nieuwe deken, wat voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 19:51

jamey heeft haar deken gesloopt, dus nu moet ik een nieuwe kopen (duh)
Het gaat om een zweetdeken.
Die ik had was een wollen, maar nu las ik bij de reacties over na zweten dat dit een oorzaak kan zijn dat ze na zweet, omdat die deken simpelweg te warm is.
Wat voor materiaal kunnen jullie aanraden (wol/badstof/fleece) en wat voor hals? Geen hals? Halve hals? Hele hals? Losse hals? Vaste hals?

Ik heb eigenlijk nooit pony's op stal gehad, altijd buitenpony's, en hier dus ook nooit mee te maken gehad, vandaar mijn vragen


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 19:54

Ik zou voor een badstof deken gaan, die is het minst warm, met betrekking op het nazweten dan.
En een losse hals is het handigst, die kan je er dan in bijvoorbeeld de zomermaanden weer afhalen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 19:55

Ik heb verschillende zweet dekens maar juist de wollen vind ik fijn want hij neemt het zweet op en het komt er bovenop te liggen mijn paarden zweten nooit met een wollendek ik heb en na het rijden zelfs 2 op liggen. Maar ik heb ook een fleece dek en ook die bevalt me prima alleen is de wollen gewoon wat sterker en beter van kwaliteit. Maar de deken die ik heb wordt al een paar jaar neit meer gemaakt was te sterk over de wollen dekens van nu weet ik niet zo veel. Maar alle gewone statie/zweetdekens zijn op zich wel goed. Die van mij zijn allemaal zonder hals maar als het koud is draai ik daar een gewone wollen deken omheen en daarover heen de dekken dat blijft ook uitstekend liggen. En als ze naar buiten gaan natuurlijk gewoon een stal/wei dek!
groetjes jeannette

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:00

Ikzelf ga ook voor de wollen (heb ik zelf ook) die nemen zoals Jeanette al zegt, heel goed het zweet op.
Maar ja aangezien jouw pony het er snikheet in krijgt, zou ik toch voor een ander dekentje gaan, of een dun wollen dekentje. Haha!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:12

ik zelf heb goede ervaring met een coolerdeken. die stof is niet warm en neemt veel zweet op kijk eens op de divoza site daar zie je welke ik bedoel.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 21:47

fleece is heel handig. als halsdeken gebruik ik een fleece-plaid van de zeeman. echt mega handig. mn paardje is supersnel droog! en dat terwijl ze een berenvachtje heeft.
fleece heeft als voordeel dat het vocht er door trekt en er dan op blijft liggen (en verdampt). Fleece neemt het vocht dus niet echt op, dus wordt ook niet echt nat. Omdat je paard dan geen natte deken om heeft wordt ie ook nie koud Party!!
suc6!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 00:54

die coolers gebruik ik ook vaak, met name aan het begin van de herfst en aan het eind van de lente,
die zijn van een soort joggingstof en blijven ook heel lang mooi en zijn niet duur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 07:54

Ik vind m'n wollen zweetdeken fijner dan m'n fleecezweetdeken. Maar dat heeft meer te maken met de kwaliteit en pasvorm. Op een of andere manier wordt de fleecedeken steeds groter, dus ook het 'gat' waar haar hals doorheen zit (snappie Verward )

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 08:27

Ik zou in ieder geval geen badstof nemen, die had ik voor mijn verzorgpaard, maar daar had ik spijt van. Ze worden nat, paard droogt dus niet optimaal. Voor Witney (ook Haflinger) had ik een wollen, daar zweette ze niet onder, maar ik had hem niet zo heel lang op. De onderkant van deze deken blijft droog.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 09:16

Geen badstof, want die worst keizwaar van de nattigheid!
Ik heb voor Fauve een fleece deken zonder hals. Dat gaat prima! Voor die andere Haf heb ik er ook eentje. Doe er wel een dekensingel om! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers