luie pony met rijden, wat kan ik er aan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

luie pony met rijden, wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 19:50

okee ik begin met een verhaal van waar mijn pony eerder heeft gestaan toen ze nog niet van mij was, misschien heeft het er namelijk mee te maken.

mijn pony komt van een ponykamp, daar stond ze dag en nacht in een natuurgebied in drenthe tussen allemaal andere paarden (merries,veulens en hengsten). in de zomervakantie (jaartal weet ik even niet, maar ze was 3) is ze voor het eerst meegelopen in een tocht. dit ging ongeveer zo: zadel erop, bit in der mond en mee rijden met de rest. zo reden ze haar daar in.
in de herfstvakantie kwam ik daar en ging ik rijden op marinde, dit was de 2de keer dat ze meeliep. lekker lang teugeltje dat beestje vond het hartstikke geweldig en liep natuurlijk altijd mee met de rest van de paarden. ze was ook 1 van de snelste, galoperen vond ze maar al te leuk en haald vaak andere paarden in! ze was toen goed aan het been en een zweep had ik niet nodig.

toen:
de eerste keer dat ik haar reed was 3 maanden nadat ik haar had gehad voor mijn verjaardag. (ze was toen 4 jaar). ik heb les genomen en mn instructrice zei ook al het is een groen paardje dat nog veel moet leren.
ik kon niets met rijden!! ze was niet voowaarts en niet aan mn been. tijd voor een zweep zei mn instructrice toen. zweep erbij gehaald wat ook geen effect had. sporen, zei ze toen. iets meer effect maar hielp ook niet.
ik werd het zo onderhand zat en ging elke dag goed trainen aan de longeerlijn. ik moet zeggen binnen een half jaar is t me gelukt om haar voorwaartser te krijgen. OK dan!

nu:
als ik haar nu rijd, probeer ik het zonder zweep, de zweep laat ik gewoon lekker op zijn plaats, ik wil niet elke keer met zweep rijden ik wil dat mijn pony naar mn beenhulpen reageert, niet naar mn sporen maar naar mn kuitdruk. hoe ik dit nu moet gaan oefenen is voor mij een raadsel. het enige wat ik hoor als ik les neem is dit: prik die spoor erin!, geen een harde tik met de zweep!.
en dat wil ik niet. ik probeer het nu met veel overgangen rijden en tempowisselingen. het heeft alleen geen enkel effect! Scheve mond
als ik aan wil galoperen moet ik echt heel veel moeite doen, heb ik haar eenmaal in de galop dan stopt ze na een paar passen alweer! als ik ga draven gaat ze steeds langzamer draven en uiteindelijk is het een halve stap/draf iets!

wie kan mij tips geven en advies??? Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:01

je paardje is dus wel ''gereden'' maar niet ingereden.
inrijden is het paardje leren de connectie te leggen van de bekende stemhulp met een beenhulp(voorwaartse hulp dus).

jouw paardje is blijkbaar alleen met een passagier met de kudde meegerend zeg maar.(ze is dus wel erg braaf)

wat je dus eigenlijk moet doen is je paard herinrijden,ze moet leren longeren op je stemhulp en daarna de stemhulp associeren met de beenhulp,dat kan
met behulp van een goede instructie of naar een inrijstal wegbrengen een maandje.

ze begrijpt je gewoon nu niet en ik vind ook dat je instructise maar raar reageren tegen je van prik de spoor erin?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:34

de connectie kent ze (geloof ik) nu wel, stemhulp+beenhulp.
af en toe als ze niet reageert verhef ik mn stem wat en dat doet ze het weer wel.
en inderdaad ze is erg braaf, maar word helemaal gek als er geen andere paarden in de buurt zijn, of als die weer weggaan (vb. ik rijd in de bak met nog een ander paard erbij en dat paard gaat later de bak uit)

longeren lukt opzich ook wel. ik gebruik wel mn stem erbij en de zweep om haar erbij te houden maar ze draait vaak naar me toen en dan kan ik niets meer doen. de ene keer gaat het ook beter dan de andere keer. maar ze gaat zoo langzaam en sloom.

dat vond ik ook raar hoe mn instructrice een 'oplossing' had met de sporen en zweep.
ik heb haar gelukkig niet meer (dan te bedenken dat ze ooit nederlands kampioen is geweest) ik moest ook een keer een les met wieltjes-sporen gaan rijden en als ze niet reageerde die erin prikken, nu prikte ik ze er niet in maar zachtjes tegen haar buik aan leggen (zelfs dat vond ik niet goed) maar ze reageerde er niet op!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:58

Als je paard je met stemhulp wel begrijpt en zonder niet, wat is dan jouw conclusie? Geen paard wil graag pijn, dus waarschijnlijk snapt ze je gewoon niet. Ik vind sporen en een zweep geen oplossing. Mijn oplossing is of het paard opnieuw laten inrijden, oftewel helemaal overnieuw beginnen aan de longe met het aanleren van de hulpen. Dat kan je zelf doen, met hulp van een GOEDE instructeur (en dat is geen instructeur die aankomt met sporen en zweep!!!) of door een professioneel iemand...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 21:13

Jacksel schreef:
Als je paard je met stemhulp wel begrijpt en zonder niet, wat is dan jouw conclusie? Geen paard wil graag pijn, dus waarschijnlijk snapt ze je gewoon niet. Ik vind sporen en een zweep geen oplossing. Mijn oplossing is of het paard opnieuw laten inrijden, oftewel helemaal overnieuw beginnen aan de longe met het aanleren van de hulpen. Dat kan je zelf doen, met hulp van een GOEDE instructeur (en dat is geen instructeur die aankomt met sporen en zweep!!!) of door een professioneel iemand...


dat zei ik al! sporen en zweep wil ik niet meer gebruiken!
daarom ben ik ook weggegaan bij mn vorige instructrice..
misschien heb ik het verkeerd, maar kan het echt niet zijn dat ze gewoon lui is en geen zin heeft? buiten reageert ze wel gewoon goed! en is er ook niets aan de hand! Verward

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:26

ik rijd momenteel op de manege ook met een lui paardje *LOL*
En zweep, noch sporen kan ik gebruiken, omdat ze daar doodsbang van is!
Mijn methode is gewoon heel goed in de hand rijden ,dan reageert ze zoieso al vele beter op het been, en heel de les door blijven aandrijven.
En als het echt niet goed gaat, mag je best een keertje harder drijven,of zoals je instructrice zegt : een flinke tik van de zweep geven!

Gewoon heel goed vooruit blijven drijven, en als het nodig is, een keer goed met je sporen prikken, of de zweep een keer 'harder' gebruiken ~~}>

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:04

In ieder geval goed dat je bij je instructrice weg bent, klinkt niet echt als een ideale lessituatie.

Ik dnek dat je paardje buiten wel lekker voorwaarts is omdat ze dat echt leuk vind en het gewend is en weet wat er gaat gebeuren.
En dat ze van dat hele gebeuren in de bak gewoon weinig snapt.

Ze reageert wel goed op je stemhulpen, dan zou ik een tijdje met je stem gepaart met je beenhulpen gaan rijden.
Na een tijdje zal ze vanzelf de link leggen en natuurlijk iedere keer belonen als ze goed reageert.
Hierbij veel overgangen rijden.

En afentoe een tik als ze niet reageert terwijl ze het best weet kan geen kwaad hoor Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:42

Af en toe een tik ben ik ook niet op tegen, maar zoals ik het las snapte het paard er geen bal van en issie daarom sloom... Inderdaad samenwerken met stem en been, dus niet alleen been, maar been samen met stem geven en dan langzamerhand stem afbouwen.
Maar ik zou dit dus zeker samen met een GOEDE instructeur doen en niet zelf gaan aanrommelen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:47

Been eraan is naar voren........ de ideale situatie is dat jij je been aanlegt en het paard naar de andere kant van de bak rent......... komt overigens weinig voor hoor, dus daar hoef je je niet voor te schamen.

je moet bij jezelf te raden gaan....... wat doe ik als mijn paard niet reageert, hoevaak ga ik het lief vragen? Dus eigenlijk hoelang mag mijn paard scheit hebben aan mij! en wat ik van m vraag.....

Been eraan en dan geen reactie is goed voor een nieuwe poging maar dan met een flinke klap op de kont..... niet te lief zijn. Duidelijkheid is wat een dier nodig heeft. Eenmaal vragen dan eisen........ hou dat in je achterhoofd En houd in je achterhoofd dat als ze niet reageert op jouw been dat ze dan dus jou gewoonweg uitlacht.............

Hou er wel rekening mee dat als je je been aanlegt om naar vooooooren te gaan dat je haar aan de voorkant ook de ruimte geeft om weg te gaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:50

het belangrijkste lijkt me in jouw geval een goede instructeur/instructrice zoeken

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:52

Ik zie een aantal zeer goede tips staan, maar de beste lijkt me toch: zoek iemand die je kan begeleiden.
Veel succes en natuurlijk plezier met je paardje!


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 22:35

hey dank je wel.. er staan zeker tips bij die ik nooit heb gehoord, dus die ga ik ook proberen.. ik ben al een tijdje op zoek naar een instructrice. maar kan het gewoon niet betalen, omdat ze allemaal veel geld vragen voor een les. (ik krijg wel es hulp waar ik sta, maar dat is gewoon van mensen die daar hun paard hebben staan).

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:07

Ik hoop dat de tips die je nu al hebt gekregen helpen, anders heb ik misschien nog wat. Mijn pony was in het begin vaak ook zo als de jouwe. Ik heb in het begin van het rijden de aandacht gevraagd door 'm eerst nageeflijk te rijden, en hem dan opzij te zetten voor het been. Als dit niet lukt zou je iemand naast je moeten hebben lopen, die je paard begeleidt. Eerst moet je paard gehoorzaam zijn, en vóór het been, ze moet luisteren. Dan draaf je aan, even aandrijven, maar hé, ze luistert niet. Zorg dat je met je kuiten haar voorwaarts drijft en neem de druk meteen weg zodra ze aandraaft, zo weet ze dat het fijn is als ze aandraaft. Valt ze weer in stap, dan zou ik er toch een klein zweepje bij pakken en haar aantikken op haar hals. Dus, jij bent de baas, zorg dat ze gehoorzaam wordt. Hopelijk lukt het allemaal, en veel succes ermee!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 14:18

ik ga het proberen.
wat mijn pony ook heeft is dat ze haar aandacht niet bij mij heeft maar meer bij de bereden politie (dat zijn de buren). als ze daar bezig zijn, vind ze het in een keer eng en schiet ze ervandoor, ze vind het allemaal maar interressant wat daar gebeurt maar mn stem verheffen heeft op dat moment geen zin!!! ze let dus echt niet op mij, valt er bij de bereden politie niets te zien dan zoekt ze wel wat anders om maar niet op mij hoeven te letten!!!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers