De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:10

Bijna iedereen heeft de folder gezien waarin staat dat het chippen vanaf 1 januari verplicht is. Dit is pertinent NIET WAAR.

Hieronder plaats ik een flinke lap tekst, waarin je precies kunt lezen hoe en wat. Er is inmiddels een standaard formulier dat je alleen maar in hoeft te vullen, ondertekenen en versturen. Stuur mij een PB met je mailadres, en ik mail het naar je door.
VERZOEK IS OM VOOR BEGIN MAART JE PROTEST TE LATEN HOREN MIDDELS DE STANDAARDBRIEF, ivm nog lopende procedures.

Dus neem aub even de tijd om deze tekst te lezen. En wil je niet chippen, vraag dan bij mij de kant en klare brief op (je krijgt 'm in een Worddocument) en stuur deze in!

Alvast bedankt voor je tijd en aandacht,

Sonja

*************************************************

Feiten, vragen en conclusie naar aanleiding van:
Identificatie en registratie van de Nederlandse paardenstapel



 Feit 1: De Nederlandse overheid heeft besloten, dat per 1 januari 2004 de Nederlandse paardenstapel moet zijn geregistreerd en geïdentificeerd.

 Feit 2: De opdracht tot uitvoering hiervan is middels een maatregel van bestuur (bindend) gegeven aan het productschap voor vee en vlees (PVV).
Telefoon: 079-3687100

 Feit 3: Het PVV heeft zelf weinig verstand van de paardenhouderij en heeft zich laten adviseren door de KNHS (Koninklijk Nederlandse Hippische Sportbond). De KNHS heeft registratie en identificatie van de ongeveer 80.000 wedstrijdpaarden geregeld via een paspoort (verplicht in de Europese unie sinds 1998) en een in de halsspier van het paard aangebrachte chip. Tegen het paspoort heeft niemand bezwaar. Tegen de chip is, met goede argumenten omkleed, verzet gerezen. Uiteindelijk is, omdat gerechtelijke procedures dreigden, identificatie via DNA mogelijk gemaakt via een bezwaarprocedure. De wedstrijdreglementen zijn daartoe aangepast. Deze procedure is erg prijzig gemaakt en wordt bovendien zoveel mogelijk uit de publiciteit gehouden.

 Feit 4: In navolging van de KNHS heeft ook het PVV gekozen voor de chip als identificatie, eveneens (om protesten voor te zijn) met de ontheffingsmogelijkheid via de bezwaarschriftenprocedure.

 Feit 5: Ook het PVV wil deze ontheffingsmogelijkheid kennelijk zo min mogelijk bekend hebben. In hun voorlichtingsfolder, die op grote schaal verspreid is, staat nl geen woord hierover. Heel veel paardenhouders zouden deze keuzemogelijkheid willen hebben. Dit is dus bewuste misleiding van de groep belanghebbenden. Het is achterhouden van informatie.

 Feit 6: Naar de gevolgen voor de gezondheid van het paard van de chip in de halsspier op langere termijn is in Nederland geen representatief onderzoek gedaan. In Duitsland heeft de FN (Duitse paardensportbond) wel onderzoek laten doen en heeft naar aanleiding daarvan besloten de chip niet verplicht te stellen. Het grootste stamboek ter wereld, het quarterstamboek is begonnen met chippen, is er na enige tijd weer mee gestopt en identificeert nu d.m.v. DNA onderzoek.


 Feit 7: Op de website van het PVV staat wel de mogelijkheid om ontheffing van het chippen aan te vragen via een bezwaarschrift. Dit is mogelijk op godsdienstige of ethische gronden en voor paarden die onverzekerbaar zijn. Bij nadere informatie bij het productschap bleek, dat daarmee paarden bedoelt zijn, die zo kostbaar zijn, dat ze niet verzekerd kunnen worden (zo vanaf €250.000). Voor iedereen, die normaal nadenkt, betekent dit dus dat ook het PVV er allerminst van overtuigd is, dat het chippen voor paarden ongevaarlijk is. Waarom hoeven dure paarden anders niet gechipt te worden. Je zou zeggen, aangezien het chipsysteem volgens het PVV helemaal geweldig is, dat dan juist heel dure paarden gechipt zouden moeten worden.

 Feit 8: Het laten chippen van een paard kost €35,00. Dit kan gebeuren door een dierenarts of een paspoortconsulent (=leek, die 1 middag instructie heeft gehad. Voor de gelegenheid heet dit ‘paramedische opleiding’. Normaal gesproken mag volgens de Nederlandse wet nl iemand, die geen paramedische opleiding heeft gehad geen injecties geven). Het laten bepalen van het DNA profiel bij het laboratorium van Haeringen in Wageningen kost €38,00. Als de gemiddelde Nederlandse paardenhouder de keuze heeft tussen een 100% zeker gevaarloze methode of één waarvan dit niet zeker is, die beiden ongeveer hetzelfde kosten is het niet moeilijk te bedenken waar de keus op valt.

 Feit 9: Dit scenario zou heel vervelend zijn voor de enige, die echt voordeel heeft bij de chipverplichting nl de producent van de chips. Worden daarom de ontheffingsmogelijkheden zoveel mogelijk buiten de publiciteit gehouden?

 Feit 10: Behalve door chippen of DNA bepalen is er nog een derde identificatie mogelijkheid, die evenals DNA bepaling 100% veilig is. Dit is het z.g. borgingssysteem van haarmonsters bij hetzelfde laboratorium van van Haeringen. Kosten €6,00 per paard. Deze methode is door het PVV (én de KNHS) niet eens overwogen. Waarom niet?

Conclusie: De Nederlandse paardenhouder wordt door onze eigen, met belastinggeld betaalde, overheid op hoge kosten gejaagd voor een indentificatie systeem, waarvan zelfs de overheid zelf niet overtuigd is van de veiligheid (zie feit7). Een aanzienlijk goedkopere, 100% veilige identificatie mogelijkheid (borgingssysteem) wordt helemaal geheim gehouden en een even dure mogelijkheid (DNA) wordt zo moeilijk mogelijk gemaakt.


De grote vraag is: waarom zouden wij dit laten gebeuren?
Als alle paardeneigenaren voor hun ongeveer 400- à 500.000 paarden en pony’s een ontheffing van het chippen aanvragen weten we in ieder geval zeker dat onze paardenstapel niet wordt opgezadeld met een tikkende tijdbom. Hoe de identificatie dan gaat lopen zien we nog wel. Als wij allemaal het borgingssysteem willen moet dat toch te regelen zijn! Ook de prijs voor DNA bepaling zal bij grotere aanvraag lager worden. Ontheffing van het chippen moet worden aangevraagd bij PVV . Postbus 460, 2700 AL ZOETERMEER. Meer informatie over de procedure vindt u op www. invisio.nl/antichip


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:24

Ik zit dit echt met verbazing te lezen! En ik had dat van dat DNA kunnen weten want mijn vader werkt op het Nederlands Forensisch instituut en gebruikt dit ter identificatie van misdadigers, dus waarom dan niet bij paarden?
Ja dit kan zeker ook met haar of met wangslijmvlies cellen bv, dus als ik een keuze heb doe ik het zeer zeker liever zo.

Ik weiger nu ook nog mijn shetje te laten chippen (waar ik het zowiezo ook al belachelijk voor vind omdat hij geen wedstrijden loopt LOL) en voor het vervoer een paspoort aanschaffen en hem laten tekenen etc vind ik dan nog geen probleem. Dus kan je mij zeer zeker zo'n brief sturen?

Mijn andalusier was helaas al gechipt in Spanje, voordat ik hem kocht, het is daar via hun stamboek verplicht. Maar als ik in die folder lees en zie hoe "groot" dat dingetje nog is, lijkt het me echt geen prettig idee dat zoiets in een paardenlichaam wordt aangebracht, waar het toch zeer zeker niet thuishoort!!
Ik houd dan ook mijn hart vast dat hij er op latere leeftijd geen last van krijgt

Ik vind het ronduit schandalig dat er zulke belangrijke informatie wordt achtergehouden. Dat het een unaniem systeem moet zijn, okej dat is logisch. Maar kies dan wel het veiligste systeem! Boos!
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 21-02-04 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:26

Graag je mailadres even in een PBtje naar mij toe, dan krijg je de brief die je in kan sturen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:33

Ik heb je een PB gestuurd...

En Sonja, dit is het waard om op Paardenpraat of anders op de voorpagina gezet te worden. Is echt te gek voor woorden dit!

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:36

Ik heb het ook op PP en Medisch gezet.

Overigens ben ik ook op zoek naar zo veel mogelijk mailadressen van stallen, rijverenigingen, privestallen en privepaardenhouders.

Print deze info uit, hang 'm op zoveel mogelijk plekken op, en verspreid de protestbrief!

Bedankt voor jullie steun, de PBtjes komen gelukkig meteen al binnen!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:48

Ik heb inmiddels een brief van de PVV waarin mijn "zaak" in overweging genomen wordt.
Ik was de site ook al tegengekomen en het is goed dat r concreet iets gebeurd! OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:59

DNA van Dot lag al bij van Haeringen vanwege OLWS-test en ik heb vorige week opdracht gegeven om het hele DNA vast te leggen... mooi dat ik het nu ook kan 'legaliseren'... ik heb je een PB gestuurd.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:07

Diggers DNA registratie ligt vast bij de AQHA.
Moet ik dat dan ook nog een keer in Ned. vast laten leggen??

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:34

vera schreef:
Diggers DNA registratie ligt vast bij de AQHA.


Even tussendoor, hoe heb je dat laten doen?


DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:39

Hoelang bewaard Haeringma eigenlijk het DNA als er bijv. op HYPP is getest ??
Sugar is tig jaar terug getest, dus dat DNA is daar nog wel, maar hoelang ???

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:44

Dat van Dot lag er nog en is van 2001. Maar volgens mij bewaren ze dat wel heel lang... zal wel moeten als DNA registratie zin wil hebben, en dat doen ze dus ook... Gewoon even bellen. Ze keken het direct na voor mij en kon zo telefonisch opdracht geven om het DNA vast te stellen (je moet wel gewoon die 38 euro betalen, want DNA marker vastleggen is een andere 'test' zeg maar dan testen op een bepaald gen.)

En Vera, je hoeft het niet nog een keer te doen. Z'n DNA-marker ligt vast en daar gaat het om. Als het goed is heb je stickertjes die je op z'n papier en in z'n paspoort kunt plakken.
Ik moet nog contact opnemen met het NHS over waar ik dat precies moet opplakken en of het nog 'gelegaliseerd' moet worden met een stemper of handtekening van hun ofzo... Misschien dat iemand anders dat weet? Ik wil het wel meteen goed doen. Bezwaarschrift ga ik ook aanvragen en dat (copy althans) bewaar ik dan in het paspoort.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:49

Maar als Haeringma alsnog kosten rekent voor een nieuwe marker, dan kan ik net zo goed de hairkit bij de AQHA aanvragen, is nog goedkoper ook Haha!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:52

Heb je een pb gestuurd.

Is het niet zinvol om eens te kijken of die dhr van Haeringen of Haeringma
een lezing wilt houden voor Bokkers, over DNA bij paarden (en evt ook enkele andere lezingen die dag). Ik wil wel iets organiseren maar dit kan ik uiteraard niet alleen (als het al zou lukken).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:15

Sugarmiss schreef:
Maar als Haeringma alsnog kosten rekent voor een nieuwe marker, dan kan ik net zo goed de hairkit bij de AQHA aanvragen, is nog goedkoper ook Haha!


Is DNA laten vaststellen via AQHA goedkoper als via van Haeringen??Hairkit moet toch ook opgestuurd worden enzo... (weet niet wat het kost bij AQHA, maar bij APHA kost Genetic Testing $60,-) en kun je alle paarden laten registreren bij de AQHA, dus ook niet-fokdieren?
Bij v. Haeringen kost het dus €38 en je hebt binnen een paar dagen het resultaat binnen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:28

Ik heb inmiddels per brief aan het PVV laten weten dat ik etische bezwaren heb tegen het chippen van mijn pony.

Ik kreeg van de week deze brief terug:

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw brief dd 6-2-2004 waarin u aangeeft bezwaren te hebben tegen het chippen van uw pony.

Uitlsuitend als u godsdienstige of etische bezwaren heeft tegen het chippen, of als uw paard vanwege de hoge waarde niet verzekerbaar is, komt u in aanmerking voor ontheffing van de chipverplichting.

Binnenkort vindt met enkele vertegenwoordigers van gewetensbezwaarden overleg plaats over de te volgen ontheffingsprocedure.

Zodra deze procedure definitief is vastgesteld, hetgeen nog een paar weken kan duren, zullen wij u over de door u te ondernemen stappen informeren. De procedure zal dan ook op onze website www.nl-paardenpaspoort.nl geplaatst worden.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:32

Heb dus even gekeken... Bij de AQHA kost het $35, maar aangezien je de hairkit ook nog terug moet sturen (wat ik wel aangetekend zou doen) ben je niet veel goedkoper uit (zo niet duurder).
Paints zijn zowiezo goedkoper uit bij v. Haeringen, want bij de APHA kost het $60,-

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:00

Vanwege de goedkoper $$ is het dus voordeliger en aangetekend is geen must.
Overigens als iemand ooit nog eens een veulen wil fokken moet het ook gebeuren.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:03

Het DNA van mijn arabieren en volgens mij van alle arabieren die ingeschreven staan bij het AVS, is bekend bij het AVS. Is dit genoeg, wat voor stappen zou ik verder nu moeten ondernemen...

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:13

Ik wil mijn oudste paard niet gechipt hebben!
Ze kan echt heftige reacties krijgen op entingen bijvoorbeeld. Ze kan allergische reacties krijgen van van alles en nog wat.
Ze heeft ooit een ongeluk gehad, waarbij haar hals is beschadigd. Had ze bijna niet overleefd. Niet dat die allergische reacties daarmee samenhangen. Ik weet het verhaal niet precies, ze was toen nog niet van ons.

Maar ik wil dus echt geen chip in haar hals. Mijn andere paard wil ik eigenlijk ook niet gechipt hebben. Zo'n ding in haar nek wat er niet hoort te zitten. Krijgen wij straks ook chips of iets dergelijks als in Minority Report Koe Clown ? Als je een brief schrijft maak je dan geen slapende honden wakker? Als het toch niet moet, dan laat ik liever helemaal niks van me horen. Of kijk ik er nu verkeerd tegen aan?

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:29

mijn fjord heeft een chip, het stamboek is in nederland als eerste begonnen met chippen. voorheen werden de veulen en 3 jarige gebrand

ook niet zo fijn. voor dna gebruiken ze de haarwortel.

mijn paard heeft er geen problemen mee gehad. alles wordt aan banden gelegd, in het begin is er altijd veel ophef maar later zwicht iedereen ervoor. kijk maar naar het oormerken van runderen.

als ik niet met mijn paard aan wedstrijden zou deelnemen dan had ik het ook niet gedaan. dus ja soms moet je kiezen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:33

Malabarista schreef:
Als je een brief schrijft maak je dan geen slapende honden wakker? Als het toch niet moet, dan laat ik liever helemaal niks van me horen. Of kijk ik er nu verkeerd tegen aan?


Maar als je niet protesteerd, hoe moet de overheid nou weten dat dit in het verkeerde keelgat schiet? En wat betreffende de oormerken: er zijn boeren met succes voor de rechter gegaan en hoeven geen oormerken te hebben voor hun koeien, zolang ze het erf niet afgaan. Op het moment dat ze naar de slager moeten (waren vleeskoeien) moest er alsnog op het allerlaatste moment een oorbel in....


Je kunt nu wel doen alsof je neus bloed, maar ik denk dat we er met zijn allen niet aan ontkomen. Ze krijgen het nooit door bij de EU, maar landelijk hebben ze alle recht om regels in te gaan voeren. Waarom is Nederland de enige met het kwartje van Kok en de BPM voor motorvoertuigen?

Je suis Charlie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:15

Citaat:
 Feit 1: De Nederlandse overheid heeft besloten, dat per 1 januari 2004 de Nederlandse paardenstapel moet zijn geregistreerd en geïdentificeerd.

Wel geregistreerd...identificatie is niet verplicht. Wordt aangeraden uit kosten overwegingdit gelijktijdig te doen met registreren. De EU moet hier nog over beslissen.

Citaat:
 Feit 2: De opdracht tot uitvoering hiervan is middels een maatregel van bestuur (bindend) gegeven aan het productschap voor vee en vlees (PVV).
De overheid heeft de PVV hiermee belast omdat zij ook de IenR heeft geregeld van oa rundvee, geiten en varkens.

Citaat:
 Feit 3:

zie commentaar bij feit 2 EN wat is er nu tegen chippen?

Citaat:
 Feit 4: In navolging van de KNHS heeft ook het PVV gekozen voor de chip als identificatie, eveneens (om protesten voor te zijn) met de ontheffingsmogelijkheid via de bezwaarschriftenprocedure.
De raad van dierenaangelegenheden heeft heeft geadviseerd om een transponder te gaan gebruiken als identificatiemethode..en niet de KNHS of PVV

Citaat:
 Feit 5: Ook het PVV wil deze ontheffingsmogelijkheid kennelijk zo min mogelijk bekend hebben. In hun voorlichtingsfolder, die op grote schaal verspreid is, staat nl geen woord hierover. Heel veel paardenhouders zouden deze keuzemogelijkheid willen hebben. Dit is dus bewuste misleiding van de groep belanghebbenden. Het is achterhouden van informatie.

Allereerst zijn alleen bepaalde mensen benaderd dmv die folder.
ten tweede staat er niet in dat je per 1-1-2004 gechipt moet hebben
ten derde die mensen die erop tegen zijn informeren wel verder dan hun neus lang is.

Citaat:
 Feit 6: Naar de gevolgen voor de gezondheid van het paard van de chip in de halsspier op langere termijn is in Nederland geen representatief onderzoek gedaan. In Duitsland heeft de FN (Duitse paardensportbond) wel onderzoek laten doen en heeft naar aanleiding daarvan besloten de chip niet verplicht te stellen. Het grootste stamboek ter wereld, het quarterstamboek is begonnen met chippen, is er na enige tijd weer mee gestopt en identificeert nu d.m.v. DNA onderzoek.

Ja en de Nederlanders zijn zo achterlijk dan ze niet kunnen lezen ???????
de transponder werd in het begin net onder de huid ingebracht en kon gaan zwerven.... de eu beslissing gaat gelden voor de gehele EU en zal Duitsland indien er positief beslist worden ook over moeten gaan tot chippen, er is wel kans dat er nog een alternatief zal komen voor de transponder.

Citaat:
feit 7
je kunt daaruit ook concluderen dat juist die paarden gemakkelijker te identificeren (denk aan foto's van alle kanten enz...) zijn dan de weideshet van de buren....

Citaat:
 Feit 8:
hier hoor ik toch andere bedragen die betaalt moeten worden voor het chippen...
over die parmedische opleiding: en de landbouwer dan die zijn kalfjes en varkentjes spuit?????????

Citaat:
 Feit 9: Dit scenario zou heel vervelend zijn voor de enige, die echt voordeel heeft bij de chipverplichting nl de producent van de chips. Worden daarom de ontheffingsmogelijkheden zoveel mogelijk buiten de publiciteit gehouden?
ach ja die producent zit verlegen om die paardjes..en de hondjes dan, katten......zadels...noem maar even wat..

Citaat:
 Feit 10: Behalve door chippen of DNA bepalen is er nog een derde identificatie mogelijkheid, die evenals DNA bepaling 100% veilig is. Dit is het z.g. borgingssysteem van haarmonsters bij hetzelfde laboratorium van van Haeringen. Kosten €6,00 per paard. Deze methode is door het PVV (én de KNHS) niet eens overwogen. Waarom niet?
Omdat de KNHS en de PVV niet hebben beslist welke manier van identificatie gebruikt zal worden in de toekomst....maar de raad van dieren aangelegenheden...en of die hebben bekeken of dit een methode zou kunnen zijn....geen idee. Zal je ze moeten bellen.

mijn conclusie: hoop gel*l in de ruimte.....

de grote vraag: waarom die drukte als de chipverplichting nog geheel geen feit is???????? en als die een feit wordt is er weer een overgangsregeling en heb je nog tijd genoeg om je druk te maken......

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:36

Alane, als je gelezen had, dan had je gezien dat in de folders die door onder meer de sportbond naar paardenhouders gestuurd wordt, staat dat chippen VERPLICHT is. En omdat dat het NIET is, start ik dit topic.

Als jij wilt chippen, prima. Als je de argumenten gel*l in de ruimte vindt (de originele term was overigens gezwam in de ruimte volgens mij) ook prima.
Maakt mij niets uit. Gezien het gigantisch aantal reacties en aanvragen van info en brieven, denk ik te kunnen zeggen dat aardig wat mensen het niet met je eens zijn. Maar dat doet er verder niet eens toe.

Wie wil protesteren, kan bij mij een brief aanvragen.
Wie dat niet wil doen, vraagt dus gewoon niets aan.

Leuker kan ik het niet maken, en nog makkelijker ook niet Tong uitsteken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:41

als je weet dat chippen niet verplicht is waarom start je dan zo'n actie????
dan maak jij je ook schuldig aan misleiding...
Vraag me af hoe wil protesteren tegen iets dat er niet is..
of ga je protesteren tegen iets wat er NOG niet is??

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:45

Alane, lees de folder van het Nationaal Paarden Paspoort eens, dan zul je zien dat nationaal verspreid is dat chippen VERPLICHT is.

Overigens start ik geen actie, ik ondersteun de actie door dit bericht ook op Bokt te gooien.

En als je het echt weten wilt: mijn paarden zijn allebei al jaren gechipt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Albertina71, Bielsje, laura22, Myrthe1, rien10, sterregoud, StonedRomy en 33 bezoekers