Goed bedoeld maar erg irritant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Goed bedoeld maar erg irritant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 18:32

Soms,als ik tegen een situatie aan loopt waar ik geen ervaring mee heb,vraag ik om advies aan mede stalgenoten.
Zij beantwoorden zo goed als dat kan mijn vraag en begeleiden me evt. met het probleem.
Ik ben erg leergierig in dingen die me intreseren en vraag dan ook alles wat me onduidelijk is .

Maar, nadat deze situatie onder controle is,geven die mensen adviesen op situaties waar ik helemaal geen advies om gevraagt heb.

Ze blijven komen ,en ze blijven me dingen uitleggen waar ik zelf al een antwoord op weet.
Ze geven me de indruk dat ik overkom als een beginner die nog niets weet en die begeleiding nodig heeft in alles wat met paarden te maken heeft.

En dit vindt ik zo zwaar irritant!

Ik geef aan dat ik op de hoogte ben van deze theorie en dat ik dit zelfs al in de praktijk heb uit gevoerd Lachen .
Maar het helpt niet!
Ook heb ik geprobeert mee te praten en mijn kennis op tafel te gooien over het onderwerp waar zij me zonodig op eigen houtje in willen begeleiden.
Ook dit helpt niet.

Hebben jullie dit ook wel eens?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:55

Hahahahaha ja.

Toen ik Par kocht had ik heel duidelijk gemaakt dat ik er 7 jaar uitgeweest was.
Dus tips altijd handig toch?

Maar dat sommige er dan vanuit gaan dat je helemaal niets meer weet is toch wel lichtelijk overdreven.

Voordat ik op Par zou stappen om haar in te rijden wou ik eerst mijn geheugen maar eens op gaan frissen op een manege..krijg ik als ongevraagt advies: je kan beter een goed boek er over lezen, dan leer je een paard helemaal kennen Verward

Ik ahd echt zoiets van huh?
Ik weet heus nog wel wat bepaalde signalen betekenen, wat een stijgbeugel is enzo Haha!
Het ging er mij meer om dat ik zelf wer even netjes in het gareel geholpen werd wat betreft houding en zit.
Het leek mij dat er in 7 jaar nogal wat veranderd was, dus ik wou graag de nieuwtjes weten...zo merk ik dat tegenwoordig veel meer mensen met VD enzo bezig zijn dan vroeger *of het lag aan mijn stalling en omgeving, kan ook*

Maar dat je dan afentoe de simpelste dingen voorgekauwd krijgt *uitleg over het vastmaken van het hoofdstel Verward *
Terwijl ik het bit bv helemaal kwijt was en er niet meer op een normale manier in kreeg.

Loontje hielp me weer helemaal op het "rechte" pad..maar bij de rest had ik weleens zoiets van goh nee echt? Knipoog

Het zou wel goed bedoeld zijn denk ik....maar om nou een boek te gaan lezen om je houding weer helemaal ok te krijgen...gaat er bij mij niet in Haha!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:10

Dat had ik ook toen ik n et mijn verzorgpony ging rijden. In de vakantie kwam daar een meisje dat dressuurwedstrijden reed en een leasearabier had. Of ik wel wist dat ik geen teer op de kroonrand moest smeren...ok.
En als de pony druk was moest ik vooral constant op dezelfde volte blijven rijden. Ook goed.
Heb me er niet zo druk om gemaakt, vaak bewijzen zulke mensen zelf wel dat ze out zitten. Vraag me trouwens af welk boek die mensen jou dan hebben aangeraden, Sily, zouden ze dat zelf ook gelezen hebben?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:46

Ze zei niet welk boek Juut....ze zei sowieso niet erg veel meer toen ik haar heel stom lachend aan stond te kijken Haha!

Ze had het erover dat ik een boek moest lezen om mijn paard te begrijpen...alhoewel ik beter een boekl kon gaan lezen om haar te begrijpen want begrijp dus nog steeds niet hoe ik daar nou beter van ga rijden zodat mijn knollie met inrijden geen last van me zou hebben Verward

*excusus voor taalfouten, kom net terug van carnaval en het bier was gratis Tong uitsteken Vingers aflikken *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:13

Ik denk dat je stalgenoten het goed bedoelen, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou vervelend is om voortdurend ongevraagd advies te krijgen.
Misschien moet je het toch eens aankaarten bij je stalgenoten als het je echt dwars zit. Hoewel mijn ervaring is dat mensen zich dan behoorlijk op hun tenen getrapt kunnen voelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:14

Dat zijn nu typisch situaties die je overkomen wanneer je zelf nog heel erg onervaren bent. Ik heb dat zelf ook vaak meegemaakt met mijn eerste paard. Het enige dat je er aan kunt doen is je stalgenoten geen adviezen meer vragen, hoe makkelijk het soms ook is. Overleg liever met je stalhouder of je instructeur.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 10:08

Maar ik ben niet onervaren.
Okay met sommige dingen wel.
Maar dat heeft iedereen ,want ik met mijn 13 jaar paarden ervaring heb nog lang niet alles mee gemaakt.

Tis ook het aard van het beesie.
Ik overleg graag.
Ik wil alle kanten van het probleem kunnen zien en wil daarna pas een oplossing bedenken.
Ik wil dus een plan van aanpak maken Lachen .

Maar dat is niet met alles zo.
Er zijn best situatie die ik zelf kan overzien omdat ik daar al ervaring mee heb.

Instructeur heb ik niet:) .
Mijn paarden zijn nog jaarlingen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:37

Ik ben iemand die ook zijn mond niet kan dichthouden hoor.

Geef vaak ongevraagd advies. maar dan moet ik het echt even kwijt. Maar dat gaat dan om dingen zoals bandages te strak of een natte deken etc.

Ik denk aan het paardje, dan.

verder geef ik geen ongevraagd advies. De mensen hebben zelf een mond en kunnen vragen als ze iets willen weten.

De beginners help ik wel veel. Tja instructrice he? Dat blijf je ook al hoef je die dag gen les te gven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:33

Het ligt ook heel erg aan jezelf. Als je iemand een advies vraagt en je komt onzeker over dan voelen mensen zich snel verantwoordelijk. En als je het advies in de wind slaat zijn ze vaak een beetje teleurgesteld of beledigd. En terecht natuurlijk want als je toch je eigen pad kiest, waarom vraag je iemand dan om advies.
Het maakt ook nog eens heel veel uit hoe je een vraag stelt. Misschien kun je daar zelf eens op letten.