je examen doen Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:31

Volgens mij moet je sommige dingen met een korreltje zoutr nemen, als je paard lekker loopt en je weet dat zeker wat maakt het dan uit. Het zijn door iemand bedachte ideen en geen wetten, geen paard is hetzelfde!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:12

mzz okee nou snap ik het!!

die ander fotos zijn inderdaad mooi jah!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:47

Ik ben het met je instructeur eens. Dit paard loopt achter de loodlijn en dat is behalve lelijk om naar te kijken ook pijnlijk voor het paard. Je paard gebruikt dus zijn achterhand niet zoals wij dat graag willen. Een gedeelte van zijn kracht verliest hij aan het compenseren van de balans omdat hij op deze manier teveel op de voorhand loopt. Zo kan je dus niet uit je paard halen wat je eigenlijk zou willen en dat vind ik jammer. Je hebt wel een plaatje van een paard hoor!!!!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:29

paardje loopt achter het bit, je moetr denk ik beginnen met wat meer voorwaarts, neerwaarts te rijden. nu loopt ze niet goed en als je te lang zo door blijft rijden krijg je het er ook niet meer uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:10

Voor een paard van 3,5 jaar oud vind ik dit beeld absoluut niet slecht. Zijn achterhand wordt voor een paard van die leeftijd netjes gebruikt. Op de voorhand loopt je paard absoluut niet, anders was dit ten koste van de schoudervrijheid gegaan en die is heel goed.

Ik heb er zelf geen problemen meer om een paard achter de LL te trainen. Maar wanneer je dat doet dan moet hij wel zijn hele hals gebruiken. Ik zie te weinig aanspanning in dat stukje hals net na de schoft. Als je echt in de geest van het LDR wilt trainen zou ik in deze fase het paard meer lengte geven, ik vind dat hij net iets te kort loopt in de hals.

Plaats je handen een stuk lager en meer naar de mond zodat je paard zijn hals laat vallen vanuit de schoft, hij moet rond worden over de hele hals en niet alleen in het stukje achter zijn oren. Belangrijk is om steeds te blijven controleren dat hij daar los wil laten. Wissel dit regelmatig af met halsstrekken om te checken of hij je hand wil volgen. Blijf actief rijden want in deze werkhouding is een traag achterbeen funest.

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:58

Bij die eerste foto loopt het paar duidelijk achter de loodlijn. Dat is eigenlijk wel fout, maar of de rest van het lichaam daar ook fout op reageert, is de vraag. Zo te zien komt de achterhand toch goed onder het paardenlichaam, dus daar is niets mis mee. Wel moet het paard op, of nét iets vóór de loodlijn lopen. Dit kan je bereiken door wat meer te geven, en meer voorwaarts neerwaarts te rijden. Dus meer geven, waarbij je ook drijft, je mag je paard iets lager instellen. Veel succes ermee!