Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 21:37

http://www.omroepbrabant.nl/
Omroep Brabnt.

Afbeelding

BOXMEER - Bij het traditionele Metworstrennen in Boxmeer is maandagmorgen een paard om het leven gekomen. Het dier kreeg een hartstilstand na één van de onderdelen van de race. Het paard viel tegen een hek en overleed ter plaatse.

Het Metworstrennen in Boxmeer is een jaarlijkse wedstrijd op carnavalsmaandag en wordt 264 jaar gehouden. Ongetrouwde jongens uit Boxmeer houden dan een paardenrace met als prijzen onder meer een metworst en een varkenskop.

Voor zover bekend is er nog niet eerder zo’n ernstig ongeluk gebeurd.

Verbod
De Dierenbescherming wil een verbod op het Metworstrennen in Boxmeer. Paarden worden er volgens de instelling misbruikt voor volksvermaak. Bovendien zijn er twijfels aan de conditie van de paarden en aan de kundigheid van de ruiters.

De Dierenbescherming stelt een onderzoek in naar het voorval.
Laatst bijgewerkt door Heike op 23-02-04 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...



Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:38

Zoow dat is nogal wat zeg! Wat sneu voor dat paard dat hij zo moet eindigen....

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:41

Heel erg sneu zeg, voor dat paard Scheve mond

Siësti van de Rythpluim


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:43

waarom kan ik hier niet temmen Verward
dan maar zo

waarom sluit je nu dat andere topic?
dat was er eerder hoor, met al verschillende reacties
sorry vind dat niet netjes

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:43

Arm paard..
wat is de bedoeling dan met die race? lopen ze met metworsten achter het paard aan ofso? ( aangezien die mannen daar lopen..)

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:44

Eigenlijk moest de db verboden worden........... ernstige gevallen doen ze niks aan en een evenement waarbij een paard een hartstilstand krijgt moet verboden worden............ hoe bedoel je doorgedraaid

deedee19

Berichten: 7929
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:45

Nou het is een soort race. Gewoon een aantal rondjes wie het snelste is. Er zijn ook een aantal paarden van de manege waar ik rijd (Bergemo) die daar aan mee doen. Ik persoonlijk ben er geen fan van.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:46

Zo dit is echt heel erg... Ik wens de eigenaar en anderen heel veel sterkte toe met het verliezen van hun paard. Lijkt me heel erg.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

deedee19

Berichten: 7929
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:48

Overigens is het in Boxmeer en niet in Boxtel Heike Knipoog

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:48

Onzin om het na één ongeval te verdieden! Er is van te voren een ruiterproef om de kundigheid van de ruiters te testen en de paarden worden voor de race nog gekeurd...het blijkt dat de organisatie goed is, dat dit het eerste ernstige ongeluk is in al die jaren dat de race gehouden wordt. Was wezen kijken vanochtend en vind dat er juist voorzichtig met de paarden omgegaan wordt.
Heeft iemand trouwens wat van de ruiter gehoord? Als die er nog op zat toen het paard viel; was de ruiter ok?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:52

Heike schreef:
Het Metworstrennen in Boxmeer is een jaarlijkse wedstrijd op carnavalsmaandag en wordt 264 jaar gehouden.
Voor zover bekend is er nog niet eerder zo’n ernstig ongeluk gebeurd.

.


Laat mij dit goed begrijpen: De wedstrijd bestaat 264 jaar, en in die 264 jaar is dit het 1ste zware ongeluk, en nu moet ie plots verboden worden? Verward

Heel erg van dan paard en zijn eigenaar, maar geen rede om een race te verbieden, zeker als ze zoals Juut zegt vantevoren gekeurd worden.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:54

SuusJa schreef:
Arm paard..
wat is de bedoeling dan met die race? lopen ze met metworsten achter het paard aan ofso? ( aangezien die mannen daar lopen..)

Het is een race over 700 meter met 2 of 3 paarden tegelijk. Je kunt maximaal (alleen de drie beste) 3 ritten rijden. Niet echt geweldig veel om een paard onderuit te laten gaan. Voor de Bergemo-kenners; zelfs Liena liep mee!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:07

En ik heb mijn bedenkingen dan weer met een varkenskop. Wat een eer, om het hoofd van een dood dier te winnen. Een erg onsmakelijke, dieronvriendelijke wedstrijd. Maar ja, de dieren delven altijd het onderspit. Ik snap niet dat mensen dat niet inzien

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:18

wat zielig voor dat paard zouk mijn ponytje echt nooit aan doen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:22

Zoiets is sneu, maar als dit eens in de 264 jaar gebeurd vind ik niet dat ze zoiets meteen moeten gaan verbieden.
Kijk eens hoeveel paarden er doodgaan bij de militairy/cross , dat is ook nog steeds niet verboden, vind ik toch iets dieronvriendelijker dan 1 keer per jaar een race van 700 meter... waarbij dan toevallig 1 keer een paard doodgaat aan een hartstilstand, beestje had het 2 uur later toen ie weer in de wei stond ook kunnen krijgen en dan had er niemand over de race gezeurd....

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:27

Majo schreef:
En ik heb mijn bedenkingen dan weer met een varkenskop. Wat een eer, om het hoofd van een dood dier te winnen. Een erg onsmakelijke, dieronvriendelijke wedstrijd. Maar ja, de dieren delven altijd het onderspit. Ik snap niet dat mensen dat niet inzien

Zal het effe in turbo-taal uitleggen. De metwort is begonnen toen twee ongehuwde mannen uit Boxmeer een dame van adel gered hadden toen haar aanspanning op hol geslagen was door er met hun eigen paarden achteraan te gaan en het andere paard vingen. Als beloning kregen ze o.a. een halve varkenskop en metworst. Sindsdien is die race gehouden en altijd met beloning die worst. Haha!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:30

Dat soort tradities moet je houden vind ik, als je hoort dat er van te voren getraind en gekeurd wordt is het volgens mij niet zo erg met de schadelijkheid.
Je kan niet zo maar zeggen dat die race de reden was van de harstilstand, daar geloof ik niet zo in...

Ik vind zoiets sfeer hebben, traditie, dat ze dat nou bij ons niet hebben ....

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:37

Ik heb in het andere topic al mijn reactie gezet, vind het jammer en ook een beetje raar dat dat topic is gesloten. Waarom? Dat stond er toch eerder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:39

Blij dat ik niet de enige bent die dat denkt Lachen
Imo was het eerlijker geweest het andere topic hierheen te verplaatsen als het perse op voorpagina nieuws moest staan.
Heb er ook geen trek in nog eens te gaan zeggen wat ik daar deed.
Normaal is dat ook als mensen een zelfde topic plaatsen dat de 1e blijft staan Verward
Mag niet anders zijn omdat een mod het plaatst, toch?

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:41

Wie wilt er nou ook echt een metworst en een VARKENSKOP winnen??? Verward Triest van het paard...

Bokker sinds 02-02-03.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:57

KeeK schreef:
Wie wilt er nou ook echt een metworst en een VARKENSKOP winnen??? Verward Triest van het paard...


Traditie .... niet overal heb je status als je een BMW wint, soms gaat het gelukkig nog eens om de lol en om de grap, de prijs is bijzaak en hoort gewoon bij het verhaal...

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:58

arm beest, loop zowat te janken op mijn stoel.

ik vind het afgrijselijk dat ze strijden om een varkenskop maar om het nou te verbieden Verward

ze kunnen beter meer aandacht geven aan die mishandelingen en de straffen hoger maken

maak lol met je paard, doe gek met je paard!!!!!!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:03

Iedereen die dit zielig vind: hoe zouden jullie reageren als tijdens een buitenrit een paard dood onder iemand in elkaar zakt? Wordt daar gekeken naar kundigheid van ruiter? Natuurlijk hoor je her en der geroezemoes, maar niemand haalt het in zijn hoofd om dat meteen maar buitenritten te verbieden. Paarden kunnen nu eenmaal sterven aan een hartstilstand. Punt. Dat kan gebeuren in de wei of in de stapmolen (Cocktail of Idool). Punt. Gebeurt op stal en ook als er kleine kinderen in een manegeles op rijden. Punt. Dus een paard dat tijdens een wedstrijd een hartstilstand krijgt en daar ter plekke aan overlijdt is natuurlijk meteen een teken van paardemishandeling. Punt. Schaft acuut alle wedstrijden en paardekoersen af, want het is allemaal dierenmishandeling en de paarden en mensen die daaraan meedoen weten ook niet waar ze mee bezig zijn. En dan het summum van domheid om de prijs van de race de uitslag te doen geven of een evenement serieus genomen moet worden of niet, doet mij het bloed in de aderen stollen. Over en sluiten maar. Niets meer aan toe te voegen! Boos!

Je suis Charlie.

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:04

Graag wil ik even reageren op dit bericht. Ik kom al sinds ik 6 ben kijken bij de rennen en heb nog nooit iets van deze mate meegemaakt.

Vanmorgen was ik bij de betreffende Metworstrennen in Boxmeer en heb het hele ongeluk helaas zien gebeuren. Om even een beetje duidelijkheid te geven omtrent de kundigheid van de ruiter waar aan getwijfeld wordt. De ruiter die op dat moment op het paard zat traint normaal paarden op duindigt, dus ik denk dat er wel een beetje van uit gegaan mag worden dat deze jongen over wat deskundigheid beschikt. Over de conditie van het paard weet ik helaas niet zo heel veel, alleen dat ten tijde van het ongeluk vanmorgen het paard al een longbloeding had en geen hartaanval.

Door de bloeding is het paard in het dranghek gevallen en heeft daarna haar nek gebroken. Ongeveer 2 a 3 minuten daarna heeft de merrie haar laatste adem uitgeblazen en is nog even daarna opgehaald door een trailer. Waar door de longbloeding gekomen is, is ook nog niet duidelijk.
De jockey heb ik ook horen zeggen dat ze voor de finish al terug hield en niet meer harder kon, waardoor hij ook niet heeft doorgezet om de race nog te winnen.

Maar zeg eerlijk als er in de springsport een paard een been breekt dan wordt er ook meestal niet getwijfeld aan de kunde van de ruiter en de conditie van het paard.

Wat de traditie van de metworstrennen betreft wil ik ook graag even wat kwijt. Inmiddels gaat het niet meer alleen om het winnen van een varkenskop en een metworst, maar meer om de titel van koning van de metworst. Natuurlijk wil het wel eens gebeuren dat er wat gebeurd. Vanmiddag tijdens de traditionele knollen race, net voor de "koningsrit" kwam er ook een paard zonder ruiter aan of het is al eens gebeurd dat een paard zo op is gegaan in de race en niet meer te stoppen was. Het paard eindigde uit eindelijk 2 dorpen verder.

Alle paarden, inclusief de "knollen", worden voor dat ze van start gaan gechecked door de veearts. En de meeste paarden zijn gewoon van hele goede conditie (het paard van de winnaar is in het enthousiastme drie keer in een valse start vertrokken en heeft uit eindelijk nog gewonnen)

Uiteraard is dit voorval heel triest, maar ik vind niet dat men gelijk een traditie als deze moet afschaffen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ontzettend mee leef met de eigenaar en de jockey en wens ze veel sterkte. Ook zou ik zeggen, probeer eens wat informatie te zoeken over de metworstrennen zodat iedereen wat meer een idee heeft waar het over gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, ImkeTarek en 55 bezoekers