iets heel nieuws althans voor mij....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

iets heel nieuws althans voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 16:39

met alleen je 2 zitbeenknobbels stil te staan, jullie zullen wel denken nou zeg dat doe ik al jaren..ik dus niet...had altijd moeite om mango stil te laten staan zonder behulp van teugels..ik altijd klemmen zo'n rooie kop Boos! en het lukte nog niet.

Nu probeer ik mijn zitbeenknobbels naar mekaar te drukken maar dan wel door blijven ademen (door je buik) en ja hoor Mango stond in 1 x stil, en dit was geen toeval we bleven het nog een paar x doen en de volgende les ook!! echt geweldig wat zitbeenknobbels wel niet goed voor zijn!!!!!! OK dan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:41

Fijn he als iemand eens goed duidelijk maakt waar die 2 knobbels eigenlijk voor dienen met paardrijden!
Overal gebruik je ze voor, voor verruimen, voor verkorten, om de bocht om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:48

OK dan!
Super! Lekker is dat he, als je ineens zoiets VOELT!

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 16:50

ja echt geweldig dat je dus met die 2 botjes je paard 'iets' kan laten doen
in de voltes ook ik had dan op de verkeerde zitbeenknobbels druk en hij liep dus niet goed uit ballans enzo en toen verlegde ik dus de druk op de andere zoals het hoord en hijliep als een tierelier!!

en nog iets, ik rijd als best wel een tijdje maar ik leer dus elke weer wat bij echt geweldig!

bedankt voor je felicitaties!!!!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:03

HOOO!! WACHT!! Dát is ook 1 van mijn problemen (of iig iets wat me moeilijk lukt) Hoe doe je dat? Je zitbeenknobbels naar elkaar toe halen? je bilspieren aanspannen dus? Of hoe bedoel je Scheve mond ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:07

Een beweging alsof je je plas ophoudt, maar dan veel korter en wat sterker met je billen. Hmmm lekker duidelijk....

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:08

Hahaha

Oooh nou snap ik het!! Zeg dat dan meteen Knipoog

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:09

Nee, even zonder grappen en grollen:
bedankt voor de tip Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:11

Bloos! tja 't klinkt zo raar he, maar het komt het dichtst bij wat ik er voor doe.... Bloos

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 18:48

ja idd wat Sonja zegt en dan wel blijven ademen door je buik (dat vergeten de meeste waaronder ik en dan lukt het niet) en het lukt gewoon geweldig he!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:50

Goed zeg, zo kom je nog eens wat etgen, maar dit doe ik inderdaad al jaren Knipoog haha

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:21

Dat wordt ook wel eens 'je kruis aantrekken' genoemd, je spant de spieren heel kort, heel sterk aan. Kan je ook gebruiken om je ophouding (en later halve ophoudingen) wat meer op je zit te maken.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:08

Ik snap er niets van?
Heb ik de 16 jaar dat ik rij nooit geleerd.
Hoe leer ik het en hoe leer ik mijn pony daarop reageren (heb haar zelf ingereden dus weet niet of ze het gaat begrijpen)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:11

pony25 schreef:
Ik snap er niets van?
Heb ik de 16 jaar dat ik rij nooit geleerd.
Hoe leer ik het en hoe leer ik mijn pony daarop reageren (heb haar zelf ingereden dus weet niet of ze het gaat begrijpen)


het is dus eigenlijk heel simpel hihihiii maar ik wist het dus ook nooit
maar het gaat als volgt :

je 2 zitbeenknobbels probeer je naar mekaar toe te drukken als het waren
je kan het ook op je bureaustoel op je werk proberen (heb ik gedaan en toen kwamen ze allemaal kijken of ik wel lekker was hihiih).

als je dus dat doet wel door blijven ademen via je buik, veel mensen houden de adem, dan werkt het niet en dan als het goed is komt hij iig terug in zn tempo, je hoeft niet te gaan zitten knijpen als een gek met je benen nee laat die maar hangen goed in het zadel gaan zitten en na wat oefening moet het je echt wel lukken probeer het eens!!

succes ermee!!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:15

Ik heb mijn paard ook zelf ingereden, maar het is kennelijk heel duidelijk. De eerste keer gaf ik ook nog een kleine ophouding met mijn handen, maar daarna ging het vanzelf. Ook met volkomen loshangende teugel. Ik had het ergens gelezen en vond het ook een openbaring! je kunt dus ook sturen met je zitbeenknobbels, door de een meer te belasten dan de ander. Gaat geweldig. Ik rij zo vaak slangevoltes en allerlei rare figuren door de bak, terwijl ik geen teugel vasthoud.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:19

Hoe stuur je dan Verward (ben niet dom lijkt alleen maar zo Haha! )
Ik rij trouwens met een boomloos zadel, maakt dat nog verschil?(makelijker ofzo)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:20

RosiePosie schreef:
Ik heb mijn paard ook zelf ingereden, maar het is kennelijk heel duidelijk. De eerste keer gaf ik ook nog een kleine ophouding met mijn handen, maar daarna ging het vanzelf. Ook met volkomen loshangende teugel. Ik had het ergens gelezen en vond het ook een openbaring! je kunt dus ook sturen met je zitbeenknobbels, door de een meer te belasten dan de ander. Gaat geweldig. Ik rij zo vaak slangevoltes en allerlei rare figuren door de bak, terwijl ik geen teugel vasthoud.


ja dat heb ik dus nu ook ben nog heel erg aan het oefenen zoals de voltes enzo om op mijn goede zitbeenknobbel te zitten want ik verwar ze dus wel eens en dan merk je gelijk dat je paard dus uit balans is !!

ik probeer ook echt alles met die 2 dingen te doen ze hebben dus absoluut nut!!!

ik dacht dat iedereen me hier dus zou uitlachen om dat ik na 15 jaar paardrijden hier dus pas achter kom maar er zijn dus meer mensen
die dit niet weten grappig!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:33

is niet grappig is de fout van de mensen die je (en mij) niet geleerd hebben.
Dat is dus de qwaliteit van de instructie op manege's (slecht)
Ik rij daarom al zo'n 8 jaar niet meer op een manege maar wil wel prive les gaan nemen met mijn pony.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:08

ach op manege... hoe vaak heb ik het al niet geprobeerd, en voelde ik de juiste reactie, het begin, enfin ja ik voel dat bij bepaalde paarden waarbij de gangen nog te voelen zijn Scheve mond , maar het kwam er nooit echt door.
daarmee bedoel ik dat ik ze bv de volte kan insturen (sommige), maar dat wanneer ze merken dat ik eigenlijk praktisch niet met de teugels werk, knijpen ze ertussenuit. dat is ze bijna zo aangeleerd he.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:14

pony25 schreef:
is niet grappig is de fout van de mensen die je (en mij) niet geleerd hebben.
Dat is dus de qwaliteit van de instructie op manege's (slecht)
Ik rij daarom al zo'n 8 jaar niet meer op een manege maar wil wel prive les gaan nemen met mijn pony.


toch word dit dus op mijn huidige manege wel aangeleerd ik heb
een super instructrice die ook nog steeds curcussen doet en ook
boeken leest en zelf nog steeds privelessen krijgt van iemand anders
dus het kan wel iig in ons geval wel gelukkig!!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:39

kan iemand me wat meer uitleggen hoe het nou moet kunnen we (mango en ike) het misschien toch nog leren.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:25

pony25 schreef:
kan iemand me wat meer uitleggen hoe het nou moet kunnen we (mango en ike) het misschien toch nog leren.


ik denk dat je het gewoon aan je instructrice moet vragen
ik doe het nu 3 weken en het gaat echt super de super hij moet
binnenkort weer wedstrijd rijden met zn verzorgstertje en die heeft
het ook door nu en nu staat hij hoop ik wel stil onder de X !!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:46

heb geen les.
bij mij is de bak veel te klein (denk aan longeercircel en dan iets ovaler)
en de dichtbijzijnde bak is al een uur rijden.
en dan betaal je er ook nog een gods vermogen voor.
maar ik zoek het wel zelf uit als niemand het kan uitleggen.
toch bedankt en tot ziens.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:49

Het probleem is dat het zo lastig is uit te leggen via PC.
Zoiets moet je uitleggen terwijl je op je paard zit.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 19:58

Sjimmy schreef:
Het probleem is dat het zo lastig is uit te leggen via PC.
Zoiets moet je uitleggen terwijl je op je paard zit.


ja dit moet idd in 'real life' anders kan je het niet voelen/zien hoe het moet maar probeer nu eerst eens je 2 zitbeenknobbels te 'voelen' op je zadel dan ben je alweer een stuk verder, je stuurt ook niet met je teugels zag hierboven iemand vragen hoe stuur je dan...door de druk op je zitbeen knobbels te verleggen en natuurlijk je met je kuiten maar zonder in zn mond te gaan zitten rukken.

gisteren lukte het me dus om Mango in de uitgestrekte draf te krijgen zonder dat ik veel druk met mijn kuiten gaf maar eigenlijk alleen maar met mijn zitbeenknobbels ik voelde me weer geweldig.
daarna gaf tie weer een paar rotbokken dus was ik weer minder blij maar die kleine dingetjes echt geweldig!!