mijn pony wil niet silstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

mijn pony wil niet silstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:23

als ik net in het zadel zit en de andere beugel nog niet in heb en de teugels nog niet goed vast dan loopt mijn pony al weg.
weten jullie misschien wat ik hieraan kan doen?
want ik weet heel zeker dat ik niks raak of met mijn voet in haar buik zit met mijn benen! als ze even moet stilstaan dan loopt ze oo zo door en dat is gevaarlijk
hebben jullie tips?

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:35

nou als ik op moet stappen dan ga ik meestal wel een peetje met de punt van mijn laarzen in haar buik en darrdoor gaat ze dan meestal wel doorlopen maar als ik probeer niet in haar buik teb prikken dan loopt ze meestal ook door maar ik weet verde5 geen tips want ik heb zelf hetzelfde nouja als ze gewoon stil moet staan en ik houd haar vast dan loopt ze niet weg ik weet verder jammer genoeg geen tips.

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:00

Hoi ik heb nooit echt last van maar ik vraag er of even hulp bij of ik zet haar in een hoek en zorg er voor dat ze geen kant op kan het lijkt zielig maar dat is het niet.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:43

Hej,

Ga eerst een aantal rondjes met je pony stappen door de bak. Nu heeft hij al wat beweging gehad, en kun je waarschijnlijk wat makkelijker op stappen. Als hij nog niet luistert een flinke ophouding maken. Als het echt niet lukt, probeer dan een keertje te longeren voor je gaat rijden, dan zijn ze al moe en willen ze niet zo snel meer weglopen.

Groetjes aniek.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:55

Mijn pony had er ook altijd een handje van...niet stilstaan bij het opsteigen.
Ik kreeg toen de tip om mijn rechter teugel extra strak te nemen alvorens op te stijgen. Op die manier trek je zegmaar het hoofd naar rechts. Als ie nou weg wil lopen kan ie niks anders doen als rondjes lopen...Op een gegeven moment merkt ie wel dat lopen gaan geen zin heeft en blijft ze wachten tot je zit..wees consequent met dit soort dingen. Ook als je beide voeten in de beugels hebt(hierbij ook gewoon nog stelling rechts houden) wacht je nog eens een minuutje of 2..in ieder geval mag hij/zij pas wegstappen als jij 'm daar toestemming voor hebt gegeven...EN NIET ANDERS!! Blauw oog
De mijne blijft nu zelfs aan de losse teugel stilstaan!!
Probeer het maar eens en dan hoor ik het wel *LOL*

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 13:23

Niekoezz schreef:
Hej,

Ga eerst een aantal rondjes met je pony stappen door de bak. Nu heeft hij al wat beweging gehad, en kun je waarschijnlijk wat makkelijker op stappen. Als hij nog niet luistert een flinke ophouding maken. Als het echt niet lukt, probeer dan een keertje te longeren voor je gaat rijden, dan zijn ze al moe en willen ze niet zo snel meer weglopen.

Groetjes aniek.

alleen jammer dat ik geen bak heb Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:47

consequent vaak oefenen. Blijkbaar denkt je pony dat hij mag lopen zodra je zit, er ztaat tenminste niet dat je pony al gaat lopen terwijl je nog met je voet in de beugel hangt. Dus zal je dan moeten zorgen dat je pony gaat begrijpen dat hij pas mag lopen als jij dat aangeeft.

1. Een paar keer opstijgen bijvoorbeeld tot het lukt en dan pas gaan rijden. Loopt je pony aan in ieder geval betraffend iets zeggen, dat hij leert dat je er opnieuw vanaf en op gaat, omdat hij gelopen heeft.

2.meteen reageren als je pony toch aanloopt. Dus als je zit zorgen dat je snel je teugels vastpakt om hem alsnog stil te zetten... die tweede beugel kan wel even wachten. Als je je teugels vast op de grond op lengte in je linkerhand houdt, gaat dat erg snel als je zit.

Het probleem komt me wel bekend voor. Jonge paarden doen dat ook vaak. Ik heb altijd geleerd dat het heel belangrijk is om goed te beginnen als je gaat rijden en daar hoort stilstaan bij. Hopenlijk heb je iets aan deze tips.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:54

Ik laat Par *jong en wilt wat Haha! * altijd even vasthouden door iemand, omdat ze dus in het begin ook weg wou lopen terwijl mijn kont nog in de lucht hing.
En omdat er toch altijd wel iemand bij ons rond loopt houd die paardje dan even voor me beet.
Ondertussen kan ik er alleen op stappen zonder dat ze wegloopt, maar dan moet ik toch nog even waarschuwen, ze heeft wel door dat ik pas opstap als zij netjes stil staat dus het gaat al de goede kant op.

Tijdens eht rijden oefen ik het stil staan pas na een paar rondjes energie uiten, ik kan in het begin het gevecht wel aangaan met stilstaan maar dan loopt ze ook overal doorheen.

Dus ik wacht even, en dan luistert ze perfect en beloon ik haar....dit begint ze ook door te krijgen want kan haar nu ook gewoon stil zetten als we net beginnen.

Vooral weinig aan je teugel doen, als je er aan gaat trekken *tijdens het rijden* zal ze vooral proberen terug te gaan trekken.
Je benen lang maken en jezelf zwaar maken, kleine ophouding, desnoods gevolgt door een stevigere.

Succes in ieder geval, hoop dat je er wat aan hebt.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:38

waar rijd je dan als ik vragen mag Verward
gr aniek

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:44

Ik heb het voordeel gehad dat een verzorgpaardje had die altijd stil bleef staan. En dat mijn nieuwe verzorgpaardje Par(van Sily) altijd door Sily is vastgehouden (tot nu toe). Als ik op de manege zo'n paardje had dat ging lopen bij het opstijgen wachtte ik net zo lang tot hij stil stond. En desnoods parkeerde ik hem in de hoek om op te stijgen.
Een manegepaard beleer je niet zo makkelijk, maar misschien kan je het bij je iegen paardje eerst ook zo proberen. En dan steeds iets meer draaien met zijn neus naar het midden van de bak, tot hij uiteindelijk met opstijgen blijft staan. En belonen ook natuurlijk.
Succes.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:46

Niekoezz schreef:
waar rijd je dan als ik vragen mag Verward
gr aniek


eh aan wie vraag je dat?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:50

Oefenen, oefenen, oefenen en heel consequent zijn!

Heb met Regina ook dat probleem gehad... als ze niet stil wil staan, gaan we ook niet rijden. Stap rustig een paar keer op en af net zo lang tot ze stil staat.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:11

Teugels niet te strak, maar wel contact, in 1 hand nemen, dan je voet niet al te ver in de beugels doen en duidelijk HALT of HO zeggen en als ze luister belonen met je stem en opstappen, als ze stil is blijven staan nog een keer uitbundig belonen en dan langzaam je been in de beugels steken. Als ze wegloopt 1 rondje stappen en weer opnieuw afstijgen en weer opnieuw

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:54

ik zou m ook beet laten houden of in een hoek (desnoods richting een muur) zetten. en belonen als ie t braaf doet.... want voor niks gaat de zon op.

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 14:25

Niekoezz schreef:
waar rijd je dan als ik vragen mag Verward
gr aniek

buiten op straat in de berm Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:01

teugels gelijk naar je toehalen als ze ervandoor wil gaan, en een flinke ruk geven mag ook als ze eerst niet luistert. verder echt laten merken dat je het niet wilt, je kan ook "hooo" zeggen. Zodra je zit niet gelijk wegstappen maar wachten totdat jij het teken geeft. Als ze daarmee goed luisterd kan je haar belonen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:52

vamp, ik zou het eerst PROBEREN op te lossen met geduld en een rustige stem/hand. Als hij dan niet luisterd duidelijker

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:15

Assiej schreef:
vamp, ik zou het eerst PROBEREN op te lossen met geduld en een rustige stem/hand. Als hij dan niet luisterd duidelijker

ja dat zou ik eigenlijk ok doen anders maakt ze bij mij gebruik van haar nek(jaja een fjord) en dan snapt ze het niet want ze is het geloof ik gewend Scheve mond

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:46

ALs je bij sommige paarden een 'ruk' aan de teugels geeft, gaan ze achterwaards lopen of omdraaien e.d en dat wil je ook niet hebben lijkt mij.
Ik heb een arabier en die is wel zo lenig om gewoon zijn hoofd omhoog te houden zodat het geen zin heeft hoe strak je ze beethoud. Dus dan heeft het nog geen zin en als je pony het niet pikt zijn sommige paarden de rest van je uurtje rijden erg tegen de hand en boos

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:33

gewoon een ophouding maken met je hand.. en met je stem kan het ook al helpen.. gewoon geruststellen.. maar wel streng zijn! ho is ho... en dan moet ze ook gelijk stilstaan.. dus druk op de teugels geven.. en veel oefenen.. veel stil gaan staan.. en even wachten en pas weer doorlopen als jij ! dat wilt.. zo went ze eraan en zal ze beter reageren op je.. en kun je makkelijker opstappen *LOL*
Succes!!

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:40

Heej,
ff een tip, gewoon afstappen en opstappen de hele tijd tot dat ze stil staat en dat maar blijven doen als je erop stapt en ze staat niet stil dan weer afstappen en dan weer opstappen.
Succes!!

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 21:45

oke dank jullei wel voor jullie tips alleen mijn pony is ook nog eens ongeduldig dus lang wachten heeft geen zin
ik zal eens kijken of jullie tips helpen

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:10

Mijn pony doet hetzelfde, heel lastig. Wat ik doe is eerst in de bak naast haar wat stappen, en dan halthouden en stappen, op de druk van de teugel moet ze halthouden. Doet ze dat niet, wees dan duidelijker en houd 'r tegen met je handen tegen haar lichaam. Beloon je pony als ze stilstaat. Stap rustig op, denk eraan dat je je teen naar beneden wijst als je opstapt. Gebruik je stem, 'hoo'. Loopt ze weg als je opstapt, zorg dan dat er iemand naast je staat om je pony tegen te houden. Als je dit lang doet zal je pony eraan wennen dat hij stil moet staan, en doet hij dat als je alleen bent ook. Niet? Ophoudingen met de teugels werken heel goed, en vooral je stem gebruiken, en nooit boos worden. Ik hoop dat alles lukt en veel succes er maar mee!!

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 20:44

nou het is dus gelukt! naast pamba's stal is nogf een klein inritje daar ben ik gaan staan zodat ze niet kon weglopen en toen stond ze wel stil! als ik haar met haar neus tegen het hek zet draait ze zich gewoon om!