Hoe beoordeel je een jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 21:23

Mijn hoefsmid heeft een super bewegende jaarling staan. Afstamming Negro x Katell xx dus dat klinkt ook best wel aantrekkelijk.

Nou vroeg ik me dus af waar je bij een jaarling op kan letten.
Hoe groot moet hij bv. nu al zijn om de 1.70 m zeker te halen?
Uiteraard kan op correcte beenstanden en gangen letten, maar verandert er niet nog heel veel in de bouw van een jaarling?


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 21:27

veranderd inderdaad heel veel,
misschien dat je dierenarts weet hoe groot hij word

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 21:30

Een jaarling is meestal nog wel redelijk in de verhoudingen die hij later gaat krijgen, niet zo goed in proporties als een veulen, maar je kunt toch nog wel wat zeggen over z'n latere bouw, als ze 2 zijn zijn ze op hun lelijkst vind ik! *LOL*
Vooral op de verhouding letten dus, als hij nu een mega lange rug heeft om maar een voorbeeld te noemen, dan zal dat niet sterk verbeterd zijn als hij 4 is en een korte hals gaat ook niet ineens groeien.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 21:43

Het is heel moeilijk te zeggen, al vind ik wel dat je over het totaalbeeld vaak wel een goed plaatje krijgt, vooral als je er meer naast elkaar ziet. Maar dan let je meer op balans en tact etc dan echte exterieurkenmerken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 11:10

Ik geloof dat als je een touw hebt en met die lengte het stuk meet tussen de koot en de elleboog bij het voorbeen, en dat touw bij de elleboog houdt en dan diezelfde lengte aan houdt en dan boven de schoft, dat je dan een hele aardige indicatie kan krijgen.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 11:19

Wij hebben een jaarling op stal en wisselt per maand van extrieur. Soms is ze echt spuug lelijk, als weer in een groeistuip zit en soms is ze heel mooi. We kennen haar al vanaf veulen dus hebben er alle vertrouwen in dat het een mooi paard wordt (kan je als veulen wel zien vind ik) maar soms moet je echte even een paar weken een andere kant opkijken Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 12:20

Ik heb zelf een jaarling hengst, nou ja anderhalf dan, (shire) die was toen we hem kochten, echt lelijk.
Maar nu wordt hij echt steeds mooier!
Hij veranderd echt veel, dus dat beoordelen gaat vrij moeilijk aangezien de veranderingen. Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 12:35

Ik ben het met Jasmijn eens, zo ging het ook bij Razinda. Het lijkt mij heel moeilijk om daar doorheen te kunnen kijken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 12:48

Dezelfde ervaring: Udinde was vorige maand echt raar. Lelijk niet, dat moet iemand anders maar beoordelen *LOL*
Maar wel raar, dikke buik, rare lange vacht, rare nek, gekke kont, vreemd gevormde schoft.
En nu zit ze in een groeifase en veranderd ze weer helemaal en is ze weer mooi.
Ik denk dat je van een jaarling alleen de gangen, beweging en beenstanden kunt zien. Ik zou het iig ook niet weten hoe ik een jaarling moest beoordelen als ik eentje zou kopen.
(daarom koop ik er ook maar niet een Haha! )

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:24

moeilijk te zeggen hoor hoe ze als jaarling zijn. Ook Hinke (okee half jaar) is op dit moment zo lelijk dat ik me afvraag wat ik er ooit in heb gezien. het is nu helemaal een ezel..
toch beweegt ze nog steeds goed.
Ook wordt het een grote meid want ze is grover en grooter dan de andere veulens op haar leefdtijd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:30

de beweging is eigenlijk ook wat telt vind ik. Je kunt wel een mooi paard kopen dat niet zo bijzonder beweegt, maar ik denk dat een goed bewegend paard uiteindelijk toch meer opvalt in de sport. DAarbij kun je een paard met rijden mooier maken. je kunt de beweging ook wel iets of wat bewegen, maar je kunt er niet uit halen wat er niet in zit.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:55

ik heb een tijd geleden een veulen gezien, bij een man op stal..... ik heb nog nooit een veulen zo zien lopen.. werkelijk waar. hij was aan het showen in die bak niet normaal, die man zelf had ook nog nooit eerder zo`n veulen gefokt en was er ook echt heel trots op. Ik vond het persoonlijk geen mooi veulen.... ik weet dus niet waar ik voor zou kiezen.
ik denk dat je inderdaad moet kijken naar de verhoudingen. heeft hij een korte hals ? let op zijn stand. enz.. enz... dat zijn nl dingen die niet echt veel veranderen. niet gaan letten op zijn figuur( is ie dik of niet) of dat hij scheef lijkt, omdat hij aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant...... je snapt me wel....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:59

maar ze kunnen altijd alleen maar mooier worden. Ik heb veel eenvoudige en simpele paarden echt mooi zien worden. net als met mensen maakt bespiering een paard veel mooier.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:05

ja dat is ook wel zo, maar bv een bles verander je al niet... dat soort dingen. hij had geen mooie bles, en ik vond zijn oren niet zoals ze hoorde te zijn. vond ze een beetje aan de grote kant, voor een veulen dan he ? zoiets zie je toch wel.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:30

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

-

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 19:35

Tja, Sando, het gaat hier om de bouw, niet om het kleurtje Party!! .

En wat de bouw betreft: daar is nog haast niets van af te zien. Maar let op de hoeken van de schouders en de koten enzo, die zijn redelijk betrouwbaar.

Verder denk ik dat op die leeftijd de beweging, takt en balans veel meer zegt over de latere kwaliteit van het paard als de bouw.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:59

En toch die hele
goeie dat zie je in het begin al, en of ze nu veulen, jaarling of tweejarige zijn die hebben HET gewoon.Dat bekende GOUDEN DRAADJE dat hebben ze direct al

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-11-30 11:07 ]</font>

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 21:24

Volgens mijn instructeur kun je bij een jaarling globaal 10 % bij de hoogte optellen om op de definitieve stokmaat uit te komen.

Dus als een paard boven de 1.70 m zou moeten komen, zou dat betekenen dat een jaarling 1.53 m zou moeten zijn.

Wie heeft zijn jaarling nagemeten en klopt dat aardig?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 21:45

Mijn jaarling heeft een moeder van 1.65cm.Ik heb toen ze 14 dagen was haar naast de moeder gezet en de knieen waren op gelijke hoogte. Dus ik kon stellen dat ze ook naar de 1.65 cm ging. Nu is het jaarling bijna 1 1/2 jaar en ze meet nu 1.56 cm.Dus het kan ongeveer kloppen. Volgend jaar is ze 2 en ik denk dat ze nog zo'n 10 cm zal groeien.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 22:53

Wat misschien nog belangrijker voor het totaalbeeld is dan de schofthoogte, is de rompomvang. Als je een paard van 1.70 hebt met weinig romp, lijk je nog te groot op zo'n paard, terwijl je op een kleiner paard met een grotere rompomvang dan beter zou passen.
Terra was met 1 jaar 1.52m en ik geloof niet dat die zo groot zal worden als haar moeder (1.72), ze is nu met 1,5 jaar 1,57m.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 00:00

Carola, heb ik het woord kleur genoemd ?
ik had het over een bles... een paard met een lelijke bles. en als een bles zodanig lelijk is, heeft dat natuurlijk effect op zijn hoofd. Heb het woord kleur niet genoemd.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 07:30

Ik ben het wel met Greetje eens, de echt goede paarden hebben gewoon net dat beetje extra.
Ik weet niet wat, maar je pikt ze er zo uit.

Ik heb heel wat veulens, jaarlingen en 2 jarigen gezien. Ik weet nog steeds niet hoe je ze goed moet beoordelen maar ze hebben "het" of niet.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:26

maar sando een paard kan nog zo'n leleijke kleur hebben dan kan ie nog super gaan toch zou je 'm daarom mlaten staan of omdat ie toevallig grote oren heeft?

Mijn veulen is net een ezel mega grote oren en een bles ook nog eens 4 witten benen en een vos. Ik vind vos niet mooi en hou al helemaal niet van veel wit.
Toch viel ik voor karakter en de bewegingen die me zo aanspraken.
Haar moeder had als jong paard ook megaoren en die zijn nu bij getrokken ofja ze zijn nog steeds even groot maar passen meer bij de rest van het paard.
Hinke blijft nog steeds goed bewegen al is ze nu erg lelijk overbouwt en haar hoofd is te groot voor haar hals(en die oren he..) Haar benen zijn veel te zwaar voor het rest van haar lijf.
Toch egt dat wat voor later als ze nu al zulk mooi zwaar beenwerk heeft. wat greetje zegt mooi is ze nu zeker niet maar ik zie er nog steeds een goudedraadje in al is ie op dit moment erg vaag.. komt wel weer ze groeit zo hard!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:32

Nimber ze ziet er nu zeker een beetje "rauw"uit. En over die oren moet je je geen zorgen maken, paarden die een hoge stokmaat krijgen hebben als veulen al grote oren, die groeien namelijk niet meer.Dat ze nu nog goed beweegt in de overbouwd-zijn
periode is alleen maar positief, de meesten kunnen het dan even niet overbrengen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:34

ja nog steeds hihi het ziet er niet uit hoor maar ze maakt nog steeds ruime bewegingen met het staartje erop.
Nou is ze pas 5 maanden dus misschien wordt het wat minders traks de beweging als ze echt een jaarling is maar ach kan niet missen he die beweging als kleindochter van Orbaldo Kwijl die vererft zijn beweging erg goed door..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers