Stro of houtkrullen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Stro of zaagsel / krullen als stalbedekking?

Stro
38 (55%)
Zaagsel / krullen
21 (30%)
Iets anders
9 (13%)

Totaal aantal stemmen: 68


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Stro of houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 00:29

Gebruiken jullie stro als stalbodembedekking of houtkrullen / zaagsel? En waarom?
Ik twijfel nog wat ik straks met mijn nieuwe stal zal doen. Ik denk er hard over om als standaard bodembedekking te kiezen voor zaagsel, om de volgende redenen:
- Is gebruiksvriendelijker
- Is stofvrij
- Kost veel minder opslagruimte
Hoe denken jullie hierover?

* To Belg, or not to Belg *


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:50

Ik gebruik Krullen dus soort flache of hoe je dat ook schrijft....wij bedekken het gewoon omdat het makkelijker is i.v.m stof en kost ook minder opslagruimte..

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:21

stro... goedkoper en makkelijk aan te komen. En zaagsel uitmesten vind ik een ramp. (niet gewend)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 02:18

Stro. Zo hebben de paarden de hele dag wat te knabbelen als ze op stal staan. Bovendien is het beter voor de hoeven. Zaagsel komt in de hoeven en kan kan rotstraal veroorzaken. het is bewezen dat stro beter voor de hoeven is.

Maar paarden die niet op stro kunnen staan bij ons op vlasstro. Dat is fijngehakt stro en kan dus ook op de mesthoop! Ze eten dat dus niet.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 07:06

vlasvezelstro, absorbeert stukken beter dan zaagsel en stro en is biologisch afbreekbaaar: na 6 weken is het gewoon weg!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 07:12

stro of vlas....
zaagsel kan bij sommige paarden hoef problemen geven.
Stro is fijn want dan hebben ze wat te eten heel de dag door en vlas is fijn omdat het weinig werk is, ze worden niet zo vies en de mesthoop wordt niet zo groot.
Dus het liefst vlas met een plak stro voor te 'knoeperen'.

Geniet nu, het is later dan je denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 07:58

Ik heb jaren houtkrullen gebruikt maar ben 2 weken geleden overgestapt naar vlas op aanraden van onze fouraghandel.
Tot nu toe bevalt het prima, het mest net zo makkelijk uit, stinkt niet en geeft idd minder mest en is goedkoper in aanschaf en gebruik.
Hoe het composteren gaat weet ik nog niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 08:01

Stro,
ik vind het een vriendelijkere uitstraling hebben.
Verder vind ik het prettig dat de paarden de hele dag door wat te knabbelen hebben.
(Ook al staan ze overdag nooit op stal Haha! )

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 08:49

Ik heb anders gekozen. Dennis staat op Biobase en dat bevalt mij prima. Ik wil iig niet anders meer.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 08:52

Die van ons staan op vlas en dat bevalt prima. Makkelijk en snel mesten, lekker warme laag onder de voetjes, absorbeert super. Je moet er alleen wel voldoende ingooien, dus een lekker dik bed maken.

Bij ons krijgen ze 4x per dag een dusdanige portie ruwvoer dat ze het eigenlijk onbeperkt hebben (komt er iemand langs die ziet dat het op is, dan gaat er gewoon weer een pluk bij), dus geen last van verveling.

Op een stal waar minder ruwvoer gevoerd wordt, zou stro voor mij de enige optie zijn. Ik wil dat ze altijd lekker wat te neuzelen hebben.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 08:57

Citaat:
Makkelijk en snel mesten

dat snappen ze bij ons alleen nog niet, de mest valt door de riek heen, dus schuiven zehet maar eeen beetje onder.
Ik sta in volpension en wordt geacht zelf niet uit te mesten, dus heb ik ze maar een ballenwipper kado gedaan, nu moeten ze de mest er wel uit wippen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:09

Ik doe het het liefst met een aubiosevork, lekker makkelijk! Maar met een riek met 5 of 6 tanden gaat het ook goed hoor.

En voor de grondige schoonmaakbeurt 1x per week net als bij zaagsel: gooi het maar tegen de muur, zodat er een stapeltje ontstaat. De drolletjes rollen van het stapeltje af, en het vlas vormt een mooie berg.


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:27

Ik gebruik stro.
In de eerste plaats omdat dat voor ons het goedkoopste is aangezien we het zelf kunnen verbouwen.
En ik heb nog nooit problemen gehad met stro voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:58

Stro vind ik paardvriendelijker. Ze hebben lekker wat te knagen. Sommige knagen zich een beetje te bol, dus die staan beter op houtvezel. Het leuke aan houtvezel is dat je het zo mooi schoon kunt houden. Niks mooier dan een strak getoiletteerd paard in een hagelwitte box Pling maar da's puur optisch Haha!

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:01

Bij ons is er eerst een laagje zaagsel, dan een dikke pak stro Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:12

Zep, hoe krijg je dat voor elkaar? Bij ons is een zaagselbox 1 dag mooi wit, maar vanaf dag 2 al weer bruinig. Hoe voorkom jij dat dan? Of haal jij elke dag alles leeg? (lijkt me onbetaalbaar en inefficient dus onwaarschijnlijk)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:19

Mijn paard staat ook op stro..Dit haalt de boer zelf van zijn land..En volgens mij rijd hij 'de mesthoop' zelfs weer uit over zijn land.
Ik heb stro,zodat ze lekker wat kan knabbelen,hoewel ze de hele dag beschikking heeft over ruwvoer en veel op de wei staat.
Stro vind ik zelf 'knusser'ogen.(het oog wil ook wat Haha! ) en het mest gemakkelijk.
Ik mest ook met zo'n 6 tands riek.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:23

Ik heb ze op stro staan.
Ze hebben wat te knabbelen, ze lopen er in te rommelen en ze maken een heel nestje als ze gaan liggen.
Ik moet zeggen dat ik aardig wat stro verbruik, ik heb ze graag in kniehoog stro staan.
Maar ik koop het meteen vanaf het land dus de kosten vallen mee.
Mestopslag en afvoer is hier geen probleem.
Een deel is trouwens potstal in de winter, merrieboxen worden iedere dag uitgebreid gemest.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:27

shadow stond eerst op stro... maar hij is heel nat op stal, dus gebruikte je per week zeker 3 balen stro. dat is een beetje te veel van het goede en staat hij nu op zaagsel. ik gebruik nu 1 baal zaagsel per week.
ik vind stro verschikkelijk mesten... ik neem altijd nog een deel schoon mee en het lukt maar niet om dit niet te doen. met zaagsel kan ik veel gerichter mesten (met zo'n zaagselriek) en verbruik ik dus veel minder

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:47

Wij hebben koolzaadstro als bodembedekking, ik vind het erg fijn Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:19

Voor merries met veulens en veulens die gespeend worden plaats ik hen altijd op stro. soms in combinatie met gehakseld hennepstro. De anderen staan puur op gehakseld hennepstro.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:25

Mijn paarden staan op vlas. Reden: Imker heeft last van bronchitis, dus die moet zo stofvrij mogelijk staan.

Het is wel duur in aanschaf (moet hele pallet ineens kopen), maar wel goedkoop en makkelijk in gebruik. Ik heb nu een veel kleinere mesthoop, hoef minder uit te mesten en dat telt natuurlijk ook mee.

Toos paardloos

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:53

Bij ons staat alles op stro (8 paarden) behalve het paard van mijn zusje, die staat op zaagsel. (voorkeursbehandeling Haha! )
Ik zou geen preciese reden weten waarom we op stro staan, maar het bevalt prima. Alleen Kenzo heeft een beetje last van vreetbuien en eet dan haar hele stal leeg. Met als gevolg dat ze al een aantal nare koliekaanvallen heeft gehad. Ze staat dus nu op zaagsel en krijgt daar tweemaal daags een klein beetje stro bij om te knabbelen.

...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:02

Mijn merrie eet zich tonnetje rond aan stro, dus die staat op houtkrul. Ik mest zelf niet, dus ik weet niet wat lekkerder mesten is. Mijn tweejarige staat op stro. Afvoer is geen probleem, de eigenaar van de stal heeft zelf land waar hij twee keer per jaar de mesthoop over uit kan rijden.

Je suis Charlie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:02

stro maar als ze teveel eten en te vies zijn zaagsel met iedere dag plakje stro om te eten. Stro is ook geodkoper en makkelijker schoon te houden vind ik. Ben iedere dag minder tijd kwijt aan stro ben nl. pietje precies in uitmesten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, Paardengek81, Thami en 38 bezoekers