snel tip gevr. tuig schoonmaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 18:47

Ik heb net mijn hoofdstel voor het eerst schoongemaakt met zadelzeep, en ik vroeg me af waar ik het het beste mee in kan vetten: met ledervet met bijenwas of met lederolie. Ze hebben me verteld dat olie de porien open houdt van het leer, en dat je die met vet dichtsmeert.

Tips gevraagd!

Ik ben nu bezig om het ff te drogen met een doek.


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:51

zelf doe ik het altijd met ledervet met bijenwas. olie gebruik ik nooit dus dat kan ik je niet vertellen sorry

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:54

het schijnt dat olie juist heel slecht is omdat dat de naadjes van het hoofdstel los kan maken..... ik vet ook altijd met vet in....

Love the life that you live, live the life that you love

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 18:56

More tips?

Want ik moet weer aan de gang!

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:58

olie is bij veelvulig gebruik slecht voor de stiksels, maar bij erg droog leer vind ik het persoonlijk wel lekker omdat het erg snel intrekt.

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 19:03

erg slecht onderhouden leer een paar keer met olie behandelen,
maar ik doe mn spullen meestal met vet

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 19:03

het is de eerste keer dat ik het invet dus... Verward


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 19:15

Nieuw leer doe ik altijd eerst 3 tot 5 x met olie (goed veel), een paar dagen achter elkaar (of soms zelfs een paar uur achter elkaar).

Vanaf dan maak ik het iedere keer na gebruik grondig schoon met zadelzeep, en 2 x per week een dun laagje vet met bijenwas.

Tja, ik ben er heel overdreven in hoor....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 19:24

Citaat:
Op 2001-11-28 19:15, schreef carola:
Vanaf dan maak ik het iedere keer na gebruik grondig schoon met zadelzeep, en 2 x per week een dun laagje vet met bijenwas.

Tja, ik ben er heel overdreven in hoor....


Overdreven? Ik vind dat heel normaal! Dat spul is duur genoeg, beetje onderhoud kan geen kwaad!
Belvoir Glycerine Spraysoap, van Carr, Day & Martin is ideaal spul om je tuig mee schoon te maken en te onderhouden, reinigt en verzorgt in 1x, gebruik het iedere dag en alles ziet er nog perfect uit en gaat al jaren mee. Zit in een handige 'plantenspuit', niet rechtstreeks op je tuig spuiten, dat werkt niet economisch omdat je de helft er naast spuit en veel te veel gebruikt, maar sprayen op een doekje werkt perfect.

Nulla tenaci invia est via

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 19:54

Ik had een tijd terug mijn nieuwe zadel altijd met olie onderhouden, maar ik vond het leer er niet zo fijn mee. Ik heb dus nu mijn hoofdstel maar met vet gedaan.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 20:09

Citaat:
Op 2001-11-28 19:24, schreef Margreet:
Overdreven? Ik vind dat heel normaal! Dat spul is duur genoeg, beetje onderhoud kan geen kwaad!
Belvoir Glycerine Spraysoap, van Carr, Day & Martin is ideaal spul om je tuig mee schoon te maken en te onderhouden, reinigt en verzorgt in 1x, gebruik het iedere dag en alles ziet er nog perfect uit en gaat al jaren mee. Zit in een handige 'plantenspuit', niet rechtstreeks op je tuig spuiten, dat werkt niet economisch omdat je de helft er naast spuit en veel te veel gebruikt, maar sprayen op een doekje werkt perfect.


Dat spul gebruik ik ook (nou maak ik niet iedere dag mijn spullen schoon omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb), maar ik vind het verschrikkelijk klef spul! Zodra het op is ga ik toch maar weer over op zadelzeep. Verder gebruik ik voor mijn hoofdstel olie (niet teveel) en voor mijn zadel lederbalsum (met bijenwas).

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 20:27

Ik ben zeer lui met het schoonmaken van mijn tuig vooral hoofdstellen. Ik heb een flinke emmer met slaolie gepakt mijn volledige hoofdstel uit mekaar gehaald en erin gegooid. De volgende dag eruit gehaald. Met een handdoek droog gemaakt en 2 dagen uitgehangen en iedere dag met een handdoek opgewreven. Nu hoef ik mijn tuig nog maar 1 X in het jaar a 1 1/2 jaar schoon te maken en het gaat al 8 jaar mee en is nog helemaal heel. Met zadels kan het helaas niet en met lederen singels zou ik het ook niet doen maar hoofdstellen en lederen martingalen wel. Haha! Haha!

Ik ben dus een typisch voorbeeld van luiheid maar het werkt wel.

Greetz Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 20:30

Ik maak mijn tuig 1x per week schoon met Spraysoap (merk weet ik zo even niet uit mijn hoofd, heeft oranje etiket) en dan, als het droog is, olie ik het in met B&E olie. Ik heb nog niet gemerkt dat mijn stiksels eronder lijden, maar heb er wel van gehoord. Ik ga zondag naar het JIM, en daar zal ik eens vet gaan halen, dan wissel ik het gewoon een beetje om *LOL*

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 20:43

Citaat:
Op 2001-11-28 20:09, schreef Naz:
Dat spul gebruik ik ook (nou maak ik niet iedere dag mijn spullen schoon omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb), maar ik vind het verschrikkelijk klef spul!


Dan gebruik je te veel, er moet geen laagje op je tuig achterblijven, echt er in poetsen met een doekje (gaat heel makkelijk hoor) en goed uitwrijven, ik heb echt totaal geen last van klefheid, gebruik het ook voor m'n laarzen, werkt perfect!

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 20:45

Pfff... Magreet, eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt. Iedereen vind het namelijk zo overdreven, bij mij in de buurt.

Maar inderdaad: het is duur zat om goed te onderhouden. En het blijft er gewoon echt veel en veel mooier van als wanneer je het een paar keer per jaar doet.



--------
Quote Merilyn:

Nu hoef ik mijn tuig nog maar 1 X in het jaar a 1 1/2 jaar schoon te maken en het gaat al 8 jaar mee en is nog helemaal heel.

--------



Tja, ik kan het ook minder doen, en natuurlijk blijft het ook wel heel, maar mooier wordt het er niet van! En als het nou een goedkoop hoofdstelletje is van minder als 200 gulden... tja... maar ja, ik heb een dure smaak...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, sassycas, Trendiction en 41 bezoekers