Nhs-les was echt tof vandaag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Nhs-les was echt tof vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 14:43

Vandaag had ik na lang wachten nog eens nhs les met Sweety. Ondanks dat we bijna geen tijd hebben om te oefenen door mijn school (ik ben vaak pas om 19.30 terug van school en dan is het donker ik heb geen paddok ofzo) ging het echt heel goed. We hebben vandaag zelf voor het eerst gestuurd terwijl ik op haar zat met enkel het touwhalster. het was wel echt ijskoud vanmorgen we waren echt bevroren maar mijn mams kwam toch mee voor wat leuke foto's en hier zijn ze dan. Enjoy
Eerst zadeltje op natuurlijk
Afbeelding
Ik in achteraanzicht *LOL* Haha!
Afbeelding
De nodige uitleg
Afbeelding
Jossy stapt op wel zo met tussenstappen en op en af gaan. Het is vreemd maar het is net of Sweety wan de vorige foto en deze niet bewogen is *LOL*
Afbeelding
Stelingen vragen aan het halsterkoord
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En stappen. De bedoeling is dat je enkel passagier speelt je moet dus eerst je paard laten kiezen waar ze wilt lopen. Maar als ze draait moet dat wel zijn naar de kant waar het halsterkoord hangt. Als ze de andere kant op wilde draaien mocht ik wel korigeren. In het begin best wel moeilijk want je bent zo gewoon op je paard te stappen je teugels aan te nemen en beginnen te sturen dat mocht nu dus niet. En Sweety had heel snel door dat ze enkel de kant op mocht draaien waar het koord was. Mijn slimme meid OK dan!
Afbeelding
Een drafje. Sorry voor de kwaliteit als ik de foto's verklein word de kwaliteit wat slechter Boos!
Afbeelding
Deze vind ik leuk
Afbeelding
Afbeelding
Mijn leeraar dus op Sweety
Afbeelding
Oei toen moest ik het gaan proberen Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
Euhm drafje Verward Ik moet nog veel leren maar we zijn op de goede weg OK dan!
Afbeelding
Vooral mijn benen moet ik erg gaan op letten ik steek ze veel te ver naar voor. Straks steek ik Sweety's oog nog uit *LOL* Haha!
Afbeelding
Dit is al wat beter alleen loopt ze hier te fel naar beneden.
Afbeelding
En dan deze foto nog mijn leeraar op Sweety in gelop. Ik zei dat hij haar niet in galop zou krijgen in die cirkel waar we in werken. Tja ik had ongelijk. Jammer is de foto weer helemaal vertrokken en onduidelijk door het verkleinen. maar het geeft een beeld. De echte foto is echt heel mooi geworden.
Afbeelding
zo dat waren de Cheese! van de les weer. volgende maand hebben we weer les alleen jammer dat ik altijd zo lang moet wachten maarja ik ben echt al blij dat ik deze lessen kan nemen ik vind het echt tof om te doen. En Sweety ook :p als ze zin heeft toch *LOL*

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership


Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:01

Aaah Kalinka, sjieke foto's... Idd fijne les precies Lachen Brave Sweety he! En nu wa meer oefenen tege de volgende keer he! Knipoog

I live in my own little world... But it's okay... They know me here!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 15:03

Hey Dorien!
Ookal aan het genieten van ons schoolverlof? Ik anders wel Knipoog Ik zie er nu al tegenop om maandag over een week terug te gaan whahahaha!

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:18

Leuk hoor ! Lachen

Als ik het goed begrijp zit er dus alleen 1 hele lange teugel vast aan de knoop van het halster onder het hoofd , en heb je die teugel aan de kant van de hals waar ze naartoe mag.

Vraag ik me af : hoe krijg je die teugel naar de andere kant Verward

Met een grote zwiep om het hoofd heen ofzo ? Clown

Stel je wil een achtje rijden in draf.

Hoe pak je dat dan aan op deze manier Verward

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 15:24

Citaat:
Vraag ik me af : hoe krijg je die teugel naar de andere kant

Met een grote zwiep om het hoofd heen ofzo ?

Je gaat het niet geloven maar idd dat is de bedoeling. Je moet het koord over haar hoofd gooien langs voor zonder haar snuit te raken en ze mag er ook niet van schrikken. We hebben dit natuurlijk eerst bij grondwerk grondig ingestudeerd. Maar het is moeilijk ik gooi soms nog tegen haar snuit gelukkig heb ik een Coole Tink die me graag mijn fouten vergeeft als ze later maar haar lekker hooi en bix krijgt Haha!

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:26

heyt quinzy, dat ziet er goed uit zeg,
is echt zo'n mooie manier om de passenger te zijn he, laat je paard je maar leiden en ga goed mee in de beweging, super hoor,
zul je zien dat ze straks lekker gevoelig is en dat je haar geheel op zit kun sturen, ziet er echt lekker relaxed en ontspannen uit!

pmarena: die teugel hoeft eerst niet naar de andere kant, en als je het al wel wilt dan zwiep je hem idd heel soepel over het hoofd heen, dat leer je bij een paard al op de grond, dat je hem overal kan wrijven met het touw en hem op allerlei manieren over het paard heen kan gooien, zonder dat hij schrikt,
met een achtje rijden kun je ervoor kiezen om het touw de andere kant op te gooien, maar je kunt je paard ook leren dat hij op je zit moet gaan lopen, dat is de bedoeling van het passenger zijn,
dat je wanneer het paard niet het juiste doet, dat je dan een actieve houding aanneemt enje paard corrigeert, als hij het dan weer goed doet dan ontspan je weer en ga je weer mee in de beweging,zo werk je er dan ook naar toe dat je een heel gevoelig paard krijgt dat alles op je zit doet,

ik heb zelf ook een tinker gehad en op de PNH manier getraind, uiteindelijk kon ik hem rijden met niets en hem laten wijken, stops en rollbacks maken, wending om de voor en achterhand, zonder iets erop, volkomen op zit dus,
en ja, met een tinker, net zoeen als deze dus,
veel mensen vinden ze lomp, maar dit bewijst voor mij toch echt het tegendeel...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 15:32

Jee Jij kent er precies wat van Lachen Ik moet nu in het begin het koord wel nog wisellen maarja das natuurlijk het begin he. Hoe lang doe jij al nhs? Ik vind het idd heel fijn op deze manier met haar te werken. Aleen ga ik jammer genoeg heel traag vooruit omdat ik slechts 1 keer per maand de les kan bekostigen maar beter een beetje dan niks he Lachen

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:32

Pff jah ik geniet van het verlof nu al Lachen Ma ben nu nog wa moe van deze nacht.. het was al carnaval fuif in het café. dus ja... en voor de rest, vandaag fijn gaan paardrijde, ik op onze Genial en Louis met onze Kio aan de hand, zo tot bij ons thuis gewandeld. Da was wel tof. Kmoet ervan profitere nu want maandag moet ik geoppereerd worde. :'-( Ma da zal ik nog wel eens uitleggen.
Aléja, over de foto's, ik vind het er wel heel goe uitzien, kzou da bij onze Genial nie kunnen denk, hem zo sture met 1 koord... Ma soit, daar krijgt ge natuurlijk les voor he!

I live in my own little world... But it's okay... They know me here!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:34

Ja okee , maar dan is het dus niet ALTIJD de bedoeling dat het touw aan de kant waar naartoe gegaan wordt , ligt.

Want dat lijkt me namelijk nogal irritant , als je een slangenvolte met een aantal bogen moet rijden en dan steeds *zwiep* draaf-draaf *zwiep* draaf-draaf *zwiep* Haha!

Is dit dan het begin-stadium van de training , dat het touw nog aan de juiste kant MOET liggen en dat het de bedoeling is dat je later in principe een dikke 90 % op benen / zit / gewicht doet en je teugel eigenlijk nog alleen gebruikt om je paard mee de juiste buiging aan te geven , dwz. als je hem bvb in je rechterhand hebt en je wil naar rechts , dat je die teugel dan ook rechts van de hals af houdt , maar als je naar links wil je de teugel tegen de hals aanlegt zodat ze er ook voor kan wijken als het ware ?

Dat lijkt me een stuk praktischer dan dat over het hoofd gegooi Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:38

Gave foto´s! Ik vind alleen wel dat je je touwhalster heel laag op de neus heb zitten.
Wat ik ook weleens doe als ik maar met een touwtje rijd, is als ik op de rechter hand rijd (voorbeeldje anders kan ik het niet uitleggen) en mijn touwtje links heb: is wenden naar rechts is touw tegen de hals en wenden naar links is touw iets van de hals af, gaat ook super.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:39

uhm, ik ben me nu al een jaar of 3 aan het bezig houden met NH, eerst gewoon freestyle en toen PNH,
had 2x bijna mn eerste level gehad, eerst met king, de tinker, maar die verkocht ik toen net omdat het niet meer klikte tussen ons, en toen met sky een quarter, 22 januari ingeslapen door hoefkatrol, zie topic in mn oderschrift...
inmiddels heb ik de fjord van sonjabelgium op proef, met hem doe ik nu alleen nog maar grondwerk, maar het gaat goed
ik vind het ook een fijne manier om met paarden om te gaan, het hele verhaal van waarom en hoezo staat in mn profiel, ook met fotokes van de peerdjes, haha

en het maakt toch niet uit dat je wat traag vooruit gaat, is vaak juist beter dat je met de stof wat langzamer doet, dan krijg je alles tenminste goed onder de knie, en ik merkte bij mijn tinker dat hij wel langer de tijd nodig had dan andere paarden om dit soort oefeningen te verwerken,
lessen zijn idd vaak duur, maar ze zijn het geld wel echt waard vind ik,
als je zo door gaat als op de foto's dan kom je er echt wel hoor, ziet er echt goed uit en als je een paard zo leert rijden dankrijg je dr straks echt heel erg gevoelig! op de positiefe manier dan he Haha!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:45

pmarena schreef:
Is dit dan het begin-stadium van de training , dat het touw nog aan de juiste kant MOET liggen en dat het de bedoeling is dat je later in principe een dikke 90 % op benen / zit / gewicht doet en je teugel eigenlijk nog alleen gebruikt om je paard mee de juiste buiging aan te geven , dwz. als je hem bvb in je rechterhand hebt en je wil naar rechts , dat je die teugel dan ook rechts van de hals af houdt , maar als je naar links wil je de teugel tegen de hals aanlegt zodat ze er ook voor kan wijken als het ware ?

Dat lijkt me een stuk praktischer dan dat over het hoofd gegooi Lachen

Grappig was net aan het typen dat ik het ook vaak zo deed toen jij poste

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:48

pmarena: je rijdt niet altijd met 1 touw hoor, dit is het begin, je probeert je paard te rijden met zo min mogelijk materialen, maar wel zoveel dat het veilig is, want dat is heel belangrijk bij NH, veiligheid,
ook als je begint me het rijden van dit, zonder druk enzo, dan kom je dus nooit op het punt om er een slof of wat dan ook aan te hangen omdat je het dier hebt geleerd niet op druk te rijden, als je begint met strakke teugels rijden gaan de meeste dieren zelf ook druk gebruiken en gaan ze hangen of drammen aan de teugel
je kan altijd met 2 teugels gaan rijden, met halster of met hoofdstel maar niet me druk,
bij NH gebruik je veel ritme, wa paarden zelf dus ook gebruiken,

en het beste is gewoon om het touwtje telkens over de hals te gooien hoor, is helemaal niet moeilijk, moet je gewoon ff onder de knie krijgen,
want als je gaat sturen met de teugel aan de andere kant, dan moet je eigenlijk weer wat druk aanleggen en 'pull' je hem eigenlijk de andere kant op,
hoop dat je het begrijpt want het is helaas niet zo makkelijk uit te leggen, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 15:49

Citaat:
Gave foto´s! Ik vind alleen wel dat je je touwhalster heel laag op de neus heb zitten.
Wat ik ook weleens doe als ik maar met een touwtje rijd, is als ik op de rechter hand rijd (voorbeeldje anders kan ik het niet uitleggen) en mijn touwtje links heb: is wenden naar rechts is touw tegen de hals en wenden naar links is touw iets van de hals af, gaat ook super

Je hebt helemaal gelijk
hij is namelijk te groot. ik moet de knopen eruit krijgen en dan gaat hij deze opnieuw knopen voor me op de goede maat. Deze kocht ik eens op een paardenhappening en is dus niet op haar maat.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:59

wat een leuke tinker zeg...mooie aftekeningen...en het ziet er goed uit, maar ik vind wel dat je het halster een beetje raar hebt zitten..maar verder een mooie tinker hoe hoog is ie eigelijk???

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:02

Quinzy schreef:
Citaat:
Gave foto´s! Ik vind alleen wel dat je je touwhalster heel laag op de neus heb zitten.
Wat ik ook weleens doe als ik maar met een touwtje rijd, is als ik op de rechter hand rijd (voorbeeldje anders kan ik het niet uitleggen) en mijn touwtje links heb: is wenden naar rechts is touw tegen de hals en wenden naar links is touw iets van de hals af, gaat ook super

Je hebt helemaal gelijk
hij is namelijk te groot. ik moet de knopen eruit krijgen en dan gaat hij deze opnieuw knopen voor me op de goede maat. Deze kocht ik eens op een paardenhappening en is dus niet op haar maat.

ik hoop dat je dat gaat lukken, meestal zitten die knopen heel erg vast. Mijn halster krijg ik in ieder geval niet meer uit elkaar Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:07

hé waar zijn je eigen blonde manen!?! Bloos! Stond zo leuk hé!

Ziet er strak uit hoor, je leraar op Sweety... vooral die galopfoto is gaaf, erg energiek geheel. Zou tof zijn als jij en sweet ook ooit eens zo rond kunnen tuffen. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 16:21

Citaat:
maar verder een mooie tinker hoe hoog is ie eigelijk???

Rond de 1.50 misschien iets kleiner denken we. Ze is nog nooit gemeten. Hopelijk kan ik ooit eens op een keuring meedoen en weet ik dat eens.
Citaat:
hé waar zijn je eigen blonde manen!?! Stond zo leuk hé!

Helemaal blond ben ik nooit geweest Knipoog Alleen een blonde lok vooraan in mijn kapsel. Tja die is er uit aan het groeien want nu ik krullen heb laten zetten is het erg moeilijk om juist dezelfde plek weer blond te verven. Haha!

Citaat:
Ziet er strak uit hoor, je leraar op Sweety... vooral die galopfoto is gaaf, erg energiek geheel. Zou tof zijn als jij en sweet ook ooit eens zo rond kunnen tuffen.

Daar droom ik ook al van *zucht* Vooral als dat ok nog eens ooit buiten in het bos zal gaan.dat moet zo geweldig zijn. Plingroom*Droom* Knipoog

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:37

De lessen zien er erg leuk uit, zou ook wel wat voor mij zijn denk ik. En sweety blijf ik een leuke tinker vinden.
Wat heb je er eigenlijk voor zadel op haar liggen??

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 17:44

Das een Stock zadel. Heel aangenaam voor lange buitenritten. Ze zitten als een zetel Lachen Ik heb dit zadel nu bijna 1 jaar en ben er erg tevreden over.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:57

mooi stokzadel! viel me meteen op! haha!
ik heb er zelf wel eentje van de zadelmarkt gehad maar dat was niet alles... is dat bontje in het zadel verwerkt of heb je dat zelf gedaan?

mooie foto's ook! ik wou dat ik ook weer meer tijd en de juiste paarden voor NH had. ( wat zeur ik nou ik heb de pony van paardentaal sanna... )

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 19:01

Dat bontje heb ik apart gekocht. het is wel speciaal voor een stockzadel.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

piahorse
Berichten: 104
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Genk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:10

een goed dag beleefd - mooi gedaan maar waar blijft die hond aqua toch op die foto's. Ze vroeg er toch achter om op de foto te komen en niemand die haar fotografeerde ? :

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 19:37

Tja Aqua kwam net langs als de les gedaan was. Had jij niet een draad van 2 meter gespannen zodat ze nie kon uitbreken whahahaha!

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:19

Citaat:
Quote:
Ziet er strak uit hoor, je leraar op Sweety... vooral die galopfoto is gaaf, erg energiek geheel. Zou tof zijn als jij en sweet ook ooit eens zo rond kunnen tuffen.


Quinzy schreef:
Daar droom ik ook al van *zucht* Vooral als dat ok nog eens ooit buiten in het bos zal gaan.dat moet zo geweldig zijn. Plingroom*Droom* Lachen


als je zo door gaat met deze lessen en het oefenen van de passenger enzo, dan kan je dit straks ook hoor, is echt gaaf om te doen,
op king reed ik ook altijd met een stockzadel, en vergeet je niet, tinkers kunnen heeeeeeeeeeel hard in rengalop, haha,

en Lhundol, wat bedoel je met, ik wou dat ik de juiste paarden voor NH had, NH kan je met elk paard doen, een sociaal paard, een getraumatiseerd paard, een veulen, een oud paard en ook dominante paarden...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers