Semi dringend vraagje ivm Nederlandse universiteit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Semi dringend vraagje ivm Nederlandse universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 22:57

Zou graag willen weten hoe de kalender er in een Nederlandse universiteit uitziet, in de zin van ; wanner begint het jaar, wanneer examens, enz enz
Verder ook graag informatie ivm het cijfer dat nodig is voor een onderscheiding, hoge onderscheiding enz...
Een vriendin van me plant met Erasmus naar Nederland te gaan studeren, maar ze moet haar kandidatuur daar snel voor binnen doen en daarom zou ik zeer dankbaar zijn moest er iemand de oneindige goedheid hebben hier op te antwoorden Haha!
Bij voorbaat dank OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:00

Welke studie wil ze gaan doen?
Het jaar begint op 1 september, en loopt tot half-eind juni. Dan zijn er vaak in augustus nog hertentamens.... Wanneer er verder tentamens zijn verschilt heel erg per studie. Sommige studies hebben ook al een deel van de hertenamens in de loop van het jaar.
Maar ik denk dat je voor preciese info het beste even contact op kan nemen met de Erasmus (www.eur.nl)

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 23:02

Bedankt voor je antwoord ! OK dan!
Maar als ik haar goed begrepen had, was ze daar al wezen kijken maar had't niet gevonden Verward Zal zelf ook eens gaan zien ^^
nogeens bedankt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:03

Welke studie gaat het om?
Ik studeer ook aan de erasmus namelijk Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:00

Erasmus is niet alleen de naam van de universiteit in Rotterdam, het is ook de naam van een uitwisselingsprogramma tussen universiteiten in verschillende landen, niet specifiek die van Rotterdam, je kunt ook net zo goed naar Amsterdam.
Erasmus betekent European Community Action Scheme for the Mobility of University Students.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:06

examens verschilt per opleiding. Alleen al bij de universiteit leiden werke sommige studies met trimesters (drie keer per jaar tentamenweek) semesters (twee keer per jaar tentamenweek) periodes (een periode van zes weken een vak, daarna afsluitend tentamen) paasei (geen patroon in te ontdekken) en zo kan ik nog wel even doorgaan

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:11

In tegenstelling tot Belgie heb je in Nederland nergens dat alle examens/tentamens op het einde van het jaar zijn. Er zijn altijd meerder tentamenperiodes. Met het bachelor-master syteem dat ingevoerd is, is het zelfs zo dat aan het einde en soms halverwege het blok er tentamens zijn. Er zitten geloof ik 5 blokken in een jaar.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:37

MargaV schreef:
In tegenstelling tot Belgie heb je in Nederland nergens dat alle examens/tentamens op het einde van het jaar zijn. Er zijn altijd meerder tentamenperiodes.


Hier in België is het ook niet aan elke universiteit dat je alle examens op het einde van het jaar hebt.
De meeste universiteiten dat ik weet hebben de examens ook verspreid over het jaar. Dus iets van een 3 examenblokken...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:09

Hoe het zit met tentamens verschilt per universiteit en zelfs per opleiding. Ik studeer biomedische wetenschappen aan de VU en ik heb gewoon een x aantal weken een bepaald vak en dat wordt afgesloten met een tentamen. Dat kan al na 3 weken zijn, maar ook pas na 6. Er lopen bij mij niet meerdere vakken tegelijkertijd. Echte tentamenperiodes heb ik dus niet.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:49

Margreet schreef:
Erasmus is niet alleen de naam van de universiteit in Rotterdam, het is ook de naam van een uitwisselingsprogramma tussen universiteiten in verschillende landen, niet specifiek die van Rotterdam, je kunt ook net zo goed naar Amsterdam.
Erasmus betekent European Community Action Scheme for the Mobility of University Students.


Weer wat geleerd Haha!
Dat heb ik dus nooit geweten Bloos

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:00

Ik heb ook geen tentamenperiodes (zou er ook niet aan moeten denken), maar gewoon wanneer een vak afgesloten wordt.. En dan hangt het er dus vanaf hoeveel vakken je doet en wanneer die eindigen..

Onderscheidingen:
propedeuse (1e jaar): 7.5 is met genoegen 8.5 is cum laude
en voor doctoraal (of BA/MA) 7,5 met genoegen en 8.0 gemiddeld is cum laude.. Wel worden er soms eisen gesteld aan welke vakken voor dit gemiddelde gelden.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:18

Ik heb dat ook niet.. ik heb een bepaalde periode een vak
wat afgesloten word met een tentamen.. voor dat tentamen
heb ik een X aantal studieweken om te leren, dat hangt wel
af van de zwaarte van het tentamen..
Maar aan welke universiteit wil je gaan studeren?
ik doe geschiedenis aan de KU Nijmegen

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:02

Richtje schreef:
Weer wat geleerd Haha!
Dat heb ik dus nooit geweten Bloos


Mwa t is ook de naam van die vent met dat boek en die gekke muts hoor Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:27

Death_Squad"]
[quote="Richtje schreef:
Weer wat geleerd Haha!
Dat heb ik dus nooit geweten Bloos


Mwa t is ook de naam van die vent met dat boek en die gekke muts hoor Haha!
[/quote]

Kijk dat wist ik nou weer wel Haha!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 18:44

Het is inderdaad Erasmus het uitwisselingsprogramma, ehm en die met dat boek en gekke muts had die toevallig ook geen lange jas en schaal?
Want dan hebben we het over Multatuli Schijnheilig Tong uitsteken (kwestie van nog meer verwarring te creëren *LOL* )
Hier in Belgïe hebben we twee semster examens, alhoewel er nog Unieven zijn met meer examens....
In ieder geval bedankt voor de informatie