Paardrijverbod... (ruiterspier) + update

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paardrijverbod... (ruiterspier) + update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 09:33

Al een tijdje had ik last van mijn ruiterspier, maar gewoon door gereden en tanden op elkaar gezet als het tijdens het draven pijn deed. (Na een paar minuten was ik namelijk toch wel door die pijn heen Knipoog )
Maar nu heb ik dinsdag gewoon gesprongen, omdat ik dacht dat makkelijk zou gaan. Alleen dat was toch niet zo'n goed idee geweest. Ik heb gewoon wel alles gesprongen, maar de spier begon steeds meer pijn te doen Scheve mond . Zelfs gewoon stappen deed al pijn. Kortom, Michel zag nu dat ik er te veel last van had.
En aangezien ik zelf het toch niet kan laten, gaf hij me maar paardrijverbod Bloos . Ik het kader van, als je zelf niet op je eigen lichaam let, dan doe ik het maar voor je...
Ik heb nu drie dagen niet gereden. Twee dagen daarvan heb ik Laiser wel gewoon longewerk laten doen, want tijdens het longeren heb ik er geen last van Lachen. Op zich natuurlijk ook niet verkeerd om Laiser een tijdje te longeren, maar ik wil er zo graag op .
Grappige bijkomstigheid is trouwens nog dat een dierenarts tegen me vertelde wat ik dan met mijn been voor oefeningen moest doen. Handig toch Haha!
Ik ben dus echt met een kwaal van mij bij de dierenarts geweest Haha!

Maar ik denk dat ik binnenkort toch weer eens ga proberen of ik weer kan knolhobbelen hoor. (Ik heb net een week vakantie. Dus eigenlijk volop tijd om te rijden Haha! )
Laatst bijgewerkt door Mickey op 23-02-04 11:04, in het totaal 3 keer bewerkt


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:35

doe maar voorzichtig hoor! Als je er echt gigalast van krijgt is het niet best heb ik wel eens gehoord en dan ben je misschien nog wel langer uit de running

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:47

? Vertel! Waar zit de ruiterspier? (Ben niet blond maar voel mij dat nu wel even Haha! )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:49

Stel: je hebt paard gereden op een wat breder paard dan normaal. De dag erna wil je je benen over elkaar heen leggen en dat lukt niet. De spier waar je dan last van hebt is je ruiterspier Lachen.

Mickey: veel sterkte en vooral niet overbelasten. Wel jammer van je vrije week Scheve mond.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:49

Bah wat vervelend. Maar je gezondheid gaat toch voor!
En er komen nog wel meer vakanties Haha!

Rona, Linanda en Oackly

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 09:53

AfbeeldingAls ik het goed heb begrepen gaat het om deze spier.
29. Musculus Gracilis


Iemand trouwens nog meer info over de ruiterspier en het herstel er van.
Wat ik tot nu toe op internet lees, daar word ik niet vrolijk van...
Laatst bijgewerkt door Mickey op 21-02-04 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:55

Hmm.. kan de foto niet zien... In de Bit heeft ook eens een heel stuk gestaan over de ruiterspier.

Maar vervelend joh! Sterkte!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 10:20

Ik heb inmiddels het stuk dat in Bit februari 2003 staat gelezen.
Maar veel verder dan rust nemen kon ik helaas niet...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:33

Luister naar Michel, die heeft het beste met je voor Knipoog Haha!
Ik heb ook wel eens een beetje last van die spier, maar alleen als ik een enorme dressuurles gehad heb of een paar flinke bokken moest incasseren. ALs ik dan 's avonds mijn benen over elkaar sla, schiet er kramp in.... *auw*
Succes er maar mee!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:20

Arme jij... Een paardijverbod... Eigenlijk dus wel heel goed voor je en voor Laiser is dus longeren ook wel een keertje goed. Uiteraard jammer van je vrije weekje, maar doe maar lekker rustig aan want hoe meer je er nu rekening mee houdt, des te eerder je er weer opzit.

Heel veel sterkte en beterschap hoor! Ach gut

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:45

Tja, er moet iemand de verstandigste zijn he Knipoog
Maar gelijk heeft hij wel, je kunt beter nu even rust nemen en goed herstellen dan dat je er niet meer vanaf komt.
Beterschap!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:32

Oh jee, een rijverbod......
Lijkt me een verstandige beslissing (van je mannetje Knipoog), het werd er immers niet beter op.
Doe het even rustig aan, des te eerder ben je er vanaf !
Beterschap Ach gut

obelixje

Berichten: 701
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:09

hee mickey,
je bent ook niet handig bezig he, gewoon doorrijden als je voelt dat het veel pijn doet! Maar goed dat er zo goed op je gelet wordt Knipoog
kzie je op stal!

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:21

ouw veel sterkte Ach gut

tjonge heb jij ff geluk met zoon allerte man Knipoog Haha!
geef hem maar een klopje Tong uitsteken

maak lol met je paard, doe gek met je paard!!!!!!!!!!!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:33

auwtsj! sterkte!!

ik heb ook last van die spier als ik gesprongen heb, kan ik bijna niet meer lopen, volgens mij op dezelfde plek als die foto? Verward Kan dat kloppen? hopelijk niet Tong uitsteken

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:37

Sterkte !!

Over paardrijverboden gesproken een schrale troost........ ik heb ook een verbod Boos!

Ben gister geopereerd aan een liesbreuk, heb volgende week een week vakantie, mag verlopig zeker 2 weken niet rijden,auto rijden, fietsen.............. kan me dus goed inbeelden dat je er van baalt en het liefst er weer op zit.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:47

Da's niet zo fijn Mickey Verdrietig
Sterkte! En ik zou toch écht proberen rust te houden, want volgens mij is het net als met RSI (tenmiste wat ik altijd begrepen heb).
Heb je een beetje last, dan meteen maatregelen nemen want kom je in 'fase 2 (niet meer af en toe maar altijd met rijden pijn) of 3 (altijd pijn ook zonder te rijden)' Dan kom je er niet meer (met rust) vanaf.

Sterkte.

:evaw:

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:41

Zou inderdaan maat ff rust nemen, anders gaat het niet over.
Wel balen zeg, beterschap.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:37

een héél vervelende spier, ja ! en nog niet zodanig de spier, maar wel de pees (aanhechting). doordat die spier eigenlijk (normaal) niet zoveel gebruikt wordt, is ze ook niet heel robuust. met paardrijden moet ze dan wél overuren doen, en dat doen pezen niet graag . die zeggen dan al gauw: nou, als je het toch zo goed weet, doe dan maar zelf..... Haha!

heb er ook last van, nu met westernzadel bijna nooit meer, maar als de pees erg ontstoken raakt is het NIET LEUK Nagelbijten / Gniffelen Bloos! !!

oppassen dus, en niet te snel weer overbelasten!


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 21:19

Michel vraagt nu regelmatig of ik jullie reacties goed heb gelezen. Schijnheilig
Ik heb trouwens vandaag er nog een of andere balsem op gesmeerd die ook zou moeten helpen.
Ik heb me zelf voorgenomen om nog een paar dagen rustig aan te doen.
Gewoon zo heb ik nergens last van, alleen 's ochtends als ik wakker word voel ik het even.
Ergens deze week wil ik nog kijken hoe het gaat als ik op paard zit. Als ik dan nog steeds last heb, ga ik mischien toch nog maar even langs de huisarts...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:23

Ruiterspier, daar heb ik al ongeveer 30 jaar last van!
Ik heb nu een superbrede koudbloed en rijd ook nog met een boomloss zadel, dus ik zit heel erg breed en heb ook altijd pijn, zelfs met rijden.
Ik kies ervoor om toch een keer of 3 per week te rijden, dus gewoon pijn!

Maar ik ben niet jong meer, zoals jullie, dus hoef me geen zorgen meer te maken over de toekomst e.d.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:32

Ik heb ook een behoorlijk tijdje last gehad van m'n ruiterspier. Ga lekker naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar de fysio, de behandeling hielp bij mij heel snel (kon na twee weken al weer pijnloos rijden) en je krijgt prima oefeningen mee. Met zulk koud weer als nu is het handig als je even een paar strechoefeningen doet voor het rijden, scheelt echt !

Succes en sterkte OK dan!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

A3jkn
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:12

Met `de ruiterspier`worden volgens mij alle adductoren bedoeld. Dit is een groep spieren die je been van buiten naar binnen brengt. De M. Gracilis is er daar één van. Wat je kunt doen, als het tenminste geen ontsteking is, is een keer naar een sportmasseur gaan. Deze kan je spieren weer wat losser maken, waardoor je er minder last van hebt. Wat je zelf ook kunt/moet doen: eerst zorgen dat je spieren warm zijn en dan rustig op spanning brengen. Ga in spreidstand staan en breng je gewicht naar je goede been, buig deze knie (knie mag niet over je tenen komen). Je voeten wijzen recht naar voren en je andere been blijft recht, zelf blijf je ook recht naar voren kijken. Hou dit ± 15 tellen vol dan wissel je van been. Hierdoor komt de doorbloeding in je spieren wat beter op gang, wat de genezing zal bevorderen en uiteindelijk zullen je spieren ook wat langer worden en minder snel verkrampen. Succes.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 12:49

Wat voor oefeningen doen jullie dan nog meer voor het rijden?

En Craignethan, heb jij dan in die twee weken ook niet gereden, of mocht je dat wel van de fysio?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:57

Van de dokter mocht ik iets van 6 weken niet rijden Boos! , mijn fysio rijdt zelf ook paard en weet dus beter Haha! . Zij zei dat ik het zelf moest weten en vanzelf wel voelde hoever ik kon gaan. De eerst week heb ik niet gereden, deed gewoon te veel pijn, daarna ben ik er weer opgestapt en rustig aan stappen, beetje draven, nog niet al te moeilijk doen. Dat ging eigenlijk vrij goed, dus na twee weken kon ik eigenlijk alles weer doen.

De oefening waar A3jkn het over heeft werkt prima, thuis regelmatig doen en even 5 minuten voor het rijden (in de box, niemand die je ziet Haha! ) was voor mij voldoende als warming-up. Met dit weer duurt het voor je eigen spieren ook wat langer voor ze warm zijn en jij hebt ook een vrij groot en breed paard, daar is de klacht wel typisch voor schijnt het.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, joke165, journee, MarieAnne, Mark0919, Mitch_Beauty, sterregoud, Vagabondo en 46 bezoekers

cron