info, over hoe je kan zien als je kat ziek is!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
drachtenboy

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: arnhem

info, over hoe je kan zien als je kat ziek is!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 13:11

ik heb van de week een paar keer een topic gezien van mensen die bang waaren dat hun kat ziek was of is.

dus van daar dat ik er wat info hier neer zet voor jullie

Het is natuurlijk niet te hopen dat uw kat ziek wordt.
Als u uw kitten van een goede fokker afkomstig is, waar het kitten goed verzorgd is en
gevarieerd voedsel heeft gekregen, zal het vaak allemaal wel meevallen.

Maar toch kan het ondanks alle goede zorgen toch misgaan
Hieronder een aantal punten waaraan u kunt merken dat uw kat niet lekker in zijn vel zit.

Tekenen van ziekten:
- Diaree ( niet in alle gevallen)
- Veel moeite met plassen of ontlasting
- Ontlasting of urine van een afwijkende kleur
- Derde ooglid zichtbaar
- Veel urineren
- Temperatuurverhoging ( kat zit tussen de 37 a 38 gr)
- Uitvloeiing uit neus en ogen bij een poes kan ook uit de vulva
- Plotseling onzindelijk
- Afwijkend eetgedrag
- Afwijkend gedrag ( erg rustig, loom, teruggetrokken of schuw)
- Plotseling haaruitval of kale plekken
- Uitslag op de huid
- Kat verzorg zich nauwelijks meer
- Kwijlen
- Algehele slechte conditie
- Vermagering
- Opgezette buik
- Moeite met lopen
- Verlammingsverschijnselen
- Vaker voedsel uitbraken

Er zijn natuurlijk vast nog meer symptomen die op ziekte kunnen wijzen,
maar als u het niet vertrouwd neem dan altijd contact op met uw dierenarts.

Diaree
Diaree kan vele oorzaken hebben, katten hebben een vrij gevoelig maag en darmstelsel.
en bovendien zijn ze erg gevoelig voor darmparasieten.
Daarom is het zeer belangrijk een kat hoogwaardig voedsel te geven en tijdig ontwormd wordt.
spring ook erg hygiënische met voedsel van de kat om vooral met blikvoer in de zomermaanden.
Als de kat is uitgegeten haal het blikvoer dan gewoon weg ter voorkoming van bederf.
katten kunnen door diaree snel uitdrogen en door vochtverlies ernstig ziek worden, of zelfs overlijden.
Als u kat diaree heeft wacht dan nooit te lang af eer u uw dierenarts raadpleegt, want die heeft vaak
een goede medicatie om u kat snel van de diaree af te helpen.


Feline Infectieze Peritonitis ( FIP ) bij de kat is een ernstige infectieziekte en van alle katten die in
grotere populaties ( zoals Cattery's , Asiels en Pensions ) voorkomen.
5% van de geboren kittens sterft ongeveer binnen de eerste 3 levensjaren.
FIP wordt veroorzaakt door een virus ( FIPV ) dat behoort tot de familie van de coronavirussen
( waar ieder kat op aarde mee geboren wordt !!!! )
Het FIPV is uniek onder de coronavirussen, omdat het zicht uitsluitend vermeerdert in macrofagen,
dat zijn cellen die een hele belangrijke rol spelen in het afweersysteem van het lichaam en wiens taak
het is om ziekteverwekkers ( zoals bactiëren, virussen, en schimmels )die in het lichaam van de kat
zijn binnengedrongen onschadelijk te maken.
Maar doordat het FIPV virus dus rechtstreeks het afweersysteem aantast kan het lichaam van de kat
niet meer de ziekteverwekkers onschadelijk maken, met alle gevolgen van dien.

Er is wel een enting tegen FIP maar onderzoek heeft uitgewezen dat juist de geënte katten eerder ziek
werden dan juist niet geënte katten dus deze enting werkte juist averechts.
Het FIPV is vrijwel altijd dodelijk
Kittens zijn vrij vatbaar voor het FIP , maar ook juist weer oudere katten vanaf zo ongeveer 7 a 8 jaar
jaar worden weer vatbaarder voor dit virus.

Stress onder katten heeft erg grote invloed op het FIPV als een kat zich niet prettig voelt in de groep
waar het in leeft kan doormiddel van stress het coronavirus FIPV zich gaan uiten
Je hebt twee vormen van FIP
- Droge vorm ( dit is vaak het begin stadium, maar vaak merken we dan nog niets tot weinig aan de kat)
- Natte vorm ( in dit stadium is het afweersysteem al heel erg aangetast en is het beter om de kat in te
laten slapen, en het diertje uit zijn lijden te verlossen )

FIPV is een soort buikvliesontsteking als de kat FIP heeft krijgen ze vaak een opgezwollen buik waar vocht
inzit maar ook in de borstkas kan vocht optreden,
Bij de droge vorm van FIP is er vaak nog geen sprake van vocht in het lichaam, maar bij de natte vorm
van FIP is dat juist wel het vocht wat dan uit de buik of borst wordt gehaald is dan vaak erg donker geel
of groenig van kleur en het is draderig ( slierterig)

Enkele kenmerken van de ziekte:
- De kat wordt loom en is futloos
- Ze hebben vaak hoge koorts
- Ze hebben geen eetlust meer
- Ze vermageren en vallen snel af met hun gewicht
- Het tweede ooglid kan zichtbaar worden
- katten krijgen een hele slechte doffe vacht
- op een antibioticakuur reageert het lichaam vaak niet meer

FIPV is een hele erge gemene ziekte het kan namelijk alle organen aan gaan tasten
met als gevolg dat een kat Blind kan worden of verlamd kan raken of het kan de nieren en de lever
aan tasten waardoor het lichaam zichzelf gaat vergiftigen, en ga zo maar door
Doordat het afweersysteem is aangetast door deze ziekte kan het lichaam van de kat niet meer terug
vechten tegen alle bacteriën en virussen en schimmels, en dus werkelijk alle ziekte verschijnselen
voor kunnen gaan komen het kan zelfs beginnen met een onschuldig ontstoken oogje maar wat steeds
terug blijft komen.

Er zijn wel bloedtesten die men kan doen om te kijken of de kat FIP in zijn lichaam heeft.
Maar dit zijn moment opnames en zeggen dus helemaal niets !!!!!!!!! en geven enkel uitslag van wat
op dat moment de titerwaarde FIP de kat die dag heeft.
de ene week is er niets aan de hand met de kat en is ( lijkt ) de kat kerngezond en 2 weken later
kan de kat zomaar ineens ziek worden en overlijden aan FIPV

Medicijnen zijn er eigenlijk niet voor deze ziekte want doordat het afweersysteem wordt aangetast
is er geen een medicijn wat aan slaat.
Er is sinds kort wel een nieuw medicijn op de markt die ( waarvan ze zeggen) de kat wel kan genezen
van FIPV dus de kat er niet meer aan overlijdt maar deze kat blijft wel heel zijn leven drager van deze ziekte
Dus zo'n kat mag dus niet meer in een groep leven met andere katten en moet alleen gehouden worden,
Ook kost deze medische behandeling momenteel nog honderden euro's
( en of het echt werkt zal de tijd moeten uitwijzen )

Bijna alle cattery's die fokken met katten hebben in hun fokkersjaren wel eens een keer met dit FIPV virus
te maken gehad, maar niemand kan daar iets aan doen en geen een fokker vraagt erom om zieke kittens
te fokken, maar vaak merken of zien fokkers niets verkeerd aan een kitten, maar door de verhuizing
van een kitten met 3 maanden wat voor kittens heel aangrijpend kan zijn en dus een stress situatie van een
kitten kan opleveren kan het gebeuren dat zo'n kitten het FIP kan krijgen.
Zowel voor de fokker als voor u is dit een hele trieste zaak en de fokker zal er vaak net zo kapot van zijn
als u zelf !!!!!!!!!!!
Maar bij een goede fokker kunt u gelukkig altijd terecht met u problemen en is er samen wel uit te komen !!!!

Helaas kan geen een fokker op deze aardbol u een garantie geven dat u daar een FIP vrij kitten kunt kopen
want die garantie bestaat gewoon niet , we kunnen nu helaas niet van binnen kijken bij een kitten / kat

Niesziekte bij de kat is de algemene gebruikte term voor een acute infectie van de voorste
luchtwegen bij katten.
In meer of mindere mate kunnen ook koorts en verminderde eetlust, ontsteking van het
neusslijmvlies met neusuitvloeïng, ontsteking van de oogslijmvliezen en hoorvlies,
niezen en ontstekingen in de bek optreden.
Niesziekte treedt met namen op waar veel katten bij elkaar in groepen leven zoals:
in asiels, pensions en cattery's.
In deze Asiels, pensions en cattery's komen vaak de verwekkers voor, en is de infectiedruk
vaak vrij hoog en daardoor kunnen infecties en ziektes gemakkelijker optreden.

Het aantal katten dat ziek wordt kan vrij hoog zijn maar het sterfte aantal is vaak gering van niesziekte.
Maar bij kittens met minder weerstand kan wel sterfte optreden.

Kittens krijgen in de eerste 8 weken via de moedermelk antistoffen binnen tegen bepaalde ziektes.
Zodra de kittens zelf gaan eten neemt de werking via de moedermelk af, en dan wordt het dus tijd
om de kittens te gaan enten tegen bepaalde ziektes.
Met 8 weken krijgen kittens dan ook vaak hun eerste enting tegen Katteziekte en Niesziekte.
Dit zijn twee zeer besmettelijke ziektes.
De tweede keer worden kittens vaak geënt tegen de twaalf weken leeftijd.
Als kittens tegen Katteziekte geënt zijn kunnen ze GEEN kattenziekte meer krijgen,
Maar dat geld niet voor Niesziekte dat kunnen ze namelijk nog wel krijgen ook al zijn ze
ertegen geënt.
Alleen de symptomen van Niesziekte bij een kat die ingeënt is zijn vaak veel milder.

ik hoop dat jullie hier wat aan heben Knipoog
groetjes klaas
Laatst bijgewerkt door drachtenboy op 21-02-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

drachtenboy

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 13:43

Bij katten komen twee verschillende types wormen voor:
- Ronde wormen: Spoelwormen en haakwormen
- Lintwormen

Spoelwormen:
Kattenspoelwormen leven in de darmen van een kat, ze zijn ongeveer 5 tot 10 cm groot,
en zijn geelwit tot roze van kleur.
Besmetting:
Onmiddellijk na de geboorte worden kittens besmet door de moedermelk, na 3 weken
zijn deze spoelwormen volwassen geworden in de darmen van de kat.
Ze leggen een enorme hoeveelheid wormeieren die opnieuw de omgeving en de moeder besmetten.
Andere vormen van besmetting zijn de prooien waar de katten gek op zijn zoals:
Vogels, muizen en andere kleine dieren.
Katten snuffelen graag overal rond en als dus een van die plaatsen besmet is met wormeneitjes krijgt
de kat ze automatisch op haar poten, haar vacht en haar neus.
Ze hoeft zich maar eventjes te likken om de eitjes binnen te krijgen.
maar ook u zelf kunt deze eitjes of larven mee naar huis nemen via uw schoenen.
zonder dat u het merkt raakt u kat besmet.
Als een kat besmet is zien we er vaak niets aan indien de besmetting zeer ernstig is.
In dat geval vind men de wormen terug in het braaksel of uitwerpselen van de kat,
vermagerd de kat, heeft een doffe vacht en diaree.
Deze mate is natuurlijk zeer besmettelijk voor soortgenoten maar zelfs ook voor de mens.
En uiteraard voor kinderen want die spelen graag met hun kattenvriendje, of kunnen snel met uitwerpselen
in aanraking komen, bijvoorbeeld in een zandpak of speeltuin of park.
In tegenstelling tot bij de katten ontwikkelen de eieren zich niet tot volwassen wormen in de darm van de mens
maar doorboren de darmwand en verspreiden zich via de bloedbaan in het lichaam waar ze kleine
ontstekingen veroorzaken.
Een aantal organen zoals de lever en de longen kunnen zo aangetast worden.
We kunnen onszelf en onze kinderen gelukkig goed beschermen tegen spoelwormen door tal van
hygiënische maatregelen zoals:
- Zandbakken afdekken zodat katten hier niet hun behoefte in kunnen doen.
- Na het spelen en zeker voor het eten grondig de handen wassen.
- Regelmatig de kattenbakken verschonen met kokend water.

Haakwormen:
Haakwormen zijn ook ronde wormen maar een stuk kleiner dan spoelwormen.
Deze wormen dringt door de huis van de kat naar binnen om via de bloedbaan de darmen
te kunnen bereiken.
In de darmen ontwikkeld zich binnen drie weken een volwassen haakworm.
Haakwormen voeden zich met darmcellen, zij veroorzaken dus nog meer last als spoelwormen die zich
tevreden stellen met het voedsel dat zich in de darmen van de kat bevind.

Lintwormen
Lintwormen leven eveneens in de darmen van de kat en kunnen van enkele millimeters tot enkele meters
lang zijn. Ze bestaan uit een kop een hals en een groot aantal schakels die gevuld zijn met
tientallen lintworm eitjes.
Hoe raakt een kat hierdoor besmet:
De lintwormschakels zijn te vinden in de uitwerpselen of op de vacht van uw huisdier.
Deze schakels die gevuld zijn met eitjes, worden opgenomen door een ander dier een
" tussengastheer zoals bijvoorbeeld vlooien of muizen "
In deze "tussengastheer " ontwikkelen de eitjes zich tot lintwormlarven, en door dat de kat deze
" tussengastheer " weer op kan eten raakt de kat besmet met lintwormlarven.
de lintwormlarven komen in de darmen van de kat vrij en ontwikkelen zich tot volwassen lintwormen.
Hoe merk u dat uw kat besmet is:
Vaak bij lintwormen vermageren ze vrij snel en hebben ze een doffe vacht.
ze worden ook vatbaarder voor ziekten, als men aandachtig is merkt men de lintwormschakels op in
de uitwerpselen of vacht van de kat.
gedroogde schakels die men in de uitwerpselen of ligplaatsen vind lijken op gedroogde rijstkorrels.

Ontwormings advies voor Katten
4 weken 1 ste maal ontwormen
6 weken 2 de maal ontwormen
8 weken 3 de maal ontwormen
4 maanden 4 de maal ontwormen
6 maanden 5 de maal ontwormen
Ouder dan 6 maanden ( volwassen) tweemaal per jaar
zogende poezen tegelijk met haar kittens
Afbeelding

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:05

kattenforum.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:05

Kun je niet beter een link naar een of ander kattenforum geven, of wellicht gewoon je locale DA bellen voor een telefonisch consult (vaak is dat gratis).

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:05

Beter goed gepikt dan slecht geschreven he

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:08

Even een toevoeging op mijn eerste berichtje: Daar hebben ze toch kattenfora voor, dus ik vind dit maar raar, hoor, op een paardenforum het over katten gaan hebben.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:11

Ach, als je geen verstand van paarden hebt moet je toch ergens aandacht mee krijgen he Lips are sealed

drachtenboy

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 14:20

imker schreef:
Even een toevoeging op mijn eerste berichtje: Daar hebben ze toch kattenfora voor, dus ik vind dit maar raar, hoor, op een paardenforum het over katten gaan hebben.


ik heb dit er op gezet.
om dat er van de week een paar topic`s er op waaren van bokt`s die een zieke kat haden of heben en die vroegen om info.
en zo heben er wat meer mensen er wat aan vandaar.
heee billy ik heb niks gepikt dit komt van een site die ik heb samen met een vriend. en aandacht nee dat is het niet ik help alleen zo mensen die een vraag heben over hun poes en die mensen zitten ook op bokt.
ze heben een paard maar ook wel een huis poes.
of moet je het alleen maar over paarden heben Verward Verward ik dacht dat je bij algemeen over van alles kan heben Verward

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:22

Ik heb zelf katten, en als ik info wil over ziektes ga ik wel naar de dierenarts.
Een keer een ander topic dan paarden is leuk, maar als iemand alleen maar over andere onderwerpen dan paarden kan praten, vraag ik me af of die wel op het goede forum zit.
Zeker als het steeds over een onderwerp gaat, nl katten of nog specifieker Perzen.
Daar zijn vast ook wel fora voor, dit is een paardenforum.

drachtenboy

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 14:32

Billy schreef:
Ik heb zelf katten, en als ik info wil over ziektes ga ik wel naar de dierenarts.
Een keer een ander topic dan paarden is leuk, maar als iemand alleen maar over andere onderwerpen dan paarden kan praten, vraag ik me af of die wel op het goede forum zit.
Zeker als het steeds over een onderwerp gaat, nl katten of nog specifieker Perzen.
Daar zijn vast ook wel fora voor, dit is een paardenforum.


ja ik ben het ook wel met je eens maar ik heb toch ook boven in gezet dat het ook voor die mensen zijn die een zieke kat heben.
ik dacht laat ik ze even helpen met wat info. en over mijn poesen topic daar heb ik maar 1 topic over en veder doe ik er niks mee alleen daar heb ik het over mijn poesen alleen om dat ik een nest verwacht van daar en veder zit er niets achter.
ik vind bokt veder een leuke site en wat er de afgeloopen dagen is gebeurd wil ik gewoon vergeeten en opnieuw beginen. even goede vrienden maar hoop echt dat dat kan. en dit is dan gewoon info voor die mensen die zich zorgen maakte over hun poes of kater.
groetjes klaas

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:41

Wellicht had je het beter in die topics kunnen zetten waar je het over hebt.
Nu staat het echt compleet in het niets op een paardenforum.
Je zult het vast goed bedoeld hebben, maar het staat hier niet echt op z'n plek.

drachtenboy

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 14:48

nee klopt ben ik ook met je eens.
ik hoop wel dat het staan kan blijfen!!!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:49

drachtenboy schreef:
nee klopt ben ik ook met je eens.
ik hoop wel dat het staan kan blijfen!!!!

Helaas, na overleg met een andere mod.
Gaat het toch op slot.