Zouden jullie dit paardje kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Zouden jullie dit paardje kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 12:43

Een vriendin van mij heeft haar oog laten vallen op een super leuk paardje van 1.47 m hoog, het is een merrie van 13 jaar oud heeft M-springen en L-dressuur gelopen, verder verkeersmak en trailermak en heel braaf.
Het is alleen erg jammer dat het paardje zonder band om haar nek lucht
gaat zuigen.

Mijn vriendin lijkt dit een heel leuk leerpaardje, zouden jullie deze pony kopen?? Mij zit het luchtzuigen best wel dwars namelijk.


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:44

ik zou het alleen om het luchtzuigen niet laten!
als het met die band is opgelost...
zou ik daar niet mijn ideale paard voor laten lopen!

Dag lieve mama...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:45

Ik zou het paard kopen. Een luchtzuiger heeft niet meer of minder kans op koliek dan een gewoon paard, je zou alleen wat tandenproblemen kunnen verwachten op latere leeftijd. Hoe zien de voortanden eruit? Of zet ze ze nergens op als ze staat te zuigen?

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:49

Ja hoor, ik zie luchtzuigen in dit geval niet als een echt probleem. Kijk idd wel eerst naar het gebit, zoals Cassidy al zegt. Verder is L dressuur niet super hoog natuurlijk, ik had er liever een M zien staan.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:49

Ik zou iig de tanden goed na laten kijken door de DA, maar als je haar laat keuren zal dit sowieso gebeuren. Een paard gaat luchtzuigen (=stalontdeugd) uit verveling. het is niet af te leren, maar ik weet niet op wat voor stal ze komt te staan. Veel weidegang is altijd goed en voor een luchtzuiger is een buitenbox denk ik het beste. Misschien ook speeltjes in de stal?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:51

als je vriendin op zoek is naar een leuke leer-pony zou ik deze zeker niet laten staan vanwege het luchtzuigen hoor!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:03

Renske20 schreef:
als je vriendin op zoek is naar een leuke leer-pony zou ik deze zeker niet laten staan vanwege het luchtzuigen hoor!


Hier ben ik het helemaal mee eens. Luchtzuigen hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn en als het dier haar verder aanstaat, waarom niet?

Toos paardloos

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:09

Ligt wel aan de prijs..
Als je voor het zelfdegeld een lieve pony kan kopen die geen stalondeugden heeft, dan zou ik deze niet kopen...
Maar is ze scherp geprijsd, dan zou ik haar zeker niet laten staan!!

* 3 juli *

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 13:27

Oke, het zit mij namelijk een beetje dwars omdat ze haar paardje bij die van mij gaat stallen. Is er kans dat de rest van de pony's het over gaan nemen??

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:30

Tuurlijk niet!
Ik denk dat de kans groter is dat "haar" pony er dan mee stopt, omdat er dan een andere pony naast staat en ze die veel te interessant vindt (de eerste tijd wel althans) En als ze die band omheeft, dan doet ze t toch niet? Dus dan kunnen de andere pony's het ook niet overnemen... Toch?

* 3 juli *

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:34

Misschien kan je de zoekfunctie gebruiken om wat meer over luchtzuigen te weten te komen. Het is niet besmettelijk. Je pony / paard neemt het niet over. De reden dat er meerdere paarden op een stal luchtzuigen, ligt meestal aan het feit dat die paarden zich op die stal vervelen of zich op een andere manier niet prettig voelen.
De band die het luchtzuigen moet tegengaan kan ze beter in de vuilnisbak gooien, die neemt de oorzaak niet weg. Het dier gaat ws. ook als een gek zuigen als ze hem afdoet. Laat de band gerust af, beter voor de doorstroming in het halsgebied, denk hierbij aan al de klieren die daar zitten. Als een paard luchtzuigt, maakt hij in de hersenen bepaalde stoffen aan, waar hij zich prettig door gaat voelen.De prijs voor een paard dat lucht zuigt, ligt over het algemeen iets gunstiger.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:36

Laat ik het zo zeggen:
Het is niet bewezen dat paarden het luchtzuigen van elkaar over nemen.
Maar veel mensen hebben toch het idee van wel.
Ik persoonlijk zou er ook niet al te vrolijk van worden alhoewel mijn paard altijd tussen 2 luchtzuigers in heeft gestaan en het zelf nog nooit heeft gedaan.
Dus zou je er niet al te druk over maken, en wat kiekiek al zegt, als ze de band omheeft doet ze het niet!!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:38

als zij de pony leuk vind : KOPEN MAAR!
en van dat luchtzuigen moet je niet zo veel schrik hebben ..
Mijn pony Della zuigt ook lucht !
Vroeger deden we haar een luchtzuigband aan, maar na gesprek met de veearts,en de conclusie dat het niet hielp, moet ze geen band meer aan !
En mijn beessie is nog altijd kerngezond,en heeft nog geen 1 keer koliek gehad!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:44

Als het haar droom-leerpony is zou ik hem niet laten staan. Zoals je zelf als zegt zuigt de pony ZONDER band lucht. Dus een goede band kopen en je hebt er amper last van. En misschien veranderd het ook wel iets als ze naar een andere stal gaat.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:53

Ik heb een keer een paard laten staan die mij echt geweldig leek, omdat het een luchtzuiger was. Ik neem het risico niet, ondanks dat er diverse mensen zijn die zeggen dat het risico op koliek niet meer is dan bij een niet luchtzuigend paard. Ik laat ze dus echt staan, hoe leuk zo'n paard ook is.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:57

Kato schreef:
Oke, het zit mij namelijk een beetje dwars omdat ze haar paardje bij die van mij gaat stallen. Is er kans dat de rest van de pony's het over gaan nemen??


Elke keer moet dat paard de band om. Ze mag het nooit vergeten, want als ze dan gaat luchtzuigen heb je een kans dat ze het overnemen.

Hou er wel rekening mee dat een luchtzuiger fors in de prijs zakt. Wel graag even een prijsvergelijking maken.

Als het voor de rest een leuk paard is, zou ik hem niet laten staan.

Maar er zijn honderden leuke pony's , dus als je twijfels hebt, ga dan gewoon verder op zoek.
Bij ons op stal staan ook geregeld leuke doorgeleerde pony's voor niet al te gekke prijzen. Dus er is altijd wel een andere leuke pony te vinden Lachen

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:11

Als zij het een leuk paard vind.Dat luchtzuigen houdt vaak op als de paarden naar buiten gaan, met vriendjes.Als dit paard ondanks met vriendjes buiten staan nog steeds lucht zuigt, dan kan hij altijd gewoon die band omhouden.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:13

Als de pony gewoon gezond is en ze vind het een leuk dier, zeker niet laten staan !

-

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:15

Kato schreef:
Oke, het zit mij namelijk een beetje dwars omdat ze haar paardje bij die van mij gaat stallen. Is er kans dat de rest van de pony's het over gaan nemen??


Mn vader heeft vroeger ook een paar jaar een luchtzuiger gehad die 24 uur op 24 bij Evita stond. Het paard heeft nooit ergens nadelen van ondervonden, en Evita heeft het nooit overgenomen terwijl het paard best wel veel luchtzuigde Knipoog
Ik zou mij er niet dor laten tegenhouden. Luchtzuigen is niet goed voor een paard maar het is geen ramp.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:30

Ik ga helemaal mee met de rest.
Als zij er voor gevallen is: doen!
ik hoop wel dat de prijs er naar is.
Ik ehb zelf ook een paard gekocht met een gebrek/handicap (zomereczeem) dat anderen misschien niet aandurven, maar Novia is de ware voor mij, en ik heb er geen spijt van.
ik hoop dat je vriendin er super veel plezier mee gaat beleven!


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:46

Andere paarden nemen het luchtzuigen niet over. Als er op een bepaalde stal meedere luchtzuigers zijn dan komt dit niet omdat ze het van elkaar geleerd hebben maar omdat ze onder dezelfde omstandigheden gestald staan.
Paarden gaan luchtzuigen uit verveling. Heb onlangs een oude Bit zitten herlezen en daar stond in dat men ook vermoedde dat ze het gaan doen omdat ze te weinig ruwvoer hebben. Door voldoende ruwvoer maken ze veel speeksel aan. Bij te weinig ruwvoer zouden ze last krijgen van maagzuur en dus speeksel gaan aanmaken door te gaan luchtzuigen.
In ieder geval, dat ze door lucht te zuigen veel speeksel aanmaken zie ik bij mijn merrie heel duidelijk. Als die haar krachtvoer aan het eten is, zuigt ze tussenin ook lucht en op de duur hangt de etensbak vol speeksel en is ook het eten een brij geworden.
Ik heb het paardje nu 2 maanden, ze stond vroeger op een manege. Bij mij staat ze in een buitenstal, met paddock en met gezelschap van andere paarden en met veel ruwvoer. En ik zie dus heel langzaamaan beterschap. In het begin ging ze na het avondeten eerst een uur of twee luchtzuigen voor ze aan haar hooi begon, nu begint ze er al direct van te eten. In het begin hing ze ook nooit met haar hoofd door de bovendeur om naar buiten te kijken en dat begint ze nu ook meer en meer te doen. Met het weideseizoen in het vooruitzicht kan het dus alleen maar beter gaan.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:51

Ik heb een paard het wel degelijk zien overnemen Teigetje.
Het is een jong en erg nieuwschierig paard, het leek niet direct op luchtzuigen, maar wel een imitatie. Tanden op het rooster, mond open, maar het boertje kwam nog niet. Hij is wel hard aan het oeffenen om een volleerde luchtzuiger te worden.
Helaas, het is een leuk paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:47

Wat is het verschil tussen ergens op knagen en effectief proberen te luchtzuigen?

Trouwens, mocht je vriendin voor die pony gaan, er is een nieuw middel dat brandend maagzuur tegen kan gaan (is hier op bokt al eens opgenoemd) en dat heet Pronutrin. Kan ze misschien wel proberen, misschien stopt het luchtzuigen.

Voor de rest zou ik veel weidegang geven, veel afwisseling aanbieden, en soortgenootjes.

Je suis Charlie.


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:00

ik zie helaas Boos! dat mijn 2 ponys en mijn paard ook de twee overbuurponys hun ondeugden (likken aan de boxdeurrand en ''scheet''geluidjes maken)gaan immiteren.....

ik geloofde altijd dat oudere paarde/ponys het niet overnemen en jongere paarden/ponys het wel makkelijk kunnen overnemen.

mijn ponys zijn 5 en 10 jaar oud en mijn paard 8 jaar oud.
ze komen veel buiten (1 x in een kudde om te stoeien en 1 x rijden/longe enz) en heb altijd afwisseling in stal(brood en peen in het stro verstoppen,wilgentakken en boomstronken/speelbal).

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:43

Hoe geweldig ik het paard verder ook vindt, als het een luchtzuiger of wever is moet ik hem niet. (dit omdat ervaring wijs heeft gemaakt).

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers