aanspringen in galop + doorgaloperen gaat niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

aanspringen in galop + doorgaloperen gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 16:21

ik rij op de manege vaak op hetzelfde paard

in het begin dat ze er stond ging het goed voor aan te springen, en als je je benen er aan legde reageerde ze direct door vlugger e galoperen
ze was wel van in het begin niet erg actief

nu de laatste tijd is het nog erger geworden,
arbeidsdrafje gaat nog

middendraf= veel benen/schoppen, veel zweep, en als je geluk hebt gaat ze dan een halve versnelling vlugger lopen

galop= hulpen gevn, mislukt, hulpen + tik, mislukt, schop + tik, mislukt, schop+harde tik,soort zeer vlugge draf
uiteindelijk krijg je ze dan in galop

de lange zijde gaat nog, maar hoe dichter je bij de bocht komt hoe trager ze gaat, hoeveel been/zweep je ook geeft, een meter voor de boct valt ze stil, om dan op haar dooie gemakje de bocht door te gaan ,en waarna je opnieuw mag proberen aan te springen

iemand tips om dit te verhelpen?
zweep reageert ze niet op
ik heb ze 1 keeer goed actief gekregen, waarna ze zelfs nageeflijk geworden is, dat was nadat ik haar een loeiharde mep met de zweep gegeven had (werd beetje boos Bloos ) maar ik kan maar moeilijk iedere keer als ik ermee rij haar in elkaar slaan om haar actief te krijgen? Scheve mond
HELP!!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:25

Dutske, ik ga je een heel frustrerend antwoord geven: het paard is afgestompt. Hopeloos dus.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 16:26

ik weet het,maar er moet toch iets aan te doe zijn?
ze zit er nog maar een maand of 3-4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:58

Tuurlijk is daar wat aan te doen: kopen en niet meer voor manegelessen gebruiken. Maar als manegeklant sta je machteloos als de manegehouder dit laat gebeuren.


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 17:04

kopen wil ik wel hoor
ze is van een eigenaar die thuis geen plaats meer heeft, en ze voorlopig op de manege staat
ze stat zo half en half te koop
65000 belgische frank
(iets van 1625 euro ofzo)
maar het probleem is: het geld waar haal ik dat vandaan?
ik ben wel van plan om vakantiewerk te gaan doen geld sparen, en als ik 18 ben en werk gevionden heb haar op te sporen, te kopen, en haar misschien nog 1 keer vol steken en dan op pensioen te laten gaan (nu is ze 18 jaar heeft vroeger meerdere veulens gegeven)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:06

Je kunt ook proberen om haar te leasen/huren. Of haar samen met iemand anders te leasen/huren. Maar dan wel zo afspreken dat ze niet meer voor de lessen gebruikt gaat worden.

Persoonlijk denk ik dat ze haar niet meer zo snel uit handen geven. Een paardje dat niet gaat rennen is goud waard voor een manege.

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 17:09

leasen/ huren is geen optie
ik heb het er vorig jaar al eens over gehad met bart(lesgever) om een pony te huren, maar ze hebben zeer weinig paarden, (en dit weekend was een van de 2 pony's kreupel, en hebben de rest van de parden allemaal een uur meer moeten lopen dan ze normaal mogen/aankunnen)
en ik zou dan bijna evenveel geld moeten betalen als de stalhuur om het rendabel te maken voor de manege...

en niet rennen: het is inderdaad wel zo, maar een paard dat iet vooruit gaat is ook niet echt aantrekkelijk he...
voor de ruiters die rop moeten ook niet, dat is dan de hele les commentaar omdat we haar niet vooruit krijgen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:37

Ik verwacht ook niet anders dan dat je de normale stalhuur zou moeten betalen, maar je ontloopt iig de kosten voor de aanschaf van het paard.
Jammer dat er geen optie is voor het huren van een pony. Dus....paardje kopen, of ermee leren leven.

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 17:41

vind het ook zeer jammer
en ik kan niet anders om ermee te leren leven,maar ik maak me er zo boos op he
als je ziet hoe die mensen zitte nte rukken en te plukken in die mond, en als jij er dan mee rijdt dan foel je iedere week hoe haar mond harder is, en hoe minder ze reageert op je been, en hoe haar draf vlakker wordt
de mansen met eigen paard hebben geluk

maarja, nu weer ontopic: iemand tips hoe ik dit paard voorwaartser krijg?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:45

dutske schreef:
als je ziet hoe die mensen zitte nte rukken en te plukken in die mond, en als jij er dan mee rijdt dan voel je iedere week hoe haar mond harder is, en hoe minder ze reageert op je been, en hoe haar draf vlakker wordt


Iedereen heeft het moeten leren, ook jij. En ook jij bent weleens minder zachtzinnig met een paard omgegaan....hoewel je je dat nu niet meer kunt voorstellen.

Helaas kun je met een uurtje tijd het paard niet echt voorwaartser krijgen. Ik betwijfel ook of je zelf je eigen gang zou mogen gaan...
Ik heb de ervaring gemaakt dat schakelen wil helpen. Dus stappen, 5 pasjes draf, daarna weer stap. Halthouden, weer stappen (5 stappen) draven (10 passen) daarna weer terug naar stap. Ook bij het warmrijden de galop meenemen (5 stappen galop), dan weer draf (10 stappen) weer aangalopperen of terug naar stap. Hou het afwisselend. Van deze oefeningen wordt het paard attent. Maar zal wel niet gewenst zijn bij een manegeles.

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 17:49

de lesgeefster is maar een jaar of 2 ouder dan ik, en ze is ook zeer soepel
meestal rijden we los in stap, aansingelen, draf, wendingen, overgangen in het midden, op de 2 cirkels, galopje meenemen, (dit individueel allemaal)
daarna, beetje figuren, met enen afwenden,enzo
dan beetje wijken, paarden in de hand beginnen stellen
in de les mogen we redelijk veel vrijrijden

dank je voor je reactien hier heb ik wat aan

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:58

Niet flauw bedoeld, maar aan een managepaard valt niet veel te veranderen als 'iemand' maar 1 uur per week het voorwaarts probeert te krijgen. Daar rijden er te veel verschillende (afwisselend van goed of slecht) mensen op. Als het je eigen paard is (en je er elke dag op kunt rijden) is het een ander verhaal natuurlijk. Maar sorry, maar ik denk toch dat je het moet accepteren als het een managepaard is.. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:05

Neem ook wat vaker tempowisselingen mee. Dus heel langzaam draven, sneller draven, weer langzamer draven. Als je een spoortje aan mag, zou ik dat doen, en reageert ze niet op het been, er meteen een flinke pets geven (niet zielig vinden). Liever een keer een flinke tik, dan een paar keer een tikje waar ze niet op reageert. Zo kweek je namelijk afgestompte paarden.

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:23

Yvone: ik weet het, en ik accepteer dat ook, maar in de les waar ik in ij rijd iedereen beetje op zen lieveling, nu en dan wordt er wel gewisseld, maar niet zo veel, en mijn lieveling is nou eenmaal hedera, ik zoek een oplossing waardoor de les leuker is voor mij, en waarin hedera ook een beetje moet werken, zodat ze mss beetje minder vlug afgestompt wordt

Cassidy: een spoortje zal denk ik niet mogen, het enige dat we mogen gebruiken is een zweep

door 1 keer zon pets te geven heb ik ze wel eens een halve les actief gekregen, en dan heb ik ze mooi aant eugel gekregen Lachen

nog een vraagje, toen ik haar aan teugel had heb ik geen voltes enzo meer gereden omdat ik bang was dat ik haar weer zou kwijtraken, maar wat moet je dan doen, blijvn verder werken op de hoefslag aan die aaneuning, of er toch voltes mee rijden en veel kans hebben om de aanleuning kwijt te raken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:28

dutske schreef:
nog een vraagje, toen ik haar aan teugel had heb ik geen voltes enzo meer gereden omdat ik bang was dat ik haar weer zou kwijtraken


Als je d'r kwijtraakt doordat je d'r gaat sturen, verlies je niks want dan liep ze niet aan de teugel maar in de krul geramd.
Dus volgende keer gewoon consequent zijn: been is reactie, en anders *tik*. En gewoon lekker blijven rijden en niet verkrampen omdat het paard in een houding duikt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:28

Hoe weet je dat je haar aan de teugel had, en ze niet alleen met haar neus voor de loodlijn ging lopen? Als je haar kwijtraakt op de volte betekend dat dat ze er niet echt onder is. Dus voor jouw de ultieme test.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:30

Sonja...great minds think alike Haha!

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:31

het paardje is nogal doordrammerig, als je bv een volte wilt rijden, en zij wilt niet, kun je doen wat je wilt met je benen zit, maar soms moet je toch redelijk inwerken op haar mond, en dan doet ze haar hoofd omhoog en mag je opnieuw beginnen
overigens liep ze el aan teugel, ze werkte goed met haar mond, en de bovenhalsspier (voor zover dat ze die nog heeft) stond mooi gespannen, terwijl de onderhalsspier niet gespannen stond (moeilijk it te leggen) en ze was ook heel licht in de mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:36

Als het paard achter een andere staart aanwil, dan moet je toch echt even ingrijpen.

Binnenteugel opzij, buitenteugel staat aan en het buitenbeen er ook bij. Dramt ze dan nog door...tikje met de zweep, desnoods op de schouder (hou daar normaal niet van)

Je suis Charlie.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:37

echt een keer booos worden?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:38

meestal lukt het wel om ze op de volte te krijgen, na de nodige ruzie:D
tikje op de schouder gaat niet, men zweep is 1m20, heb het wel al geprobeert, maar dan krijgt ze een (venijnige) tik op haar been, en dat is nu ook de bedoeling niet

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:40

Vamp: door 1 keer zon pets te geven heb ik ze wel eens een halve les actief gekregen, en dan heb ik ze mooi aant eugel gekregen

nog een vraagje, toen ik haar aan teugel had heb ik geen voltes enzo meer gereden omdat ik bang was dat ik haar weer zou kwijtraken, maar wat moet je dan doen, blijvn verder werken op de hoefslag aan die aaneuning, of er toch voltes mee rijden en veel kans hebben om de aanleuning kwijt te raken?
_________________

maar ik kan maar moeilijk iedere keer haar in elkaar rammen omdat ik wil dat ze vooruit gaat!?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:41

koop een kleinere zweep.
ik denk dat je of er veel tijd, veel zorg en veel consequentie ( gaat misschien moeilijk bij manege paard, ik weet het) in moet steken, of je moet iets anders verzinnen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:43

Als je een te lange zweep hebt gaat het tikje op de schouder idd niet.
Andere oplossing: twee teugels in een hand en een flinke pets op haar kont. Ze loopt je gewoon te naaien waar je bijstaat.

En zet maar uit je hoofd dat je haar aan de teugel had lopen want dat was waarschijnlijk niet zo. Als je niets in handen had dan liep ze waarschijnlijk achter de lijn.

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 18:44

heb ik al, gaat ze nog trager Haha!
ik weet het, ik ben zeer moelijk
en ik hecht me zo aan die beesten he
ik heb een redelijk goede band met dutske, een oude pony, en ik wrijf haar als ik er ben droog, ga iedere week minimum 10 minuten bij haar in de stal wat tutten, worteltje,/ appeltje geven, en ik heb het gevoel dat ze me herkent
nu probeer ik ook zo en band op te bouwen met hedera, maar het rijden lukt nog zo goed niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 85 bezoekers