Slechte wedstrijdpunten, tips nodig..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Slechte wedstrijdpunten, tips nodig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 19:08

Ik had vandaag wedstrijd en had teulerstellend lage punten 137 en 140 Bloos! Het was onze eerste officiele wedstrijd dus had ook niet echt wat spectaculairs verwacht, maar dit was toch even een domper...

Ik vond het opzich wel goed gaan. De echte grote fouten waren een galopwissel op de volte die ik gelijk weer had herstelt. Niet stilstaan bij het groeten en een keer bokken bij het aanspringen in galop. Verder stond er iemand langs de kant met een zakje chips die enorm begon te knisperen toen ik langs reed, dus ik had voor dat onderdeel een 3! Maar dat neem ik ons niet kwalijk.

Op het commentaar van de jury stond bij alle 26 onderdelen dat het paard te diep loopt. Hier werken we aan in de les, maar ik wist niet dat dit in de B zo zwaar gestraft werd. Verder waren alle keren dat ik van hand veranderde via de diagonaal scheef, ik weet niet wat ze hiermee bedoelen want ik heb toch echt goed van letter tot letter gereden met een rechtgericht paard.. Het stilstaan in beide proeven ging geen enkele keer goed en dat koste me ook wel wat punten. Thuis gaat dit overigens wel altijd goed dus hier hoeven we verder niet echt hard aan te werken.
Ik moet dus kennerlijk rijtechnisch voor de B nog enorm wat verbeteren anders zou ik niet zulke punten krijgen... Ik had namelijk niet het gevoel dat de proefjes zo slecht gingen, maar ik heb daarbij ook nog nooit eerder officieel gestart. In de les trainen we zelfs al op L niveau...
Dus wat voor tips hebben jullie voor mij aan de hand van wat ik hier heb neergezet...
Het is een paard dat altijd lekker nageefelijk loopt, het gevaar is dat hij als hij moe is dus te diep loopt... Ik weet wel dat ik dan voorwaardser moet rijden, maar kennerlijk was het niet genoeg ik beide proeven..
Ben nu een beetje verdrietig en enorm teleurgesteld. Ik neem het paard niets kwalijk hoor, laat dat duidelijk zijn. Ik ben juist trots op hem dat hij de proefjes zo heeft uitgelopen maar zulke punten had hij niet verdient..

Dus tips graag voor volgende keer, 13 maart starten we voor de tweede keer. Overigens jureerde de jury over het algemeen niet zo laag hoor, ik was geloof ik een van de weinige met zulke punten...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:30

Inderdaad mag een jury te diep lopen ook in de B afstraffen. Ik weet niet hoe diep je paardje loopt natuurlijk, er net even achter wordt meestal nog wel geaccepteerd als de rest wel netjes voor elkaar is.

Dat je lage punten hebt is dan ook wel logisch...een jurylid verteld mij ooit dat er dan per onderdeel dat het paard te diep loopt er een punt afgaat. En ja dan gaat het hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:07

Je noemt al 5 onderderdelen op die nooit geen voldoende kunnen zijn.
De volte
2x stilstaan
bokken en het opzij springen bij het zakje chips.
en idd bij elk onderdeel mag je gestraft worden op het te diep lopen (ook in het B)
Verder is niet genoeg voorwaarts ook zeker mee tenemen in de punten.
Dan gaat het erg hard met je punten. Lachen

wat kun je er aan doen.
je weet nu waar je extra op moet letten, dus je paard niet te lang losrijden zodat hij niet te sloom word.
Voor de rest al de punten die de jury aangaf thuis oefenen voor een 9, dan word het op concours een voldoende Lachen

Volgende keer meer succes

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:09

runningkawa schreef:
Je noemt al 5 onderderdelen op die nooit geen voldoende kunnen zijn.
De volte
2x stilstaan
bokken en het opzij springen bij het zakje chips.
en idd bij elk onderdeel mag je gestraft worden op het te diep lopen (ook in het B)
Verder is niet genoeg voorwaarts ook zeker mee tenemen in de punten.
Dan gaat het erg hard met je punten. Lachen

wat kun je er aan doen.
je weet nu waar je extra op moet letten, dus je paard niet te lang losrijden zodat hij niet te sloom word.
Voor de rest al de punten die de jury aangaf thuis oefenen voor een 9, dan word het op concours een voldoende Lachen

Volgende keer meer succes


Dank je wel. Ja er ging idd veel niet goed als je het zo bekijkt.. Ik zal proberen hem minder lang los te rijden, maar dan is hij zo schrikkerig van alles en ik weet niet wat nou beter is....

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:10

Veel oefenen en echt weer gaan starten tot je zeker weet dat het voor (bijna) 100 procent goed gaat.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:17

Welshcobfan schreef:
Veel oefenen en echt weer gaan starten tot je zeker weet dat het voor (bijna) 100 procent goed gaat.


Thuis en op les gaat het 100% goed. Behalve dat hij te diep gaat lopen als hij moe wordt, maar dat is niet zo makkelijk opgelost en om daarop te wachten te starten vindt ik eerlijk gezegd zonde.
Laatst bijgewerkt door Manda op 21-02-04 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:17

Bljven starten kan ook wel imo
Daar doe je beide veel ervaring in op.
je zegt bv dat hij wat schrikachtig is, dan is rijden op veel verschillende plaatsen een hele goede oefening voor hem
Vergeet misschien de eerste paar keer het winstpuntje en zie het als verlengde van je training.
Dan is je paard over een paar wedstrijden wat meer vertrouwd op een vreemde en gaat hij eerder lopen zoals thuis in de training.
Als je weet dat het thuis wel goed gaat, pin je dan niet te vast op 1 score, zeker niet bij een dier zonder ervaring.
Pas als je over een half jaar nog steeds zo'n score haalt zou ik me druk gaan maken Lachen
Nu kun je ook apetrots zijn dat je een schrikachtig paard al rond krijgt Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:20

runningkawa schreef:
Bljven starten kan ook wel imo
Daar doe je beide veel ervaring in op.
je zegt bv dat hij wat schrikachtig is, dan is rijden op veel verschillende plaatsen een hele goede oefening voor hem
Vergeet misschien de eerste paar keer het winstpuntje en zie het als verlengde van je training.
Dan is je paard over een paar wedstrijden wat meer vertrouwd op een vreemde en gaat hij eerder lopen zoals thuis in de training.
Als je weet dat het thuis wel goed gaat, pin je dan niet te vast op 1 score, zeker niet bij een dier zonder ervaring.
Pas als je over een half jaar nog steeds zo'n score haalt zou ik me druk gaan maken Lachen
Nu kun je ook apetrots zijn dat je een schrikachtig paard al rond krijgt Haha!


Ik hoef niet perse een winstpunt. Maar punten in de 130/ 145 vindt ik echt slecht... Maar het voelde gewoon niet zo slecht tijdens het rijden, daar zit ik het meeste mee. Als het slecht voelde zou ik ook meer vrede hebben met deze punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:24

Mocht je nu steeds lage punten krijgen, terwijl jezelf denkt dat het wel lekker gaat, laat je dan eens filmen in een proef, dat kan heel verhelderend zijn.

Maar goed, het komt natuurlijk wel eens vaker voor dat je denkt meer punten te hebben gereden en minder krijgt dan je dacht, maar ook wel eens andersom Lachen

wat ikzelf heb ervaren is nadat ik wat meer wedstrijdervaring had, ik redelijk goed mijn punten kon schatten.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:27

runningkawa schreef:
Mocht je nu steeds lage punten krijgen, terwijl jezelf denkt dat het wel lekker gaat, laat je dan eens filmen in een proef, dat kan heel verhelderend zijn.

Maar goed, het komt natuurlijk wel eens vaker voor dat je denkt meer punten te hebben gereden en minder krijgt dan je dacht, maar ook wel eens andersom Lachen

wat ikzelf heb ervaren is nadat ik wat meer wedstrijdervaring had, ik redelijk goed mijn punten kon schatten.


Filmen is een goed idee! Ik zal vragen of mijn vriend me volgende keer opneemt Haha!
Nooit gedacht dat ik zo ondersteboven kon zijn van een wedstrijd, ik had mezelf wel wat flexibeler ingeschat Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:40

stel voor jezelf kleine doelen... Realistische doelen.
Mijn eerste onderlinge wedstrijd die ik reed was: als hij maar braaf in de baan blijft... Dat deed hij, en hij liep ook nog redelijk braaf zijn proefje dus de punten vielen heel erg mee!
Bij de andere pony was het doel: ik moet haar met stelling door de hoeken rijden en tegelijkertijd hoopte ik dat de galop goed zou gaan. De proef ging na wat schrikken in het baan verkennen heel goed en had super hoge punten, maar ik was al tevreden omdat ik haar in de proef in 3 van de vier hoeken en netjes doorheen kreeg. Dus stel jezelf niet zo zeer doelen voor punten, maar meer voor het rijden op een bepaalde manier. Eerst makkelijke doelen en dan kun je er steeds meer of moeilijkere doelen bij pakken. Filmen is echt fijn om te kijken hoe jouw beeld er in realiteit uit ziet en hoe een jury dat beoordeeld. Soms voelt iets heel fijn, maar dat is dan niet het gevoel wat ik moet nastreven. Soms voelt iets heel zwaar of moeilijk, maar dat is dan wel op de goede weg...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:04

Als ik jou was zou ik me nog niet meteen vastpinnen op die punten na 1 wedstrijd. Natuurlijk kun je al wel aan je verbeterpunten werken, dus het te diep lopen, maar verder is het ook maar net hoe een jury er tegen aan kijkt.
Pas als je een paar wedstrijden deze punten rijdt, zou ik me er wat van aantrekken.

Zelfs met veel wedstrijdervaring kunnen de punten totaal niet overeenkomen met jouw idee.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:14

Mijn paard loopt ook graag te diep. Ik heb in de B-proef een keer allemaal 5-en voor de galop gehad omdat ze iets te diep ging toen. Dat is echt balen. Zeker als je een goed gevoel hebt over een proef. Maar joh, de volgende keer tref je een jury die je teveel punten geeft! het kan soms raar lopen. Blijf gewoon goed van letter tot letter en probeer eraan te rijden in de proef. Wordt je paard wat sloom, pak em dan aan! Mijn paard maakte er een trucje van om steeds sloom te worden in de ring. Toen ik haar een keertje goed aanpakte werd dat gewaardeerd door de jury. Maar het blijft moeilijk te zeggen hoor, de ene keer is een braaf proefje goed, de andere keer mag het wat meer spetteren.
Het is nu even balen dat je wat lage punten hebt gekregen, maar laat je niet ontmoedigen! Gewoon blijven oefenen op de nu wat zwakkere punten en lekker naar wedstrijden gaan. Dat je een goed gevoel had over de proeven laat je toch niet wegnemen door die punten!? Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:55

volgens mij bestraffen ze te diep lopen altijd zwaarder dan te ver voor de loodlijn... in elke categorie.

Het kan ook nog een extra rede voor je lage punten zijn dat het je eerste wedstrijd was. Je bent dan toch wat zenuwachtiger dan thuis en op les. Ik tenminste wel altijd. Je paard voelt dat ook en loopt daar ook naar. Als hij thuis al wat te diep loopt, doet hij het onder spanning misschien wel helemaal.

ik zou in ieder geval je uitslagenblad meenemen naar de volgende les en met je intructeur overleggen wat dus allemaal nog verbeterpunten zijn. Inderdaad zoals kawa zegt met oefenen al voor de 9 gaan... het kan bijna altijd beter.

laatste opmerking: het blijft een jurysport dus je zult het wel vaker meegaan maken dat je heel anders gejureerd wordt dan je had verwacht...

succes 13 maart!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:33

Ik verplaats het even naar WD Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:16

Misschien is het verstandig om naar een groter concours te gaan en te kijken naar de klasse B. Kijk dan ook hoe de jury de combinaties beoordeeld.
Ik denk dat je zelf een heel beeld hebt van wat je moet laten zien dan wat de jury wil zien. Jij vond je proef wel goed gaan, maar als je kritisch leest weet je dat het helemaal niet goed ging.
Oefen de proef ook in de les. Je instructeur heeft vast nog wel tips over waar je op moet letten en wat de jury graag ziet.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:35

ik zou idd ook laten filmen, dan kun je kijken of jij vind dat de jury gelijk had. Maar je eerste wedstrijd is natuurlijk niet de beste en ik zou niet teveel met deze punten zitten. Volgende keer gaat het vast beter!
succes 13 maart!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:09

Te diep is veel ernstiger als niet helemaal aan de teugel of wat voor de loodlijn blijven in de B. Ga inderdaad filmen. En tja, je paard moet ook maar leren wennen aan krisperende zakken chips aan de kant van de bak. Daar hoort hij niet op te reageren. Dat soort dingen kan je alleen veranderen door wedstrijdervaring op te doen.
Dit is ook weer een mooi voorbeeld van hoe een paard thuis op Lniveau kan lopen, maar dat zonder wedstrijd ervaring nog niet is (zoals in veel verkoopsadvertenties). Misschien dat je daardoor zelf ook had gedacht dat de B makkelijker zou zijn.
Een keer een heel wedstrijdgerichte les (van een jurylid bijvoorbeeld) is ook heel fijn als beginnende wedstrijdruiter.

Succes!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:11

Manda"]
[quote="Welshcobfan schreef:
Veel oefenen en echt weer gaan starten tot je zeker weet dat het voor (bijna) 100 procent goed gaat.


Thuis en op les gaat het 100% goed. Behalve dat hij te diep gaat lopen als hij moe wordt, maar dat is niet zo makkelijk opgelost en om daarop te wachten te starten vindt ik eerlijk gezegd zonde.
[/quote]

ik ken het. mijn pony loopt thuis ook goed maar zodra hij ergens anders is... Nou ja en van fouten leert men! Dusals hij thuis wel goed loopt inderdaad gewoon gaan starten, het gaat vanzelf beter.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:54

joyce B schreef:
stel voor jezelf kleine doelen... Realistische doelen.
Mijn eerste onderlinge wedstrijd die ik reed was: als hij maar braaf in de baan blijft... Dat deed hij, en hij liep ook nog redelijk braaf zijn proefje dus de punten vielen heel erg mee!
Bij de andere pony was het doel: ik moet haar met stelling door de hoeken rijden en tegelijkertijd hoopte ik dat de galop goed zou gaan. De proef ging na wat schrikken in het baan verkennen heel goed en had super hoge punten, maar ik was al tevreden omdat ik haar in de proef in 3 van de vier hoeken en netjes doorheen kreeg. Dus stel jezelf niet zo zeer doelen voor punten, maar meer voor het rijden op een bepaalde manier. Eerst makkelijke doelen en dan kun je er steeds meer of moeilijkere doelen bij pakken. Filmen is echt fijn om te kijken hoe jouw beeld er in realiteit uit ziet en hoe een jury dat beoordeeld. Soms voelt iets heel fijn, maar dat is dan niet het gevoel wat ik moet nastreven. Soms voelt iets heel zwaar of moeilijk, maar dat is dan wel op de goede weg...


Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn eerste doel bij mijn eerste wedstrijd was in de ring blijven. Het was buiten en Gamble had vroeger de neiging om eruit te springen en dan naar stal te racen. Doel gelukt en nog redelijke punten die veels te hoog waren. 145 punten was beter geweest. Laatst wilde ik een voorwaartse proef laten zien ( Gamble valt namelijk zga dood neer in de bak tijdens de proef) en we waren zo voorwaarts dat het ten koste ging van de netheid maar ik was tevreden. Punten laag maar missie geslaagd. Het is dat ik niet genoeg tijd heb maar het liefst zou ik iedere week willen starten voor de ervaring, niet voor de punten. Imo vind ik het dus ook onzin dat je pas op wedstrijd mag gaan als je een goede proef (lees met winst) kunt neerzetten. Dus ga ervoor neem realistische doelen en wees vooral trots op de kleine overwinningen.
Veel plezier bij je volgende wedstrijd.
Gr Desiree

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:49

ja het valt soms niet mee als je voor het eerst officieel gaat starten. dat hoor je wel vaker. ondanks dat het een beetje een domper is kan je wel verder werken aan verbetering. en uiteindelijk wordt je van commentaar (meestal) alleen maar beter. succes de volgende keer!

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:24

Mijn eerste dressuur wedstijd was ook vreselijk. Ik moest toen in de hagel rijden en dat was niet bepaald leuk Lachen Ik had toen ook iets van 140 punten.. Ik reed in de baan 6 en in eindigde in baan 1 ofzo haha.. OEPS :p. Nou veel suc 6 en het komt allemaal goed!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 18:39

Dank jullie wel! We zullen zeker aan een de verbeterpunten werken! De meeste verbeterpunten waren vooral mijn fouten ben ik achter gekomen bij het doorlezen van het commentaar. De volte's niet rond en de gebroken lijnen scheef zijn dingen die volgende keer zeker weten beter gaan, door de zenuwen heb ik dat waarschijnlijk niet goed genoeg gedaan in de proeven... Dat te diep lopen is een kwestie van trainen en dat lukt me niet binnen een paar maanden...
Ik heb nu iedere maand 2 wedstrijden en hoop nu gewoon iedere wedstrijd een paar punten meer te halen als in deze wedstrijd maar dat is niet zo moeilijk denk ik...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:52

Ik denk dat je zelf al genoeg punten aangeeft waarom je zo'n eindresultaat had. De simpele basisdingen zijn heel belangrijk in de B: netjes op de letter rijden, oefeningen correct uitvoeren.
Ik heb maar 1 simpele tip: leer van je commentaar en probeer dat de volgende keer beter te doen, geloof me dan gaat het steeds beter. Tuurlijk zul je soms een dip hebben als je een strenge jury treft maar ach die ben je zo weer vergeten als je je 1e wpje haalt hoor.. en ik zeg maar zo: strenge jury's leer je meer van dan de 6jes jury's. En soms heb je die dip nodig om jezelf weer te motiveren ergens aan te werken...
Heel veel succes!!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:03

gewoon vaker wedstrijden rijden!
je kan er flink aan gaan werken in de les, of vraag of iemand met een zakje gaat knisperen zodat jullie kunnen oefenen dat je paard er niet van schrikt.
verder gaat alles weleens bagger, probeer het gewoon nog een keer, volgende gaat vast beter!