Wanneer vinden jullie iemand groom en wanneer niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Wanneer vinden jullie iemand groom en wanneer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:09

Ik vind iemand pas een groom als je ervoor aangenomen (en dus betaald krijgt) bent bij een stal (groot/klein maakt niet uit) en als je doordeweeks ook de stal draaiende houd, dus niet alleen op concours meegaat.

Hier wordt nogal eens met de kreet "groom" gegooid en vaak blijkt dat dit dan gewoon buurmeisjes, nichtjes, leerlingen of wat dan ook zijn.

Als ik met mijn instructrice of buurmeisje mee op concours ga, ga ik mee omdat ik dit leuk vind en om een proefje voor te lezen. Verder hou je het paard een keer vast, pakt een jas of deken aan en haalt er beenbeschermers af. Ik vind mezelf dan geen groom en wil al helemaal niet zo genoemd worden!

Wat vinden jullie??? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:11

Ik vind het net zo als jij Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:15

Wat doet dat er nou toe?
Ik snap niet dat jij je zo druk maakt om dit soort dingen, laaaaat mensen toch!

Ik zelf gebruik de term groom nooit, ook niet voor mijzelf toen ik elke week meeging met 2 vrachtwagens en 1 4-paards trailer vol springpaarden en ik ze allemaal moest opzadelen, losstappen, afzadelen en uitstappen.

Zo zijn er ook mensen die hun instructeur/trice 'lesgeefmens' noemen, dat vind ik nou een rare term, maar we weten toch allemaal wat ermee bedoelt wordt.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 22-02-04 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:17

'Groom' is gewoon een term die uit het Engels komt. 'Grooming' is 'verzorging'. Daar hoef je toch niet speciaal voor betaald te worden om jezelf zo te mogen (laten) noemen? Wat maakt het uit hoe het beestje heet, als je er maar plezier in hebt!

Bij endurance heb je de 'grooming area', waarin de paarden verzorgd worden tussen de verschillende etappes door. Daar worden ze toch echt 'gegroomd' door 'grooms'. Maar je mag ook 'verzorgd' door 'verzorgers' zeggen natuurlijk. Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:22

Nou ja ik maak me er niet druk om, zou alleen zelf nooit zo genoemd willen worden. Ik open dit topic daar juist om om te horen hoe anderen erover denken. Kan er verder niks mee nee, maar vind het leuk om te horen, klaar toch? Daar hoef jij sjuimpje je toch ook niet druk over te maken?!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:23

Ik vind dat jouw reacties in het bandage topic wel anders bewijzen...
Als jij je er niet druk om zou maken zou je er overheen lezen ipv er op te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:26

geloof dat ik wat gemist heb aan de felle reacties te zien Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:26

Ja en dat is iets wat ik helaas erg moeilijk vind. Ik wil gewoon zeggen hoe ik erover denk, net als dat ik nu weer op jou reageer. Mijn probleem is idd dat ik altijd wil/moet reageren!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:27

runningkawa schreef:
geloof dat ik wat gemist heb aan de felle reacties te zien Haha!


topic over witte bandages hier. Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:27

ik ben groom geweest(betaald dus) maar ik ga ook weleens voor de gezelligheid mee met iemand naar wedstrijd, diegene help ik dan van te voren met wassen&vlechten, met paard opzadelen, proefje voorlezen, dekentje erop etc etc
dan wordt dat ook weleens groom genoemd, nou en?

ook gaat er wel eens iemand met mij mee naar wedstrijd dan wordt er weleens voor de grap tegen mij gezegd goh ben ju inmiddels zo goed dat je je eigen groom hebt Knipoog nou en, wat maakt het uit of het wel/geen groom heet
alle hulp is welkom, groom of niet

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:28

Absoluut, alle hulp is welkom! Maar ik noem me moeder echt geen groom

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:28

Tuurlijk is een echte groom iemand die als werk de paarden verzorgd/rijd van een wedstrijdruiter.

Maar als ik op wedstrijd ga noem ik de mensen die met me meegaan ook altijd mijn 'groompies' Haha!
Bestaande uit mijn vader, moeder en zus en soms bekenden die komen kijken.
Reken maar dat mensen die meegaan ook wel degelijk aan het werk gezet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:29

YvonneS schreef:
Nou ja ik maak me er niet druk om, zou alleen zelf nooit zo genoemd willen worden. Ik open dit topic daar juist om om te horen hoe anderen erover denken. Kan er verder niks mee nee, maar vind het leuk om te horen, klaar toch? Daar hoef jij sjuimpje je toch ook niet druk over te maken?!

YvonneS, toen ik jaren geleden (bijna 20) al elk weekend meeging op wedstrijd als "hulpje" werd ik al liefkozend de Groom genoemd. Daar werd ik uiteraard niet voor betaald, ookal was je de hele dag in touw met allerlei dingen aangeven, paard aanpakken, proefjes lezen, uitstappen, enzovoort. Groom is gewoon een woord voor diegene die bezig is met alle dingen om het rijden heen. What's in a word? Tegenwoordig moeten de ruiters die ik help wel betalen trouwens, 2 kopjes koffie en soms zelfs een broodje, dus ben ik groom Haha!.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:30

Bij mij is een groom iemand die ook daadwerkelijk de ruiter helpt. Mensen die alleen maar komen kijken of meegaan voor de gezelligheid, noem ik 'toeschouwers'. Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:33

Toeschouwers dat woord zocht ik! Ik wordt al sjaggie als me pa me op concours gaat! Die loopt te flippen dat we te laat zijn en ik moet er altijd eerder op van hem als hij mee is. Ik heb dus het liefst gewoon mams mee, die weet ook wanneer ze niks tegen me moet zeggen en wanneer wel! Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:39

k heb nog even nagedacht Haha!

de mensen die echt meehelpen en dus meer doen dan bv alleen proefje voorlezen of chauffeur spelen
maar die dus echt met t paard bezig zijn, helpen met opzadelen, en alles wat e rnog emer bij komt kijken, die noem ik groom
de mensen die alleen komen voor de gezelligheid of om te kijken, dat zijn gewoon toeschouwers

mn moeder die chauffeur speelt en proefje meestal voorleest noem ik geen groom, omdat ze mn paard niet vast durft te houden, die noem ik gewoon aardig omdat ze chauffeur is en dus tijd kwijt is.

maar een echte groom, dat is iemand die betaald wordt voor zn werk, maar een onbetaald hulpje een groom noemen vind ik niets mis mee

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:50

mijn vriend vind zich zelf ook groom, hij is nu de toilet aan het bouwen en waterleidingen aan het aanleggen voor de paarden Clown

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:53

Mij maakt het echt niet uit hoe het genoemd wordt; groom (klinkt wel erg officieel), helper, verzorger, manus(je Knipoog), whatever.

Voor een vriendin doe ik ook weleens wat "klusjes".
Bijv. mee op wedstrijd gaan, helpen met opzadelen, wat aanwijzingen geven tijdens het losrijden, starttijd in de gaten houden, proef voorlezen en helpen met afzadelen, laden etc.
Ook ga ik weleens op stal langs om te helpen met springen (hindernissen bouwen, wat aanwijzingen geven etc.).
En het maakt mij echt niet uit wat voor "titel" daar aan vasthangt, het gaat er mij enkel en alleen om dat ik iemand van dienst kan zijn.
En natuurlijk heb ik daar zelf ook lol in, anders deed ik het waarschijnlijk niet.

Ik word overigens uitbetaald in pepernoten *LOL*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:56

YvonneS schreef:
Hier wordt nogal eens met de kreet "groom" gegooid en vaak blijkt dat dit dan gewoon buurmeisjes, nichtjes, leerlingen of wat dan ook zijn.

(....)Ik vind mezelf dan geen groom en wil al helemaal niet zo genoemd worden!


Ik vind jou opmerking een beetje onaardig. Niet alleen naar mensen toe die het woord Groom gewoon gebruiken, maar ook mensen die betaald groom zijn. Scheve mond

Ik noem mijzelf (ik ga met mijn stalgenootje mee en andersom) en mijn stalgenootje gekscherend altijd Groomie... Clown

Waar maak je je druk om... ????

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:08

Ik vind dat je voor de term groom geen slarisstrookje nodig hebt. Een groom is iemand die de ruiter veel werk uit handen neemt op een wedstrijd zoals idd paard vasthouden, opzadelen, evt lezen, of zoals bij endurance: water aangeven, tijden in de gaten houden en er zijn als de ruiter je nodig heeft zodat deze zich maar met 1 ding bezig hoet te houden het rijden zelf.
Daar heb je geen salarisstrookje voor nodig hoor want is iemand die voor je klaarstaat en niks kost minder dan iemand die presies hetzelfde doet maar voor een bekende stal werkt? Nee..... het werk blijft hetzelfde en vele ruiters rijden niet voor een bekende stal maar heben wel een vast team om zich heen die hun begleid en helpt... zijn deze ruiters dan ook geen ruiters maar knolhobbelaars, nee toch?
Ik heb dus gewoon 2 supergrooms waar ik zonder zorgen 100% op kan vetrouwen dat ze er voor me zijn als ik ze nodig heb...

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:08

Ik ga regelmatig met iemand mee op wedstrijd. Ik ken het meisje omdat ik een manier zocht die al te veel tijd in beslag nam om met paarden om te gaan en zij iemand zocht die wat van paarden wist om haar te helpen op concours. Ik noem mijzelf dan wel groom, ook al krijg ik er niet voor betaald (nou ja, afgezien van wat te drinken en een patatje, ofzo).
Wat maakt het nou uit of ik er voor betaald krijg of niet. Lekker toch juist, een gratis groom?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:12

Ik kan me er eigenlijk niet zo druk om maken hoe je het wilt noemen.
Ik vind niet dat het alleen maar zo benoemd mag als de "groom" betaald wordt. (Al is het dan in pepernoten Knipoog )

Ik ben heel erg blij met mijn "groom" /helper/mascotte/tipgever/etc.
Ik zou haar voor geen goud willen missen.

Trouwens het gaat er toch om dat iemand je helpt, wat maakt de naam voor die functie dan nog uit. BTW als je groom zegt, weet iedereen in een woord wat die persoon voor jouw doet.

NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:45

Zijn de meeste hier niet gewoon hobby-matig met wedstrijdrijden bezig? Waar hebben we het dan over? Vandaag rij ik een wedstrijd en helpt een vriendin mij en morgen doe ik het weer voor haar of voor iemand anders van onze vereniging. Groom of geen groom, whatever... Als je maar lekker sportief bezig bent en een leuke wedstrijd hebt. Moest wel even fronsen bij de zin: "mijn persoonlijke groom..." Komt zo bla bla over.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 16:08

Nou idd en bij zulke zinnen heb ik zoiets van Ahum... En zo bedoelde ik dit topic ook een beetje, maar vind het leuk om te horen hoe jullie erover denken! Haha!
Misschien beetje drentse nuchterheid ofzow, maar hier wordt je bij dat soort kreten echt raar aangekeken (net als in de B met een hoedje rijden, noem maar wat)

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:10

Citaat:
'Groom' is gewoon een term die uit het Engels komt. 'Grooming' is 'verzorging'. Daar hoef je toch niet speciaal voor betaald te worden om jezelf zo te mogen (laten) noemen? Wat maakt het uit hoe het beestje heet, als je er maar plezier in hebt!


Mee eens Lachen ben zelf ook 'groom' geweest. Jah ook betaald. Maar het gaat erom dat je fun hebt Lachen