disucssie: AQHA rule 227 j zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 13:37

De AQHA wil geen paarden registreren die cremello of perlino zijn, dus dubbele verdunningsfactor hebben, hoewel ze geboren worden uit een combinatie twee geregistreerde Quarters. De veulens kunnen geregistreerd worden bij de APHA.

Een artikel hierover (Color of a Storm): http://www.horsegazette.com/

Vinden jullie deze regel dat double dilutes niet geregistreerd kunnen worden goed of niet goed? Graag jullie mening hierover.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 13:44

Tja, ik zit zelf dus helemaal niet in de quarters, maar ik zie niet in waarom een kleur niet geoorloofd kan worden. Raar iets van die stamboeken.
Net als dat een kerngezonde arabier met een hele goede afstamming bij de slager staat omdat ze een maanoog heeft....
Zolang het dier geen hinder ondervind idzv rare beenstanden, of erfelijke kwalen, zie ik niet in waarom het dier niet opgenomen mag worden


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:54

Leuk item.
Ik denk dat mensen met een cremello/perlino natuurlijk vinden dat die regel afgeschaft moet worden, temeer daar ondertussen wel bewezen is dat bij paarden albino's (levend blijvende iig) niet voor kunnen komen. Dit was de reden dat deze kleur niet toegstaan werd, omdat men (AQHA) dacht dat het albino's waren.

Nu gaat het gewoon om het geld (zoals met alles). Een 'kleurtje' brengt natuurlijk meer op dan een 'gewone' vos. De grote kleurfokkers in Amerika zijn er dus massaal tegen, want anders kan iedereen met een cremello heel makkelijk op kleur gaan fokken en verdienen zij minder Scheve mond\

Er speelt natuurlijk wel meer bij de J227 regel. Ook blauwe ogen en teveel wit is niet toegestaan. De gedachten hierachter zijn ook vooral gezondheidstechnisch. En paard met blauwe ogen zouden sneller blind worden en teveel wit zou kunnen duiden op de aanwezigheid van het lethalwhite syndrome.

Stef: een paard hoeft zelf geen hinder te ondervinden van rare beenstanden of erfelijke kwalen (o.a. cryptorchid), maar gezien het gemak waarmee gefokt kan worden met quarters (geen keuringen) kan iedereen dus zijn hengst en merrie gebruiken om te fokken en zodoende de kwaliteit van het toekomstige paard sterk in dalende lijn beinvloeden.

Maar persoonlijk ben ik geen tegenstander van het dubbelcremello gen gebruiken in de fokkerij, maar ben meer een voorstander van bewuster fokgedrag d.m.v. keuringen van zowel hengst als merrie.

Maar dat is een hele andere diskussie... Knipoog

_________________
Keep it NICE folks!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sugarmiss op 2001-11-30 11:08 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers