De verantwoordelijkheid van de manege (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

De verantwoordelijkheid van de manege (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 11:04

Na aanleiding van dit topic [VvdD] manegepaard ingeslapen na verkeerde afloop rit heb ik een nieuw topic gestart want ik wil wel eens weten hoe mensen denken hoe ver de grens is/gaat van de verantwoordelijkheid van de manege. Daarom zou de volgende stelling wel eens van pas komen 'Alles wat er met (de omgang etc.) de manegepaarden/pony's gebeurd is op risico, dus op verantwoordelijkheid, van de manege'.

Een enkel (iets wat persoonlijk) voorbeeld wat ik geef:

'Een vriendin van mij was op een onderlinge wedstrijd en reed op een manegepaard, maar dat paard was kreupel geraakt toen zij er op zat dus tijdens de wedstrijd, en ze mocht gewoon doorrijden van die manegehouder Lips are sealed Dus dat deed ze ook, had ze later ook nog een winstpunt gehaald, nou.. Als manegehouder moet je toch wel weten dat je gelijk moet stoppen maar in plaats daarvan zeggen ze 'rij maar door' Lips are sealed En die vriendin had ook beter moeten weten. Maar goed, het paard is er wel weer bovenop gekomen en dat gebeurt dus ook op maneges die heel hoog staan aangeschreven..Scheve mond Dit was trouwens ook één van de maneges die de veiligheiscap verplicht stelde.'

N.a.v. van dit voorval en het verhaal van het bovenstaande topic ben ik van mening dat manegehouders voorzichtiger moeten zijn in de omgang van paarden en niet te snel conclusies moet trekken want dat kan heel erg fout aflopen.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:09

Soms loopt een paard kreupel doordat het de dag ervoor te zwaar heeft gewerkt.

Voorbeeld: als jij nooit hardloopt en je gaat een keer hardlopen, dan kan je veel last van bepaalde spieren krijgen. De dag daarna loop je dan toch wat stijver, soms loop je echt wat te trekken met een been en ben je een soort kreupel voor het oog. Als je dan de hele dag niet zou lopen, dan word je alleen maar stijver.

Zulke paarden moeten dus ook lopen. Want als ze alleen maar stilstaan worden ze stijver en gaat de spierpijn nog meer pijn doen.
Om verbetering te krijgen moeten ze soms even door een grens heen. Spieren moeten langer gemaakt worden, dat doet even pijn, daarna niet gelijk stilzetten want anders wordt die spier niet langer.

Persoonlijk denk ik dat de meeste manegehouders juist erg voorzichtig zijn met hun manegepaarden. Want daarmee staat of valt hun naam. Het is hun broodwinning en ze hebben er niets aan om veel kreupele paarden te hebben rondlopen.

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:20

Ik denk dat de expertise van de manegehouder boven de kennis van een lesklant uitsteekt. Ik denk dat je er als lesklant van uit kan gaan dat de manegehouder echt wel weet wat hij doet, hij verdient zijn brood met het exploiteren van de paarden en zal zijn handel niet in gevaar brengen.... ga daar maar van uit!

Ik wordt er een beetje moe van dat manegeeigenaren, handelaren en africhters door de modder gehaald worden door mensen die zelf net komen kijken en geen idee hebben hoe divers paarden of hun aandoening zijn.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:31

Heb net dat andere topic gelezen. Ja, dat is k*t, maar zulke dingen gebeuren nou eenmaal. Nu was het een begeleider die mee was, maar zoiets kan een paardeneigenaar ook gebeuren met een eigen paard. Het kan een inschattingsfout zijn.
Dit zijn meer de uitzonderingen, kan me niet voorstellen dat dit wekelijks gebeurt.

Verder ga ik met Gijsenkim mee. Manege-eigenaren, handelaren en africhters zijn niet allemaal slecht. Wat ik slechter vind zijn de mensen die een paard voor de fun hebben (liefde), het paard proberen te vermenselijken, niet straffen en er verder geen kloot van weten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:34

kleintje en kim OK dan!

ik word idd ook moe van al dat penny geleut van mensen die sinds korte tijd wat paard hobbelen en alles weten.
Maar dan wel leuren dat andere zogenaamd betweter zijn, handelaren en manegehouders dierenbeulen enz.


Nog ff en ik ga de anti-penny VEnclub oprichten Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:44

runningkawa schreef:
Nog ff en ik ga de anti-penny VEnclub oprichten Gaaaap


Hier alvast de eerste aanmelding Haha!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:30

(discussie)

MAAR.........is niet iedereen begonnen als een pennymeisje??

je wordt toch niet met alle kennis en ervaring over paarden/ponys geboren?
door vallen en opstaan leert iedereen.

ik ben zeker weten ook een pennymeisje geweest(al wis ik niet dat er een pennyblad was,hihi).

en iedereen zal haar/zijn ervaring doorvertellen en adviseren aan andere die het (nog) niet weten.
dat doet een kind van 12 maar ook volwassenen.

zijn jullie geen pennymeisjes geweest?
hoe komen jullie dan aan de ervaringen/kennis?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:37

Ja, ik ben ook pennymeisje geweest. Niets mis mee, iedereen begint met paardrijden. Maar ik heb juist veel geleerd van de mensen die geen pennymeisje meer waren. Mensen die langer in 'het vak' zaten dan dat ik dat deed.

En niet bij alles komen met argumenten als 'ja maar'.
En niet bij alles gelijk roepen 'zielig'.
En niet denken 'ow maar bij mijn paard zit dat anders'.
Of als je een goede raad hebt gehad bij nog 20 anderen te vragen 'hoe doe jij dat?' en dan 10 methodes door elkaar te gebruiken.

Goed voorbeeld: mijn paard loopt voorbeeldig aan de hand mee, is erg braaf, lief en je kan met gemak tijdens het wandelen 10 minuten stil staan om een kop thee te drinken. Het paard zal echt niet gaan draaien, dribbelen, moeilijk doen, aandacht vragen, kopstoten uitdelen of schrapen.

Ik ga 1 week weg, ik kom terug en mijn paard doet dat wel. Dus... ik moet haar opnieuw opvoeden, ze weet dat het gedrag niet gewenst is. Dus ze krijgt even op haar donder.

Conclusie van de dame die haar heeft gedaan 'Ahhh, zielig paard'.
Wat ik op dat moment denk is 'Nee TRUT, jij bent zielig. Jij staat het toe en jij hebt het paard in de war gemaakt. Eigenlijk ben jij de persoon die op haar falie moet krijgen.'

Dus ik moet weer 1 keer optreden om daarna een braaf paard te krijgen. En dan vooral dat "ah zielig" verhaal is wat mijn nekharen doet rijzen.
Een paard is geen mens, je moet er ook niet proberen een mens van te maken.
Want geloof me. Als mijn paard in de paddock loopt, het lieve meisje met al haar wortels, lekkers, voer, appels etc. loopt erbij en ik, dan loopt ze toch achter mij aan. Omdat ik consequent ben en ze bij mij weet waar ze aan toe is.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:46

helemaal mee eens........zo ben ik ook.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:20

pcies kleintje

en ik vind het niet erg als mensen dingen vragen of ergens een mening over hebben. Ik wil altijd mijn standpunt in zaken uitleggen........ maar als ik een paard door laat lopen terwijl hij niet helemaal rad is omdat ik denk dat het een stukje stijvigheid of iets anders is dat er misschien uitschiet met lopen en ik leg dat uit......... en krijg dan een jamaar dan schiet ik uit mijn slof........ het is mijn beslissing en die maak ik altijd met in mijn achterhoofd het beste voor het paard!! En daar moet maar eens gewoon wat meer vanuit gegaan worden

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:13

Maar Gijsenkim........ik vindt niet dat je altijd maar blind moet vertrouwen op iemand die iets zegt.
Ik bedoel......ook jij kan het een keer verkeerd hebben.

En in het geval van de manege houder.....
Ik denk ook idd dat hij het beste met zijn paarden voor heeft en dat hij niet bewust een kreupel paard laat lopen.
Hij zal idd wel weten wat hij doet enzo.
Maar de manege klanten die zien dat een paard (even) kreupeld (door stijfheid of iets onschuldigs) moeten er niet zomaar van uit gaan dat het goed is.
Ik vindt het juist goed dat mensen ook mee kijken en mee denken.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:15

Ga helemaal met Kleintje en Gijsenkim mee OK dan!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:21

Natuulijk Odje, Natuurlijk kan ik het helemaal mishebben.......... absoluut! De DA kan dat ook, de manegehouder kan dat ook......... maar allemaal maken we beslissingen of stellen we diagnoses naar ons beste weten en met het belang van het paard voorop....... en als er dan een miep naar me toekomt die net het woord paagt kan spellen en zegt dat ik verkeerd bezig ben.......... dan ben ik op zn minst op mn tenen getrapt Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:40

Lachen Ik snap je ook wel.
Ik vindt alleen dat we altijd iedereen serieus moeten nemen ongeacht leeftijd of (levens) ervaring.
Wat uiteindelijk je beslissing wordt zal vast en zeker goed zijn voor het paard.
Of tenminste........dat probeer je.

Maar een buitenstaander kan het probeem net even anders bekijken dan jij.
En soms heb je een buitenstaander nodig om je ogen te openen.
Om het probleem van de andere kant te bekijken.

*niet aanvallend bedoeld hoor....dit is een discussie toch?*

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:47

Is ook helemaal waar.......... het is idd zo dat je ook met paarden vastgeroest raakt in een bepaalde manier van denken en handelen...... Ik streef er ook altijd naar om zeg maar om de 2 a 3 jaar verder te kijken. Naar een andere handelsstal of wat dan ook te gaan........ alleen maar om weer een frisse kijk op dingen te hebben. Dat is ook een van de redenen waarom ik Bokt zo fijn vind. Hier heb ik heel veel geleerd van mensen die anders dachten/denken als ik......

Maar het ging er uiteindelijk om dat mensen een manegeeigenaar een dierenbeul vinden omdat hij een (in hun ogen kreupel, maar in werkelijk heid gewoon stijf) paard door laat lopen en dan die manegeeigenaar door de modder halen......... dat is gewoon naar. Kijk eens naar alle topics over bijvoorbeeld BM stables....... gewoon een goede handelsstal waar je voor weinig geld een leuk dier vandaan haalt....... of naar
[VvdD] Gunther gevonden...maar kapot geschrokken!

hier word een stal helemaal de grond in geboord door iemand, en nu staan er foto´s op van de pony die er zo slecht aan toe zou zijn...... zie ik een kei gaaf dier staan, helemaal glimmend en vrolijk om zich heen kijkend........

En das niet netjes............ op zn minst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:49

Ik was ook een penny meisje, speelde ook paardje in de tuin.
Maar ik luisterde wel naar de mensen met meer ervaring
Ik had geen ja, maar of erger, een grote bek, want ik weet het zelf allemaal beter.
Ik vond ook niet elk paardje zielig en en als een paardje wat schrikkerig was, was hij ook niet meteen mishandeld, maar gewoon wat schuw.
Achter alles word nu alle slechts gedacht.
Elke handelaar is een dierenbeul, want hij houd zjn paardje niet tot het oud is.
mensen die een paard naar de slacht doen zijn gemeen, ook al is het uit bestwil voor een paard. enz enz.
En ja, dat vind ik penny gezever.

Als ze in die plaats van zeveren hun oortjes en oogjes eens openhielden, konden ze nog veel leren Lachen

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 20:37

Ik vind dat hier ook vooral gereageerd wordt op de leeftijd, dus die pennyleeftijd etc. waar ieder volwassene het zeg maar over heeft. Dat vind ik onterecht. Nou iedereen mag toch een mening hebben, ten eerste vind ik het absoluut niet zielig als een paard wordt aangepakt als ie iets (wat terecht) verkeerd heeft gedaan. Maar ik vond het voorbeeld wat ik gaf niet netjes van de eigenaar..

Maar goed, ik denk ook dat manegehouders veel van hun dieren houden, anders zouden ze daar hun broodwinning niet aan verdienen. Maar er zijn ook zat mensen die alleen in paarden handelen omdat ze er zelf beter van worden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:15

Larissa schreef:
Maar er zijn ook zat mensen die alleen in paarden handelen omdat ze er zelf beter van worden.


En dat bedoel ik nou............. is dat slecht dan? Er zijn ook zat mensen die bij de blokker werken omdat ze er zelf beter van worden........ shoot them!

Wat geeft het in hemelsnaam als je niet van de paarden houd die bij je op stal staan....... Ik hou ook niet van Marca, als ze morgen verkocht is, is ze morgen weg. Zal er geen traan om laten........ ben ik dan per definitie slecht.......... dacht het niet!

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 09:47

gijsenkim"]
[quote="Larissa schreef:
Maar er zijn ook zat mensen die alleen in paarden handelen omdat ze er zelf beter van worden.


En dat bedoel ik nou............. is dat slecht dan? Er zijn ook zat mensen die bij de blokker werken omdat ze er zelf beter van worden........ shoot them!
[/quote]

Dat zeg ik niet, want je hoeft toch niet per sé van paarden te houden als je er in handelt bijvoorbeeld? Dus het is helemaal niet slecht als je niet van paarden houdt, wat boeit dat in godsnaam, maar het gaat om de verantwoordelijkheid van de manege. En idd daar heeft ook wel houden van te maken..maar het gaat hier eerder om de omgang dan van houden van.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:57

Larissa schreef:
Dat zeg ik niet, want je hoeft toch niet per sé van paarden te houden als je er in handelt bijvoorbeeld? Dus het is helemaal niet slecht als je niet van paarden houdt, wat boeit dat in godsnaam, maar het gaat om de verantwoordelijkheid van de manege. En idd daar heeft ook wel houden van te maken..maar het gaat hier eerder om de omgang dan van houden van.


Waarom zou je verantwoordelijker met paarden omgaan als je van ze houd als dat je niet van ze houd maar je geld ermee verdient?

Waarom zou je beter met paarden omgaan als je van ze houd als dat je niet van ze houd maar je geld ermee verdient?

Ik denk zelf dat iemand die financiele belangen heeft in een paard beter en verantwoordelijker met het paard omgaat als iemand die er alleen maar van houd........ want gebeurt er iets met dat paard dan treft het de eigenaar in dat waar de eigenaar het meest van houd en das de portomonaie

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:02

Larissa"]
[quote="gijsenkim"][quote="Larissa schreef:
Maar er zijn ook zat mensen die alleen in paarden handelen omdat ze er zelf beter van worden.


En dat bedoel ik nou............. is dat slecht dan? Er zijn ook zat mensen die bij de blokker werken omdat ze er zelf beter van worden........ shoot them!
[/quote]

Dat zeg ik niet, want je hoeft toch niet per sé van paarden te houden als je er in handelt bijvoorbeeld? Dus het is helemaal niet slecht als je niet van paarden houdt, wat boeit dat in godsnaam, maar het gaat om de verantwoordelijkheid van de manege. En idd daar heeft ook wel houden van te maken..maar het gaat hier eerder om de omgang dan van houden van.
[/quote]

Als je niks met paarden hebt in beginsel zal je er ook geen handelsstal beginnen lijkt mij. Want dan ga je dus echt elke dag met een pest humeur aan het werk. Handel lijkt altijd lucratief maar is voor in de opzetfase meer verliesdraaiend dan vele mensen denken.
Leeftijd is niet gebonden aan het penny-meisje principe. Meer de begeleiding van bovenaf. Ik ken meiden van 11 die zeer volwassen en verstandig met paarden omgaan en volwassenen ?? van 20 die er mee omgaan alsof het barbiepoppen zijn.
Even terugkomend op het topic zelf, alle paardeneigenaren maken weleens een fout of meerdere. Als het dan in het geval is van een manege-eigenaar of een handelaar wordt dit onthouden en alle het goede werk wat deze persoon wordt vergeten.
Selectieve geheugen van mensen die met de kwestie in aanraking komt....
Heel erg jammer voor de persoon om wie het draait, want het kan jaren duren voordat hij/zij zichzelf weer heeft bewezen als zijnde wel een goede paardeneigenaar/handelaar

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:14

Leonoor schreef:
Ik ken meiden van 11 die zeer volwassen en verstandig met paarden omgaan en volwassenen ?? van 20 die er mee omgaan alsof het barbiepoppen zijn.



JUIST!
Mensen die een mens van hun paard willen maken. Die het liefst met zoveel mogelijk woorden tegen dat dier praten i.p.v. met commando's.

En nu even stilstaan (i.p.v. Ho). Geef maar voetje (i.p.v. Voet). Daar hou ik niet van (i.p.v. Foei/Nee of wat dan ook). Even aan de kant (Om).

Die paarden weten niet naar welk woord ze moeten luisteren. Dat zijn vaak paarden die eerst 10 keer doorlopen voor ze de woorden 'even stilstaan' begrijpen.
Dat zijn paarden die door andere mensen in de omgang als lastig, irritant en drammerig worden ervaren. Puur omdat ze nooit consequent worden behandelt en dingen duidelijk worden uitgelegd.

Ik hou van mijn paard, ben graag lief tegen haar, vertel haar graag wat ik die dag heb gedaan. Maar in de omgang moet ze gewoon makkelijk blijven. Wat mijn verhalen betreft, ze hoeft het niet te onthouden, als ze maar doet of ze luistert Knipoog Tong uitsteken

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:09

Maar penny griet kan idd een groot begrip zijn Lachen
je hebt idd penny grieten van 30.

Maar meestal kom ik ze toch tegen op een stuk jongere leeftijd, met de grote bek die er tegenwoordig bij schijnt te moeten?!

En ik denk dat iemand die in paarden handelt echt wel goed is voor de dieren.
Het is immers ook zijn dagelijkse boterham.

Maar er is een verschil in goed en zelf ook kunde hebben of er een da moet komen
En overdreven stress reacties en om elk wis wasje de da laten komen omdat je anders een beul bent Verward

Vergeet niet dat die handelaren hun hele leven in de paarden zitten en een voor een groot deel kunnen inschatten hoe ernstig iets is.
En ja, soms maken ze wel eens een inschattingsfout, maar de Da heeft dat bij Kawa ook gedaan, en die had er dan toch wel echt voor gestudeerd.


paardej555

Berichten: 46
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: overijse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:26

als mengehouder zou je dat toch moeten weten??
ik bedoel dat als mijn paard(het paard waar ik op rijd op dat moment)
kreupel raakt.dan zou ik meteen stoppen . ookal verlies ik dan zeker de wedstrijd.
maar de gezondheid van het paard is toch zeker wel veel belangrijker!
dan dat je een wedstrijd verliest!

ik hoop dat het beter gaat *LOL* OK dan! Knipoog Lachen Ach gut

mis you! love you!need you!want you!
Boos! Lachen I hope I sea you seone
bey bey!;)

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:56

Ach ja, er zijn tegenwoordig zoveel mensen met paarden, maar de echte paardenmensenzie je niet meer zoveel. En erger nog, de paardenmensen worden door de mensen met paarden zwartgemaakt omdat ze niet goed omgaan met hun paarden. Er zijn altijd bedrijven met een slechte naam, maar ik ben er van overtuigd dat manegehouders en handelaren etc echt wel weten wat ze doen. Om maar een voorbeeld te noemen: bij ons op stal staan de manegepaarden allemaal zonder deken. En de meesten in een buitenbox. Dat is toch echt wel zielig!
Vrouwtje met een eigen tinker (in een binnenbox) d'r paard hoestte, dierenarts geweest, moest een week of wat stappen en medicijnen gehad en dan kwam alles wel weer goed. Maar omdat hij nu dus ziek was, moest hij 'maar lekker warm ingestopt worden' en dus ging er vanuit het niets een dikke winterdeken op (en het paard maar zweten op stal). Maar nee, de manegepaarden zijn zielig, want die hebben geen dekens in hun buitenbox!
Voor een manege-houder zijn zijn paarden zijn brood, dus wanneer hij er onzorgvuldig mee omgaat kost hem dat inkomen. Dus die kijkt heus wel verder dan zijn neus lang is als er een paard niet helemaal lekker loopt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djinnie, Miiej, Ubermetrics en 32 bezoekers