De klik

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

De klik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 09:37

Herkennen jullie dat?
Dat je op een paard rijdt en opeens weet dat dit "het"is?
Dat je er eigenlijk NOOIT meer af wilt stappen. Dat is denk ik "de klik".

Ik heb het met ons eerste paard gehad, en heb het nu weer. Helaas in alle opzichten een "onbetaalbaar"paardje voor mij.
Waarom heb ik DAAR nu net "de klik" mee. Zou ik ooit wel weer "de klik"met een ander krijgen?

Wie heeft meerdere malen "de klik" ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:04

Ja hoor, is niet afhankelijk van 1 paard.
En het kan ook veranderen. Dat het achteraf toch tegenvalt...

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:09

Ik herken het zeker. De eerste keer dat ik op Gamble zat wist ik dit is mijn paard. Vreemd want ik reed nog maar drie maanden op de manegepaarden en ik zou Gamble alleen maar gaan bijrijden. We hadden net een A-welsch drama gehad, dus een andere eigen pony/paard was ondenkbaar. Nu twee jaar later is hij alweer een jaar echt van mij, soms lijkt het nog wel eens of ik droom. Met de bijrijdt pony van mijn dochter heb ik hetzelfde gevoel, niet dat hij zonodig van ons moet worden (het bevalt prima zo) maar zo op het eerste oog lijkt het een onmogelijke combinatie. Mijn dochter is 9 en zeer tenger, Orlando is een forse 7 jarige E-pony. Maar als je die twee aan de gang ziet, kwijl kwijl. Met longeren krijgt ze hem op haar stem alle gangen door en de laatste tijd met haar kleine beentjes laat ze hem zonder moeite, spoor of zweep aangalopperen.
Volgens mij is er een klik tussen die twee.
Jammer dat het voor jullie geen financiele klik kan worden, misschien meespelen in de lotto?
Gr Desiree

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:25

Ja bij mn ene pony kreeg ik t pas na 1,1/2 jr, en die andere na een half jaar.Dus ook 2 Knipoog toen voelde t gewoon lekker aan.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:35

Ja, zeker weten! Toen ik Murphy de eerste keer reed, wist ik zeker dat ik hem wilde hebben. Daarna heb ik nog 1 andere paardje uitgeprobeerd, maar zonder succes... Murphy hebben we gekocht!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:36

Ja, hoor. Met Yorghos had ik dat meteen toen ik hem de eerste keer zag staan. Gelukkig vond hij mij ook wel ok, dus ik kocht hem.
Daarna heb ik het nog eens gehad met een 12 jarige gelderse merrie van de manege. Dit beestje was voor de fok gebruikt en was al jaren niet bereden (+-7 jaar niet meer). De eerste keer dat ze in de les liep was echt een ramp. Ze kon eigenlijk weinig anders dan rennen en sturen, een rem zat er niet op. De ruiter wilde er dus meteen af en ik kreeg het paard in handen gedrukt om haar weer op stal te zetten. Tja, ik was tenslotte stalhulp...
Het paard was enorm groot en vreselijk "uitgezakt" door jaren trouwe dienst als fokmerrie / veulenfabriek. Maar ze had een heel lieve uitstraling en was ontzettend knuffelig in de omgang.
Ik heb de merrie toen afgezadeld, drooggewreven en op stal gezet. Daarna ben ik de manege-eigenaar gaan zoeken en heb hem gevraagd of ik 's avonds om 10 uur, als de lessen waren afgelopen de merrie nog eens alleen in de bak mocht proberen. Hij vond het best zolang ik mijn cappie maar opzette.
Om 10 uur liep dus de hele manege uit om boven in de kantine voor het raam te kijken hoe ik zou verongelukken Haha! Gelukkig viel het mee. Ik kon opstijgen en zodra ik in het zadel zat spoot de merrie er vandoor. Bijna 20 minuten lang spoot ze non stop door de bak, enige wat ik deed was sturen om te zorgen dat ze niet tegen de bakrand zou aanrennen.
Na die 20 minuten werd ze moe, en toen heb ik haar nog 10 minuutjes gereden in stap en draf, voorzichtig wat wendingen, etc. En ze bleek best aardig te kunnen lopen.
Ik heb haar nog 3 weken op deze manier een paar keer per week gereden en daarna ging ze weer enkele uurtjes in de lessen meelopen. Een tijdje later is ze door een particulier gekocht als recreatiepaardje. Naar wat ik heb gehoord, is ze daar nog altijd.
Ik heb er wel wat verdriet van gehad. Ze was niet erg duur en ik had haar kunnen kopen, maar ik had al 2 paarden. Dat vond ik niet eerlijk tov haar. Maar stiekem denk ik nog weleens aan haar...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:51

Ja hoor, die klik heb ik ook al een paar keer gehad..

Toen ik bij mijn huidige paard ging kijken,beefde ik als een rietje van de zenuwen.Zo zenuwachtig was ik nog nooit geweest..Maar toen ik eenmaal erop zat leek het alsof ik thuiskwam..Was meteen verkocht!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:04

Nee,
ik weet zat paarden die volledig voldoen aan de eisen die ik aan een paard stel en waarbij mijn hart een huppeltje maakt als ik ze zie maar dat is alleen om de kwaliteiten van zo'n dier, een echte klik heb ik nooit.
Die klik die ontwikkeld zich langzaam naarmate ik een paard beter leer kennen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:11

Ik heb hetzelfde als dat sjuimpje heeft alleen heb ik het wel gehad bij Lodewijk, toen hij net een half uurtje oud was dacht ik meteen dat is hem!

Hoewel ik nooit een paard kon betalen kreeg ik hem 2.5 jaar later van mijn ouders.
Lodewijk is echt dat speciale paard daar kan geen enkel paard tegenop.Of hij nou maar 1 oor en 3 bene heeft maakt niet uit ik blijf 'm geweldig vinden.

Met de rest van de paarden heb ik geen klik Orbaldo ben ik nu gaan waarderen om zijn inzet ondanks dat hij geen makkelijke start heeft gehad.Hinke is een leuk paard en hardstikke lief maar ik denk niet dan ik daar lang verdriet van zou hebben als die morgen weg gaat.
Awa vind ik ook wel leuk maar die heb ik ook nog niet zolang net als waldfee

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 12:20

Morgen trekking staatsloterij......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:27

Sjuimpje schreef:
Nee,
Die klik die ontwikkeld zich langzaam naarmate ik een paard beter leer kennen.


Grappig, bij mij is het eigenlijk precies andersom. Als ik een paard de eerste keer al niet leuk vind, dan komt dat meestal ook niet meer.
Wil niet zeggen dat je er dan niet leuk mee kunt rijden ofzo hoor, maar die echte Klik, nee, die is er bij mij of die is er niet.
Met onze Leo is die er bijvoorbeeld niet. Ik vind het een hartstikke lief paard, een gouden knollie voor Dick, maar zelf vind ik het helemaal niks.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:47

Biepmiep schreef:
Morgen trekking staatsloterij......


hehe Haha!

ja de klik.. toen ik buddy zag was ik gelijk verkocht.. gewoon hoe ie me aankeek met dat eigenwijze koppie!
was gelijk weg van hem!

Ik moet dat wel bij een paard hebben, dat ik hem helemaal geweldig vind, om ook de mindere tijden goed door te komen Lachen

Als ik een paard zie wat gelijk niet zo leuk vind, is dat het gewoon niet voor mij.. ik moet hem echt gelijk heel leuk vinden..

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:49

Ik moet een paard meteen leuk vinden. Maar echt DE klik van NU kunnen we alles aan moet groeien. Ik heb met een paar paarden wel het gevoel dat we echt alles aan kunnen. Dennis is gelukkig een van die paarden. Dientje van Max is ook zo'n zelfde super paard waar ik de hele wereld mee aan zou kunnen. Paarden waarmee ik dat eenmaal heb zullen altijd een speciaal plaatsje in mijn hart houden.
Maar er zijn ook paarden waar ik lange tijd mee gewerkt heb, best hele leuke paarden vind maar waar ik echt niet lang om zal treuren als ze weg gaan. Tamaartje van Anneke is zo'n pony. Echt een gouden pony hoor, verschrikkelijk lief, braaf als kinderpony echt super gewoon. Maar 'het' is er gewoon niet.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:18

Bij mij moet het ook groeien.....
Met Quint had ik wel direct het gevoel dat het goed zou komen tussen ons maar de echte klik is er pas na lange tijd gekomen.

Ik heb wel het omgekeerde...dat ik bijna direct aanvoel dat het nooit iets zal worden.
Verschillende paarden gereden waar ik dus nooit en te never een klik mee zal krijgen,ik was er goed voor en het rijden ging oke(beter als met de huidige "klik") maar net niet dat speciale.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:26

Heb het wel gehad een aantal keer maar bleek na een tijdje toch onterecvht te zijn, maar dat kan je met ieder paard hebben. Ik heb het wel met Nasmijn (mijn huidige paard), toen ik daar opstapte was ik meteen verkocht, maar we zullen zien hoe dat in de toekomst uitpakt.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:49

Nee, Diaan doet niet aan klikken... Clown

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:22

In principe zoek ik met mijn verstand een paard uit, en kijk ik dus puur naar de eisen die ik stel en komt de klik later wel.
Maar ik heb de laatste keer een paard gekocht waar ik op viel. Ik liep door de gang met allemaal paarden en hij viel me gelijk op. Hij stond ook te koop maar was niet degene waar ik naar ging kijken.
Hij had een paar nadelen, (hengst en schimmel), maar ik wilde hem toch graag even los zien, "we zijn er nu toch" Haha! en toen was ik eigenlijk verkocht.. Na nog een week dubben en nog een keer kijken hebben we hem gekocht, maar vanaf het moment dat ik hem zag had ik eigenlijk al mijn zinnen op hem gezet.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:58

Niet echt gehad nog.... Met Frida had ik geen speciaal gevoel (moest m'n aandacht erwel bijhouden, anders had zij het bit of lag ik ernaast Scheve mond ) Spike was als vanzelfsprekend voor mij...

Toen ik Leo voor de eerste keer echt bezocht (ik kende 'r al langer, ze stond bij mij in de buurt) en ze kwam naar ons toegedraafd, met die half veulen / half normale maantjes in de wind, de oortjes naar voren en nieuwsgierig koppie in de lucht.... toen dacht ik wel echt; ZIJ is het..... Lovers

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:59

Ik herken het ook.. maar heb het ook al meerdere keren gehad Knipoog Bij sommige was die klik echt al vanaf het begin aanwezig, bij een paar paarden kwam het pas later.. toen ik ze wat beter kende Knipoog

Bij Ivanka had ik gelijk zoiets van 'dit is ze'!! Al toen ik de advertentie over haar las, toen ik ging kijken was dit nog steeds zo en nu is ze onbetaalbaar en blijft ze voor de rest van dr leven bij mij Lovers !!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:00

ik heb mijn eerste eigen pony gekocht toen hij 2 1/2 was,ik vond hem wereldsmooi,de klik kwam er niet toen ik hem inreed en hem leerde kennen.hij was (en nog steeds)onvermoeibaar en temperamentvol.

ik wilde een pony die je niet perse iedere dag moest rijden dus kwam mijn eerste haflinger,groot,goudkleurig en superveel manen,hij was net 2 weken ingereden en meteen was er de KLIK.
wij waren een goed stel,helaas overleed hij geheel plotseling aan een hartaanval.

de tweede haflinger was weer wereldsmooi en imposant maar wel 2 1/2 jaar,de verwachtingen van hem met dressuur viel erg tegen en weg is de KLIK.

mijn derde haflinger was er juist geen klik toen ik hem zag,hij was voor het mooie te klein maar had wel uitstraling,vanwege de prijs wilde ik hem toch wel meenemen ,en vanwege een klophengstoperatie kon ik nog steeds niet rijden op hem en ik had hem al 3 maanden.
toen ik op hem kon rijden dacht ik serieus:''WAT EEN BOEREKNOL HEB IK NU WEER GEKOCHT''?.

hij liep zo vreemd(hihi,en nog), ik heb hem zelfs nog te koop gezet maar toen kwam DE KLIK en de advertentie natuurlijk gauw weggehaald.

ik ben hartstikke blij met hem,de dressuur gaat super en hij heeft een superzacht karakter en een zijden mondje..

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:36

dat heb ik tot nu toe met twee paarden gehad, mijn huidige verzorgpaard en Sevilla, ik hoop toch nog altijd dat ik Sevilla kan kopen...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:30

Sjuimpje schreef:
Die klik die ontwikkeld zich langzaam naarmate ik een paard beter leer kennen.


Ja, bij mij eigenlijk ook.
De eerste keer dat ik Magic zag vond ik haar zeker mooi. En het was echt nog zo'n jong die dat nog niets van de wereld had gezien, zo'n uitstraling had ze.

Maar langzaam aan ben ik steeds gekker op haar geworden. Wanneer ik besefte die 'klik' te hebben weet ik eigenlijk ook niet.
De eerste keer dat ik erop stapte in ieder gaval niet. Magic was een 3-jarige die zwalkend door de bak ging Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:50

Ik stapte pas een half jaar nadat ik haar gekocht had op Par, omdat ze nog te jong was.

Maar net als dat jet klikte toen ik haar zag klikte het ook tijdens het rijden.

Zat er ook in goed vertrouwen op, zonder cap, zadel en rijbroek, gewoon op een zonnige dag opgestapt en weggelopen.

Ondertussen hebben we enigszins een dip Haha! maar ook nu zitten er nog momenten tussen waarbij ik denk: hier doe ik het voor Lovers

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:58

haha jha dat ken ik.. en moet je er eens aan denken dat als je op je paard zit dat het eigelijk best wel gek is dat je op een paard zit en dat je paard je kan houden etc. etc. is best wel lachwekkend.. Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:28

Ik heb het bij bepaalde paarden heel sterk, de klik, bij Maffick had ik zeker een klik, toen ik met hem aan het werk ging op stage vond ik hem super, we klikten op een gegeven moment allebei.
Die klik is altijd gebleven.

Met Amber had ik de klik ook wel, maar pas na een poos, eerst was het gewoon : Yes yes ik heb een eigen pony !!! Maar pas na een poos kwam de echte klik, toen het wat beter ging met de omgang etc.

Met Bas heb ik de klik inmiddels gehad, ik was meteen al verliefd op hem en het was gewoon voorbestemd dat ik hem terugvond nadat hij verkocht was ( beetje vreemd verhaal maar dan moeten jullie maar even naar het beginverhaal van bas zoeken )
Ik had meteen het gevoel dat ik er een goede zet aan had gedaan hem te kopen en dat is ook zo.

Soms heb ik ook wel eens een onbereikbare klik, waar ik nog best van balen kan ook.
Bv een geweldige Friese hengst op stage, jong ding, 3 jaar,moest beleerd worden, was nogal onstuimig en ze hadden me gewaarschuwd dat hij niet zo erg leuk was.
Maar ik vond hem vanaf dag 1 al leuk , de uitstraling, het type, en ook met werken heb ik nooit problemen met hem gehad, hij was zo mak als een lammetje bij me, deed goed z'n best. Ik deed maffe dingen met hem waarvan mensen op stal zeiden: Zou je dat nou wel doen ? ( er onderdoor klimmen, muts op zn oren, sjaal om zn ogen etc )
Maar hij heeft bij mij geen stap verkeerd gedaan. Wat een geweldig beest, elke keer als ik met hem werkte had ik zoiets van: Wat een paard, wat zou ik graag met hem .... en droom maar verder.
Inmiddels is hij verkocht en gaat het erg goed, ik heb nu weer een nieuw 'project' op stage, ook leuk jong hengstje, maar geen Ate... daar was echt een onbereikbare klik bij...