Zadel schuift naar voren, staartriem???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Zadel schuift naar voren, staartriem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 23:41

Pjelks nieuwe zadel is helemaal aan hem aangepast en in stilstand ligt het als een huis maar na een galopje schuift het WEER naar voren Frusty .
Ik denk niet dat ik een nog beter passend zadel kan krijgen/me veroorloven dus zit ik nu wat andere dingen te bedenken.
Zo zou ik ook een staartriem kunnen gaan gebruiken zodat Pjelks schouders tenminste vrij blijven liggen. Wat zou storender voor een paard zijn denken jullie: een zadel op je schouders of een staartriem om je staart? Wat zouden jullie doen?


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:44

Wat raar...Weet je zeker dat ze van voor niet nog wat kunnen opvullen?

Anders zou ik inderdaad toch kiezen voor een staartriem.Die schouders moeten toch vrij kunnen blijven liggen om goed te kunnen bewegen.

Vervelend!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:56

No offense hoor, maar als je zadel echt zo perfect op je paard ligt kan het onmogelijk naar voren schuiven. (Of je singelt hem niet aan (maar dat lijkt me van niet Haha!))
Dan ligt het zadel dus inderdaad niet goed.
Kennis had hetzelfde, alle zadels in stilstand prima, maar tijdens het rijden schoven ze naar voren.Dan past het zadel gewoon niet.
Snap dat je geduld op zoek naar het perfecte zadel op is! Lachen
Maar ik zou degene die dat zadel zo mooi op maat heeft gemaakt eens aanspreken! Hij heeft niet echt gedaan waarvoor hij betaald is denk ik dan?!?
Vind niets ergers dan een zadel dat niet perfect op de rug van mijn paard ligt! (En believe me, BIN THERE!!)
Als het echt geen optie is om hem nogmaals te laten opvullen of wat dan ook, of hem in te ruilen voor een ander zadel, dan zou ik kiezen voor de staartriem.
Maar zo'n ding kost ook geld, kun je dan beter besteden aan een ander wel passend zadel!
OK, mijn mening is weer duidelijk....
Snap dat als je al zo lang bezig bent om een fijn zadel te vinden dit super stinkmodder is. Succes iniedergeval!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 08:41

Is een voorsingel misschien een optie?

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 08:47

Dat wou ik net zeggen, in jou geval zou ik altijd kiezen voor een voorsingel. Staartriemen vind ik maar ondingen en je loopt het risico dat je paard toch wat verkrampt gaat lopen. Ook vind ik niet dat je je zadel moet laten tegenhouden door iets wat om de staart van de paard zit, als het zadel echt erg schuift komt er toch wel wat druk op de staartriem te staan.
Ik heb veel paardenb met staartriem gereden (IJslanders), maar merkte bijna bij alle paarden dat een voorsingel asl prettiger werd ervaren.

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 08:49

Pjelk wat ik zal doen als ik jou was zal ik eerst naar een beter passend zadel kijken....maar als dat niet lukt...dan zit er eingelijk niks anders op dan een staartriem... Ach gut

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:56

Dat het zadel naar voren schuift hoeft niet per se aan het zadel te liggen. Het kan ook liggen aan de buik van je paard! Dat is wat moeilijk uit te leggen op schrift, maar ik zal het proberen:
Als je naar de buiklijn kijkt, dan zie je vanaf het voorbeen de buik iets omhoog gaan, of vlak zijn, en vervolgens komt de bolling van de buik. Sommige paarden hebben dit vlakke stukje (waar de singel ligt) niet en begint de bolling metteen achter, of zelfs tussen, de voorbenen. Deze paarden zullen altijd een verhoogd risico hebben op naar voren schuiven, dat doet de singel, die wil naar het hoogste punt, wat ergens TUSSEN de voorbenen ligt. Met name de meer sobere rassen hebbben dit vaak.
Ben ik duidelijk? Plaats eens een foto waarop goed de zijkant en de buik zichtbaar is, dan kan ik het je zo vertellen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:05

ik las dat je hem net had,. Als ik jou was zou ik van Triest weer ff bellen en het voorleggen. Niet met alternatieve oplossingen beginnen! Het moet goed liggen toch?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:11

Nou als ik jou was zou ik toch gaan kijken voor een ander zadel, misschien heb je daar nu wel een hekel aan gekregen, maar het gaat toch om je paard haar rug. een kennis van mij die had een zadel dat hele tijd naar links schoof op haar paard, alle zadels geprobeert, en zelfs het duurste zadel schoof naar links, nu heeft ze er toch een uiteindelijk en die doet het (bijna) niet, maar naar dit paard moet de fysio komen kijken omdat zijn bekken waarschijnlijk scheef staan, en dat heeft daar mee te maken. misschien is dit offtopic maar ik zeg het er alleen ff bij. en misschien zou het helpen om je zadel op te laten vullen Verward nou nog veel succes

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:43

Ik rijd een NRPS-pony die hetzelfde probleem heeft. Vrijwel alle zadels schuiven in galop naar voren, vooral als ze laag loopt of een bok geeft zit ik zo op haar nek. niet een prettig gevoel dus...
Deze pony, nog jong, heeft ronde ribben en nog smalle schouders. Het zadel heeft dus maar weinig steun. Omdat ze zo klein is (D-pony) lijkt een voorsingel me ook niet zo'n denderende oplossing. Ik blijf dus ook zoeken naar een passend zadel... Sterkte!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 10:45

Ik heb het zadel idd gisteren pas opgehaald bij van Triest. Twee week terug is hier iemand van van Triest geweest die Pjelk helemaal opgemeten en goed bekeken. Aan de hand van de gegevens die daar uitkwamen is de vulling en de boombreedte van het zadel aangepast. Vandaar dus dat ik denk dat het moeilijk beter kan. Maar ik zal het van Triest iig vertellen want ook ik vind dat een zadel in een keer goed moet kunnen liggen.

Maar bij Pjelk begin ik daar toch aan te twijfelen. Ik ben nu al twee jaar op zoek naar een zadel voor hem en heb al van alles geprobeerd. Ik ben bij een ruitersportzaak in de buurt geweest, bij Divoza en bij De Stal en overal heb ik de meest geschikte zadels geprobeerd maar niks lag goed genoeg. Vandaar dat ik nu maar eens naar een echte zadelmaker gestapt ben en volgens mij kan het haast niet beter dan dat ik het nu heb.
Ook omdat Pjelk zijn bouw gewoon niet mee heeft. Een lage schoft, een ronde buik en smalle schouders dus niks wat een zadel kan beletten naar voren te glijden .

Maar wel bedankt voor jullie rezcties. ik zal van Triest iig weer bellen. Misschien dat hij nog iets weet.Zucht.
In ieder geval moet ik er over vier week weer heen om de vulling te laten controleren dus dan kunnen we dan bekijken wat er evt nog aan te passen valt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:47

Pellie schreef:
ik las dat je hem net had,. Als ik jou was zou ik van Triest weer ff bellen en het voorleggen. Niet met alternatieve oplossingen beginnen! Het moet goed liggen toch?


Inderdaad als het bij een zadelmaker als van Triest is aangepast dan moet van Triest er ook voor zorgen dat ie ECHT passend komt te liggen. Daarvoor hebben die mensen hun vak geleerd.

Niet gaan klooien met voorsingels, staartriemen e.d.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:49

Mja, een nieuw zadel zou het ideaalst zijn natuurlijk. Maar als je je dat niet kunt veroorloven zou ik toch een voorsingel of staartriem overwegen.
Moet je wel even zien wat jouw paard het prettigst vind natuurlijk, staartriem of voorsingel, aangezien daar dus ook nog wel een heel verschil in zit... (Gebruik zelf nooit van die dingen dus weet ook niet wat het beste is Tong uitsteken )

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:50

O... te laat gereageerd....

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:30

Waarom ben je niet naar Kootstra gegaan? Die man is duur, je moet er een nieuw zadel kopen van een A-merk (of behoorlijk wat betalen voor het aanpassen van een tweedehands zadel die je zelf moet opscharrelen), maar dan past hij het zadel gratis aan zolang jij de eerste eigenaar van het zadel bent, ongeacht of je volgend jaar een andere pony hebt dan Pjelk.
Een goed passend zadel schuift niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


boemel

Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:39

Je zadel op deze manier niet accepteren. Het ligt niet goed, dus laat ze er maar op nieuw naar kijken en met een oplossing komen. Ik vind zelf staartriemen en voorsingels geen oplossing!

Ik heb er zelf ook maanden overgedaan om een goed passend zadel voor mijn paard te vinden. Ik had hetzelfde probleem. Zadel lag op het oog perfect en zodra ik ging galloperen, schoof het naar voren. Uiteindelijk heb ik een goed passend zadel gevonden, waar ik en mijn paard heel erg blij mee zijn.

M1+10

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:46

Mursey schreef:
Kennis had hetzelfde, alle zadels in stilstand prima, maar tijdens het rijden schoven ze naar voren.Dan past het zadel gewoon niet.


Haha, dat was ik denk ik zo. Ik heb vorig jaar een nieuw zadel gekocht en dat was ook een vreselijke zoektocht. Mijn arabje heeft de bouw zoals ikke die beschrijft: ronde buik, smalle schouders, geen vlak stuk bij de singel, maar meteen al een bolling naar beneden. Zelfs dure merken bleven niet liggen. Uiteindelijk een zadel van een goed, maar relatief onbekend merk (Spalding) gevonden dat wel goed bleef liggen.
Er zijn trouwens allerlei merken die zadels maken speciaal voor paarden met dit soort bouw: Fjorden, haflingers, arabieren (jaja).

Maar als het zadel gloednieuw en op maat aangepast is, dan zou ik ook gewoon teruggaan naar die zadelmaker.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:48

Kaunos"]
[quote="Mursey schreef:
Kennis had hetzelfde, alle zadels in stilstand prima, maar tijdens het rijden schoven ze naar voren.Dan past het zadel gewoon niet.


Haha, dat was ik denk ik zo.
[/quote]

IDD Haha!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 17:30

germie schreef:
Waarom ben je niet naar Kootstra gegaan? Die man is duur, je moet er een nieuw zadel kopen van een A-merk (of behoorlijk wat betalen voor het aanpassen van een tweedehands zadel die je zelf moet opscharrelen), maar dan past hij het zadel gratis aan zolang jij de eerste eigenaar van het zadel bent, ongeacht of je volgend jaar een andere pony hebt dan Pjelk.
Een goed passend zadel schuift niet.


Je geeft het zelf al aan: een nieuw A merk zadel (van minstens 1200 euro) kan ik me niet veroorloven. Ik ben naar van Triest gegaan omdat hij wel zelf tweedehands zadels verkoopt, hij aan huis komt passen, ik goede verhalen over hem hoorde en het is voor mij nog te bereizen naar hem toe.

Deze eerste keer opvullen en aanpassen van de boom waren gratis maar ik zal hem deze week nog wel even bellen over het schuiven. Want idd die man heeft kennis genoeg en ik wil nu wel eens een echt passend zadel wat vogens mij ook wel moet kunnen voor deze prijs!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:40

hou er rekening mee dat je met een staartriem niet mag starten.... dus zou toch maar op zoek gaan naar een ander zadel OF indien van toepassing wat kilootjes van pjelk laten vallen, dit probleem doet zich vaak voor bij rondere fjorden (ik weet niet of hij ook van het bredere type is). Euro riding en Rossner zijn zadels die niet te duur zijn en op vele fjorden passen.....
Succes....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:50

Staartriem mag je mee starten in de A en B catogorie, C weet ik niet zeker. MAar goed, met de gemiddelde fjord val je daar dus buiten.
Verder moet je ook opletten dat je niet te zwaar bent. Als je bijv 100kg schuivend gewicht in een zadel moet tegenhouden met een staartriem......
Verder is een staartriem meestal ff wennen voor een paard en is daarna het verkrampt lopen ook over!!

Je kunt wel blijven zoeken, maar het kan zijn dat je paard idd rondgeribt is MAAR de schoft speeld ook een rol(en dus een hele grote)!! Kijk maar naar de shetlander, daar blijven de meeste zadels ook niet al te makkelijk op liggen.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:35

Misschien zeg ik nu iets heel stoms Bloos, maar is een zadel met een ingebouwde voorsingel niet iets?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:18

Gedacht aan een barefoot?
Ik heb een welsh-k met dezelfde bouw (ronde ribben smalle schouders en bijna geen schoft).
Mijn boomloos zadel ligt als een huis en mijn Euroriding diamant van 1700 eurotjes lag na veel gekut ook goed stilstaand maar rijdend was het een ramp. (was al mijn5e zadel in 8 maanden)
Veel succes!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 20:28

Vippie schreef:
hou er rekening mee dat je met een staartriem niet mag starten.... dus zou toch maar op zoek gaan naar een ander zadel OF indien van toepassing wat kilootjes van pjelk laten vallen, dit probleem doet zich vaak voor bij rondere fjorden (ik weet niet of hij ook van het bredere type is). Euro riding en Rossner zijn zadels die niet te duur zijn en op vele fjorden passen.....
Succes....


Pjelk is idd wel rond maar volgensmij zijn dit toch vooral zijn ribben, gewoon zijn bouw dus. Zijn ribben kan ik niet makkelijk voelen maar voor een Fjord issie ook zeker niet dik.

pony25
Nee over een Barefoot heb ik nooit gedacht maar eigenlijk wil ik wel gewoon bij het traditionele Engelse type zadel dus met boom blijven. Dat vind ik gewoon prettig rijden en je mag er mee starten (ik weet niet hoe dat met Barefoot zadels zit)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:56

nee daar mag je niet mee starten.

ik geloof ook dat van Triest één van de beste zadelmakers in het Noorden is, dus het zal uiteindelijk toch goed moeten komen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers