ik moet waarschijnlijk van mijn school af...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-01 20:32

hallo
ik moet even mijn hart uitstorten. ik moet dus waarschijnlijk van school weg. ik zit nu voor de 2e keer in 4 havo en het is gewoon vreselijk moeilijk.
ik voel me niet thuis op school, en de vakken die ik heb interresseren me niet.
ik spijbel dan ook aardig wat.
mijn ouders hadden vanavond ouder avond en het was weer het bekende liedje als vorig jaar...ik moet naar het MBO. want ik kan in dit halfjaar wat ik nu nog heb nooit meer alles inhalen wat ik gemist heb.
ik baal best wel, maar MBO lijkt me op zich ook wel leuk. maar toch wil ik ook wel de havo halen maar op de een of andere manier kan ik mezelf er niet tot aan zetten om elke dag naar school te gaan en daar te blijven.
mijn mentor zei dus dat hij het ook niet meer wist, en dat ik maar naar de decaan toe moest om te vragen wat mijn mogelijkheden zijn....

hebben jullie tips voor me?
kussies liselot

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:38

het verhaal is precies zoals het bij mij is gegaan.. voelde me ook nie lekker op school, en spijbelde ook veel..
zit nu dit jaar op het MBO, zit lekkerder in mn vel (wat ook als gevolg heeft dat ik nu vriendin heb denk ik).

Het enigste is alleen dat ik wel zoiets heb van jah.. had ik toch maar de havo gewoon af kunnen maken, zonder 2e fase. Maar jah, ik ga volgend jaar CIOS doen, de opleiding die ik wil!

het enigste wat ik je kan aanraden, als je nog niet weet wat voor MBO opleiding je wil gaan doen, is ga dat goed uitzoeken.. er is niks ergers dan volgend jaar op een opleiding zitten die je niet leuk vindt..

Wat je zou kunnen proberen is, om het volwassenen onderwijs te bellen en vragen of je daar misschien eens gesprek kunt hebben.. want ik mocht daar het 5e jaar instromen als ik wou, terwijl ik halverwege de 4e met school was gekapt.. en dat omdat ik slim genoeg overkwam om het te halen.. je zou het kunnen proberen..

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:46

Liselot, ik heb hetzelfde gehad, en ik weet hoe moelijk het is. Op zich kun je wel naar een MBO, maar is daar het probleem mee opgelost? Ik bedoel, heb je dan wel zin om weer naar school te gaan?Bij mij heeft een andere school heel veel geholpen, waar ze strenger zijn, en dus niet zoveel kan maken. Bovendien leer je dan ook andere mensen kennen, misschien zijn ze wel leuker als nu, op deze school....tja, ik zou het niet weten, weet je al wat je precies wilt gaan doen als beroep? Dan zou je je daarop kunnen gaan orienteren, en kijken of daar een mbo=opleiding voor is....

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-01 20:55

ik heb al wel een beetje zitten denken omdat het een paar maand geleden ook al helemaal mis is gegaan.
ik dacht zelf aan apothekersassistent of doktersassistent.
dat lijkt me heel erg leuk, ik wil namelijk graag de zorg in maar aboluut niet als verpleger ofzo.
medisch secretaresse, dat wat mijn moeder doet lijkt mij ook erg leuk.

maar een andere school helpt ook niet want ik ben al een keer blijven zitten in de havo en als ik naar een andere school ga kan ik dat met geen mogelijkheid meer inhalen.

nou kussies liselot

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:08

Via MBO kan je ook nog naar het HBO! Je hebt daar de HAVO nuiet perse voor nodig! Sommigen belanden uiteindelijk ook nog op de Universiteit. Kies iets wat je leuk vind! Dat scheelt al een stuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 02:29

Uiteindelijk ben jij de enige die jezelf een schop onder je togus kunt geven om aan het werk te gaan. Probeer goed voor jezelf uit te zoeken waar je interesse ligt, en is niets zo erg als een opleiding doen waar je zelf niet volledig achter staat. (en ik spreek uit ruime ervaring Frusty ) Ik zou wel iig proberen een middelbare school diploma te halen.

Voor sommige mensen werkt het heel goed als ze er een jaar tussenuit gaan. Met een uitwisselingsprogramma naar het buitenland of iets van die strekking. Je doet er hoofdzakelijk een bult levenservaring op. Als je terugkomt moet je nog steeds een zelfde keuze maken, maar is het hopelijk wat makkelijker die keuze ook echt te maken, omdat je wat beter overzicht hebt.

Maar uiteindelijk zul je het zelf, en veelbelangrijker: vóór jezelf moeten doen. Veel succes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 03:39

Hoi,

Ik heb je een paar keer vluchtig "meegemaakt" en ik denk eigenlijk: waarom zou je het zo snel opgeven ? Om 4 havo te halen heb je, als je echt wilt, nog tijd zat ! Maar ja.. van spijbelen is natuurlijk nog nooit iemand veel wijzer geworden en uiteindelijk gaat het niet om je ouders, maar om jezelf ! Daar doe je dus jezelf tekort mee.

Ik kan een heel stuk in de redenering van Zep meegaan, maar dat jaar er tussenuit weet ik zo net nog niet. Je verhaal komt me erg bekend voor overigens, zowel voor wat betreft mijn kinderen (je weet wel) als mijzelf.
Al heel vroeg weten wat je eigenlijk wilt, moet tegenwoordig bijna, maar is tegelijkertijd net zo onmogelijk voor veel mensen.

Natuurlijk kan ik me vergissen, maar ik denk dat je slim genoeg bent om alsnog de havo af te maken.

MBO is natuurlijk best een goede optie, maar dan och flink nadenken over welke kant je uit wilt, anders verzeil je in de zelfde situatie als nu.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 23:53

Hmmm, das rottig, maar sorry dat ik het zeg.....wel gigantisch je eigen schuld.
Natuurlijk kun je spijbelen in plaats van de lessen bij te wonen, want tja...eerlijk is eerlijk, zelf deed ik dit ook regelmatig op de havo....
Nu kun je natuurlijk heel braaf je immage even omgooien en gewoon voor de havo gaan, of je kunt idd gewoon helemaal niks meer doen en naar het MBO gaan....
succes met de keuze!

PS. Sorry als het wat banketstaaflig overkomt, maar dit is nu eenmaal mijn mening.