poll: stelling is de chip nodig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

is de chip nodig of niet?

Poll eindigt op

ja zeker is het chippen nuttig
19 (43%)
nee onnodig en nutteloos
25 (56%)
geen idee ik heb er niet over nagedacht
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 44


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

poll: stelling is de chip nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 19:49

poll: stelling is de chip nodig of niet?

hoe denken jullie over deze stelling en onderbouw hierbij je mening?

persoonlijk vind ik chippen namelijk onnodig en overbodig.

breng je stem uit en licht je antwoord toe


cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:40

ik vind dat hetw el nuttig is, zo ontstaan geen discussies over de eigenaar van het paard. Mijn eigen paard is ook gechipt en ik vind het een top idee, nu weet iedereen dat het mijn paard is

mijn paardje is 4 geworden!!
haal alles eruit, wat erin zit!!
zoek 2 paards trailer liefst polyester+zadelkamer pb's me maar als je iets weet voor een aannemelijke trailer+prijs!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:01

ik heb absoluut gekozen voor: ja zeker is het chippen nuttig

Live,LOve,'ndLaugh

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:11

Hier zijn echt al 1001 topics over, maar ik vind het goed. T is toch verplicht, dus waarom niet??

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:30

Onnodig, als ze je paard stelen desondanks dat hij gechipt is is het voor mij ook nog maar de vraag of ze iets terug vinden.
Verder, als iedereen altijd netjes zijn paarden overschrijft is ook altijd bekend wie de eigenaar is, daar zou dus eigenlijk geen chip voor nodig moeten zijn.
Verder weet idd iedereen dat je paard van jou is...
Voor mij hoeft het niet, dat chippen.

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:37

Absoluut niet verantwoord om te chippen lees op OK dan! OK dan! www.invisio.nl/antichip OK dan! wat een ellende je er van kan krijgen ANKIE chipt ook niet en terecht.
Dus jullie allen maak bezwaar en ga voor de gezondheid van je paard alleen Nederland chipt de andere landen zijn er mee gestopt door de problemen die ze er mee hadden WORDT WAKKER ALLEMAAL

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:40

Ik ben voor het chippen. Van alles wat er in de wereld is uitgevonden kan je iets krijgen. Als je de bijsluiter van een medicijn leest denk je dat je er zieker van kan worden dan dat je al bent!
Ik ben voor het chippen want als jou paard gestolen is of is losgebroken kunnen ze hem sneller terug vinden en zo kunnen er geen mensen 'illegaal' meedoen aan wedstrijden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:43

Ik ben er tegen. Nederland moest zo nodig vooroplopen op iets wat Europawijd nog niet eens rond is, en misschien ook nooit rond gaat komen. We worden extra op kosten gejaagd, en wie weet wat er nog meer op ons afkomt, als eenmaal de chip is ingevoerd.

Chippen is niet zonder risico's...en zolang er niet principieel op chips wordt gecontroleerd bij vervoer, op markten en bij de slager, heeft dat hele ding geen zin.

Mijn paard start niet op wedstrijden, en wordt zelden vervoerd...

Je suis Charlie.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:39

Ik ben TEGEN!

Ten eerste belachelijk dat een ander mij even zal verplichten dat MIJN paarden gechipt moeten worden.
Ten tweede heeft het niet veel met eigendomsbewijs te maken.
En ten derde heb ik een paard met problemen in de hals waardoor je pas gaat beseffen hoe belangrijk die hals is!
Ik kan wel vertellen dat als daar iets mis zit of gaat, je meteen een praktisch onbruikbaar paard hebt, met ondierlijk veel pijn!!!!!
Ik denk er dus niet aan om bij mijn andere paarden in die hals te gaan zitten prutten, want feit is en blijft dat er een lichaamsvreemd voorwerp wordt ingebracht, wat zijn veiligheid op de langere termijn nog lang niet heeft bewezen!
Het is immers ook geen unicum als een piercing uit je lichaam groeit toch?
En een chip kan zeker wel gemanipuleerd worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:02

Cassidy schreef:
Mijn paard start niet op wedstrijden, en wordt zelden vervoerd...


Dus hoef je geen mening te hebben. Voor diegenen wiens paarden en pony's wel vervoerd worden en starten is een mening meer aan de orde. Ik heb iets van, mijn hemel waar maken we ons nu weer druk om. Het is een stuk minder pijnlijk dan brandmerken, waarbij sommige Duitse stamboeken wel 3 keer branden.
Doe dan maar gewoon 1 chipje.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:11

Ik ben eigenlijk ook wel tegen. Het is een vreemd lichaam dat je inplant, waar ooit wel reaktie op kan komen, bij een klap of dergelijke.

Ik vond het brandmerken met nummer nog het meest waterdicht: je kan het niet onzichtbaar verwijderen en met dat nummer en de aftekeningen van het paard kan je makkelijk terugvinden waar het om gaat.

In Duitsland is op aandrang van dierenwelzijnsorganisaties trouwens een onderzoek gebeurd naar de stress en pijn van zowel chippen en brandmerken. Het bleek dat brandmerken niet meer ongemak veroorzaakte dan chippen, waarop daar beslist werd door te gaan met branden.

Ik laat de mijne ook niet chippen, al is het maar uit principe.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:14

sarabande schreef:
Het is een stuk minder pijnlijk dan brandmerken, waarbij sommige Duitse stamboeken wel 3 keer branden.

Er wordt overal in Duitsland nog maar 1 keer gebrand, en een onderzoek heeft verteld dat chippen helemaal niet minder pijnlijk is dan branden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:17

Zanekin er zijn net 3 merries van mij gechipt ze voelden er niets van en zeker de volgende dag niet. Ik heb talloze paarden gehad die gebrand werden. Ze hebben er een tijdje flink pijn van en op het moment zelf schrikken ze zich rot.
Je kan ieder onderzoek zo uit laten vallen als je zelf wilt, zoals je zelf weet.
Maar deze discussies zijn al lang gevoerd
Wij hebben hier geen keuze en ik heb er geen probleem mee.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:23

Zever Sarabande, als je veel veulens hebt zien branden weet je dat ze er 1 minuut later al niks meer van merken.

Discussies zijn er al genoeg gebeurd maar niet al te veel onderzoeken. Je kan stress en pijn objectief genoeg beoordelen door de concentratie van stresshormoon in het bloed te meten.
Volgens mij gaat dat later wel weer afgevoerd worden als er wat ongelukjes met dure paarden gebeuren.
Wij doen er niet aan mee, een keuze heb je altijd als het om eigen dieren gaat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:25

Zannekin schreef:
Zever Sarabande, als je veel veulens hebt zien branden weet je dat ze er 1 minuut later al niks meer van merken.


Maar je moet ze niet de volgende dagen zien. Ik heb heel wat van die plekken in de hete zomer zien ontsteken, niet leuk

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:27

Wacht maar tot je er eentje z'n hals mag spoelen, waar de slierten spier zo uitkomen.
Ik zou voor mezelf ook zeer zeker een brandmerkje willen, en geen chip in m'n lijf Lachen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:31

O lijkt me een leuk onderzoek. In je ene bil een chip en de ander een brandmerk.
Ik spreek je graag na die ervaring Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 07:45

Chippen brengt meer kosten met zich mee dan wat de voordelen zijn. Voor de hobbyfokkers is dit al gauw véél te duur. Dan heb ik het dus over de schapenboeren in Wales, die er ook 20 ponies op nahouden. Die hebben meestakl niet eens plek om al hun ponies op stal te doen, laat staan dat ze geld hebben om ze allemaal te chippen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 07:53

joostvangestel schreef:
Chippen brengt meer kosten met zich mee dan wat de voordelen zijn. Voor de hobbyfokkers is dit al gauw véél te duur. Dan heb ik het dus over de schapenboeren in Wales, die er ook 20 ponies op nahouden. Die hebben meestakl niet eens plek om al hun ponies op stal te doen, laat staan dat ze geld hebben om ze allemaal te chippen.


En wat te denken van die Ollanders.
Die paarden hebben en nu ook nog
hun dwerggeiten moeten blikken(oormerken-2 stuks) en chippen.

Het is niet voor niks dat ze in Europa zeggen dat voor "kennis" de'n Hollander samen met de Portugees onder aan de ladder staat, wat betreft de intelligentie.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 08:34

sarabande"]
[quote="Cassidy schreef:
Mijn paard start niet op wedstrijden, en wordt zelden vervoerd...


Dus hoef je geen mening te hebben. Voor diegenen wiens paarden en pony's wel vervoerd worden en starten is een mening meer aan de orde. Ik heb iets van, mijn hemel waar maken we ons nu weer druk om. Het is een stuk minder pijnlijk dan brandmerken, waarbij sommige Duitse stamboeken wel 3 keer branden.
Doe dan maar gewoon 1 chipje.
[/quote]

Pardon? Mag ik geen mening hebben? De bedoeling is dat ALLE paarden gechipt gaan worden, en dat ik nieteens meer kan kiezen. Er wordt voor mij beslist. En dan kies ik voor geen van beiden. Maar als er dan gebrand moet worden, dat kan ook met stikstof. En wat is er mis met een DNA test ter identificering van het dier?

Je suis Charlie.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 08:42



Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:39

Mee eens, unieke identificatie is sowieso verplicht inzake medicijnregistratie en slacht, chip is een extra unieke identificatie die wat mij betreft welkom is. Paarden zijn makkelijker te te herleiden, fraude wordt moeilijker, etc.

Culemborg here I come!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:42

Margon schreef:
ik heb absoluut gekozen voor: ja zeker is het chippen nuttig

waarvoor dan?

De hond is de betere mens

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:43

Ik begin me steeds meer af te vragen of dit topic op F&A thuishoort, of wellicht meer op PP

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:07

Persoonlijk vind ik dat dit juist veel te maken heeft met fokkerij. Identificatie is belangrijk voor afstamming en garantie daarvan. Daarnaast is de vraag of het medicijn groter is dan de kwaal.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janinevv en 47 bezoekers