Hulp nodig?!!! Ras uitzoeken?!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Hulp nodig?!!! Ras uitzoeken?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 14:01

Verward Hoi ik ben op zoek naar een leuk ras kan iemand mij helpen?
Dus wat zouden jullie wel een geschikt ras vinden voor mij?
Naam:Elvira Noot
Leeftijd:12 jaar
Intresse:Paarden!!!
Ervaring:Ik heb 3 en een half jaar op paardrijden gezeten,ik heb 3 verzorgpony's gehad,ik heb nu ook 6 verzorgpony's en ik krijg mischien een huupony (appaloosa) en ik zit nu op Voltige
Intresse in de bezigheid met paarden:Ik vind zoiezo het bezig zijn met paarden erg leuk, zoals het borstelen wandelen en longeren en ik ook graag met mijn eigen paard (pas als ik hem heb) veel gaan buiten rijden maar wedstrijden vind ik niet belangrijk
Verzorgpony's gehad en heb:Shetlander,Haflinger gehad en nu heb ik een NRPS Arabiertje een gekruisde ijslander met veulentje een New forest en een Arabiertje
Verzorgpaarden:gehad:KWPN merrie en ik heb nu een drachtige Friese merrie.


Hebben jullie een mening?

Liefs Elfje

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:34

Ik denk dat je niet naar een leuk ras moet zoeken, maar naar een leuk paard/pony.

Er zijn zoveel vooroordelen over rassen. Je kan wel zeggen dat het ene ras rustiger en braver is dat het andere ras, maar dit is naar mijn mening meer paard/pony verschillend.

Ga opzoek naar een leuk dier dat je aanstaat. Wat maakt het ras dan nog uit?

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:48

sluit me helemaal aan bij antoinette!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:39

Ik zou gewoon voor een leuke pony zoeken, er zijn er genoeg die op zoek zijn naar een nieuw lief baasje Lachen Je merkt snel genoeg of het de pony van je dromen is of niet Lachen

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:39

daar ben ik het ook mee-eens. Dat is niet de goede volgorde Haha!

Ikke ---> Lovers <--- Robin

Aman_

Berichten: 10623
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:46

Ik ben het helemaal eens met Antoinette

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:01

Ik sluit me ook bij de rest aan, per ras heb je hele verschillende "types" en karakters...

Let love shine so bright

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 16:45

oke thanks allemaal

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:06

Ga ook helemaal met Antoinette mee Haha!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:08

Idem dito... ga ook met bovenstaanden mee...


Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:03

Als je veel buitenritten wilt maken kan je op zoek gaan naar een haflinger, fjord of iets in dierichting. Maar er zijn ook tal andere paarden die leuk zijn buiten, het is maar net waar je van houd...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:20

ik denk in tegenstelling tot veel anderen hier dat het toch belangrijk is gerichter te zoeken!
je verzorgt nu een fries he, en bv je koopt een fries. maar die fries is heel temperamentvol, en je rijdt er alleen maar mee buiten. dat is niet leuk voor die fries.
dus ik zou een lijstje opstellen van wat je juist wil. en dan kan je bv een advertentie zetten ergens met die eisen. dat krijg je van de juiste mensen reacties. (meestal Knipoog ) en als je zelf wil gaan zoeken, niet ingaan op ads van temperamentvolle KWPN merrie te koop, of jonge ... ofzo... snap je?
ikzelf zou gaan voor een redelijk grote pony (of een paard, ik weet niet goed hoe groot je bent maar houd er rekening mee dat je nog een jaar of zes zal doorgroeien!), die niet te temperamentvol is. maar hij/zij moet wel leuk kunnen lopen, want misschien wil je later toch de lagere klassen van de sport in. dat kan wel elk paard, maar met het ene paard zal dat makkelijker gaan dan met het andere.
een fjord zal waarschijnlijk (vaak) te sterk zijn om met plezier rustige buitenritjes te maken. een haflinger is volgens mij (!) iets rustiger. een leuke kruising kan ook goed werken. of een grotere New Forest. Een engelse pony, zoals een fell, connemara... die vinden buitenritten over het algemeen net fijn, en kunnen vaak ook goed lopen. bovendien zijn ze niet heel 'mini'.

veel succes met het uitzoeken van het juiste paardje en neem er je tijd voor !

Enya - Daya :-)

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 19:45

ok thanks en ik had trouwens al eerder gedacht aan een Haflinger of een Tinker
Liefs Elfje

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:21

Ik ben het niet met je eens ponyzotje
Ik ga helemaal met je mee, dat ze wel gericht moet zoeken naar wat voor soort paard ze wil. Maar hierbij moet je dus kijken, naar stokmaat, karakter enz. Niet naar ras, elk paard (wat voor ras dan ook) heeft zijn eigen karakter en een andere opvoeding gehad. Je kunt dus niet uit het ras afleiden wat voor karakter een paard heeft.
Er zijn zoveel mensen die een tinker kopen omdat die als rustig en makkelijk bekend staan. Gevolg mensen die met een felle tinker opgescheept zitten waar ze niets mee kunnen....
Tuurlijk hoeft het niet altijd zo af te lopen, maar dat risico loop je als je op ras afgaat.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:40

ponyzotje schreef:
ik denk in tegenstelling tot veel anderen hier dat het toch belangrijk is gerichter te zoeken!
je verzorgt nu een fries he, en bv je koopt een fries. maar die fries is heel temperamentvol, en je rijdt er alleen maar mee buiten. dat is niet leuk voor die fries.


Hoezo is dat niet leuk voor die fries?? Naar mijn mening is dat juist leuk voor die fries!! En voor mij zou het ook geweldig zijn! Lekker over het strand of door de bossen crossen en lekker gaan met je paardje. Kan hij zich lekker uitleven en hebben jullie (paardje en ruiter) het allebei naar hun zin!! (als je van temperamentvolle paardjes houdt dan, zoals ik Haha!)

Verder ga ik helemaal met de anderen mee *LOL*! Zoek naar een paardje met het karakter dat je erin zoekt, niet naar het ras.

Heel veel plezier en succes ermee!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:50

neeh shining, ik bedoel, sommige paarden hebben gewoon meer nodig dan dat... je neemt geen andalusier om 1 keer per week op te kruipen en verder opt land te zetten. dat bedoel ik. sommige paarden willen gewoon leren, friezen ook vaak.

en richtje, ik zeg het ook maar algemeen he. dat van die rassen was als je leest maar een klein onderdeel, een soort richtlijn. ik denk dat het gewoon binnen die rassen al gemakkelijker zoeken is. zo bedoelde ik het. ze moet gewoon een adje plaatsen met haar eisen, dat is het handigst

Enya - Daya :-)

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:54

oooooh, okey Lachen. Je kan je globaal inderdaad wel orienteren op wat voor type ras je zoekt. Dan kan je denken aan tussen welke maten de stokmaat ongeveer moet liggen en wat voor gangen je in een paard zoekt e.d. Daar ben ik het inderdaad wel mee eens.

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:27

Sting schreef:
Als je veel buitenritten wilt maken kan je op zoek gaan naar een haflinger, fjord of iets in dierichting. Maar er zijn ook tal andere paarden die leuk zijn buiten, het is maar net waar je van houd...

Uhm... Voor buitenritten een Haflinger Verward Ik begin er egt niet aan met mijn Haffie! Die is me veels te sterk! Nou, je hebt ook best rustige Haffies. Ik sluit me ook bij de rest aan, zoek gewoon een leuke pony die bij je past. Schijnheilig

Haha! Hallooooow Haha!

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:55

Ik zou wel een grote pony of zelfs al een klein paardje nemen dan weet je in ieder geval dat je der niet over 2jaar alweer uitgegroeid ben. Je bant pas 12 dus je zal nog wel een stukje groeien. Ik zou ook niet echt gaan zoeken op een ras maar gewoon op wat je leuk vind. dus ik sluit me aan bij de rest..!!

Troste mama van Quinn & Mats


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roosjenat, shannen6 en 132 bezoekers