Innovaties veulenopfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welke innovatie binnen de veulenopfok heeft uw voorkeur en waarom?(graag uw waarom toe te lichten onder de poll alstublieft)

Meegroeistallen
2 (13%)
Ontwormen op een collectieve manier
4 (26%)
Chippen voordat het veulen naar een opfokbedrijf gaat
2 (13%)
Halstermak maken voordat het veulen naar een opfokbedrijf gaat
7 (46%)

Totaal aantal stemmen: 15


Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Innovaties veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 23:12

Hallo beste lezers van Bokt,

Een paar weken geleden hebben wij jullie gevraagd te reageren op onze poll. Dit hebben een aantal van jullie gedaan. Inmiddels zijn we zo ver met ons onderzoek dat we een aantal mogelijke innovaties gevonden hebben. Nu hebben wij de vraag aan jullie om nog een keer jullie mening te geven over deze mogelijke innovaties op de poll. De innovaties kunnen we op dit kleine stukje niet toelichten maar binnenkort komt het hele verslag op onze website te staan. Onze keuzes voor de innovaties is gebaseerd op een bezoek aan een groot veulenopfok bedrijf.

Alvast ontzettend bedankt weer,

Chantal van den Broek namens PDV groep 12


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:14

Kweenie hoor maar ontwormen is naar mijn weten altijd collectief in de opfok....... anders heeft het nl geen zin..... en halstermak zijn ze ook altijd, chippen moet ook tegenwoordig voor ze naar de opfok gaan...... en meegroei stallen, moet ik dat zien als mijn dochter Sanne haar meegroeibed?

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 23:17

Ja zoiets, met schotten die omhoog kunnen naar mate het paard groter wordt. Alleen het ontwormen vraagt misschien enige toelichting. Van wat wij hebben begrepen zou het (volgens het betreffende bedrijf) makkelijk zijn als de wormenkuur gegeven kan worden via korrels door het voer of druppels in het water in plaats van met een spuit paard voor paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:19

ik denk zelf niet dat het makkelijker is omdat je op die manier geen inzicht hebt in hoeveel het paard binnenkrijgt, zeker in de opfok niet......

Nu lopen de paarden toch in loopstallen?

Hilde
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: Olst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:19

Ik denk dat het erg belangrijk is dat de veulens al op vroege leeftijd halstermak zijnl. dit is in veel andere gevallen van belang. bijvoorbeeld bij het chippen en het ontwormen is het toch handig dat je de veulens in handen kunt krijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:44

de meeste zijn al halstermak voor ze de opfok ingaan,
word doorgaans door de eigenaar gedaan

collectief ontwormen is ook al meer regel als uitzondering,
dat is voor de opfokker makkelijker en beter voor het overzicht en gezondheid.
chippen word ook vaak al gedaan als het diertje nog bij de merrie staat, nu helemaal aangezien je bij het paspoort aanvragen gelijk de chipper op je nek hebt

meegroeistallen??
die van mij staat op het land met een open stal erbij waar ze naar behoefte binnen kunnen staan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:45

moet er niet aan denken trouwens aan mijn veulen/jonkie in een box, hoe meegroei die ook is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:13

ik vind iid ook dat het veulen meestal al bij de eigenaar halstermak gemaakt word, en ik denk dat je individueel de wormenkuur moet geven wil elk veulen de juiste dosering krijgen.
Meegroeistallen, weet niet hoe ik dit moet zien, meestal in een opfokstal staan ze met een groep bij elkaar en niet apart zodat de 'schotten ertussen omhoog moeten' Verward

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:39

Halstermak zijn ze idd al voordat ze de opfok ingaan en ontwormen is door het voer volgens mij niet te controleren.. Hoe wil je nagaan of elk veulen wel genoeg binnenkrijgt..
En idd die meegroeistallen?? Mijn veulen kan zelf bepalen of hij buitenstaat of dat hij in een megaren staat waar hij onbeperkt kuil kan eten.. nee ben daar dus niet zo kapot van..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:11

Ik heb voor meegroeistallen gekozen omdat dat volgens mij het enige innovatieve is.
Hetgeen bij mijn weten de bedoeling is van meegroeistallen is dat de wanden in de groepsbox verplaatst worden naarmate de veulens groeien.
Er wordt immers getracht om de groep paarden die men bij elkaar zet zo homogeen mogelijk te houden (dus als de groep gevormd wordt dan wordt er getracht om er geen vreemde paarden meer bij te zetten) Dit betekent dus ook dat als men 10/20/... veulens bij elkaar zet, deze groep een 2 tal jaren +/- constant blijft. het spreekt voor zich dat 10 veulens minder staloppervlakte nodig hebben dan 10 2,5 jarige dus daarom probeert men te werken met verplaatsbare wanden om vooral te besparen op het strooiselverbruik.

Het ontwormen via voeder (of water) (voeder wordt het meeste toegepast omdat water altijd beschikbaar moet zijn) kan volgens mij enkel als men werkt met automatische voederstations (zoals we ook terug vinden in de rundveehouderij en varkenshouderij). Hierbij krijgt elk paard een code die verwerkt zit in de halsband en op basis van die code wordt het paard al dan niet toegelaten tot het voederstation. Voordeel van dit systeem is dat men in groepshuisvesting toch de krachtvoedergift per paard individueel kan regelen en dus ook per paard medicatie kan toedienen via het voeder. De ruwvoedergift blijft een groepsgebeuren.

Het chippen voordat het veulen naar het opfokbedrijf gaat is volgens mij een logisch gegeven en wordt ook algemeen toegepast.

Het halstermak maken gebeurt meestal ook al door de fokker zelf. De meeste opfokbedrijven werken ook niet met halsters (te veel kans op kwetsuren en verlies) maar met halsbanden (bv. Zangersheide). Halsters worden enkel aangedaan bij een individuele benadering van het paard.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:54

Zijn dit innovaties? En ik vind het een beetje appels met peren vergelijken.

1. mijn veulen is vanaf het begin halstermak gemaakt. Hij loopt netjes mee.
2. gezamenlijk ontwormen vind ik een voorwaarde (voor veulens en voor paarden).
3. chippen is binnenkort verplicht, dus geen echt item.
4. meegroeistallen: klinkt me nog het meest innovatief in de oren. Mijn veulen staat bewust in een groep met veulens en jaarlingen van dezelfde leeftijd. De groep wordt gerund door een oude door de wol geverfde fokmerrie. Dit systeem bevalt mij erg goed. Het komt het dichtst bij de samenstelling van een kudde, waar ook alle leeftijden door elkaar heen lopen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:14

vind het allemaal goed maar eh.... volgens mij wordt dit al een tijd zo gedaan en is het idd niet echt nieuw zoals al eerder gezegd is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:24

Heeee, dat van die meegroeistallen was mijn idee, dus daar kies ik dan maar voor. Collectief ontwormen wordt al gedaan. De meeste veulens zijn halstermak voordat ze de opfok in gaan, anders heeft de fokker zitten slapen. Chippen interesseert me niks, eerlijk gezegd, ik zie er niet de toegevoegde waarde van.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:09

het collectief ontwormen zoals er een voorbeeld word gegeven in voer of water
in water lijkt me niet handig , te weinig controle
in voer , ik ken een hoop paarden die weigeren te eten als er iets in het voer zit dat er niet standaard inzit, kan dus een probleem zijn

het halsbanden met transponder systeem zoals bij rundveehouderij gedaan word is wel een goed idee, je kunt op die manier de krachvoergift precies regelen, maar is alleen interresant bij grote bedrijven met veel jong spul ,

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 01:40

het collectief ontwormen zoals er een voorbeeld word gegeven in voer of water
in water lijkt me niet handig , te weinig controle
in voer , ik ken een hoop paarden die weigeren te eten als er iets in het voer zit dat er niet standaard inzit, kan dus een probleem zijn


Zoals ik ook aangehaald heb wordt het bij mijn weten niet via het water gedaan aangezien enerzijds de cantrole maar anderzijds ook dat water permanent beschikbaar moet zijn.
Voor wat het voer betreft worden er middelen toegepast om de afwijkende smaak te neutraliseren.

het halsbanden met transponder systeem zoals bij rundveehouderij gedaan word is wel een goed idee, je kunt op die manier de krachvoergift precies regelen, maar is alleen interresant bij grote bedrijven met veel jong spul ,

Is op zich geen idee meer en wordt al toegepast op grote
(op)fokbedrijven.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 02:05

dat bedoel ik ook eingelijk, het word al gedaan bij grote bedrijven , maar voor de kleinere bedrijven is het totaal niet interresant ivm de kosten
die van mij heb ik expres op een klein bedrijfje staan,
grote persoonlijke controle van de eigenaar van de stallen/land en controle van de coördinatrice die zelf haar jong spul daar ook heeft staan en haar rijpaarden

wat mij wel een leuke "innovatie" lijkt is een opfokbedrijf combineren met een "rusthuis"
dus met de mogelijkheid om oudere uitgewerkte paarden en paarden die niet meer kunnen werken van verschillende leeftijden met de jonkies in te scharen, leren ze meer van dan van leeftijdsgenootjes

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:47

Precies Draumpje...dat is de reden waarom wizkid in zo'n gemengde groep staat met een fokmerrie als kuddeleidster! Het werkt echt heel goed.

Bij ruzie in de tent grijpt die dame in, en het jonge spul leert met iedereen omgaan!

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:42

Anya schreef:
Precies Draumpje...dat is de reden waarom wizkid in zo'n gemengde groep staat met een fokmerrie als kuddeleidster! Het werkt echt heel goed.

Bij ruzie in de tent grijpt die dame in, en het jonge spul leert met iedereen omgaan!


Ik veronderstel dat het een gemengde groep is van merries en ruinen (en geen hengsten). En dat is vaak het probleem met die jonge paarden. We zitten met hengsten en die kunnen we niet gemengd zetten

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:53

Dat zou ook wel een hele goede zijn draumpje............ je wil ook vaak niet weten hoe het oude spul opknapt als het weer een taakje heeft......

hengsten is idd een verhaal appart.........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:26

Het gros van de groep bestaat toevallig uit merries. Nu nog twee hengstjes, maar die worden binnenkort gecastreerd. Wiz omdat hij toch een incestgeval is, en de betreffende Tinker omdat de eigenaar niet gelooft in lang hengst laten.

Maar hier in de buurt is ook een groep met ruinen, merries en een oudere fokmerrie. Ze hebben ook een groep met hengsten in alle leeftijden en een drachtige fokmerrie.

De fokmerrie in het groepje van Wiz knapt inderdaad heel erg op. Ze was behoorlijk sjaggerijnig toen ik haar vorig jaar voor het eerst zag (en ze bijna alleen stond). Nu is het een benaderbaar en vrolijk paard geworden. Ze heeft weer een taak Lachen

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:05

Mensen jullie veulens zijn misschien wel halstermak maar dat geld niet voor alle velens er zijn er ook di in de wei geboren worden en daar staan totdat ze afgespeend worden en dan de opfok ingaan. DUS NIET ALLE VEULENS ZIJN HALSTERMAK.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:06

okee 98 % van de veulens zijn halstermak


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SylS en 115 bezoekers