Ervaringen overgang van kuil naar gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Ervaringen overgang van kuil naar gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 17:30

Dit jaar hebben wij voor het eerst voordroog kuil moeten kopen in plaats van het zelf te kunnen hooien (in verband met de droogte).
Wij hooien meestal als het gras lang is en het wordt daarna bijna net zolang gedroogd als hooi. Kortom, uitstekend stofvrij paardevoer OK dan! . Dit jaar hebben we korter gesneden voordroog kuil dat beduidend groener is dan ons eigen spul. Het lijkt veel meer op gras.

Nu is ons idee dat de paarden vanuit dit voer veel sneller op het gras kunnen omdat ze al gewend zijn aan een grotere eiwitgift. Maar klopt dat ook? En zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Normaal gesproken trekken we ongeveer 2 a 3 weken uit voor de overgang van stal naar wei.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:52

ja het klopt wel wat je zegt, de overgang is nu wat kleiner omdat ze het kuil nu gewend zijn, maar nog zou ik het langzaam opbouwen omdat er in dat jonge gras natuurlijk nog wel meer zit. Lachen

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:48

Ja, deze ervaring heb ik ook. Toen ik nog hooi voerde moest mijn arabier elke zomer eerst 10-15minuten aan de hand grazen, geleidelijk aan meer, vervolgens met bit in etc. (een echt vreetmonster)
Maar in mijn ervaring kun je naadloos overgaan van kuil naar wei.