dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 16:15

Wat moet ik vermijden om dazen tijdens de volgende zomer weg te houden van mijn paddock en stallen ?


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:16

Niets doen, dan weet je zeker dat je ze zult krijgen Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:23

He...je zin klopt niet Haha! .

Ik denk dat je weinig kunt doen als je in een bosrijke omgeving zit. Verder zou ik de mesthoop behandelen (er zijn spullen te verkrijgen bij de paardendrogist, en ook de stal schoonhouden.
Als het heel erg is, kun je je paard bij voorkeur 's nachts buiten zetten, of je doet een Boett deken op.

Je suis Charlie.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:26

misschien wil ze wel een dazen kwekerij hebben Knipoog
haha
sorry maar je zin klopt inderdaad niet tenzij je dazen wilt gaan kweken op de een of andere manier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:28

OK, laten we er maar even vanuit gaan dat je geen dazen bij je stal wilt Haha!

Zo schoon mogelijk houden, paarden zo weinig mogelijk laten zweten/ruiken en evt. sprays gebruiken die dazen zouden moeten afschrikken. Maar ik zeg niet voor niets "zouden moeten" want die krengen zijn bijna niet af te schrikken.

Het meest effectief is verhuizen naar een zandplaat in de zee en daar vooral geen bomen gaan planten *LOL*

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:56

Cassidy schreef:
He...je zin klopt niet Haha! .

Ik denk dat je weinig kunt doen als je in een bosrijke omgeving zit. Verder zou ik de mesthoop behandelen (er zijn spullen te verkrijgen bij de paardendrogist, en ook de stal schoonhouden.
Als het heel erg is, kun je je paard bij voorkeur 's nachts buiten zetten, of je doet een Boett deken op.


de gewone vliegen kan je weg houden door de mestvaalt te behandelen (neem je hun kweekmogelijkheid weg), maar dazen kweken helemaal niet in mest, maar in gewoon water.
dazen weghouden is gewoon onmogelijk. je paard ertegen beschermen kan je proberen, maar zelfs dat is al moeilijk genoeg Bloos! .
juli en augustus blijven gewoon twee rotmaanden wat dat betreft Frusty ....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:23

ingeo schreef:
maar dazen kweken helemaal niet in mest, maar in gewoon water.....

Waren dat niet de muggen Verward
Ik dacht dat dazen hun eieren afzetten op/onder de huid. Of is het ze puur om het bloed te doen.

Bij mij in de buurt is geen water en toch zijn er genoeg dazen Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:29

Volgens mij hebben dazen meer te maken met soort beplanting dan met water, toch? Wij hebben hier ook totaal geen water in de buurt. Ja, de IJssel 25 km verderop, maar ik denk niet dat dat telt Verward maar we hebben wel heeeeeeel veel dazen in de zomer, en vooral in het bos en aan de bosrand, in het veld valt het wel mee.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:48

beplanting speelt wel een rol in het aantrekken van de volwassen vorm. en ja, sugarmiss, muggen kweken óók in water . die vervelende beesten die jij bedoelt die onderhuids eieren leggen, dat zijn horzels, maar naar mijn weten komt in onze streken alleen de runderhorzel voor. dat zijn nog véél vervelender beestjes dan de dazen, want de larven migreren door het hele beest, en kunnen ook serieuze (zenuw)schade aanrichten.
om te kweken hebben al die vervelende beesten trouwens geen heelder méren nodig hoor, een beekje vinden ze al heel wat Haha! !

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:53

Zit er nog verschil in stromend water of stilstaand ??
Want iedereen heeft wel een regenton met een laagje water erin Haha!

Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:13

"Wat moet ik vermijden om dazen tijdens de volgende zomer weg te houden van mijn paddock en stallen ?"
Ik wil wel degelijk de dazen weghouden; dus dabht ik : moet ik een bosrijke omgeving vermijden, water in de buurt vermijden, een te dichte mesthoop vermijden ? inderdaad wat vreemd uitgedrukt maar grammaticaal in orde Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:19

muggen hebben idd met een ieniemienie-plasje al genoeg Haha! , dazen willen als ik het goed heb toch iets meer (liefst stromend) water. maar dat kan per soort wel verschillen.
op google 'tabanus' en 'water' intikken, en je komt er vast alles over te weten Knipoog Haha! !


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:28

ik ga me nog niet druk om die beesten maken het is pas februari!
gelukkig hebben wij ze ook niet veel en voor vliegen gebruik ik citronella
en een vliegennetje thats it!

ik kan ook niet alles voorkomen !!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:35

Als je het vaker leest klinkt het iets minder 'krom' Haha!
Je kunt natuurlijk een mesthoop verplaatsen, al komen dazen daar niet.
Bossen kun je onmogelijk allemaal kappen, net zomin alle waterstromen dempen.
Maw ze maken helaas deel uit van het zomergebeuren. Het best is je paard af met een goede vliegendeken.
Zelf heb ik een Rambo flybuster. Die is gemaakt van wat dikker nylon materiaal, hierdoor is hij ook wat stugger en valt niet soepel over het paard heen, maar laat ruimte tussen de deken en de huid. Hierdoor kunnen de dazen met hun bek niet bij de huid om te bijten. Natuurlijk zit er ook een hele hald op.
Je kunt een paard nooit 100% 'inpakken', maar alle delen waar het wel lukt is voor hem toch meegenomen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:57

Dazen houden van Eikenbomen, is mij afgelopen zomer (erg) duidelijk geworden. Ik zou dus zorgen dat ik uit de buurt blijf van een bebost gebied.

Aangezien Imker helemaal gestoord wordt van die klerebeesten, krijg ik vast en zeker weer een fantastische zomer: NOT Boos!

Toos paardloos

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:06

Er zijn idd gebieden op de hei waar ze duidelijk meer voorkomen dan op andere stukken. Er zijn ongetwijfeld ook goede spray's die helpen, maar ik merk dat ook de tijd waarop je rijdt van belang kan zijn.
Na 8 uur zijn er een stuk minder dan overdag Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:45

Als ze dan toch langskomen ( want helemaal weg krijg je ze nooit,al ga je in de woestijn wonen, ze weten je te vinden ) : Vliegengel van Sectolin, het eerste dazen/horzels/muggen spul waar ik in geloof.
Je valt er bijna zelf van van je stokje, maar het helpt gigantisch, alleen maar even op de plekken smeren waar het paard erg zweet ( hals,flank etc ) en je bent er echt een hele dag vanaf.
In echt zwaar beboste gebieden weet ik niet hoe het zit, want daar heb je er echt megaveel ( vind dat er bij ons al een heel leger zit ) maar bij mij helpt dat spul echt geweldig.
Je smeert het op en er is haast geen vliegmormelbeest meer in de buurt van paardlief te zien.
Het is heel chemisch sterk roze spul, meurt als de ziekte, maar ik ben er sinds afgelopen zomer helemaal idolaat van.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:19

Is er wel eens onderzoek geweest of dat chemische spul niet door de huid heentrekt en dat het middel op de lange duur erger is dan de kwaal ??

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:25

Poeh, ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Er staat wel duidelijk vermeld dat je het eerst op een heel klein stukje huid moet smeren om te testen of er geen allergische reactie ontstaat.
Maar ik weet niet wat erger is, dit spul 1 keer per dag opsmeren of blijven klooien met die middeltjes die na een uur uitgewerkt zijn en die maar blijven oversprayen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:29


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:33

ik zie er nu al weer tegenop

de paarden kunnen hier alleen 's nachts naar buiten, ook kan je tussen 7.30 en 21.30 niet rijden

zelfs ls je in de buurt van de wei komt(als mens dus) zitten ze al overal op je

de bossen in? niet na half juni en voor eind september

t ligt idd aan eikenbomen en bepaalde struiken, laat ik nou vlak bij het bos wonen, nee echt niets helpt, zelfs zo'n speciale vliegendeken helpt in de ergste maanden niet, elk gaatje wat open is kruipen ze doorheen en de benen proberen ze ook te steken!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:38

Ik woon hier midden in de polder, dus relatief weinig last van dazen, zelfs in het bos wat we hier hebben (met stromend water erdoorheen) valt het mee. Als je ze tegenkomt hebben ze wel gelijk het formaat van een kleine vogel, maar goed Haha!
Vorig jaar was het wel erger dan andere jaren trouwens....
Wat mij wel opviel is dat sommige paarden er meer last van hebben dan anderen. Jordy stond samen met een merrie in de wei, stonden de hele dag kop aan kop, de merrie zat onder de bulten en stond de hele dag te stampen, bij Jordy kon ik haast geen bultje ontdekken, en hij was ook lang niet zo onrustig. Hij zweet wel erg weinig, denk dat dat ook wel verschil maakt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:40

Je bent er iig op tijd bij Haha! .
Maar ik heb nog steeds niks gevonden wat echt goed helpt .

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:54

Wat ik ooit gehoord heb, is dat ze liever op lichtere paarden zitten dan donkere... wat daar van waar is weet ik niet.
Ga er eigenlijk meer van uit dat ze sneller op sterk zwetende paarden zitten dan niet zwetende...
Maar goed, er wordt wel meer verteld in paardjesworld Haha!

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:07

als je het niet erg vind dat je paard wat rare vlekken heeft kun je hertshoornolie proberen dan komt er echt geen daas meer bij je in de buurt.. het nadeel is alleen dat je zelf ook niet meer graag bij je pony bent .. het stinkt echt verschrikkelijk.. en je moet het zeker niet op een schimmel gebruiken!!.. wij gebruikten het nog wel eens op de manege.. daar maakt het toch niet uit.. als er wat rare vlekken opzitten.. probeer wel eerst of je paard ertegn kan..
ik gebruik zelf een andere vlliegenspray wat ik tot nu toe de beste vindt van alle vliegensprays.. ben ff de naam kwijt.. maar ze schijnen rodriqo pessoa te sponseren.. er stond een plaatje van hem op in ieder geval.. gele fles..

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Bytespider, Eliana, Flubberboot, Joanne_, Rainer, Suor, Swift, Symke, Tellie en 111 bezoekers