Manegepaard: welke eisen stel je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Manegepaard: welke eisen stel je...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 00:36

... als manege ruiter.
Oftewel, wat vindt jij als manegeruiter belangrijk aan de manegepaarden?
Is dat bijv.:
- Stokmaat, moet het een pony zijn, of juist een paard? En vanaf welke stokmaat denk je dan aan?
- Leeftijd: moeten het jonge paarden zijn, of rijd je liever een oude rot in het vak?
- Is het ras van belang?
- Het niveau van africhting: moet het manegepaard waarop jij graag rijd prestaties hebben geleverd op een bepaald niveau, of heb je liever een braaf recreatiepaardje waarop je een uurtje ontspannen kunt rijden?
Zijn er nog andere zaken die je van belang vindt?

Ik ben op dit moment volop aan het rondkijken naar geschikte paarden en pony's voor mijn bedrijfje. Maar ik zou graag horen of jullie dezelfde criteria stellen als ik, zodat ik evt. mijn zoektocht kan aanpassen.
Bedankt!

* To Belg, or not to Belg *


Rensje

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:43

ik zelf hou van paarden die een uitdaging zijn. Ze moeten niet rondsukkelen. Het moeten paarjes zijn waar je een beetje aan moet werken om ze aan het lopen te krijgen. Over het algemeen ben ik van mening dat manegepaardjes toch geschikt moeten zijn voor de gemiddelde ruiter. De hoogte maakt mij niks uit ben zelf vrij lang, maar haflingers etc, paardjes van die maat vind ik ook leuk, en ras doet er ook niet toe. Ik vind het wel belangrijk dat ze braaf zijn op stal, nog geeneens echt voor mezelf, maar meer voor het idee dat 'kleinere' of minder ervaren kinderen het paard ook zelf kunnen borstelen/opzadelen etc.
Dan is het ook altijd leuk als er 1 of 2 paardjes zijn die ech t wat meer voor de ervaren ruiter geschikt zijn, die een echte uitdaging zijn.

Dit waren wel zo'n beetje mijn 'eisen' als manegeruiter Tong uitsteken

Gezocht: Bijrijdpaardje omgeving rotterdam( berkel en rodenrijs, bergschenhoek, schiebroek, hillegersberg...)

A woman needs two animals: The horse of her dreams and a jackass to pay for it.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:45

ik ben manegeruiter en ik heb zo wel een idee ja.

sinds gisteren staan er 6 nieuwe pony's op de manege waar ik rijd. op enkele is nog maar een of twee keer gezeten. die moeten al meteen meerijden, volle bak (= elke dag zo'n 6 uur, de eerste dag wat minder). dit was haast noodzakelijk omdat er een enorm verouderd paardenbestand was. hoed je daarvoor! neem geen te oude paarden.

ik heb een van die paarden gereden waar nog maar een keer op gezeten was en dat was fantastisch, hoe die pony liep en.... die gangen.... maar daaraan mag je je niet mispakken, die pony is meteen naar de kl*ten gereden. je mag nog heel goed lesgeven, jonge paarden horen imo niet in een manege!

ik zou gaan voor een betrouwbaar recreatiepaard. met een paard dat L gelopen heeft kan je snel problemen krijgen: het paard laat zich soms aan teugel rijden, maar helemaal verkeerd. hangt natuurlijk erg van de instructie af.

ik weet dat alles een beetje onsamenhangend is, maar ik geef maar wat tips Bloos!

- stokmaat: niet te klein, ik ben een normale ruiter maar dat is gauw teveel voor een kleine pony
- leeftijd: niet te jonge paarden dus, tenzij je de luxe hebt om die te houden voor de meer gevorderde ruiters, dan hebben die daar heel veel aan!!!!
- het ras is niet van belang, het type wel.
- het paard moet een beetje hard gemaakt zijn op bepaalde vlakken, waar manegeruiters vaak fouten maken als schuiven met de onderbenen, te hard zijn in de mond, het komt allemaal voor maar als je een heel gevoelig paard hebt slaat dat soms achterover bij steigeren (wij hadden er zo twee staan, beide zijn al achterovergeklapt toen de ruiter van schrik aan de teugels hing).
geen paarden 'in opleiding' kopen. na de verkoop aan de manege zit het nog in hun hoofd van te leren en dan gaat het vaak mis bij onduidelijke hulpen.

hoop dat je er iets mee bent, veel succes verder, met het ontraadselen van mijn bericht en met het oprichten van je manege

oh en persoonlijk houd ik erg van uitdagingen, maar de paarden die ik graag zag op de manege, zijn allen redelijk snel doorverkocht onder het mom 'onhandelbaar', terwijl je gewoon wat meer gevoel nodig hebt. laat je niet leiden door je eigen gevoel, maar door het gevoel dat onervaren ruiters hebben als ze op dat paard stappen.

ik vind bokkende paarden heerlijk, anderen niet he Knipoog . ik vind het fijn als het paard geen plank is en je een onderscheid kunt rijden tussen stelling en buiging en ... maar als je zo'n paarden koopt heb je een probleem bij minder gevorderde ruiters....

waar het op neerkomt is dat niet elk paard geschikt is voor elk niveau ruiter. ik zou ook aanraden de 'beginnerspony's' (zo'n opsplitsing krijg je na verloop van tijd wrs wel) van tijd tot tijd even te laten rijden door goede ruiters.

Enya - Daya :-)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:03

Ik ben dan wel geen manegeruiter, maar toch.

Yorghos schreef:

- Stokmaat, moet het een pony zijn, of juist een paard? En vanaf welke stokmaat denk je dan aan?
Vanaf een D-maat kunnen de meeste ruiters erop, niet al te groot voor kinderen, en een stevige kan ook met volwassenen rondlopen.
- Leeftijd: moeten het jonge paarden zijn, of rijd je liever een oude rot in het vak?
Leeftijd is niet zo heel erg van belang, hoewel ik denk dat redelijk groene/onervaren paarden niet op hun plek zijn, alles moet wel bevestigd zijn. Maar of dat nu een brave 5-jarige is, of een ouder paard maakt niet veel uit. Bij een ouder paard heb je natuurlijk wel meer kans er 1 te vinden die al meer gezien heeft, en niet zo snel ergens meer van opkijkt.
- Is het ras van belang?
Nee, IMO niet, zolang ze goed te rijden zijn.
- Het niveau van africhting: moet het manegepaard waarop jij graag rijd prestaties hebben geleverd op een bepaald niveau, of heb je liever een braaf recreatiepaardje waarop je een uurtje ontspannen kunt rijden?
Hoeft geen aantoonbaar wedstrijdniveau o.i.d. te zijn, maar de basis moet goed zijn, je moet er wel iets mee kunnen behalve een rondje hobbelen.
Zijn er nog andere zaken die je van belang vindt?
Op wat voor publiek ga je je richten? Als jij bijvoorbeeld voornamelijk buitenritten wilt doen en wat basislessen, heb je een ander type paard nodig dan voor voornamelijk in de bak dressuren. En ga je je voornamelijk op kinderen richten, juist op volwassenen, of alle leeftijden?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 01:13

Ik richt me op ruiters met al enige ervaring. De ruiter moet al in staat zijn om zelfstandig met een paard om te gaan en op te zadelen. Qua rijden zullen het ook geen echte beginners zijn, maar je hebt natuurlijk altijd de doordouwers en de wat voorzichtigere ruiters, om het zo maar uit te drukken.
Er gaan lessen gegeven worden naar belangstelling, dus de gewone basislessen, maar ook zitlessen, springen, etc. Net wat men wil leren.

Ik ga straks 8 paarden en pony's aankopen en zit een beetje te dubben over de verdeling in stokmaat. Ik denk zelf aan:
1 pony van 1.40 - 1.45
2 pony's van 1.50 - 1.55
1 tinker van +- 1.45 - 1.50 (ik heb al een leuke merrie op het oog)
1 rijpaard van +- 1.60
en nog 3 paarden > 1.65

Meer kleine pony's lijkt mij niks omdat ik paarden wil waar zoveel mogelijk mensen op kunnen rijden. Op een groter dier kan vrijwel iedereen rijden, terwijl die kleintjes echt voor kleinere mensen of jongeren zijn.
Ik wil dus een beetje toetsen of jullie je in deze verdeling zouden kunnen vinden.

Qua type moet het voor mijn gevoel een beetje verschillend zijn, zodat er voor iedere ruiter een geschikt beestje tussen staat. Een paar rustige dieren en enkele fellere exemplaren. Een paar basisafgerichte dieren en een paar die wat niveau hebben...

Nog meer opmerkingen of ideeën?

* To Belg, or not to Belg *

meisje_16
Berichten: 115
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:17

ik denk dat je wel echt verschillende paardjes moet kopen. zodat een gevorderde ruiter niet op een zelfde paard/pony moet als een beginner. verder ben ik het met de anderen wel eens.

___

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 03:16

Ik werk op en manege. Een oude brave rot is echt een must. Er zijn namelijk altijd ruiters die beginnen of die een lange tijd niet gereden hebben. Die vinden trouwens meestal een kleiner paard fijn.

Verder moet je een groter sterk paard hebben voor de mannen die willen komen rijden.

Eentje die wel een uitdaging is. Een die ook al wat hoger in de dressuur heeft gelopen.

En natuurlijk ook altijd een paar (kunnen ook bovenstaande zijn) die wel willen springen. Hoeft niet hoog, maar veel ruiters willen ook graag een sprongetje maken.

Een kleine pony is altijd leuk voor kinderen die nog te jong zijn. Dat kan dan mooi een handpony zijn. Bovendien een fijn maatje voor op de wei, met een paard die niet echt samen kan.

Wij hebben een aantal zeer brave grotere ponies waar kinderen en volwassenen op kunnen en die ook aardig wat dressuur kunnen. Altijd handig.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:02

ik denk dat manege paarden heel erg verschillend moeten zijn...
groot klein, braaf, ondeugend, etc.

iik heb op een stalhouderij leren rijden, op de koetspaarden dus(lees echte tuigers!!) die waren allemaal even verschillend je leert er veel van door op verschillende paarden te rijden..

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:53

Gezien het publiek waar je je op richt (mensen die toch iets meer willen met paarden dan de gemiddelde manegeruiter) zou ik ook wel graag een aantal paarden op stal willen hebben met meer in hun mars, echte leermeesters die de ruiter wat kunnen leren. Als alleen maar rondhobbelen goed bevalt blijven de meeste ruiters wel op een manege.

Qua temperament ook verschillende dieren die als basis wel betrouwbaar moeten zijn .
Als ik er een mocht kiezen (en als je hier in de buurt zou zitten was ik een potentiele klant) rijd ik het liefst een dressuurmatig fijn te bewerken paard wat eerder voorwaarts is dan flegmatiek.
Verschillende types (zoals de tinker) is ook een goed idee. Pin je niet al te hard vast op de stokmaat en kies als pony's een beetje gewichtsdrager (bijvoorbeeld een haflinger of een cob) dan zijn ze veelzijdiger inzetbaar.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 23-02-04 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:00

Stokmaat, moet het een pony zijn, of juist een paard? En vanaf welke stokmaat denk je dan aan? :

van mij vanaf de 1.60 omdat ik zelf nogal groot ben, maar liever heel verschillend, Op de manege waar ik rij is het grootste paard 1.70 en de kleinste heel erg klein Tong uitsteken een welsje (foto's in mijn profiel)
- Leeftijd: moeten het jonge paarden zijn, of rijd je liever een oude rot in het vak?
beide! haha, op de manege staan nu 2 kleine 3 jarige waar ook al beginners op rijden, ze gaan er wel vaak vandoor maar je kan ze inhouden, ook een nieuw 3 jarig paard die hardstikke lief is, en het oudste paard die ook alles nog goed doet, als het maar verdeeld is maakt het mij niet zo veel uit
- Is het ras van belang?
nee
- Het niveau van africhting: moet het manegepaard waarop jij graag rijd prestaties hebben geleverd op een bepaald niveau, of heb je liever een braaf recreatiepaardje waarop je een uurtje ontspannen kunt rijden?
Zijn er nog andere zaken die je van belang vindt?
het maakt mij niet uit wat voor een niveau als ik maar wat te doen heb, als je een uurtje rond sukkeld door de bak is er ook niets aan, al staan er op de manege waar ik rij ook dat soort paarden, maar ook bv een M springpaard waarvan je veel kan leren, en verschillende goede dressuur paarden
Wat ik ook belangrijk vind is dat de paarden op een manege goed verzorgd worden, je heb soms wel maneges waar paarden echt de hele dag door lopen, dat kan gewoon niet, en dan ook nog in mini boxjes staaan.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:02

ik denk dat jouw verdeling van het aantal paarden/type's die je hier gaf wel goed is. misschien er idd nog een shetlander bij ofzo voor de allerkleinsten zoals al werd voorgesteld, maar dat hoeft natuurlijk niet persé.
temprament is natuurlijk wel heel belangrijk maar ik zou toch wel paarden nemen die allemaal betrouwbaar en goed verkeersmak zijn. verder idd, ze moeten wel een L dressuurproefje kunnen lopen(dus aan de teugel etc.) en je moet ze over een hindernis kunnen krijgen. ik denk dat je dan wel een goed manegepaard/pony hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:05

Ik rijd zelf ook bij een manege en ik rijd graag op Sam Lovers (zie profiel), een paardje dat aardig kan lopen en niet als een sukkeltje zijn rondjes loopt Lachen
Oude paarden rijden vind ik ook niet zo leuk, ik heb het liefst wat jongere paarden (zoals Sam dus Lovers ).
Ik vind het leuk dat ik van een paard iets kan leren, dus dat ie ook aardig wat kan.
Verder ben ik vrij groot, ddus de minimale maar zou eigenlijk 1.60/ 1.65 moeten zijn (al vind ik dat eigenlijk ook nog wat klein) Tong uitsteken

Zelf houd ik absoluut niet van springen, maar ik vind wel dat een manegepaard een aardig sprongetje moet kunnen maken (zoals Sam Lovers) Mijn god, wat hemel ik hem weer op Haha!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:13

Persoonlijk denk ik dat je voor een manegepaard een niet te hoog opgeleid paard moet kopen (denk ten eerste eens aan het prijsverschil), aangezien, sorry dat ik he zo moet zeggen, het paard niet veel meer doet dan een beetje stap/draf/galop, misschien wat middendraf en beetje schouder voor.

Nu weet ik niet wat voor bedrijfje je op wil starten?

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:17

Ik heb zelf op een hele kleine manege gewerkt met 6 e-ponys en 1 paard waar iedereen (beginners, gevorderden, groot en klein) op kon rijden. De pony's hebben allemaal een minimale stokmaat van 1.45m het paard is ongeveer 1.65m. Een paar hebben wedstrijdervaring (L-dress, eentje zelfs M) en kunnen allemaal een sprongetje maken. Sommigen natuurlijk beter dan de anderen.. Ik denk dat je niet per se kleinere pony's moet hebben dan je hier aangeeft. Als ik zie hoe die kleintjes bij ons erop zitten gaat het allemaal prima!


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:21

Lydiia schreef:
Persoonlijk denk ik dat je voor een manegepaard een niet te hoog opgeleid paard moet kopen (denk ten eerste eens aan het prijsverschil), aangezien, sorry dat ik he zo moet zeggen, het paard niet veel meer doet dan een beetje stap/draf/galop, misschien wat middendraf en beetje schouder voor.

Nu weet ik niet wat voor bedrijfje je op wil starten?


[VMR] Bedrijfsplan: Het resultaat!

Meer een soort leaseconstructie dus, als je dan alleen het type paard hebt wat jij beschrijft, blijven mensen weg denk ik.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:29

Ik ben geen manegeruiter, maar dat ben ik natuurlijk wel altijd geweest Lachen

Hoogte vanaf 1.50/1.55m, dus grote pony's en paarden.
Varierende leeftijden, wat jongere paarden, wat oudere paarden en er tussenin, van alles wat zeg maar Haha!
Ras niet van belang, misschien NRPS/KPWN maar evengoed een Haflinger of een Tinker, beetje afwisseling dus.
Niveau moet ook variabel zijn, eentje die al wat verder doorgereden is bijv op L dressuur, en eentje waar je misschien wat meer aan moet "werken". De paarden moeten ook een beetje makkelijk buiten zijn, zodat je met een groep ook rustige ritjes kan maken in het bos e.d.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:29

Lydiia schreef:
Persoonlijk denk ik dat je voor een manegepaard een niet te hoog opgeleid paard moet kopen (denk ten eerste eens aan het prijsverschil), aangezien, sorry dat ik he zo moet zeggen, het paard niet veel meer doet dan een beetje stap/draf/galop, misschien wat middendraf en beetje schouder voor.

Nu weet ik niet wat voor bedrijfje je op wil starten?


dat ligt err ook aan voor welke mensen die paarden zijn, voor beginners zijn de "gewone" paarden niet meer dab stap draf galop, daar heb je gelijk in, maar als iemand nou verder dan de L wil (en kan) maar heeft geen eigen paard? hoe dan? gevorderde lessen, gevorderde paarden

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:35

- Stokmaat, moet het een pony zijn, of juist een paard? En vanaf welke stokmaat denk je dan aan?
Maakt mij niet uit als ze maar niet te klein zijn en sterk genoeg Knipoog , maar die maten die je noemt zijn denk ik ok.
- Leeftijd: moeten het jonge paarden zijn, of rijd je liever een oude rot in het vak?
Van alles wat, heb je na een aantal jaar ook niet het 'probleem' dat ze allemaal tegelijk 'vervangen' moeten worden.
- Is het ras van belang?
Nope, maar de paarden moeten er 'wel leuk' uitzien qua exterieur.
- Het niveau van africhting: moet het manegepaard waarop jij graag rijd prestaties hebben geleverd op een bepaald niveau, of heb je liever een braaf recreatiepaardje waarop je een uurtje ontspannen kunt rijden?
Ik denk dat je ook hier een mix moet hebben.
Ik heb zelf graag uitdaging. Een jong paard of een paard wat de oefeningen van de M of Z aan kan pakken.
Maar ook een braaf recreatie paardje kan natuurlijk niet ontbreken.
Zijn er nog andere zaken die je van belang vindt?
Ze moeten gezond zijn en een fijn karakter hebben.

:evaw:

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:38

Ik rij het liefst op niet te suffe paarden/pony's, vind het niet erg als ze er af en toe vandoor gaan of bokken, zolang ze maar niet steigeren. Verder is het wel fijn als je (een paar) paarden hebt die ook op L/M niveau kunnen lopen (of iig die oefeningen beheersen, daar kan een gevorderde ruiter ook wat van leren!

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:44

dimmelim"]
[quote="Lydiia schreef:
Persoonlijk denk ik dat je voor een manegepaard een niet te hoog opgeleid paard moet kopen (denk ten eerste eens aan het prijsverschil), aangezien, sorry dat ik he zo moet zeggen, het paard niet veel meer doet dan een beetje stap/draf/galop, misschien wat middendraf en beetje schouder voor.

Nu weet ik niet wat voor bedrijfje je op wil starten?


[VMR] Bedrijfsplan: Het resultaat!

Meer een soort leaseconstructie dus, als je dan alleen het type paard hebt wat jij beschrijft, blijven mensen weg denk ik.
[/quote]


Ah, dat topic had ik nog niet gelezen.
Dan zou ik als ik jou was, gaan voor de paarden van ongeveer 5 tot en met 10 jaar, eventueel met wat wedstrijdervaring, leuk karakter, en braaf. Met braaf bedoel ik: niet gaan steigeren, maar een bokje en een sprintje trekken kan best. Ik neem aan dat de mensen die op jou plan moeten afkomen iets meer rijervaring hebben dan de gemiddelde manegeruiter?

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:51

Ik ben ook een manegeruiter en stel niet echt eisen aan een paard als ze maar lekker lopen en niet sloom zijn. Leeftijd maakt dus imo niet echt uit, maar zou niet te oud nemen aangezien je net gaat beginnen. Denk aan een leeftijd tussen de 5 tot en met 13 ofzo.

Verder vind ik dat de paarden wel een aantal oefeningen moeten kunnen, bij ons kunnen ze allemaal wijken, schouder binnenwaarts en traver. Dat zijn de standaardoefeningen die ze moeten kunnen om op de manege te staan.

Schofthoogte is voor mij rond de 1.70 en hoger ik ben namelijk nogal lang. Verder het ras maakt mij eigenlijk niet zoveel uit als ze maar dressuur kunnen en af en toe een sprongetje. Ik zou dus paarden kopen die tussen de 1.55 en 1.75 zitten dan heb je altijd verschil.

In ieder geval veel succes met het zoeken naar geschikte paarden

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:58

Ik zou van alles wat kopen, wat hele rustige paarden en wat paardjes met pit... Maar dan natuurlijk niet van die hele vervelende paarden, omdat ze veel zelfstandig doen en dat natuurlijk gevaarlijk kan zijn ook al hebben ze veel ervaring....

Je kan natuurlijk ook een paar stevige van 1.40/1.45 kopen voor de wat kleinere en misschien 2 hele kleintjes van 1.20 voor de kleine ruitertjes!
En wat paarden van rond de 1.60 daar past zowat iedereen wel op.
En misschien 2 hele grote...

De leeftijd zou ik niet te jong maken vanaf een jaar of 8 dat ze een beetje ervaring hebben en ze moeten toch wel minstens een normaal L proefje kunnen lopen of het talent daarvoor hebben.
Voor veel mensen is het ook wel een uitdaging om de paarden iets te leren, vooral als je dat paard een aantal keer in de week rijdt.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:08

Van alles wat.
Kleinere paardjes/pony's voor de kinderen of grote mensen die zo'n groot paard maar te eng vinden. Grote paarden voor de lange mensen onder ons. Paardjes waarnaast een atoombom kan afgaan en dan schrikken ze nog niet en paardjes met wat meer pit voor de ruiters die wat meer prestatiegericht zijn.
Maar vooral moeten het allemaal zeer brave en gezonde paarden zijn wat karakter betreft. Dus geen happers, bijters, trappers, e.d. Veel beginnende ruiters worden door zulke paardjes juist bang. En dat wil jij vast nou niet hebben met je nieuwe bedrijfje Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:34

wel, met jouw plan denk ik dat je moet opletten dat niet iedereen dezelfde paarden neemt, dat is alles.

Enya - Daya :-)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:47

ik denk de eerste keus voor een paard moet zijn dat ze braaf zijn
het is niet erg dat ze eens een sprintje meetrekken ofzo, zolang het niet te erg wordt
ook paaren die te rijden zijn op:
aan linkerteugel trekken=links, rechterteugel= rachts
benen=rapper
druk op beide teugels=trager/stoppen
paarden die gevoelig zijn voor gewichtshulpen zijn niet zio aantrekkelijk, omdat ze dan bij vele ruiters een uur in het midden staan te draaien (heb er ervaring mee Haha!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, Facebook, Flubberboot, Ruai en 127 bezoekers