Wat is een opfok ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Wat is een opfok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 01:07

Wat houdt het in en hoe duur is het ?
Sorry maar ik ben so dom... Huilen

Ben ff hopeloos nu en heb hulp nodig...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:14

In het andere topic van je heb ik daar al antwoord op gegeven...rustig afwachten, we kunnen niet allemaal super snel typen Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:59

ik heb net even je andere topic gelezen, maar als je nu een stal voor je paard hebt, moet hij toch ook eten hebben etc? dat kost nu ook geld.
als je nou in plaats van hem in die stal te laten staan hem naar een opfok stal brengt, dan ben je waarschijnlijk niet heel erg veel extra gekd kwijt, en je maakt er je paard veel gelukkiger mee.

Een opfok-stal is meestal een grote inloop stal waar een aantal(kan verschillen van een paar tot heel veel) jonge paarden staan met een heel groot weiland erbij

dan kunnen die jonge paarden heel de dag lekker buitenspelen en zo voeden ze elkaar op

als ze dan ongeveer 2,5 tot 3 jaar zijn gaan ze weer terug naar hun baasje
op die leeftijd zijn ze oud genoeg om wat gelongeerd te worden en daarna zadelmak gemaakt en ingereden te worden.

je paard is nu 11 maanden, dat is veel te jong om bv te longeren, hij is niet sterk genoeg om alsmaar die rondjes te lopen aan te longeerlijn.

inrijden op 2 jarige leeftijd is ook absoluut niet goed. tuurlijk in het begin gaat het goed, zo'n paardje is immers niet sterk genoeg om zich te verzetten, maar wanneer zo'n paard een jaar of 8/9 is, is hij versleten

ik ken verschillende paarden die met 2 of 2,5 jaar ingereden zijn en volop aan het werk moesten, ze zijn allemaal niet ouder geworde dan 8 Scheve mond

doe rustig aan met je paardje, breng hem naar een opfok, laat hem lekker jong zijn en spelen met vriendjes, en als hij dan oud genoeg is(minstes 2,5 jaar) kan je rustig aan beginnen met longeren enz

je moet wat geduld hebben, maar daar krijg je dan wel een gelukkig en gezond paard voor terug!

misschien is er wel een bokker die een opfok bij jou in de buurt weet?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:01

ja,dat vindt ik ook.
ik hebaltijd kei hard moeten werken voor mijn paard. hoe oud ben jij en waarom ga je niet gewoon wat geld bij verdienen om beter voor je paardje te zorgen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:06

Als je geen geld hebt om een paard een paardwaardig bestaan te geven, waarom ben je er dan aan begonnen? En dan helemaal een veulen...je zult nog een paar jaartjes moeten wachten voordat je er op kunt, in die tussentijd betaal je geld, en kan er van alles gebeuren waardoor je nooit meer op je paard kunt rijden. Je was beter afgeweest met een volwassen paard, waar je meteen mee aan de slag kunt, i.p.v. een veulen. En ga een KWPN-er nu niet vergelijken met een renpaard, want die moeten ook op veel te jonge leeftijd veel te hard werken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:36

Cassidy schreef:
Als je geen geld hebt om een paard een paardwaardig bestaan te geven, waarom ben je er dan aan begonnen? En dan helemaal een veulen...je zult nog een paar jaartjes moeten wachten voordat je er op kunt, in die tussentijd betaal je geld, en kan er van alles gebeuren waardoor je nooit meer op je paard kunt rijden. Je was beter afgeweest met een volwassen paard, waar je meteen mee aan de slag kunt, i.p.v. een veulen. En ga een KWPN-er nu niet vergelijken met een renpaard, want die moeten ook op veel te jonge leeftijd veel te hard werken.


helemaal mee eens
Als je nu rijk bent of niet, een veulen hoort een paardwaardig bestaan te hebben en als je het geld niet hebt daarvoor had je er nooit 1tje moeten kopen. En als je vriendin een veulen op 1jarige leeftijd longeert wil dat absoluut niet zeggen dat het plots kan . Longeren is voor zo een jong paard enorm belastend, je verkloot er alleen zijn gewrichten mee. En renpaarden worden op zo een jonge leeftijd ingereden ja, maar zijn lang voor hun vijftiende, de leeftijd waar een later ingereden dresuurpaard pas aan de top loopt, al met pensioen omdat ze op gereden zijn.

Als ik jouw was zou ik dat paardje DRINGEND naar een opfok sturen(en waag het niet te zeggen dat je niet weet wat het is, het is hier en in andere topics al tig keren uitgelegd) een veulen hoort samen te staan met soortgenoten wil je gedragsproblemen voorkomen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:39

Zie mijn vraag in je topic in [UZ]...
Verder ga ik helemaal met xKatleentjex en Cassidy mee.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:35

Mag ik nog een keertje vragen hoe oud je bent en dan ook een antwoord alsjeblieft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:47

Denk niet dat we haar nog zo snel terugzien Lips are sealed

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:40

Ik heb alles es gelezen maar ik kan alleen zeggen dat je egt niet weet wat je aan het doen bent.....

Had eerst eens voordat je dat paardje kreeg de dingen die je hier nu allemaal neerzat bedacht.....het is niet zomaar wat hoor...... Schijnheilig

Nou ja verder ga ik hier niet op in want ik ben het verder met iedereen eens.... Clown

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:46

Cassidy schreef:
Denk niet dat we haar nog zo snel terugzien Lips are sealed


Hehehe, dat denk ik ook niet.. Knipoog

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:15

Maar ja ik ben de slechtste niet Bloos dus ik zal je vraag wel even beantwoorden: Een opfok is een stal/weiland of een weiland met een stal waar een groep veulens met zijn allen komen te staan, zo kunnen ze veel dingen van elkaar leren zoals het groepsverband, maar ook lekker spelen met elkaar, kortom dit is egt een waar paradijs voor een veulen om lekker met soortgenootjes te spelen en ondertussen ook nog te leren... Wow!

De kosten kunnen heel verschillend zijn maar ik denk dat je anders eerst adressen bij jou in de buurt kan opvragen of even in de Gouden Gids kijken.......

Veel succes ermee en ik hoop dat dit voor jou en je veulentje een oplossing kan zijn want die is hard nodig..... Lips are sealed

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:13

Maarre........je heb tog zoveel land en stallen...... Vingers aflikken
check profiel Knipoog Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:15

ahaha het is (het pennymeisje)
kijk even in de profiel.
haha wel lache dat sommige mensen dit serieus nemen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:45

Sharonaollie, misschien stond er nog niets in het profiel dat de vraag werd gesteld? Als daar eens over nagedacht? Haha!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:53

Citaat:
Als je geen geld hebt om een paard een paardwaardig bestaan te geven, waarom ben je er dan aan begonnen? En dan helemaal een veulen...je zult nog een paar jaartjes moeten wachten voordat je er op kunt, in die tussentijd betaal je geld, en kan er van alles gebeuren waardoor je nooit meer op je paard kunt rijden. Je was beter afgeweest met een volwassen paard, waar je meteen mee aan de slag kunt, i.p.v. een veulen. En ga een KWPN-er nu niet vergelijken met een renpaard, want die moeten ook op veel te jonge leeftijd veel te hard werken


Ja en daar kom nog eens bij dat dravers en renpaarden inprincipe voor de meeste tijd rechtdoor gaan en dat is minder belastend dan de hele tijd rondjes lopen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:57

Een opfok is het bieden van de mogelijkheid aan jonge paarden om op een zo natuurlijke mogelijke manier tiener te worden!

Dus met een groep op het land

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:11

Ook in dit topic nog even omdat sommige mensen blijkbaar last hebben van haar profiel: Haha!

niets vanaantrekken, Jordentjeuh heeft dit profiel gewoon van ons(ik, Amethyst, paardenloverr...) na-geaapt Knipoog . Ze weet zelf ook wel dat er niets van waar is, het is sarcastisch bedoelt.