Ellen Immink heeft Maestro vandaag gemasseerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Ellen Immink heeft Maestro vandaag gemasseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:04

Volgens mij wordt dit m'n eerste verslag van de dag, en dat na al die 'boktjaren' Bloos Haha! .

Ik had Maestro al verteld dat hij vanmiddag lekker gemasseerd ging worden, en terwijl ik er nog snel even een borstel overheen haalde kwam Ellen al het pad oprijden. Volgens mij kwam ze net bij Barb vandaan en is Jaike helemaal spierpijnvrij verklaard (toppie Barbara OK dan! ).

Maar goed, waarom Ellen Immink zul je je misschien afvragen. Naarmate het dressuurwerk intensiever werd, kwam ik eigenlijk een beetje 'vast' te zitten in een paar basisprobleempjes als verkantelen en aanleuningsproblemen. Nu is Maestro maar 1.50m hoog en vrij barok qua uitstraling. Voor m'n gevoel moest ik dus op m'n allerbeste kunnen presteren in het Z1 om rond een winstpunt te rijden. De laatste maanden reed ik dus steeds net wel of net geen winst, en aangezien ik gewoon 190 punten wil rijden zocht ik naar een goede manier om ons door dit punt heen te helpen.

Allereerst door weer les te nemen (dat was ook al weer heel wat jaartjes geleden en eigenlijk nooit met Maestro) en verder wilde ik hem eens lekker los laten maken/ na laten kijken door iemand waar ik vertrouwen in had.

Na de positieve verhalen van anderen werd dat dus Ellen (zie voor meer info www.spierproblemen.nl). Ze zag het trouwens al meteen; dat wordt geen makkie, z'n halsspieren zaten erg vast.
Tja, en toen ze z'n borstspier aanraakte zakte hij bijna tegen de grond van de pijn, dat koppie van hem Scheve mond . Ongelofelijk dat een paard met zulke spierpijn nog zo voor je wil werken dat je niet door hebt hoe erg het is... Bij andere spieren en plekjes sprak z'n koppie en lichaamshouding echt boekdelen: Ah, ja lekker daar, ga door. Ah, oei au, daar doet het zeer, HAP (foei ben je helemaal mal, niet bijten!), en hij stond maar met z'n oren te draaien en met z'n lijf te schudden alsof er een vlieg opzat, en afwisselend in elkaar te krimpen en met z'n bovenlipje mee te 'kroelen'.

Vooral de spieren rond z'n schouderbladen zaten dus vast, z'n rug en achterhand waren prima (maar even goed nog even lekker zachtgemasseerd). Volgens haar is het waarschijnlijk door een val of rare actie in de wei gekomen, en heeft het geen rijtechnische oorzaak. Natuurlijk is dat wat een ruiter horen wil, maar ook na aandringen bleef ze deze mening toegedaan. Bewijs van deze stelling is dat ze na een week of 8 nog eens langs komt, en wanneer het dan niet (in lichte mate natuurlijk) terug is, maar goed blijft vindt zij dat voldoende bewijs dat het er niet ingereden is.

En toen Ellen klaar was was het tijd om hem te rijden. Ik was gewaarschuwd voor balansproblemen, doordat spieren die jaren vast zaten nu los waren. Van een leerling van me hoorde ik al dat die van haar liep alsof ie dronken was...
Maar hij liep super, alsof ik op een ander paard zat, ruimer, losser. Links en rechts makkelijker te buigen, makkelijker laag en rond te rijden, ook in de galop. Maar ook m'n schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, alles ging goed en met een verende rug, waar ik vanaf het eerste moment waarop ik ging doorzitten ook lekker op zat. Ik kon alleen nog maar braaf, super, goed zo, bij alle oefeningen zeggen, wauw... (ben nog helemaal heppie Haha! ).

Maarja, morgen dus wedstrijd. Niet zo handig gepland, ik hoop maar dat hij geen terugslag heeft. Nou ja, het gevoel dat hij me vandaag gaf maakte het al helemaal waard. Over twee weken komt ze weer, ik hoop dat het dan wat minder pijnlijk is voor hem, en dat ik die schoudervrijheid in m'n training vast kan houden en niet weer in oude patronen verval.

Jeez, wat een verhaal, sorry hoor, moest het even kwijt en Vinz was het na 5 minuten aanhoren wel een beetje zat Knipoog .

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:24

wat heerlijk voor je paard en jou zeg!

kon je zelf niet voelen of ie al dan niet pijnlijke plaatsen had (ik bedoel z'n borstspier)?

hopelijk is het effect blijvend en go voor de winstpunten in het Z !

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:37

kattebeest schreef:
kon je zelf niet voelen of ie al dan niet pijnlijke plaatsen had (ik bedoel z'n borstspier)?


Tja, ondanks een jaartje (mensen)fysiotherapie-studie en een cursus homeopathie en acupressuur bij paarden (beiden een jaar of 8 geleden), heb ik mij de laatste jaren nooit meer aan het zelf masseren gewaagd. Met poetsen heeft hij nooit aangegeven daar pijn te hebben. En ik heb ook het idee dat ik dat niet zomaar los zou kunnen werken, ze wist echt waar ze mee bezig was en masseerde dieper en intensiever dan ik zou durven.
Maar ik was inderdaad al op het idee gekomen dat ik het voortaan wel prima zelf kan bijhouden. (Maar ze komt waarschijnlijk nog een keer of twee langs om hem te behandelen)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:41

super dat je haar liet komen dan. dat je niet eindeloos doordramde op dat losmaken. als het niet lukt, lukt het echt niet en dat voelt een ruiter zelf het beste aan.

heb jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt. m'n paard (vorige paard) liep niet goed. ik zei: dat is niet haar gewoonte, ik krijg het er niet uit, er is iets met haar.
toen zeiden ze tegen me: flauwekul, doorrijden, ze speelt met je voeten.

nou als ruiter zeg ik je: vertrouw wat meer op je gevoel. super hoor, van je!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:06

Latoy wordt al sinds 1999 door ellen behandeld, de eerste 2 keer had ze problemen en nu laat ik haar een paar keer per jaar preventief behandelen, ik rij endurance en dat zijn toch hele afstanden soms! Ook dressuren we thuis, dus om eventuele problemen vroegtijdig te signaleren!! OK dan! *LOL*

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:09

heeej super OK dan! Vergat nog tegen haar te zeggen dat ze even de groetjes aan je moest doen Clown

Volgende keer zijn Silverado en Joey ook aan de beurt, van Joey snapt ze uberhaupt niet dat hij nog gewoon wil lopen Scheve mond Ach gut

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:17

heb jij ook ervaring dan ermee barb?

als je zo effe op die site snuffelt, kan je voor bijna ieder rijkunstig probleem haar bellen.
maar als ik goed nadenk dan klopt het ook, want als een spier niet meewil kan je niet goed lopen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:19

ja gisteren is ze voor de 2e keer bij me geweest, Wjukkel was weer zo lomp want hij probeerde haar een paar keer te schoppen maar het deed ook echt zeer bij hem. Ik voel zeer zeker verbetering bij Jaike en ik ben er echt ontzettend blij mee. Wjukkel is ook veel losser geworden in zijn halsspieren, hij zat rechts helemaal vast maar ik kan hem nu keurig inbuigen.

Ik zou Ellen zeer zeker aan iedereen aanraden OK dan!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:46

Heel veel succes vandaag op je wedstrijd!
En ik ben benieuwd.
Hou de naam van "jouw" fysiotherapeute iniedergeval in gedachten!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:07

laat het haar maar niet horen dat je haar fysiotherapeute noemt...Dat is ze nl niet! Knipoog

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:14

mazzeltje schreef:
laat het haar maar niet horen dat je haar fysiotherapeute noemt...Dat is ze nl niet! Knipoog


Bloos!
Sorry! Wat is ze dan wel?

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:35

Masseur, pardon masseuse
Alleen dan volgens de Jack Meagher (als ik het goed schrijf) methode!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:56

Zegt met helemaal niets Verward
Maar ga zeker even zoeken met de zoek-functie.
Het klinkt iniedergeval allemaal heel positief!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:59

Klinkt leuk, heb alleen geen flauw idee wat het precies inhoud, ga ik even uitzoeken, ben wel zeer benieuwd Knipoog

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:15

Wat kost zoiets per behandeling?
Kun je me daar evt over PB-en, kon het namelijk niet vinden op de site

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:16


mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:16

behandeling kost 40 euro

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:17

lijkt wel of ik provisie krijg...helaas!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:28

wauw, wat fijn!!
Ik denk dat ik in de toekomst ok maar eens ga kijken of ze langs kan komen, kan ze sevilla lekker masseren.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:15

Ik heb haar ook een mail gestuurd. Dus waarschijnlijk binnenkort wel een verslag

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 22:55

De eerste behandeling is trouwens duurder, die is intensiever en langer dan de vervolgbehandelingen en kost €55,-.
Best wel geld, maar godallemachtig wat een verschil, ook tijdens dag twee...

Ik had vandaag dus wedstrijd en zoals ze al gewaarschuwd had: hij kan een beetje jolig zijn, nou dat was ie! Gisteravond trouwens al, normaal staat hij 's avonds te dommelen in de paddock als hij 's middags gewerkt heeft. Maar tot m'n vaders verbazing heeft hij een complete show met veel steigerwerk laten zien...
Vanmiddag durfde ik nauwelijks op te stappen om los te rijden, passage en spaanse pas terwijl ik ernaast liep, 1 brok vrolijkheid. Eenmaal erop kon ik het al snel af laten vloeien en gaf hij me weer zo'n fijn gevoel. Toch lastig om dat in de proef vast te houden, maar de eerste proef was goed genoeg voor een eerste prijs en 184 punten. Meneer Sturm zat me de hele proef zo serieus te bekijken dat ik niet op een winstpunt durfde te rekenen, maar dat viel dus mee Haha! .

Ik heb nu al zin in m'n les morgen, m'n instructeur zal niet weten wat ie ziet Cool Knipoog .

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:05

Ellen komt ook vaak bij ons op stal en heeft Jamy ook al 3 of 4 keer gemasseerd. En het is echt super! Laatst was ze kreupel en het zat in haar schouder en na het masseren was het al stukken beter! OK dan! Ik merkte ook best wel verschil met rijden enzo na de eerste keer. Ook zijn de spieren beter gaan ontwikkelen omdat ze de kans krijgen om nu beter te doorbloeden. Jamy wordt nu nog een keer in het half jaar of jaar gedaan, of als ik denk dat het nodig is.

Ik hoop dat je paardje zo blijft met rijden, succes ermee Lachen