Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:34

De Zwitserse dressuuramazone Silvia Ikle, die met haar Salieri in de internationale top mee draait, heeft besloten niet naar de Olympische Spelen af te reizen. Tot die beslissing kwam zij na diepgaand overleg en na het bestuderen van de testresultaten. ‘Ik wil Salieri, die al problemen had met de vlucht naar de Spelen in Athene niet blootstellen aan de lange quarantaine en reis naar Hongkong. En ook de hoge luchtvochtigheid is niet goed voor mijn paard.

Ook Romario, mijn andere paard is niet beschikbaar voor de Olympische Spelen’, aldus de Zwitserse amazone. Door het terugtrekken van Ikle en Salieri zal ook het Zwitserse dressuur team niet in Hongkong aantreden. Ikle: ‘Ik ben me er van bewust dat ik mijn collega’s ernstig teleurstel, maar het welzijn van mijn paarden gaat mij boven alles.’

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:36

Moedige beslissing!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:37

Wel erg jammer voor de competitie, maar inderdaad een moedige beslissing omdat haar paard er toendertijd ook al last van had.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:46

Moedige beslissing inderdaad. Wel jammer voor de rest, maar het welzijn van je paard gaat wel voor...

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:51

Ik hoop dat meer mensen zo verstandig zullen zijn. Ik vind het persoonlijk hele linke omstandigheden voor paarden.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:56

Dappere beslissing. Jammer voor de rest van het team, maar daardoor extra stoer dat ze gewoon voor het welzijn van haar paarden kiest.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:00

Een juiste beslissing lijkt me.
Ik had haar graag zien rijden. Ze rijdt zeer sympathiek. Maar het welzijn staat voorop.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:04

daniella74 schreef:
Ik hoop dat meer mensen zo verstandig zullen zijn. Ik vind het persoonlijk hele linke omstandigheden voor paarden.


Dat kan misschien best zo zijn, maar in dit geval is de beslissing om niet te gaan, genomen omdat hat paard problemen met vliegen heeft. ( Tenminste dat lees ik uit het bericht)

AntheaV

Berichten: 6769
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Op de grens van Groningen en Drenthe

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:12

Wat jammer zeg! Maar ik vind het wel een goede beslissing, gezondheid van het paard gaat altijd voor

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:15

Dan kan wel zo zijn maar dan had ze wel maar haar andere paard meegedaan. Als ze echt zo graag had willen rijden had ze dat beest wel gewoon in het vliegtuig gepropt desnoods. Er zijn meer ruiters die over hun deelname twijfelen gezien de zeer zware omstandigheden dus ik verwacht meer grote namen die de komende weken/ maanden gaan afhaken.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:25

daniella74 schreef:
Ik hoop dat meer mensen zo verstandig zullen zijn. Ik vind het persoonlijk hele linke omstandigheden voor paarden.



Waarom is het zo link voor de paarden volgens jou?

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:27

Héle moedige beslissing. Knap van haar, heb echt respect voor de manier waarop ze met haar paaren omgaat.

De omstandigheden in Hong Kong zijn inderdaad niet de meest ideale. Vrees ook dat dit niet de mooiste/beste OS zal worden, ben bang dat het een grote teleurstelling wordt.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:31

[quote="Dat kan misschien best zo zijn, maar in dit geval is de beslissing om niet te gaan, genomen omdat hat paard problemen met vliegen heeft. ( Tenminste dat lees ik uit het bericht)[/quote]

Het hele verhaal ligt een klein beetje anders. Het gaat niet alleen om het vliegen maar ook om andere feiten.
Een luchtvochtigheid van 97% en temperaturen van over de 30° in een subtropisch klimaat. Taifun seizoen is van Juli - September. In Juli en Augustus zijn er geen paarden races in Hong Kong vanwege het extreme klimaat (EN WIJ GEKKEN ZOUDEN ER WEL HEEN GAAN MET ONZE PAARDEN DIE ER NIET AAN GEWEND ZIJN!!!!!!!!!!!!!!!)
De hele trip neemt voor de paarden 5,5 weken in beslag, inclusief 7 dagen quarantaine in Aken en 10 dagen isolatie bij aankomst in Hong Kong.
Twee keer een vlucht van meer dan 11 uren komt daar dan ook nog bij.
6 uur tijdverschil (ok dat komt vaker voor)

Ikle's paard Salieri heeft problemen met vliegen en om die reden heeft ze al 2 keer deelname aan de wereldbeker in Las Vegas laten schieten. Maar mijn mening is ook dat de eerste punten genoeg reden zijn om niet te gaan. Ik heb 2 paarden die in elk geval in aanmerking zouden komen om te gaan en een derde misschien. Ik heb al direct besloten toen ik wist dat de OS daar gehouden werden dat ze niet zouden gaan. Dat er in Juli-September daar extreme temperaturen zijn dat wisten we toen namelijk ook al. Dus wie bedacht heeft de OS daar te moeten houden nodig ik graag uit om er de marathon eerst eens zelf te lopen in die periode van het jaar!

En trouwens... het verhaal gaat nog verder. Het hele Zwitserse team gaat nu niet omdat Ikle toch gezorgd heeft dat ze zich min of meer geplaatst hebben door haar hoge percentages tijdens de kwalificatiewedstrijden. Kan Zwitserland geen ongelijk geven om het terugtrekken van Ikle te gebruiken om de rest van de paarden ook niet bloot te stellen aan dit soort temperaturen. Ze hebben al geen ijzersterk team en als er dan straks ook nog 1 of 2 van de andere paarden niet of met klachten terug komen naar Europa zijn ze veel verder van huis.
CHAPEAU voor Zwitserland!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:35

Helemaal met je eens Insider maar vraag me dan toch wel af waarom er zoveel toppers WEL naar Hong Kong gaan met de eventuele gevolgen van dien. Daar zou FEI toch ook wat mee moeten?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:36

Emilia schreef:
daniella74 schreef:
Ik hoop dat meer mensen zo verstandig zullen zijn. Ik vind het persoonlijk hele linke omstandigheden voor paarden.



Waarom is het zo link voor de paarden volgens jou?



Niet volgens mij, er zijn meerdere mensen die er verstand van hebben die zich grote zorgen maken over de klimatologische omstandigheden daar, extreem warm en vochtig en smog. Ik deel ook de mening dat dit geen top spelen worden en ik denk zelfs dat er wellicht mensen opgenomen moeten worden met uitputtings- en uitdrogingsverschijnselen. Het is vele malen extremer klimaat dan Atlanta en daar waren al de nodige maatregelen genomen om iedereen en vooral de paarden in goede gezondheid te houden. Waarschijnlijk heeft e.e.a. meegespeeld bij de plotselinge dood van Jus de Pomme vlak na de Spelen. Als ik eigenaar was hadden de ruiter en de bond op hun kop kunnen gaan staan maar mijn paard had mooi thuis gebleven. Dan maar geen eeuwige roem. Nogmaals die respect voor dit dapper besluit.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:45

Inderdaad, de omstandigheden zijn voor de westerse paarden dermate slecht dat het op het randje van onverantwoordelijk licht naar mijn mening. En niet alleen het weer, maar ook al dat gedoe met voer en huisvesting, ik weet niet of dat nu inmiddels opgelost was, maar ik meen me ook te herinneren dat er om een of andere reden niet het eigen voer mee genomen kon worden. En dat in combinatie met alle andere 'fijne' aspecten brengt het tot een riskante onderneming..

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:48

Dappere beslissing, maar wel ontzettend jammer.
Ik vraag me toch af waarom ze dergelijke belangrijke wedstrijden als Olympische Spelen regelmatige in dergelijke oorden houden, met omstandigheden die alles behalve optimaal zijn voor mens en dier. Scheve mond

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:53

MissJ schreef:
Dappere beslissing, maar wel ontzettend jammer.
Ik vraag me toch af waarom ze dergelijke belangrijke wedstrijden als Olympische Spelen regelmatige in dergelijke oorden houden, met omstandigheden die alles behalve optimaal zijn voor mens en dier. Scheve mond


Omdat volgens de FEI de paardensport moet globaliseren en toegankelijk moet zijn voor alle landen. Een prachtig streven maar niet iedere plek op de wereld is geschikt voor topsport met als gevolg dit soort problemen.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:56

daniella74 schreef:
Omdat volgens de FEI de paardensport moet globaliseren en toegankelijk moet zijn voor alle landen. Een prachtig streven maar niet iedere plek op de wereld is geschikt voor topsport met als gevolg dit soort problemen.


Mooi streven, maar helaas wordt het welzijn van de deelnemers, mens en dier, helaas nogal eens uit het oog verloren. En dat zou imo bij zulke belangrijke wedstrijden absoluut niet mogen.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:57

Sorry, maar ik denk dat hierin de FEI niet zoveel te zeggen heeft. Het is nl. niet zo dat de Olympische Spelen alleen voor de paardensport gehouden worden Knipoog Er zijn meer bonden die hiermee te maken hebben, denk dat de FEI hier niet zoveel tegen had kunnen doen.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:00

Als het inderdaad allemaal zo extreem is als nu wordt verteld hoop ik dat onze toopers ook zo verstandig zijn...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:00

DresslOver schreef:
Sorry, maar ik denk dat hierin de FEI niet zoveel te zeggen heeft. Het is nl. niet zo dat de Olympische Spelen alleen voor de paardensport gehouden worden Knipoog Er zijn meer bonden die hiermee te maken hebben, denk dat de FEI hier niet zoveel tegen had kunnen doen.


Heb je gelijk in, maar ik gok dat het Olympisch Comittee ongeveer eenzelfde streven zal hebben. Anders kom je imo nooit in oorden als China e.d. terecht voor de belangrijkste wedstrijden voor sporters.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:02

MissJ schreef:
DresslOver schreef:
Sorry, maar ik denk dat hierin de FEI niet zoveel te zeggen heeft. Het is nl. niet zo dat de Olympische Spelen alleen voor de paardensport gehouden worden Knipoog Er zijn meer bonden die hiermee te maken hebben, denk dat de FEI hier niet zoveel tegen had kunnen doen.


Heb je gelijk in, maar ik gok dat het Olympisch Comittee ongeveer eenzelfde streven zal hebben. Anders kom je imo nooit in oorden als China e.d. terecht voor de belangrijkste wedstrijden voor sporters.

Tuurlijk, die hebben vast hetzelfde streven, daar twijfel ik niet aan. Imo zou het andersom hetzelfde werken, (afrikanen & chinezen ineens in ons koude kikkerlandje ) Je kan nu eenmaal nooit iedereen tevreden stellen, en dat geldt ook voor de Olympische Spelen, Maar toch hebben ze nu met China de plak behoorlijk misgeslagen naar mijn mening. Natuurlijk moeten zij ook een kans hebben om een goede OS te organiseren, maar ze lopen hiermee gewoon veel risico's, en dat geldt niet alleen voor de paarden, maar voor álle sporters.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:03

Rhodos schreef:
Helemaal met je eens Insider maar vraag me dan toch wel af waarom er zoveel toppers WEL naar Hong Kong gaan met de eventuele gevolgen van dien. Daar zou FEI toch ook wat mee moeten?

De "Spelen" worden ergens georganiseerd en daar heeft de FEI niet zo heel veel over in de melk te brokkelen. De Olympische gedachten is de redenatie dat de Spelen elke keer in een ander werelddeel worden georganiseerd. Leuk, hartstikke leuk................maar...............Sommige landen (of werelddelen) zijn gewoon niet of minder geschikt. Als hardlopers met mondkapjes op moeten gaan lopen (dat doet de bevolking zelfs immers ook al) dan kun je je afvragen waar we met z'n alle mee bezig zijn. Ik denk toch dat er meer mensen niet zullen gaan, ik hoor het geroezemoes ook wel natuurlijk. Dat komt nog wel. Ik ben dat al veel langer geleden met mijn ruiters overeengekomen. Maar er zullen toch nog wel eigenaren zijn (als de ruiters het zelf al niet doen) die zich nog wel achter hun oren gaan krabbelen. Er zullen altijd mensen blijven die de risico's niet inzien, die denken alleen, hoe minder deelnemers hoe groter de kans dat mijn paard een goed resultaat haalt en voor een hoger bedrag straks naar een ander kan. Die zijn er natuurlijk ook.
Atlanta? ach daar hebben we ons prima kunnen redden, natuurlijk met de nodige aanpassingen maar dat ging goed! We waren goed voorbereid, ik had daar al meerdere concoursen met mijn paarden achter de rug in de loop der jaren. Maar Hong Kong, daar kan ik met mijn kop echt niet bij!
Ik heb ook het idee dat eerst de locatie is gekozen voor men door had dat er behalve mensen ook dieren die kant op moesten (HAHA). Ik zou zeggen, hou de spelen gerust in Australie of New Zealand in Augustus, dan is het daar tenminste winter!! en de winters zijn daar nu eenmaal niet zo extreem, dus why not! Dan mogen mijn paarden graag mee!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:06

De FEI kan wel bepalen dat zij op een ander werelddeel de paardensport wil hebben ivm veiligheid en omstandigheden. Dat was ook destijds met de Spelen van Moskou, dus een wereldbond kan daar wel degelijk toch actie op ondernemen als zij dat echt wil.

Atlanta was idd op zich geen probleem, mede omdat echte risico's vermeden werden en de omstandigheden daar ook weer anders waren. Maar warm was het er wel.

Met globalisering bedoel ik ook o.a. wereldbekerfinales in Kuala Lumpur, 95% van de deelnemers moet een pokke-eind reizen, het klimaat is heel anders dus er waren bijna net zoveel airco's in de stal als paarden heb ik begrepen om het enigszins dragelijk te maken voor de paarden. Leuke tripjes voor de ruiters maar die kunnen een weekje vakantie boeken als ze er zo graag heen willen.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 09-01-08 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt