(stomme) vraag aan toileteerders...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

(stomme) vraag aan toileteerders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 00:05

Ja echt een onnozele vraag waarschijnlijk, maar als je je paard echt netjes wilt toiletteren, hoe en waar begin je dan?
Kore is op zich een redelijk netjes paard, en ik heb van nature al een hekel aan lange vachten, lange manen, behang, enorme baarden en kaakharen (zo noem ik die plukken die ze in de winter onder de onderkaak hebben hangen), dus is daar al het nodige aan gedaan.
De manen moet ik knippen, met trekken gaat mevrouw hangen en met het hoofd slaan, en de manen zijn (mede door het knippen dus) zo dik dat ze amper te trekken vallen. Wel laat ik al een stuk achter de oren vrij. Staart word ook netjes bijgeknipt, maar ik heb hem niet opgeschoren. Durf het niet goed, weet niet hoe het precies gedaan moet worden wil het netjes zijn, en ik heb er de tondeuse niet voor. Haren aan benen worden ook regelmatig bijgeknipt, maar het randje bij de kroonrand laat ik zitten, dat krijg ik niet netjes met het schaartje. Snorharen en baardje worden soms afgeschoren met scheermesje, soms kort geknipt, ligt er maar net aan. Oren zijn niet uitgeschoren, maar ze heeft maar heel weinig haar in dr oren.
Ik beschik niet over een eigen tondeuse, en ook geen opscheermachine, maar die wil ik waarschijnlijk wel aanschaffen (zit erover te denken met iemand een tondeuse te kopen, maar weet nog niet met wie)

Dus, wie geeft me de perfecte tips? Hoe zit het trouwens met het laten slijpen van de messen van een tondeuse, hoe vaak moet dat gebeuren, waar, en hoeveel kost het?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:56

Als je paard dikke manen heeft moet je dus hele kleine plukjes nemen voor elk knotje. Of een iets dikker knotje, maar dan wel meerdere elastiekjes erom zodat het iig blijft zitten. De staart knippen lijkt me niet zo'n probleem. Hou er wel rekening mee dat je paard nog banger kan zijn voor het geluid van een tondeuse dan voor het trekken van de manen. Probeer anders eerst zo'n ding van iemand te lenen, voordat je veel geld kwijtbent en het ding nooit kunt gebruiken. Ik heb geen idee wat slijpen kost, maar volgens mij kan dat nooit zoveel zijn.

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:04

Voor mesjes slijpen betaalde ik € 6,00. Dat was dan voor beide messen die op het scheerapparaat zaten. Ik breng ze naar een ruitersportzaak.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:13

Ik heb zo'n heel goedkoop scheermachine'tje van de Aldi(10 euro ofzo). Die is perfect om voetjes op te scheren, oortjes uit te scheren en baardjes er af te halen. Dennis moet er ook altijd knap bij lopen. Daar zit ik ook altijd aan te knippen en te scheren. Van het weekeind krijgt hij weer een grote beurd omdat hij volgende week naar de hengstenkeuring moet.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:24

Aldi heeft meestal goeie spullen hoor. Alleen bij electrische apparaten moet je (tenminste hier in de regio) zo onderhand 's nachts op straat gaan slapen om er 's morgens eentje te kunnen bemachtigen. Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:19

Staart:
Als je het niet met een scheermachine durft te doen, dan kan je het met een schaar doen met zo'n kromme punt, dus geen rechte schaar.
Je gaat eerst van boven naar beneden, niet te diep, maar puur om wat ruimte te maken, om te zien wat je gaat doen.
Als je het van beneden naar boven doet, dan heb je grote kans om te ver naar het midden van de staart te eindigen. Tot hoe ver moet je het kortwieken? Bij merries loopt het ongeveer door tot onder de kling van de merrie. Bij een hengst of ruim moet je dit dus even schatten.

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:17

ik begin altijd bij de manen trekken en werk zo langzaam naar beneden en eindig altijd bij de staart..
eerst manen, dan baard, voorbenen, achterbenen, en dan staart.
de staart knip ik zelf ook met een schaar (ook met een kromme punt) vidn ik gewoon mooier over komen..

mijn paardje trekt ook heel erg met manentrekken (ze vind het helemaal niets !) maar knippen vind ik helemaal niet mooi. dus ik doe gewoon steeds hele dunne plukjes... dus ik doe dr wat langer over.. maar dan doet die @(#$&@(%^ Stoom uit je oren merrie ook niet zo moeilijk Haha!

heel veel success!!

trouwens ik loop ook altijd te prutsen met de kroonranden.. ik denk dat ik ook zon scheerding ga kopen bij de aldi!!! goeie tip! OK dan!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 13:46

Hey, goeie tips! Ik wist niet dat de tondeuses van de Aldi het ook goed doen?! Perfect, dan weet ik dat nu! Haha! Zal eens snel gaan kijken of ze ze weer eens hebben. Dan kom ik al een heel eind! OK dan!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:26

Je moet van zo'n tondeuse bij de Aldi natuurlijk niet het zelfde verwachten als van een peperdure opscheermachine. Maar die doen het ook goedgenoeg(zeker voor dat geld!!!!). Ik kwam er zelfs mee door Dennis z'n wintervacht heen om een streep op zijn hals/borst kaal te scheren zodat hij z'n warmte wat beter kwijt kon toen hij nog 24/7 op het land stond en nog niet helemaal kaal ging.

Stal_Fiore

Berichten: 9342
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:49

Bij shetten moet ej ern iet teveel afhalen voor een keuring... wedstrijd moet je natuurlij kzelf weten.... maar op een keuring willen ze zoveel mogelijk ras zien... dus veel behang...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:00

even een tip voor het ''trekken'' van je paards manen:

met een uitdunschaar eerst de dikte/hoeveelheid uitdunnen en dan met een schaar helemaal open de manen ''trekken'',door de scherpte van de schaar trek je dus geen haren uit maar snij je ze dus op de gewenste lengte.
het doet geen zeer....

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 10:34

Ja dat principe ken ik, zo heb ik het idd ook op een stal moeten doen waar ik heb gewerkt. Heb dat ook al eens zo met Kore geprobeerd maar vanwege de dikte van haar manen gaat dat echt redelijk stroef... Bloos

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:58

daarom eerst uitdunnen met een uitdunschaar,en dan met een scherpe gewone schaar afsnijden.

dan moet het toch niet te stroef gaan?

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:07

Voor 5,99 bij de blokker kun je een tondeuse kopen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:19

Is die een beetje goed?

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:33

Ik heb slechte ervaringen met goedkope tondeuses. Ik heb nu twee keer een tondeuse bij de blokker gekocht en ze komen gewoon niet door de paardenharen heen. Alleen de vrij dunne haren kunnen ze aan, maar zodra ik de benen wil doen blijven ze steken.
Nu heb ik een opscheermachine van Moser gekocht(zo'n dierentondeuse) en dat werkt echt vele malen beter, logisch natuurlijk Haha! Dus ik zou gewoon nog even doorsparen en dan een opscheermachine kopen die er wel geschikt voor is (bij de Agradi zijn ze het goedkoopst volgens mij Knipoog ).

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:40

Uitdunnen met een uitdunschaar geeft geen mooi effect. De plukken die je korter knipt als de rest(want dat doe je infeiten) gaan weer aan het groeien en dan krijg je allemaal sprieten die heel snel weer aangroeien.

Probeer het manen trekken uit te smeren over een paar keer. Pak hele dunne plukjes, en doe dit als je net klaar bent met rijden. Dan in het paard warm en laten de haren makkelijker los. Ook is het paard moe en zal zich minder verzetten.
Daarna kun je de manen een aantal keren snijden(zijn ze toch nog dun). Gewoon ipv knippen. Kijkt netter en is net zo snel.

De aldi tondeuse heb ik ook een tijdje gehad, altijd volgehouden dat het prima werkte..... zat bijna 2 uur te scheren op zn witte voetjes. Niet echt iets om vrolijk van te worden.
Ook zijn de kopjes niet te vervangen of moeilijk te slijpen.
Een goeie tondeuse is een eenmalige aanschaf, maar voorkomt een hoop ergenis en als je er voorzichtig mee omgaat, gaat hij ook super lang mee!!!

Verder, de haren onder de kin, die kun je makkelijk wegbranden. Krijg je de haren netter mee weg als met een schaar of tondeuse.
Even met een borstel er overheen om de geschroeide eindjes weg te poetsen en je paard is helemaal hap vrij!!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:49

casanova"]
even een tip voor het ''trekken'' van je paards manen:

met een uitdunschaar eerst de dikte/hoeveelheid uitdunnen en dan met een schaar helemaal open de manen ''trekken'',door de scherpte van de schaar trek je dus geen haren uit maar snij je ze dus op de gewenste lengte.
het doet geen zeer....
[/quote]

Dit had iemand mij eerder moeten vertellen. Misschien gaat t dan s normaal Lachen

[quote="Unity schreef:
Verder, de haren onder de kin, die kun je makkelijk wegbranden. Krijg je de haren netter mee weg als met een schaar of tondeuse.
Even met een borstel er overheen om de geschroeide eindjes weg te poetsen en je paard is helemaal hap vrij!!


branden??? Scheve mond

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:52

Ja branden. Dis al een hele oude methode. Alleen de uitstaande haren worden afgeschroeid. De rest niet, daar dit nl niet genoeg zuurstof. HEt schroeit maar zo kort, dat het paard er bijna niets van merkt. Hooguit van de stank in combi met de rook, daar kunnen ze wat angstig van worden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:12

Ja branden geeft een mooi effect. Ik brand de hals, baard en oren.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:14

en de achterkant van de voorbenen(zeg maar de knieholte) en om t effect af te maken, snijd ik de zwilwratten er ook af.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 01:46

gaat dat branden dan met een aansteker?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 01:58

Cheveyo schreef:
gaat dat branden dan met een aansteker?

waar ik het heb gezien met een kaars.. maar ik durf het niet hoor! Lachen

Ik vind het trouwens vreselijk lelijk om de bovenkant van de staart te knippen of scheren. Ook bij keuringen zijn lange staartharen (en dan het liefst in een vlechtje boven) gewenst.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 02:11

dat branden lijkt mij inderdaad ook eng om te doen

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:32

Het branden valt echt heel erg mee even een aansteker (wel op een hoge stand) er langs en van onder naar boven en dan gelijk je hand er over heen dan is het gelijk mooi kaal. Het voordeel met een aansteker is dat je hem gelijk kan doven en met een kaars sta je te pielen.

Mmm als een paard een mooie staart heeft op de staartwortel dan laat ik het zitten en als het bij de billen staan maar zodra het een vogelnestje is dan gaat acuut het scheerapparaat er langs.