Zowel dressuur als menwedstrijden, nadeel voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Zowel dressuur als menwedstrijden, nadeel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 09:37

Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen want ik vroeg me iets af.
Stel je hebt een KWPN TP en die loopt zowel dressuurwedstrijden als af en toe voor de wagen en loopt daarbij best aardig. En je wilt ook menwedstrijden gaan doen, en daarvoor intensief trainen en hem vaker voor de wagen zetten. Is het dan een nadeel dat het paard ook gereden wordt of is het verstandiger om het bij één discipline te houden om het beste resultaat te verkrijgen tijdens menwedstrijden? Ik heb het niet over de tijd, lijkt me logisch dat een paard niet zowel intensief gemend kan worden als intensief gereden op 1 dag.
Is het een voordeel dat het paard conditie opbouwd met het rijden onder het zadel en zijn rugspieren daarmee traint en goed los wordt in zijn lijf? Of 'verknal' je de houding van het paard met dressuur voor als ie voor de wagen loopt?
Is het verstandiger een paard een aantal dagen op de wei te zetten en alleen menwedstrijden te rijden en daarvoor te trainen, of is het verstandiger om te dressuuren tijdens de dagen dat ie de wei op moet en te trainen voor een dressuurwedstrijd? (wel een rustdag!)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:39

Nee hoor, het is juist heel goed om een paard ook onder het zadel te rijden. Niet alleen voor de afwisseling, maar ook voor de bespiering.
Je kunt soms onder het zadel net ff beter dingen doorpakken dan voor de kar.
Gewoon lekker beide doen dus.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:12

Ilona Mens is kampioen Z2 dressuur ( onder het zadel dus)geworden van friesland en haar paard loopt regelmatig voor de wagen ik geloof dat hij Z geklasseerd is in dressuur. Dus wat let je?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:19

nou idd! gewoon doen! het paard van mijn vriendin en het paard van haa rmoeder lopen onder het zadel ook L dressuur en voor de kar lopen ze ook wedstrijd(dressuur,vaardigheid en samengesteld)

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:55

Ik rij ook een KWPN TP Ze loopt in de dressuur M1 en menwedstrijden rijden we ook. Dat gaat super

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:53

Het is juist super goed het paard goed te dressuren. Paarden voor de wagen zijn niet super soepel in hun lijf en dat wordt dan onder het zadel getraind.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:48

Volgens mij is het IJsbrand Chardon die het liefst goed doorgereden dressuurpaarden voor zijn vierspannen heeft. Van mennen weet ik te weinig om inhoudelijk op de vraag in te kunnen gaan, maar deze uitspraak (die ik laatst in een interview las) viel mij wel op.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:33

nee hoor, iemand hier in de buurt rijd Z1(zelfs in wanroij op de kampioenschappen geweest) en dat paard staat ook voor de kar, merk je niets van!

zelfs toen het paard op een dag een rit van 40 km had gemaakt, en zij 's avonds een Z1 wedstrijd had won ze nog!