400 Fransen ziek na eten van paardenvlees.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

400 Fransen ziek na eten van paardenvlees.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 23:50

400 Fransen ziek na eten van paardenvlees.

Het Volk - 01-12-1998 - TOULOUSE -

Zo'n 400 mensen onder wie drie kinderen in Zuid-Frankrijk zijn sedert oktober van dit jaar het slachtoffer geworden van een epidemie van haarwormziekte (trichinose of trichinellose) na het eten van paardenvlees dat uit Joegoslavië was ingevoerd. Een eerste besmettingsgolf in februari en maart van dit jaar maakte 128 mensen in de streek ziek. De haarwormen nestelen zich in de spieren van de mensen en de ziekte begint met maag- en darmstoomissen, later koorts en pijnlijke zwelling van de aangedane spieren met spraak-, slik- of ademhalingsstoornissen. Er kunnen zich complicaties aan het hart en de hersenen voordoen. Gemiddeld sterven vijf op 1.000 mensen die besmet zijn. Eén van de slachtoffers in de Pyreneeën, een man, kan nog altijd niet spreken. Sedert 1976 is het de achtste keer dat zich in Frankrijk een dergelijke epidemie voordoet na het eten van paardenvlees. Jaarlijks eten de Fransen 400 ton paardenvlees waarvan 80 pct wordt ingevoerd. - AFP

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:46

euh zou hier bijna iets niet vriendelijks neer willen zetten, maar ik hou het er maar bij dat het vervelend is voor de mensen die ziek zijn geworden.
dan maar geen paarden vlees meer eten, stukken veliger Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:01

sherwood schreef:
dan maar geen paarden vlees meer eten, stukken veliger Knipoog


mee eens, maar al eens nagedacht wat er de laatste jaren allemaal is misgegaan met kippenvlees, varkensvlees, koeienvlees, schapenvlees, vis...
dus beter geen enkel vlees meer eten, maar als je ziet wat ze soms allemaal op fruit en groente spuiten om het mooi en lekker te laten uitzien...

kunnen we beter helemaal niets meer eten, dat is nog het veiligst Haha!

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:11

Haha dan ben je nog sneller dood dan dat als je ongezond vlees zou eten Tong uitsteken Maja, moeten die fransen maar stoppen met paardenvlees eten, lijkt mij de enige oplossing Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:16

Tja....wij moeten dan straks onze paarden laten chippen, misschien in Frankrijk en ander landen van de EU ook (veiligstellen van de voedselketen) maar uit de Oostbloklanden wordt driftig vlees geimporteerd dat niet veilig is. En dat ook, ondanks de verplichting om in Nederland/Europa te gaan chippen, nooit veilig te krijgen is.

Ik stel hier niet aan de kaak dat er paardenvlees wordt gegeten, want ik eet een paard liever hier op dan dat ik hem op transport zou zetten naar Frankrijk of Italie. Mag ieder voor zich weten (mijn paarden gaan sowieso niet voor de slacht) heb ik geen oordeel over.

Ik hoop alleen dat dit niet weer voorkomt.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:36

paardengek of niet,je gunt niemand een ziekte ofzo.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 21:18

iemand ziek gun je natuurlijk niemand, maar een dood paard dat jij lekker zit op te vreten ook niet!!!