kapotte mondhoeken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 16:35

Word hier echt radeloos van!!!

Wat ik ook probeer, mijn paard heeft iedere keer zijn mondhoeken kapot.
Ik heb al een hele waslijst bitten geprobeerd, dik, dun, metaal, rubber, het maakt niets uit. Ook verschillende maten geprobeerd.
Heb m eerder al verschillende keren op een hackemore gereden om de mondhoeken te laten helen. Nu heeft ie door andere omstandigheden 2 maanden stil gestaan en dus waren zn mondhoeken volledig dicht. Nu een keer of 5 gereden en het is weer bal!!!!

Ik zaag, ruk, pluk of trek niet. Rijd met een weerstandbiedende hand en dus geen abnormale druk.

Weet iemand een wondermiddeltje????


Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:31

ik zou het niet weten, ik rijd zelf ook mijn paarden met hackamore, niet omdat ze niet op bit te rijden zijn maar omdat ik endurance rijd en ik het bitloos rijden veel fijner vind, ook voor mijn paardjes. Ik weet niet wat je doeleinden zijn maar het constant rijden met een hackamore kan een oplossing zijn, heb je van kapotte mondhoeken nooit meer last. Uierzalf kan goed helpen en rubberen bitringen als je die nog niet hebt geprobeerd!
Succes!

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:37

Heb je al eens een leren bitje gebruikt?
Of gewoon een bitloos hoofdstel. Een hackamore kan ook vrij heftig inwerken...

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:03

Vind zelf deze lippenbalsem:

Afbeelding

erg goed werken.
Hij kost 13,60 per flacon van 100 ml.

Ik zie verder niet hoe je rijdt dus daar kan ik geen oordeel over vellen.
Het enige dat ik kan zeggen:
Zorg dat je een goedpassend bitje hebt, en mocht het een watertrens zijn dan doe er bitringen aan. (Tenzij het bit dan weer te smal wordt, dan krijg je juist wondjes van de bitringen)!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:07

Uierzalf werkt ook, ff erop smeren voordat je gaat poetsen en opzadelen, dan is t er mooi ingetrokken!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:09

Waar zijn de mondhoeken kapot? Echt aan de binnenkant of zie je het aan net aan de buitenkant zeg maar. Als het de buitenkant is, kan je er een beetje groene leem op doen en dat laten drogen voordat je gaat rijden. Dat wil wel eens helpen. Vervelend hoor! Rubber is overigens vrij stroef en niet zo zacht voor de mond als het lijkt. Evt. zou je eens tape om je bit kunnen proberen. Dat koop je bij de ruitersportzaak en is beigeachtig. Het plakt goed; dat wind je eromheen en goed aandrukken. Je moet dan er wel voor zorgen dat het bit heel goed nat is voordat je het in doet - dit werkt wat zachter. Heb het gebruikt toen mijn paard zijn wolfstanden eruit gehaald waren en ik na de hackamore weer voorzichtig met bit mocht gaan rijden. Dit was een stuk minder gevoelig.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:38

Rubberen bitringen gebruik ik standaard bij al mijn paarden, werkt goed want mijn merrie had er ook last van toen ik haar net had.
Uierzalf is inderdaad een fijn zalfje.
Er zijn ook rubberen bitten toch, misschien werkt dat wel...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:01

Ik smeer er ook wel eens uierzalf op, met name in de winter als het guur is. De kou, en de wind in combinatie met natte mondhoeken (door het schuimen) en misschien een vuiltje op het bit zorgt bij Kore ook wel eens voor wat kapotte mondhoeken. Hup, beetje uierzalf er op en je ziet al snel resultaat.
Let er inderdaad op dat het bit goed past, en haar mondhoeken niet tussen de bitringen komen. Liever een ietsje te breed bit als een te krap bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:42

De pest van uierzalf is dat je het heel zacht houdt. Misschien zijn de mondhoekjes wel te week, en zou je beter iets kunnen gebruiken waardoor de huid juist wat sterker wordt?

En qua bitten, heb je ook al een ongebroken trens geprobeerd? Dat ligt vaak wat stabieler en rustiger in de mond, minder inwerking op 1 mondhoek, dus misschien kan dat wat zijn voor jou.

Lastig probleem. Ik zou ook de tape eens proberen, maar wel echt doornat maken voordat je het gebruikt!

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:47

Ik smeer de hoeken voor het rijden altijd in met vaseline. Die van mij heeft ook een tijdje hele droge en kapotte hoeken gehad, maar na het gebruik van vaseline was er niks meer van te zien.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:02

Is het misschien een allergische reactie op bijvoorbeeld koper?

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:09

Dan heb je een goede kans dat de mondslijmvliezen ook verkleurd zijn na het rijden, of dat er zelfs lichte blaasvorming in de mond te zien is nadat het bit er een uurtje in gezeten heeft.
Als je dat makkelijk wilt testen, gooi je 'm gewoon een uurtje in de paddock met een (oud) hoofdstelletje om.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 22:53

Fijn dat er zoveel mensen reageren!!

Hij heeft het niet alleen bij kopere bitten, ook gewoon metaal, appel bitten, rubbere bitten enz.

Ik heb een tijd Sudocreme gebruikt ipv uierzalf, maar hier werden de mondhoeken imo alleen maar zachter en dus kwetsbaarder van.
Bit ringen helpen ook niet, ook al geprobeerd.
De ongebroken trens wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Ok, hoe hard een bit inwerkt hangt af van mijn handen, maar hij heeft een gevoelig mondje. En als ik er dan zon stang in hang.....
Verder nog dubbelgebroken water&bustrens geprobeerd, een Voorgevormde conrad ultra, dit ligt ook stiller in de mond.

Verder is het niet zo dat de mond te droog is, de "slagroom" vliegt mij om de oren......
EN ook niet onbelangrijk: HEt bit maak ik iedere keer grondig schoon!!

Nog een paar vraagjes:

Weet iemand iets wat de huid zou moeten versterken zoals iemand noemt?

Wat is het voordeel van de sealtex bandage?

Begin haast aan mn eigen rijden te twijfelen, maar heb dit ook al onder de loep laten nemen.......

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:09

Heb je wel eens een D-trens geprobeerd?

Of misschien een Fulmertrens? Die heeft dat randje niet, dat een bustrens/kneveltrens nog wel hebben op de overgang naar de bitringen, is helemaal glad afgewerkt.

Afbeelding

En dan moet je er eigenlijk dit soort riempjes bij gebruiken om de "pinnen" van het bit en je bakstuk, dan ligt het mooi stil.

Afbeelding

Hangt je bit op de goede hoogte? Niet te hoog? Misschien scheelt het als je het een gaatje lager hangt, maar dan moet je wel even in de mond kijken of het dan niet té laag hangt en tegen de kiezen aanstoot.
Of misschien hangt het wel te laag zodat het te los ligt en daardoor juist schuurt?

Nulla tenaci invia est via

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 23:34

Weet je wat de pest is........
Ooit (as soon as possible) Wil ik deze hittepetit weer wedstrijden starten.
Dressuur wel te verstaan.
Maar als er echt geen ander oplossing is, dan moeten we toch aan dit soort bitten gaan denken!!
(Heb een goede verstand houding met de ruitersportzaak, mag regelmatig wat uitproberen.....)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:47

Die Fulmertrens is gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden hoor! Alleen mag je het niet aan de bakstukken vastmaken met die lusjes, dat is het enige.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 08:44

Ik heb het niet over een stang (dus met scharen) maar over een ongebroken trens. Dit is absoluut NIET harder dan een gebroken bit. En je mag er ook mee starten.
Probeer het gewoon eens, het geeft een totaal andere inwerking op de mondhoeken.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 09:31

Wat is de werking van zon fulmer trens?
Ennuh, hoe ziet ie eruit??

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:43

Euhm... Ik heb hier boven al een plaatje geplaatst.... Nerd

Maar nog maar een keer:
Afbeelding

Let wel op dat je geen kneveltrens pakt, die lijkt er op, maar heeft nog wel "busjes". Dit is een kneveltrens, dan kun je het verschil zien:
Afbeelding

Het werkt gewoon als een normale trens, alleen werkt het ook nog op de wangen in. Als je aan de linkerteugel trekt, dan duwt de rechterkant tegen de zijkant van het hoofd aan en andersom. Niet dat die uiteinden prikken hoor, gewoon het "staafje" er tegen aan. Het schijnt te helpen als je snel wilt wenden en ook kun je het bit niet meer door de mond heen trekken.
Als je gewoon netjes op 2 teugels rijdt en niet regelmatig sterk eenzijdig inwerkt, dan verschilt het niet of nauwelijks van een trens met normale ringen.


Sonja, een ongebroken trens werkt inderdaad anders in op de mondhoeken: zo'n bit trekt de mondhoeken verder naar achteren bij (flinke) teugeldruk, dus ik weet niet of dat helpt... Een (dubbel)gebroken trens trekt de mondhoeken minder ver naar achteren (ook wel iets), maar "plet" ze als het ware tussen het bit en de tanden van het paard (even cru gesteld) als dat de oorzaak is van de wondjes, dan kan een ongebroken trens wel helpen.
Wil je een bit dat niet werkt door de mondhoeken naar achteren trekken of ze te "pletten", dan zul je aan de echte stang moeten, dus met kinketting en scharen, dat lijkt me geen optie.

Nulla tenaci invia est via

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 09:51

Nerd Dacht ff dat t een gewone kneveltrens was....

Volgende keer eerst beter kijken!!!!!


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 09:52

En een echte stang.......
Daar zal ik eerst een helehoop winstpuntjes voor moeten verzamelen!!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:05

wij hadden ook zo een paard waarvan de mondhoeken alijd stuk waren, echt alles geprobeerd maar niets hielp, in de kliniek zei de da het enige wat mogelijk helpt is het dichtbranden van de wondjes.

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:57

Margreet schreef:
Een (dubbel)gebroken trens trekt de mondhoeken minder ver naar achteren (ook wel iets), maar "plet" ze als het ware tussen het bit en de tanden van het paard (even cru gesteld) als dat de oorzaak is van de wondjes, dan kan een ongebroken trens wel helpen.


Precies, daarom dacht ik aan een ongebroken trensje. Misschien kunnen de mondhoekjes niet tegen het knijpeffect van een gebroken trens.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:57

gewoon niet met een bit rijden, zijn nog genoeg andere middelen om mee te rijden, zal je paardje ook leuker vinden, dan zalf of iets dergelijks te proberen. succes !
groetjes hermien

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:11

Ze wil graag wedstrijden starten en dat mag nou eenmaal niet bitloos.
Ik ben nog aan het nadenken over een middeltje om de huid wat steviger te krijgen. Ik weet dat bij mensen kamferspiritus kan helpen tegen doorrijden, het maakt de huid wat dikker, maar zoiets zou ik toch niet graag in de mondhoeken van een paard smeren.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mirriejj en 29 bezoekers