Wolkentanz I x Nebelwerfer x Azur -> welke hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Wolkentanz I x Nebelwerfer x Azur -> welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 10:19

Na lang twijfelen open ik er toch maar een topic over.

Als eerste moet ik even vermelden, dat ik een ontzettende leek ben op dit gebied, dus als ik verkeerde info heb gegeven ofzo, kan ik niets aan doen Knipoog eens moet de eerste keer zijn.

Stiekem denken we er wel eens over onze merrie te laten dekken, met natuurlijk als doel, een gezond paard met hopelijk goede bewegingen en exterieur en karakter te fokken.

We zijn niet op zoek naar een hengst met een dekgeld van 1500 euro, want fokken blijft duur, en we zijn beginners dus we beginnen liever dan met minder risico qua geld Knipoog

Yvetje en ik hebben al heel veel op internet gekeken (heel interessant voor een leek als ik Haha! )
Ruiz Soler sprak ons ook wel erg aan!

Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik Nebelwerfer (Hann) totaal niet ken, en ook nog niemand ben tegen gekomen die hem kent, dus alle info is nog welkom. Zou hij überhaupt wel goedgekeurd zijn?

Hier staat de (gedeeltelijke) stamboom van de merrie.

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard

We hebben nog geen goede standfoto, die zullen we nog proberen te maken.


[edit] Dom dom dom Bloos info over de merrie is ook handig.

De merrie is in galop wat kort van achter. Stap en Draf zijn goed (genoeg).
Heeft voldoende front, klein hoofdje.
De hengst moet geen bloedkikker zijn, want ik wil geen tijdbom fokken.
In de omgang is ze ontzettend fijn, bij het rijden wat ingewikkeld, om het zo maar te zeggen Haha! [/edit]
Laatst bijgewerkt door Lydiia op 21-02-04 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt



Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 10:21

Oja, misschien wel handig erbij te vertellen.
Azur komt ook van Absatz, dus ze is wat ingeteeld.
Nu komt in de 4e generatie van Ruiz Soler ook Absatz voor.

Het vervelende is als je op duitse hengsten zoekt; bijna de helft komt van weltmeyer Scheve mond

Duits of nederlands, als het maar een passende hengst is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:35

Lydiia schreef:
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik Nebelwerfer (Hann) totaal niet ken, en ook nog niemand ben tegen gekomen die hem kent, dus alle info is nog welkom. Zou hij überhaupt wel goedgekeurd zijn?

Nebelwerfer is zeker goedgekeurd, anders zou je merrie niet het stamboek zitten.
Zoek eens op google naar Nebelwerfer Novum dan zie je toch wel enkele afstammelingen staan.

Als je een veulen fokt zou ik voor een Duitse hengst gaan, puur om administratieve redenen. Je merrie is geen KWPN'er dus kan je veulen geen volle KWPN papieren krijgen. Laat je ze bij Oldenburg bv registreren (komen ook naar Nederland) dan heeft je veulen wel een vol papier (kan ooit interessant zijn ivm verkoop).

Ruiz Soler is zeker interessant, maar die is naar Amerika verkocht, ik weet niet hoelang daar nog vers sperma van beschikbaar is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:43

Correctie het KWPN erkent iedere merrie die bij een erkend stamboek in het hoofdstamboek staat ingeschreven. Indien je bij zo'n merrie een veulen fokt bij een KWPN goedgekeurde hengst krijg je een volledig KWPN papier bij je veulen. Je hoeft dan dus niet te voldoen aan de voorwaarden die wel gelden voor dekken bij een hengst die niet bij het KWPN staat ingeschreven.
Afgezien daarvan zou ik ook gewoon in Duitsland dekken alhoewel dat niet altijd gemakkelijker en goedkoper is en je het veulen dan weer in Duitsland moet tonen voor inschrijving.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:47

sarabande schreef:
en je het veulen dan weer in Duitsland moet tonen voor inschrijving.


Nee hoor, Oldenburg komt elk jaar in Nederland ook de veulens regsitreren. Bij de IJzeren Man zeker, maar misschien zijn er nog locaties.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 10:50

Dus als ik het goed begrijp is in duitsland fokken waarschijnlijk duurder en lastiger?

Zou ik duits sperma kunnen bestellen, het er hier 'in laten doen' en dan een duits papier aanvragen? (bv oldenburg zoals zannekin noemt?)

Een kwpn papier zou ik ook wel fijn vinden om erbij te hebben. Dan zou ik er eventueel ook mee naar keuringen kunnen, toch?

De merrie zelf is in Jemgum gefokt, dat is net over de grens bij ons.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 10:52

Zannekin"]
[quote="Lydiia schreef:
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik Nebelwerfer (Hann) totaal niet ken, en ook nog niemand ben tegen gekomen die hem kent, dus alle info is nog welkom. Zou hij überhaupt wel goedgekeurd zijn?

Nebelwerfer is zeker goedgekeurd, anders zou je merrie niet het stamboek zitten.
[/quote]

De merrie van Yvetje is van Furinos, die is ook niet goedgekeurd, en ze heeft er ook een papier bij. Vandaar dat ik het me afvroeg Lachen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:55

Geen hoofdstamboekpapier hoor, krijg je niet dan.
Maarre, Furinos is wél een goedgekeurde hengst zie ik net..... dus wel een hofdstamboekpapier Lachen

Je kan gewoon je merrie laten insemineren in Nederland, dekbewijs voor Oldenburg aanvragen (lid worden eerst) en dan vragen aan Oldenburg om je veulen in Nederland op een verzamelplaats te registreren. Maar aangezien je zo dicht bij de grens woont kan je natuurlijk misschien korter over de grens laten registreren?

Oftewel moet je een Nederlandse hengst nemen, dan kan je naar keuringen in Nederland. Dubbel (2 stamboeken) registreren van veulens mag officieel niet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:03

Zannekin schreef:
Nee hoor, Oldenburg komt elk jaar in Nederland ook de veulens regsitreren. Bij de IJzeren Man zeker, maar misschien zijn er nog locaties.


De ijzeren man is een stukje verder weg dan gewoon in Oldenburg voor iemand die in Groningen woont.

Maar is die merrie ingeschreven in het Oldenburger hoofdstamboek, zo niet dan kan je daarvoor kiezen of haar gewoon bij het KWPN aanbieden. Dan krijgen je veulens sowieso een KWPN papier.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 13:33

Ze heeft een hannoveraans papier.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:44

Als je dan voor Oldenburg wil gaan moet je de merrie ook laten opnemen in het stamboek, dat kan wel samen met het veulen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 14:33

Pf lastig. Wat kost dat wel niet allemaal? En als ik haar door een KWPN laat dekken? Krijg ik dan een KWPN papier, en kost dat veel?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:41

Ik dacht dat ze dan eerst een merrietest moest lopen (Prok ook?) maar blijkbaar hoeft dat niet meer?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:42

Paarden, geboren vanaf 1995 en in bezit van een register A en merries, geboren vanaf 1995, in bezit van een EU-erkend registratiebewijs (of NA/WPN registratiebewijs), kunnen deelnemen aan een stamboekkeuring. Indien zij nog niet hebben voldaan aan de aanvullende voorwaarden (cornage-onderzoek, PROK-onderzoek en/of verrichtingstest) worden zij op de stamboekkeuring alleen lineair gescoord en krijgen een bovenbalk. Opname in het stamboek kan pas plaatsvinden als aan de aanvullende voorwaarden is voldaan. Indien de bovenbalk voldoet aan de minimumeisen voor het sterpredikaat wordt op het moment dat aan de aanvullende voorwaarden is voldaan eveneens het sterpredikaat toegekend. Informeert u bij het regiosecretariaat of het KWPN kantoor in Huis ter Heide naar deze aanvullende eisen.

Van paarden, geboren vanaf 1995 en in bezit van een register A of EU-erkend registratiebewijs (of NA/WPN registratiebewijs), geldt dat ten tijde van de stamboekkeuring een door het KWPN gestempelde en ondertekende verklaring overlegd moet kunnen worden door de eigenaar aan de jury. Op deze verklaring is vermeld aan welke aanvullende eisen al of niet voldaan moet worden voordat inschrijving in het stamboek/veulenboek kan plaatsvinden. Deze verklaring dient daarom voor aanvang van het keuringsseizoen aangevraagd te worden bij het stamboekbureau. Stuurt u hiertoe een kopie van het registratiebewijs van uw paard naar de afdeling Stamboek van het KWPN-kantoor.

Aanvullende voorwaarden
Paarden, geboren in 1995 of later en geregistreerd in het register A en merries, geboren in 1995 of later en geregistreerd bij een EU erkend stamboek met een soortgelijk fokdoel als het KWPN, kunnen vanaf driejarige leeftijd aangeboden worden op de keuring voor opname stamboek (merries), c.q. overheveling van het register A naar het veulenboek (ruinen en niet goedgekeurde hengsten). Echter, voordat de nakomeling definitief ingeschreven kan worden in het stamboek/veulenboek, moet voldaan worden aan de KWPN-selectiecriteria waaraan de ouders niet hebben voldaan. Deze criteria hebben betrekking op:
- exterieur (betreft vader en/of moeder van het paard)
- Verrichtingen (betreft vader van het paard)
- Röntgenologisch onderzoek (betreft vader van het paard)
- Laryngoscopisch (cornage) onderzoek (betreft vader van het paard)
Op de keuring wordt beoordeeld of het paard voldoet aan het onderdeel exterieur. Onderstaand zijn de aanvullende eisen vermeld voor definitieve opname stamboek, c.q. overheveling naar het veulenboek van het betreffende paard.

1. Een röntgenologisch onderzoek (PROK)
De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:
- Straalbeen - klasse 0 - 2;
- Sesambeentjes - geen eisen;
- Kogelarthrose - klasse 0 - 3;
- Spat - klasse 0 - 2.
- Osteochondrose (O.C.) in knie- of spronggewricht mag niet voorkomen.
Eigenaren van paarden, waarvan de beoordeling voldoet aan bovengenoemde eisen dienen het registratiebewijs van het paard en een kopie van het PROK-certificaat opsturen naar het stamboekbureau.

2. Een onderzoek naar de aanwezigheid van cornage
Een aan het PROK-project meewerkende dierenarts c.q. kliniek dient schriftelijk te verklaren dat het betreffende paard 'niet lijdend of geopereerd is aan cornage'. Deze verklaring dient opgestuurd te worden naar het stamboekbureau.

3. Een prestatietoets (IBOP, EPTM of sportprestatie)
Het paard moet hiertoe aan onderstaande eisen van één van de genoemde prestatietoetsen hebben voldaan.
Fokrichting rijpaard: IBOP/EPTM:
De betreffende test (IBOP/EPTM) dient te worden afgesloten met minimaal 70 punten totaal of minimaal 40 punten voor de dressuuronderdelen, waarbij voor alle basisgangen minimaal een 6 is behaald of minimaal 40 punten voor de springonderdelen.
Sportprestatie*:
Springen: M+5
Dressuur: M+5 (tot 1 januari 2004, daarna Z+1)
SGW: M+5
*Maakt een paard zijn/haar wedstrijddebuut in een klasse hoger dan de vereiste sportprestatie dan dient minimaal 1 winstpunt in die klasse te zijn behaald.

Bron: www.kwpn.nl

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 17:38

Ok, dat klinkt allemaal erg duur.
Dus als ik haar door een KWPN hengst laat dekken, moet de merrie ook in het KWPN moeten worden opgenomen, of de IBOP en/of andere keuring doen?
Wat is nou de gemakkelijkste manier om het veulen een stamboek papier papier te geven? Hannoveraans laten dekken en daar een stamboek bij aanvragen?

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:53

Ze is nauw verwant aan de nu goedgekeurde hengst San Remo!! Dat is een Wolkentanz I x Volturno x Azur.

Misschien kan je iets van Volturno opzoeken??

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 18:05

Oh leuk.
Ik heb toevallig een keer gezegd toen ik een foto zag van hem: hey die lijkt op mijn merrie Knipoog
Ik ken de hengst Volturno trouwens niet.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:30

Suzanne F. schreef:
Ze is nauw verwant aan de nu goedgekeurde hengst San Remo!! Dat is een Wolkentanz I x Volturno x Azur.

Misschien kan je iets van Volturno opzoeken??

Hier wat hulp over de afstamming


Afbeelding

---------
Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:42

Heb je jezelf niet eens afgevraagd ,waarom die fokker er 3 x Absatz in geduwd heeft in je merrie en 4 keer Shagya-bloed ?

Daarom zou ik afgaande van sommige "bokkers"hier op Bokt nooit naar het KWPN gaan. Huilen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:47

Lydiia schreef:
Ok, dat klinkt allemaal erg duur.
Dus als ik haar door een KWPN hengst laat dekken, moet de merrie ook in het KWPN moeten worden opgenomen, of de IBOP en/of andere keuring doen?
Wat is nou de gemakkelijkste manier om het veulen een stamboek papier papier te geven? Hannoveraans laten dekken en daar een stamboek bij aanvragen?


Merrie inschrijven bij Zangersheide, dan kun je elke hengst nemen die je maar wilt (moet wel ergens ggk zijn) en je krijgt een papier. Westfalen is ook een optie.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 21:03

Ik wil de merrie bij hannoveraans stamboek houden, kan dat niet?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:07

Lydiia schreef:
Ik wil de merrie bij hannoveraans stamboek houden, kan dat niet?


Zou ik ook doen.
Even lid worden.
En een goede hengst uitzoeken hoeft dan ook geen 1500 Euro te kosten.

Vraag Zannikin maar.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:12

ceasario schreef:
Heb je jezelf niet eens afgevraagd ,waarom die fokker er 3 x Absatz in geduwd heeft in je merrie en 4 keer Shagya-bloed ?

Daarom zou ik afgaande van sommige "bokkers"hier op Bokt nooit naar het KWPN gaan. Huilen


Er is bijna geen Hanoveraan zonder Absatz bloed, de hengst was begin jaren 80 de grote omvormer binnen dat stamboek. De Shagya's zijn van het begin van de vorige eeuw, ik denk niet dat andere stamboeken (voor zover ze dat al registreren), daar problemen mee hebben.
Ik denk wel dat je merrie en een eventueel veulen van een Hanoveraanse hengst ingeschreven kan worden bij het Hanoveraanse stamboek.
Omdat je in Groningen woont is die afstand ook goed te doen.
Ik zou gewoon inlichtingen vragen bij het Duitse moederstamboek.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:19

Citaat:
Er is bijna geen Hanoveraan zonder Absatz bloed, de hengst was begin jaren 80 de grote omvormer binnen dat stamboek


En daarom stop je die hengst er 3 keer in.
Weer wat geleerd.
ABSATZ 4s x 5s x 4D 16.17%

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 22:10

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
Allemaal heel erg ingewikkeld voor een leek! Maar wel allemaal erg interessant en ik kan (gelukkig) nog veel leren.

Ik had daarom eerder al een topic geopend over het feit dat ik niet wist of ik nou hannoveraans of kwpn moest zoeken, maar volgensmij begreep toen niemand wat ik bedoelde Haha!

Hebben jullie nog suggesties voor een leuke hengst? Hannoveraans dan wel.
Zannekin heeft me al wel een leuke hengst gestuurd; his highness.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, flora en 63 bezoekers