hij weigert opeens met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

hij weigert opeens met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 15:16

Mijn paard kan leuk springen maar de laatste tijd heeft hij er een handje van om te weigeren of om langs de hindernis heen te gaan. Dit deed hij eerder nooit, hij sprong ALTIJD en nu opeens is het dikke prut. Weigeren en giga hard erop af en dan snel er langs heen. Wat kan ik hier aan doen? Hij deed het altijd braaf. Ik doe niets anders dan anders? Wat kan ik eraan doen om hem weer goed te krijgen en dat hij in een normaal tempo weer gaan springen en niet gaat weigeren of erlangs heen te crossen? Help!!


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:21

Heb je je zadel nagekeken en zijn rug of zijn mond?? Vaak is er een oorzaak voor dat ze ineens weigeren.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 17:03

Zadel is aangepast aan zijn rug, tandarts is een maandje geleden geweest dus kan het daar niet aan liggen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:46

Mm dan zou ik weer van begin af an beginnen, lage hindernisjes en vooral goed belonen als ie het goe doet. Of een tijdje goed dressuurmatig rijden engoed doorwerken.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:35

Ja inderdaad. Sommige paarden raken soms tijdelijk in de stop. Beste is zelfs of even helemaal niet te springen en het na een tijdje weer op te pakken, zoals hierboven staat.

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:44

Misschien heeft hij gewoon even geen zin meer, doe inderdaad even gewoon dressuur met hem en kijk over een maandje nog een keer.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:38

voorbeen problemen,rugproblemen?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:44

Heb je les? misschien zit je m wel gewoon teveel in de weg

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 09:36

ik heb elke maandag les. Mijn paard staat redelijk bekend als het paard dat nooit weigert. Maar nu doet hij dat dus wel. En dan ook zo lomp erover heen springen. Ik heb over 2 weken een wedstrijd dus het is een beetje problematisch allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:40

Mogelijk heeft 'ie ergens last van, waardoor hij weet dat een sprong pijn gaat doen. Misschien toch z'n rug, of z'n voorbenen/hoeven waar natuurlijk een enorme druk op komt bij het landen. Dan kan ook de krampachtige sprong verklaren als 'ie dan toch moet.

Wat doet het paard als je 'm los laat springen in de bak? Springt 'ie dan ook zo krampachtig? En als je 'm een in-uitjes-baan laat nemen, wat zie je dan aan de beweging?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 09:44

Als hij los loopt loopt hij fantastisch. Mooie uitgestrekte draf. Hij maakt bokkesprongetjes, oren naar voren, lekker raar doen, niets aan de hand. Op het harde loopt hij ook goed. Mooie ruime stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:49

Ook als je 'm laat springen?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 10:01

Dat doet hij niet: Vrij springen. Tenminste het ik mij nog niet gelukt dat hij gaat springen als ik hem los gooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:06

'k Zou het toch eens proberen als ik jou was, zijn beweging kan je heel veel vertellen. Bouw maar een sluis waar hij inloopt, of laat 'm aan de longe sprongetjes nemen.
Als hij er los geen last van heeft, dan gaan mijn eerste verdenkingen uit richting zadel, een rijtechnisch probleem bij de ruiter, of toch een nare ervaring die jij misschien al vergeten bent maar hij niet.
Maar als hij er los ook last van heeft, niet soepel beweegt en springt, dan kan het (buiten een psychische oorzaak; bv te veel gesprongen, is het beu) goed een lichamelijk probleem zijn.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:08

Het kan ook zijn dat je te snel naar voren gaat zitten voor de sprong en hij bij toeval ontdekt heeft dat hij dan snel ervoor weg kan.
Je moet dan ook in een iets verhoogd basistempo galopperend tot aan de afzet zitten in het zadel en opsluiten tussen been en teugel en pas bij de afzet mee in verlichte zit.

Maar goed, ik heb je nog nooit zien rijden, dus ik weet niet hoe jij dat doet. Ik zie het alleen als fout bij heel veel ruiters.

Je zegt trouwens ook dat hij er gigahard op af gaat. Zorg er eerst voor dat je controle hebt over het tempo. Een laag sprongetje kun je ook eens in draf of in een heel laag galoptempo doen.
Galoppeer richting de hindernis en houd een metertje of zeven voor de hindernis halt. Daarna draaf je weg door een halve volte. Eerst moet je paard luisteren voordat je over de hindernis gaat, anders heeft het springen helemaal geen zin. Zolang je geen controle hebt over tempo, heb je ook geen controle over de sprong en heeft je paard alle ruimte te weigeren of ervoor weg te lopen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 10:18

Dat heb ik wel vaker gehoord van mijn insturcteur, dat ik te vroeg naar voren ga zitten, zou dat het kunnen zijn?
Ik ga eens even goed opletten hoe ik nu eigenlijk zit. en ik zal hem een keer door een sluis vrij laten springen, kijken hoe hij dat doet. Maar inderdaad ik heb vaker gehoord dat ik te vroeg naar voren zit.
Vanavond weer springles, ik ga extra op mijn houding letten. Maar zal hij dat dan zo opeens doorhebben? van HEEEEE nu kan ik er tussenuit paaien.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:27

Ik heb ook een tijd gehad dat mijn paard helemaal niet wilde springen.
Je moet inderdaad zoals hierboven al voorgesteld wordt eens heel goed iemand laten kijken naar wat jij als ruiter doet tijdens het springen en hoe het paard dar op reageerd.
Vrijspingen heb ik ook gedaan voordat ik het zelf weer probeerde op mijn paard.
Gewoon een aantal keren doen zonder dat je zelf daarna op zijn rug klimt. Wanneer je paard het plezier in springen weer terug heeft, kun je er zelf weer eens op klimmen onder begeleiding om te zien of de sprong ng hetzelfde is en of jij voldoende je paard begeleid.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:43

ik vind vrij springen idd ook een goed idee. en laat verschillende mensen (die er verstand van hebben) kijken als je springt. laat het eventueel opnemen met een videocamera zodat je later zelf kan zien wat er goed en fout gaat.
om de vaart eruit te krijgen kan je voor de hindernis (niet zo hoog zetten) een paar drafbalkjes leggen. hij moet dan eerst rustig over de balkjes draven en kan dan niet meer als een raket over de hindernis. dit werkt meestal erg goed. succes ermee

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:14

mijn paard is precies zo! hij wiegerd nooit, behalve als je zit verkeerd is, bijvoorbeeld door naar voren te gaan zitten. dit doe ik op wedstrijden altijd wat sneller omdat ik dan zenuwachtig ben. ik zou daar toch even op gaan letten, en met dat erlangs heen gaan: opsluiten tussen been en mond.(ik hoop dat dat lukt! )

laat het ons ff weten hoe het gaat ok? groetjes!

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:21

misschien zit het zadel niet goed anders moet je even aan iemand anders vragen waarvan je les krijgt bijvoorbeeld

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:24

Ik vind de tip van sonja zeker goed.

En idd goed op je kont blijven zitten Lachen
als jij al naar voren gaat voor de afzet geef je hem juist de gelegenheid om er langs te glippen.

Ga goed zitten, sluit hem op tussen benen en handen, ook de laatste passen.
Dan word het al een stuk moeilijker voor hem om er op het laatste moment langs te glippen.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:04

ik heb dat ook gehad, mijn instructrice zei toen het volgende:
eerst zorgen dat je goed contact hebt met het bit, evt de teugels korter en strak houden. Dan laat je je paard aandraven, en ongeveer drie meter voor de hindernis draaf je heeel zachtjes. Geef kneepjes in de teugels en spoor hem aan. Zit je vlak voor de hindernis, geef hem een rotscjop.

ik hoop dat je wedstrijd goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:20

vamp schreef:
Geef kneepjes in de teugels en spoor hem aan. Zit je vlak voor de hindernis, geef hem een rotscjop.


Wat was dan de gedachte achter die kneepjes?
En achter die rotschop?

Persoonlijk weet ik altijd liever eerst wat er aan schort voordat ik begin te schoppen. Vooral omdat het nogal eens aan mezelf ligt ipv aan het paard... En ALS het aan m'n paard ligt, is er doorgaans echt iets aan de hand.
Gezien het feit dat het paard van topicstarter bekend staat als braaf en springgewillig, zou ik toch liever eerst de oorzaak achterhalen voordat het grovere werk begint....
(begrijp me niet verkeerd, als het moet dan moet het, maar ik heb het gevoel dat het paard een reden heeft voor het weigeren en dat een rotschop dus onterecht is, waardoor de wil om te springen NOG verder af zal nemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:09

En stappen of zachtjes draven en op het laatse moment pas naar voren laten gaan kweekt paarden die naar de hindernis trekken en stormen.
En dat is het andere uiterste wat je ook niet wilt.

En in je parcours de hele tijd terug naar draf is ook niet echt lekker en ook alleen toe te passen op minder dan B nivo



edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-04 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:19

Blijf hem tot het laatste moment ondersteunen met handen en benen en rij niet opeens weg. Blijf rijden tot je bij de basis van de sprong komt, en laat hem aan je hand en been hoog springen. Sommige mensen worden bang en rijden weg 2 of 3 galopsprongen voor de sprong en dan maak je het paard ook bang.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers