Starten met een hengst, ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Starten met een hengst, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 18:57

Ik ben nu net 2 maanden bezig met het doorrijden van onze friese hengst. Het gaat werkelijk harstikke goed. Hij kent alle basishulpen en is lekker voorwaards. Na mijn skie-vakantie Tong uitsteken ga ik met hem lessen.
Ik rij hem nu ongeveer 3 keer per week, zeker niet meer en iedere keer maximaal 30 minuten maar hij pikt alles zo makkelijk op dat ik soms denk ik moet maar wat gas terug nemen want het beestje is nog zo jong.
Maar zoals het nu gaat zouden we in de zomer ergens onze eerste wedstrijd kunnen plannen.
Het probleem is dat het een hengst is en ik weet niet hoe dat gaat met hengsten op wedstrijden. Mag je ergens appart losrijden? Wie heeft ervaringen met starten met jongen hengsten? Heeft iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:19

Je moet eerst L2 plus wp zijn, anders mag je niet eens starten Lachen
En je kan niet apart los rijden.
Als je denkt dat hij dan te sterk voor je word is het verstandiger niet op concours te komen, uit veiligheid voor iedereen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:25

Ben het met RK eens, kan je hem thuis (of ergens met oefenen) niet aan dan kan je beter thuis blijven..

Ik reed zelf ook altijd op onze hengst, en ben ooit een keer op een wedstrijd eraf gevallen omdat ie last had van iets in zijn hoor. Maar een geluk, ik hield hem goed vast, want dat moet je echt doen als je ergens op een buitenconcours bent Haha!

Als je gaat starten, veel succes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:33

Manda schreef:
(.....)
Het probleem is dat het een hengst is
(.....)

Als je dat als een probleem ziet is het onverantwoordelijk om op concours te gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:41

Heeft hij zo een geweldig papier, en mag hij dekken of ziet het er in de toekomst uit dattie mag dekken?

Zo niet.............. castreren Haha!, zo ja dan zou ik m eerst doorrijden en de basisknoppen super bevestigd willen zien voordat ik me op onbekend terrein begeef

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:41

Waarom wil je hem hengst houden?
Zolang je denkt dat het een probleem zou kunnen zijn moet je niet op concours gaan. Je brengt dan niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:43

Vooral voor anderen
ik zit liever op de hengst die op een merrie klimt dan op die merrie Tong uitsteken Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:59

Ik dacht altijd dat je L1+1 moest zijn om hengsten te mogen starten. Nu heb ik nog nooit over een hengst starten na hoeven denken (heb wel hengsten gereden, maar die werden of geruind, of verkocht).

Maar als je zo graag je hengst wilt starten, hoe gaat het dan in de les? Ik zou eerst flink met hem naar groepsles gaan, gaat dat niet, dan hoef je ook niet op wedstrijd.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:04

wat germie zegt vind ik wel een goede, hoe gaat het in groepen?

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:07

Ik zou idd eerst goed nagaan of je de hengst aankan. Dus ga eens op andere plaatsen rijden met hem, kijk hoe het daar gaat.
Ik heb zelf vroeger een hengst op concour uitgebracht en daar heb ik nooit moeilijkheden mee gehad. Als er een hengstige merrie in de bak rondliep was hij natuurlijk wel wakker. Ik vind het heel belangrijk dat je controle hebt over het paard, want wat er allemaal mis kan gaan...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:02

Sjuimpje"]
[quote="Manda schreef:
(.....)
Het probleem is dat het een hengst is
(.....)

Als je dat als een probleem ziet is het onverantwoordelijk om op concours te gaan.
[/quote]


Pff wat flauw... Een hengst geeft nou eenmaal meer problemen als een ruin... Een merrie die hengstig is geeft ook meer problemen (soms) tijdens het rijden... Je snapt toch best wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:04

germie schreef:
Ik dacht altijd dat je L1+1 moest zijn om hengsten te mogen starten. .

Het is toch echt L2 +1

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:04

Het is niet mijn paard trouwens... Ze willen hem tot 5 jaar hengst houden, dan maar later starten toch Knipoog En ik ben nog lang geen L2 met winstpunten, dat duur nog minstens 1,5 jaar. Was gewoon benieuwd, ik heb nog geen idee hoe hij met andere paarden is...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:06

L-springen mag ook Knipoog (dat is makkelijker Haha! )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:22

Het is sinds ik meen vorig jaar april inderdaad L2+wp geworden.

Manda schreef:
Pff wat flauw... Een hengst geeft nou eenmaal meer problemen als een ruin... Een merrie die hengstig is geeft ook meer problemen (soms) tijdens het rijden... Je snapt toch best wat ik bedoel.

Zo flauw is het helemaal niet, het gaat namelijk ook om mijn hachie.
Ik wil zometeen ook graag mijn jonge paard gaan starten, die is op zich heel braaf, maar ik heb geen idee wat hij doet als hij opeens wordt verrrast door een hengstenaanval. Trouwens, ik weet niet eens wat Ozep zou doen.
Een hengst hoort gewoon niet meer problemen te geven dan een merrie, als hij dat wel doet is het aan jou om het op te lossen. Ik maak uit jouw post op dat je niet zeker over je zaak bent en het spijt me, maar ik moet er dan niet aan denken om jouw op concours tegen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:27

Citaat:
Het is sinds ik meen vorig jaar april inderdaad L2+wp geworden.


en een paar jaar daarvoor M springen en M dressuur Lachen

En verder ben ik het wel met het bericht van Sjuimpje eens
En daarom vind ik het ook nog steeds jammer dat het niet nog steeds op M staat als min.nivo
Niet dat nivo zaligmakend is, maar wel net iets meer ervaring

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:39

Ik ga met de anderen mee! Ik ben nu een hengst zadelmak aan het maken. Hij is echt super braaf, weet niet eens dat het een hengst is, maar voor hij mee op concours zou gaan, eerst het zaakie eraf! Ik moet er niet aan denken dat mijn paard losbreekt, en bovenop een ander springt, of andersom, dat er een paard losloopt, en op mijn hengst afkomt...
Inderdaad jammer dat het niet meer M met winstpunten is om met een hengst te mogen starten.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:57

Manda"]
[quote="Sjuimpje"][quote="Manda schreef:
(.....)
Het probleem is dat het een hengst is
(.....)

Als je dat als een probleem ziet is het onverantwoordelijk om op concours te gaan.
[/quote]


Pff wat flauw... Een hengst geeft nou eenmaal meer problemen als een ruin... Een merrie die hengstig is geeft ook meer problemen (soms) tijdens het rijden... Je snapt toch best wat ik bedoel.
[/quote]

Paarden (of ze nu hengst,merrie,ruin zijn) durven slaan of bijten, aan jou om ze onder controle te houden.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:00

janna schreef:
Ik ga met de anderen mee! Ik ben nu een hengst zadelmak aan het maken. Hij is echt super braaf, weet niet eens dat het een hengst is, maar voor hij mee op concours zou gaan, eerst het zaakie eraf! Ik moet er niet aan denken dat mijn paard losbreekt, en bovenop een ander springt, of andersom, dat er een paard losloopt, en op mijn hengst afkomt...
Inderdaad jammer dat het niet meer M met winstpunten is om met een hengst te mogen starten.


Toch wel jammer dat iedereen een ruin wilt, ik persoonlijk ben er niet voor. Het is echt mogelijk om met een hengst wedstrijden te rijden, op grote internationale jumping zie je meer hengsten dan ruinen. Maar als je zelf natuurlijk niet zoveel ervaring hebt, lijkt het me het beste om voor ruin te gaan. Lachen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:38

Neuh, ik heb niet zo veel ervaring...
Ik zie gewoon het voordeel van het hengst houden niet. Op internationale wedstrijden lopen hengsten, omdat deze als dekhengst ingezet worden. Dan is het wat anders. Verder is het alleen maar sneu voor het dier als hij hengst moet blijven. Nooit lekker de wei in, lekker ontspannen tussen de andere paarden lopen....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 10:11

Ik zal overleggen met de eigenaren, ik heb wel wat inbreng denk ik aangezien ik hem rij. Zoals ik al zei was ik gewoon benieuwd hoe dat ging met een hengst starten enzo, aangezien je in de wedstrijdbak altijd alleen rijd is het inrijden hetgeen wat problemen kan geven. Ik zeg niet dat het problemen geeft bij deze hengst, zoals ik al zei rij ik pas 2 maanden op hem en heb ik misschien 14 keer op dit paard gezeten. Ik was echt niet van plan hem mee te slepen naar concours als ik niet weet hoe hij op anderen reageerd en hoe het allemaal in zijn werk gaat. Ik ben gewoon aan het nadenken hierover.
Zelf heb ik inderdaad helemaal geen ervaring met wedstrijd rijden, ik ben net 1 wedstrijd officieel gestart vandaar dat ik advies aan jullie vraag.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:20

runningkawa schreef:
Vooral voor anderen
ik zit liever op de hengst die op een merrie klimt dan op die merrie Tong uitsteken Knipoog

Tong uitsteken Idd, hier heb je helemaal gelijk in.

Maar idd, je moet eerst L2+1 zijn wil je zelfs mogen starten.
En je word gewoon geacht je paard onder controle te hebben, ongeacht of er nu merries rond lopen of niet.
Ik ben een keer met Dennis onderling gestart(ik ben 19 en ben nog nooit officeel gestart, dus officieel starten zit er niet in met hem). Het was het sufste paard wat er rond hobbelde Tong uitsteken . Hij heeft de hele dag tussen de ander paarden vast gebonden gestaan en ik heb een paar keer mensen horen vragen van wie dat leuke ruintje met die deken op was. Maar andere keren heb ik m'n handen vol aan hem. Je moet je paard gewoon zo verdomde goed kennen en in de hand hebben.
Een merrie of ruin die er een keer tussen uit knijpt kan meestal minder schade aanrichten dan een hengst die eventjes het heft in eigen hand neemt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:42

Ik start ook met een hengst op wedstrijden, hij loopt nu in de M1. Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met hem gehad op wedstrijden. Hij is wel heet en wakker maar het is aan de ruiter om de aandacht bij de les te houden. Ik rijd soms wel tussen 15 andere paarden los en dan is er nog niks aan de hand.
Je moet gewoon 100% zeker weten dat je je paard onder controle kan houden. Bovendien kan je tegenwoordig niet zomaar met een hengst aan de start komen, je hebt eerst dat winstpunt in de L2 nodig.
Maar gelukkig ben ik wel gezegend met een relatief "brave" hengst. Ik kan hem na het rijden ook makkelijk aan een touwtje nog even op het terrein laten rondstappen zonder dat er iets gebeurt. Het ligt dus ook aan het temperament van de hengst in kwestie. Ik zie op concours vaak genoeg ruinen en merries aan de kletter gaan en dan kachelt die van mij gewoon door, da's lachen!
Die van mij wordt ook niet meer gecastreerd, ik zie niet in waarom. Hij heeft thuis een prive paddock van 40 X 80 meter, helemaal voor zich alleen en hij is "braaf" genoeg om op concours te rijden. En hij doet het ook nog eens goed.
Ligt dus in mijn ogen echt helemaal aan de hengst in kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:31

Ik sta zelf op een hengstenhouderij. De hengsten van stal geven geen enkel probleem tijdens de training of op wedstrijd. De reden daarvoor is dat de hengsten worden gereden door capabele ruiters........
Het rijden van hengsten wordt door amateurs gruwelijk onderschat. Ik ken uit mijn naaste omgeving al veel verhalen van mensen die na een ongeluk hun hengst toch maar castreerden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:35

Jippie schreef:
Het rijden van hengsten wordt door amateurs gruwelijk onderschat. Ik ken uit mijn naaste omgeving al veel verhalen van mensen die na een ongeluk hun hengst toch maar castreerden.


vaak zijn dat de mensen die niet naar raad van hengstenhouders willen luisteren en denken dat ze wel een band met een paard zullen krijgen als ze er maar lief genoeg voor zijn, niet naar de opfok, beetje wandelen, beetje poetsen, solitair houden in een stalletje...... de mensen waar ik oa meestal mee in de clinch lig Haha!