Zin/Onzin imprinten van je veulen!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Zin/Onzin imprinten van je veulen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 12:30

Nu mijn veulen over een week of 5 ter wereld komt, wil ik graag van jullie horen hoe jullie over imprinten denken.
- Wel of niet doen??
- Wat moet je doen??
- Ervaringen van jullie!!
- Advies voor boeken i-net sites enz Bloos .
Wie..... Haha!


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:36

een paar boeken waar ik veel aan heb gehad met de geboorte van het veulen vorig jaar zijn:

> "Van veulen tot volwassen paard' geschreven door Janet Lorch
> "Veulens krijgen" geschreven door Joop Loomans.

Maar al snel veel met het veulentje oefenen halster omdoen, "poetsen", na een poosje even proberen vast te zetten (Hij/zij kan nu beter gaan hangen dan dat die strx 400 kg weegt Knipoog)

succes!!

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:40

Ik heb mijn veulen geimprint volgens de methode van Dr. Miller: http://www.robertmmiller.com/

Ik had het voordeel dat ik een makkelijke merrie had, en dat ik bij de geboorte aanwezig was. Ongeveer een uur tot anderhalfuur na de bevalling heb ik mijn veulen overal aangeraakt, tot ze in mijn armen lag te slapen. En daar heb ik nog steeds profijt van.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:44

Absoluut imprinten, daar heb je later zoveel profijt van!
Ik heb boek "Van veulen tot rijpaard" dat vind ik leerzamer dan "Van veulen tot volwassen paard" die chickey noemt.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:47

de eerste 3 dagen zijn het belangrijkste. Met mijn veulen heb ik hem op de eerste dag vastgehouden totdat hij rustig bleef staan, 2e dag halster om, 3e dag ben ik al begonnen met voetjes optillen (hij had ook een slechte beenstand, dus het was noodzakelijk dat hij snel naar de smid kon)
Hij is nu bijna 2 maanden en kan vast staan op een paar meter afstand van zijn moeder en meelopen zonder zijn moeder. Het enige wat ik nu nog ga doen is 'enge dingen' training. Hij is al gewend aan grote graafmachines, die rijden elke dag op het erf.
Ik kan als mijn veulen ligt te slapen in zijn stal zo bij hem gaan liggen en dan slaapt hij lekker verder, ik denk dat ik dit o.a. te danken heb aan gelijkk de 1e dagen veel contact met mij waardoor hij mij nu volledig vertrouwt. Ook met het leren lopen aan een touw heb je daar veel profijt van want hij volgt al erg makkelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:50

Cassidy,
hoe weet je nu of je baat hebt gehad bij het imprinten volgens de genoemde methoden? Het valt nooit te bewijzen of het daadwerkelijk bij deze methode vandaan kwam ofdat je gewoon een zoet veulen hebt.

Ik zelf doe niet aan imprinten volgens boekjes, ik doe gewoon wat me zelf goed lijkt.
Gewoon aanraken, af en toe als moeder gepoetst wordt het veulen ook een paard halen met de borstel geven, keer een voetje geven, dezelfde dag van de geboorte gewoon buiten zetten met een halstertje etc.
Behandel ze gewoon als paard en dan komt alles goed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:52

Sjuimpje schreef:
Ik zelf doe niet aan imprinten volgens boekjes, ik doe gewoon wat me zelf goed lijkt.


Natuurlijk is dat waar, maar er is niets mis mee als je je er van te voren alvast wat in verdiept. Het meeste weet je wel, maar het is toch leuk als het nog even bevestigd wordt door er wat over te lezen. Je moet natuurlijk niet gaan imprinten met een boek in je ene hand en een veulen in je andere hand. Haha!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:53

Tja...of dat zoete van het veulen komt of door het imprinten, niemand zal het ooit kunnen zeggen. Wat ik wel weet is dat de hengst redelijk schrikkerig is geweest op jonge leeftijd, en ik heb twee nakomelingen op stal gezien de hetzelfde hadden. En imprinten hoeft niet perse op jonge leeftijd, alleen heb je daar het voordeel dat ze niet zo sterk zijn. Maar wat jij zegt, voetjes optillen, borsteltje, halstertje om, dat zijn ook vormen van imprinten.

Ook mijn tweejarige blijft op stal liggen als ik binnenkom. Mijn merrie moet daar niets van weten, hoewel ik met haar toch ook een goede band heb.

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:59

Mijn veulen blijft niet liggen als ik er aan kom lopen, maar dat deed hij al niet meer vanaf dag 2, terwijl ik hem notabene zelf uit zijn moeder heb getrokken en in mijn armen heb opgevangen.
Ik ben van mening dat het allemaal enorm afhankelijk is van het aangeboren karakter en ik vind dat in die boekjes teveel de schijn wordt opgehouden dat je het helemaal kan vormen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:02

Sjuimpje schreef:
Ik ben van mening dat het allemaal enorm afhankelijk is van het
aangeboren
karakter en ik vind dat in die boekjes teveel de schijn wordt opgehouden dat je het helemaal kan vormen.


Ik denk niet dat je alle boeken over 1 kam kunt scheren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:03

Nee Character is niet te vormen. Maar wat ik wel geloof is dat je de scherpe kantjes er af kunt halen...met de methode Miller of die van jouw.

Waar ik niet in geloof is het paard niet in handen te hebben tot hij 3 is...ik heb de nodige rampenscenario's meegemaakt.

En als je wel met een veulen of jaarling ergens heenmoet, en ze weten zich te gedragen, dan zijn ze daar heel erg blij mee (kliniek in Utrecht e.d.)

Je suis Charlie.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:04

Het is gewoon zo dat de eerste paar weken voor zo'n jong dier het belangrijkste zijn.
Was er bij toen het veulen van Mursey werd geboren, en ik moet zeggen dat dat denk ik toch wel een voordeel is.
Heb dat veulen ook in de eerste weken met allerlei dingen in aanraking laten komen zoals het poetsen, voetjes geven, halster, meelopen.
Ben er heel erg blij om geweest dat ik haar dat allemaal heb geleerd, want ze is na het spenen ingeschaard, en op 1 jarige leeftijd heeft ze een ongeluk gehad en is met haar achterbeen in het schrikdraad terecht gekomen. Echt vreselijke wonden, maar "mijn" veulen kon al vaststaan, liep met je mee, je mocht al overal aanzitten, dus ik heb echt zonder al te veel moeite haar wonden kunnen behandelen totdat ze zover genezen waren dat ze weer de wei op kon. Ze liet het allemaal toe!
Als het met 1 van die andere enters was gebeurt was het denk ik niet zo afgelopen!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:04

Het is misschien leuk om je van te voren er al vast in te verdiepen, maar al dat inprint gedoe valt bij mij onder dezelfde noemer als al NH enz.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet goed vind. Doe wat je niet laten kan. Maar om daar nou bepaalde methodes van te gaan volgen. Meepikken wat je denkt dat je kan gebruiken.
Gewoon logisch na denken en doen wat je goed dunkt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:06

Cassidy schreef:
Waar ik niet in geloof is het paard niet in handen te hebben tot hij 3 is...ik heb de nodige rampenscenario's meegemaakt.

Volgens mij wordt dat ook nergens aangemoedigt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:11

Niet in dit topic, maar in andere topics wel. Daar staat door legio mensen: "paard zo min mogelijk in handen hebben". dat betekend voor mij dus ook geen imprinting (in wat voor vorm ook)
En daar geloof ik dus niet in.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:15

Sjuimpje schreef:

Ik zelf doe niet aan imprinten volgens boekjes, ik doe gewoon wat me zelf goed lijkt.
Gewoon aanraken, af en toe als moeder gepoetst wordt het veulen ook een paard halen met de borstel geven, keer een voetje geven, dezelfde dag van de geboorte gewoon buiten zetten met een halstertje etc.
Behandel ze gewoon als paard en dan komt alles goed.

Zo heb ik het ook gedaan
En dan hebben ze vertrouwen genoeg in de mens, om daarna lekker de opfok in te gaan (zien ze wel mensen voor diegene die denken van niet, komen ook in de hand voor da, smid enz)
Maar om niet meer de hele tijd te hoeven tutten en lekker op 3 jarige leeftijd aan de gang te kunnen.

Vastzetten van een veulen doe ik juist niet.
De da heeft mij eens verteld dat je juist meer kans op letsel in de hals wervel hebt als een veulen gaat hangen.
En ik heb er idd een voorbeeld van gezien, paard is nooit meer goed geworden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:18

runningkawa schreef:
Vastzetten van een veulen doe ik juist niet.
De da heeft mij eens verteld dat je juist meer kans op letsel in de hals wervel hebt als een veulen gaat hangen.
En ik heb er idd een voorbeeld van gezien, paard is nooit meer goed geworden.


Vast staan valt ook goed te leren aan een veulen hoor. Mijn veulen weet inmiddels dat hangen geen zin heeft, vast = vast en daar moet ze het mee doen. Je moet natuurlijk niet in 1x een veulen vastknopen, maar als je het rustig opbouwt, dan kan er weinig gebeuren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:19

Ik heb mij veulen ook niet vastgezet, maar het touw door een ring in de muur gedaan en het uiteinde vastgehouden. Zo heeft hij toch het gevoel dat hij vaststaat...en tegelijkertijd ook niet. Haha!

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:20

Citaat:
Mijn veulen weet inmiddels dat hangen geen zin heeft,
dus heeft het al eens geprobeerd?
Dat risico wil ik dus niet bij een veulen omdat de halswervels dan nog minder sterk zijn, volgens mij da
en ja ik geloof dat, ken er 1 die dus nooit meer goed is geworden daarop.
Die ging hangen in de trailer, maar niet vastzetten was ook geen optie.

Dus nee. ik doe het pas als ze 3 zijn, ook dan niet in 1 x hoor, maar ook opbouwend.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:22

Ik denk dat je dat verkeerd intrepeteerd Cassidy.
Daarmee wordt bedoeld dat je niet 5 keer in de week een half uur met zo'n diertje moet zeulen. Het zijn peuters die zich slecht kunnen concetreren. Die beestjes worden iedere keer over hun grensen heen gesleurd en juist dan worden ze opstandig. Eenmaal 3 jaar en klaar om zadelmak te maken zijn dit de grootste etterballen die je maar kan hebben. Als ik dan zou moeten kiezen heb ik er liever 1 die nog nooit een halster van dichtbij heeft gezien om maar het andere uiterste te noemen.

Ik heb laatst een hele documentaire gezien over het zadelmak maken van wilde paarden, een klein vrouwtje ging 2 dagen aan de slag met een 6/7 jarige hengst die nog nooit eerder mensen had gezien en op dag drie reed ze er gewoon mee over de prairie. Zo noodzakelijk is die imprinting dus helemaal niet.

Vastzetten moet onder beleid gebeuren. Ik zelf kies ervoor om een longeerlijn te gebruiken, deze om een spijl van de box te slaan en met het uiteinde uit het gezichtsveld van het veulen te gaan staan. Zo kan je zachtjes meeveren.
Mijn veulen tilde op deze manier 2 keer zijn hoofd op maar heeft geen moment gehangen, de keer erop kon ik hem gewoon vastzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:24

Citaat:
Ik denk dat je dat verkeerd intrepeteerd Cassidy.
Daarmee wordt bedoeld dat je niet 5 keer in de week een half uur met zo'n diertje moet zeulen. Het zijn peuters die zich slecht kunnen concetreren. Die beestjes worden iedere keer over hun grensen heen gesleurd en juist dan worden ze opstandig. Eenmaal 3 jaar en klaar om zadelmak te maken zijn dit de grootste etterballen die je maar kan hebben. Als ik dan zou moeten kiezen heb ik er liever 1 die nog nooit een halster van dichtbij heeft gezien om maar het andere uiterste te noemen.

idd die ervaring heb ik ook.
Leuk dat soort paarden zadelmak maken Not.

Ik weet ook niet wat mensen voor inbeelding van opfok hebben, maar bij mij is dat niet met 6 maanden er in flikkeren en bij de 3 eruit halen, dat noem ik verwaarlozing, geen opfok.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:38

runningkawa schreef:
Citaat:
Mijn veulen weet inmiddels dat hangen geen zin heeft,
dus heeft het al eens geprobeerd?
Dat risico wil ik dus niet bij een veulen omdat de halswervels dan nog minder sterk zijn, volgens mij da
en ja ik geloof dat, ken er 1 die dus nooit meer goed is geworden daarop.
Die ging hangen in de trailer, maar niet vastzetten was ook geen optie.

Dus nee. ik doe het pas als ze 3 zijn, ook dan niet in 1 x hoor, maar ook opbouwend.


Als je het doet zoals Sjuimpje het uitlegd, dan is er niets aan de hand. Eerst leren stilstaan, terwijl er nog geen knoop in de lijn zit, daarna vastzetten met een slippende knoop (die je er direct uit kunt trekken), als dat goed gaat gewoon vastzetten... niks aan het handje hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:49

klopt, zo deed ik het ook en idd meestal gebeurt er niks.

Tot ik dat veulen heb gezien en de bevestiging heb gehad van de Da, ga ik het risico niet meer aan.
Toegevoegde waarde heeft het imo ogen toch niet direct op de opvoeding, dus laat het nu maar lekker zo Lachen

Maar goed iedere het zijne

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:22

kijk eens op www.dreamstables.nl Zij kunnen het veulen voor je inprenten zodat het later een stuk gemakkelijker is in de omgang. Voor meer info kun je hun ook bellen. Dan kunnen ze je alles vertellen wat je wilt weten. veel suc6

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 14:40

annekoning schreef:
kijk eens op www.dreamstables.nl Zij kunnen het veulen voor je inprenten zodat het later een stuk gemakkelijker is in de omgang. Voor meer info kun je hun ook bellen. Dan kunnen ze je alles vertellen wat je wilt weten. veel suc6


Bedankt voor je tip maar dit is niet mijn bedoeling.
Ik heb al een aantal boeken die in het topic staan, en pik van alle adviezen de dingen eruit waarvan ik denk dat ze waardevol zijn.
Maar ik wil niet zo'n klein murmel vertroetelen en ermee rommelen tot het een klein verwend ding wordt Haha! Clown en nog later niet meer ta hanteren blijkt Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers