als je paard iets sloopt op stal....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

als je paard iets sloopt op stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 20:36

Mijn lieve merrie is vandaag door de omheining van de longeercirkel gesprongen.
Mevrouw stond lekker even een uurtje buiten in de zon, maar blijkbaar had ze besloten dat ze toch liever op stal wilde staan. We hebben op stal van die witte plastic "paardveilige" omheining, nog geen jaar oud. Paardveilig is het zeker, want mijn paard had geen schrammetje, maar het hek wel. Er is dus een stukje hek kapot. Niet heel ernstig, maar toch.

Ik vraag me af hoe het op stallen in dat soort gevallen geregeld is met wie er in welk geval schade betaald. Ik heb zoiets eigenlijk nog niet eerder meegemaakt. In dit geval is er geen sprake van achterstallig onderhoud. De omheining was erg nieuw, maar ik denk dat er wel stevigere omheiningen bestaan.

Wie er ervaring met zoiets?


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:43

In principe is het zo dat de sloper betaald tenzij er sprake is van 'wangedrag' van de staleigenaar. Een ondeugdelijk hek of ernstig achterstallig onderhoud waardoor jij er niets aan kan doen dat jouw paard de boel sloopt. Daar lijkt hier geen sprake van. Neem eens contact op met de WA-verzekering. Daar kunnen ze je precies vertellen of- en in hoever jij schadeplichtig bent.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:57

mickey heeft ook eens een stuk draad kapot gerend,maar zei de staleigenaar niets van,maarja was wel maar een stukje schrikdraad.

als mickey nou bijvoorbeeld op de wasplaats een van die kettingen kapot trekt,dan bied ik wel aan om een nieuwe te kopen.
dat vind ik toch wel zo netjes.


maar als de eigenaar bijvoorbeeld iets onveilig maakt,en het gaat dan kapot,tja dan is die het zelf schuld...

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:00

Als Lars iets van zijn eigen stal sloopt dan moet ik het zelf repareren/betalen. Sloopt hij iets van het gezamelijk gebruik (schrikdraad of zo) dan moet ik het wel zelf repareren, maar wordt het van onze gezamelijke rekening eventueel nieuw gekocht (maar volgens mij is dat nog nooit gebeurd). Maar ja wij zijn natuurlijk een DHZ stal

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:14

Bij ons op stal hoef je het niet zelf te betalen. Ik zou het wel aanbieden, maar hij zegt altijd nee: risico van het vak.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:20

Hoe het officieel zit weet ik niet....
Maar als Tiko door het draad heen rende, werd dat gewoon door de staleigenaar gerepareerd.
Sloopte hij weer eens iets dat van een stalgenoot was, dan vergoedden wij de schade.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:42

tommy heeft nog nooit wat gesloopt op stal, kan ook niet anders zo'n braaf paardje. Schijnheilig Schijnheilig
manlief pim heeft een keertje toen hij aan het voetballen was met de stalhond een bal door een ruitje geschopt (valt ook niet mee met rijlaarzen aan).
dubbel van de lach aangebeld bij de stalhouder, maar die maakte er geen probleem van en zou er een ander ruitje inzetten, risico van het vak.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:13

Mijn paard heeft ook al eens iets kapot gemaakt in de wei.
Gelukkig is de "stalhouder" niet moeilijk en hij had het al gerepareerd voordat ik wist dat het gebeurd was, hij vertelde het later een keer tussen neus en lippen door.
Ik heb aangeboden om het te vergoeden maar dat hoefde niet omdat hij toch nog materiaal op voorraad had en het was ook geen duur materiaal
Maar toch, hij moet er wel een tijdje mee bezig zijn geweest om het weer te repareren (laswerk Cool ).
Ik heb hem bedankt en een flesje goede wijn en een bosje bloemen gegeven; dat kon hij wel waarderen.
Ook al bleef hij zeggen dat het niet nodig was Knipoog

Verder heeft mijn paard het halster van z'n vriend gesloopt, daar heb ik een nieuw halster voor gekocht.

Suzan, als het echt om een behoorlijk dure reparatie gaat dan zou ik goed overleggen en evt. contact opnemen met je verzekering.
Probeer het in elk geval netjes af te werken en je goede wil te tonen, dat is ook beter voor de verstandhouding.
Veel succes met je slopertje Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:47

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er betaald moet worden als er op stal iets kapot gaat.

Zo heeft Magic haar drinkbak een keer kapot geslagen (zo'n automatische), niet hoeven betalen
Als Magic in een binnenbak tijdens het losgooiten een gat in het schot ramt hebben we ook nooit hoeven betalen.

Een paard bij ons op stal had een poging gedaan om over het hek van de buitenbak te springen, maar redde het niet en bleef achter hangen. Hij heeft dus een deel van het hek kapot gemaakt, maar ook daar is naar mijn weten niet voor betaald.

We hebben op stal ook een elektrich hek, daar is al 2 keer iemand doorheen gereden terwijl het hek net sloot. Dus hek kapot, ook weer niet voor betaald.
Natuurlijk ben ik er niet bij geweest, maar ik zou het ook niets vinden voor deze stalhouder.

Dit laatste incident vind ik nog twijfelachtig, want ze hadden zeker beter uit kunnen kijken, maar als een paard iets per ongeluk kapot maakt...heb ik nog nooit van gehoord dat er betaald moet worden.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:11

Jeetje, het is moeilijk te zeggen of de staleigenaar of de paardeneigenaar het moet betalen. Ligt er een beetje aan denk ik. Als het 1keertje voorkomt vin ik dat de staleigenaar niet moeilijk moet doen maar als je een vernielzuchtig paardje hebt dat ongeveer 2keer per maand wel wat sloopt dan denk ik dat dit meer iets is waar de eigenaar van het paard voor moet dokken! Ligt er aan:)

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:13

Ik sta bij iemand privé, wij hebben een potje aangemaakt voor als een van de paarden wat molt . Tayga heeft vorig jaar haar voet over de omheining gezet Schijnheilig , stond onder stroom en heeft 12 palen de grond uit getrokken Bloos! en bij 80 van die knoppen waar het stroomdraad door gaat waren kapot Bloos! . Ze hebben maar gelijk de halve omheining vernieuwd, omdat de palen niet meer zo stevig waren als ze dachten Clown

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 12:13

Bedankt voor jullie reacties.
Ik had het meteen aan de stalhouder gemeld en ze deden er verder totaal niet moeilijk over. Kan gebeuren, was hun reactie. Maar ja, je voelt je wel een beetje l*ullig.
Ik was gewoon benieuwd hoe dit soort dingen op andere stallen opgelost worden. Dat verschilt nogal van stal tot stal zo te lezen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:17

Meestal vind ik dat dit de kosten zijn voor de verhuurder. Want dat is gewoon het risico.
Tenzij het paard gewoon niet is opgevoed en het altijd doet. Zo hadden we op een oude stal een paard wat altijd door de omheining heen denderde en er anders op sprong. Echt altijd. Ja, dan houdt het een keer op. En dat paard ging ook altijd hangen op de spuitplaats. Geregeld kettingen uit de muur, kapot of wat dan ook. Dan vind ik dat je het paard moet opvoeden of het met je eigen dingen moet gaan vastzetten, je moet een stalhouder niet expres op kosten jagen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:34

Bij ons op stal hangt er wel een bordje bij de spuitplaatst van bij vernieling of laks gebruik word de schade in rekengin gebracht. Het is alleen al zo vaak geweest dat er een paard op de sproeier was gaan staan maar niemand zei wie het had gedaan. Ook is heel vaak de slang kapot doordat er een paard op is gaan staan. De eigenaars maken het meestal wel maar omdat niemand zo eerlijk is om het te zeggen betalen de eigenaren het ook zelf. Ik zelf zou het gewoon eerlijk zeggen als mijn pony iets kapot zou maken.

ik vind emeraldo het liefste en schattigste paard
en het is zomer

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:22

Hangt dr een beetje vanaf bij ons. Mijn paard heeft nu bv een steen uit zn vloer gesloopt, die zetten ze dr gewoon weer in, dat is goed te doen, dat doen ze wel even. En die slangen en zo gaan door het gebruik van meerdere mensen vaak kapot en die worden na een tijdje gewoon vervangen, dat hoort erbij. Maar ik weet niet hoe het verder zit. Ik denk dat je als eigenaar gewoon zelf moet aanbieden om een oplossing te zoeken ervoor, en desnoods te betalen, dat is gewoon netjes. Tenzij daar een verzekering voor is, dan niet natuurlijk Haha!.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:49

Ochem! Hoe komt Sid daar nou bij om dat eens te gaan doen. Was je geschrokken en is ze zo naar haar stal gerend?

Ik denk dat dit soort kosten bij de pensionprijs is ingecalculeerd joh. Ik heb er in ieder geval ook nooit van gehoord dat je dat zou moeten vergoeden. Pride heeft van de week trouwens nog een paal van de paddock gesloopt (iemand anders zetten hem erin).
Er staat inmiddels een nieuwe paal, en ik heb er (nog) niets van gehoord....

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:02

Dolly heeft een keer de waterleiding doorgebeten (rubber) en een plank uit d'r stal weten te slopen (met je tanden optillen en dan met je lippen duwen...hoe bedenkt zo'n beest het...), beide keren is het gerepareerd door de staleigenaren. de eerste keer kon ik er ook weinig aan doen, ik stond er nog geen week, en het is niet mijn probleem dat zij daar rubberen leidingen aan de achterkant van haar box hangen, maar dat hadden ze toen zelf ook al begrepen Knipoog de tweede hebben ze na een paar maanden gerepareerd, zelf kan ik dat niet en er loopt daar iemand rond die alles wat kapot gaat repareerd, dus ook mijn box (secondelijm...)


La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:21

Bij mij op stal moeten we het melden aan de eigenaar als er iets stuk is gegaan. Dan kijkt hij hoe of wat. Meestal is het geen probleem en maakt hij het weer, maar als het zo kosten zou ik wel aanbieden om de kosten te betalen

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:42

Bij ons op stal heeft een paard een keer (bij het rollen) een spiegel stuk getrapt. Het paard het gelukkig niets. Maar het was dus wel een dure spiegel.

De verzekering heeft toen netjes betaald.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:24

Als verhuurder moet je wel zorgdragen voor goed onderhouden- en deugdelijk materiaal.
En op jouw beurt moet je er als eigenaar op toezien dat je paard geen onnodige schade toebrengt. Als je weet dat je paard gaat hangen, zet 'm dan niet vast.
Volgens mij bn je ook verzekerd voor de schade die je paard aanricht aan derden. Maar ik kan me goed voorstellen wanneer een verzekering da tin dit geval afwijst, de stalhouder is nl. bereopsmatig met de stalverhuur bezig en verdiend daar zijn boterham mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:36

Bij ons worden omheiningen e.d door de verhuurder gerepareerd en dat wordt niet aangerekend.Maar verleden jaar heeft een paard uit de stal naast ons mijn waterdicht winterdeken wat hing te drogen over de padock rand ,vastgegrepen en in stukjes gescheurd .Ik heb het niet vergoed gekregen.De stal eigenaar wees logisch genoeg naar de eigenaar van het paard .De eigenaar van het paard vond dat ik mijn deken daar niet had moeten laten drogen Verward .Dat hij met zijn paard niks in die padock te zoeken had deed er blijkbaar niet toe?Ben er nog altijd voor op mijn tenen getrapt.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:40

Kane heeft er voor gezorgt dat de staleigenaar bijna al het schrikdraad van de paddocks moest vervangen ( en dat is veel ). Meneer vond het lollig om er iedere keer weer doorheen te denderen en vervolgens al het schrikdraad kapot te maken. Ik hoefde gelukkig helemaal niet te betalen. Nu doet ie het niet meer en daar ben ik echt wel blij om Lachen

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:39

Daar heb je toch een gewone/of paarden verzekering voor Schijnheilig als het een duur grapje word ik ben een x door de klapdeuren van de kantine van de manege geknald gevolg raam kapot Bloos! heb ik met m,n gewone verzekering verzekering opgelost

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:48

jah daar is de verzekering voor..

zo heb ik een keertje op een parkeer plaats een auto spiegel erafgereden met sharir. (omdat er ineens een vrachtwagen voorbij sjeesde) Netjes adres en telefoonnummer achtergelaten. en is het geregeld bij de verzekering

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:05

Beter een hek stuk, dan een paard stuk is het motto. Bij ons gaat er met enige regelmaat een schrikdraadje stuk, dat wordt dan gewoon gerepareerd. Tuurlijk is het wel eens van &*^#&$%~^ is het nou alweer stuk Boos! Maar dat kan ik me ook wel voorstellen, die paarden kunnen je aardig bezig houden op die manier en ik kan me leuker werk voorstellen!

Anders wordt het natuurlijk als er van jouw kant sprake is van nalatigheid of als er duidelijk regels worden overtreden met grote schades als gevolg. Bij ons mag je bijvoorbeeld geen paard los zetten in de longeercirkel, ik kan me zo voorstellen dat het een ander verhaal wordt als je dat toch doet en hij sloopt de boel. Hij graaft een mooi gat in de Agterberg bodem ofzo Haha! Maar zoiets heb ik eigenlijk nog nooit bij de hand gehad (wou ik ook zo houden Haha! ), dus precies weten doe ik het niet.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers