Veulen dingen aanwennen als voetjes geven etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Veulen dingen aanwennen als voetjes geven etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 08:51

Suzanne is nu een maand en 2 dagen oud.

Ze is zonder problemen gewend aan het halster.
Gisteren hebben de eigenaresse van de merrie zelf en ik heel voorzichtig geprobeerd voetjes geven te oefenen en dit ging ook heel goed tegen mijn verwachting in.
Dit gaan we nu dagelijks eventjes oefenen.
(tevens hoefjes met de hand schoonmaken)

Gister ook eventjes halstertouw eraan geklikt maar dit vond het veulen heel moeilijk, toen ze merkte dat ze vast zat.
Wel ging het goed toen de merrie voorop terug naar stal ging en iemand met het veulen er achter aan ging, ik denk dat dat de insteek ook moet blijven zijn de eerst komende tijd, zodat het veulen toch enigzins went aan het idee mee te lopen aan halstertouw maar zonder verdere consequenties als in paniek raken wanneer ze druk voelt aan het halster.

Gister al eventjes bij de hoefsmit die bij vasco op stal was geinformeerd wanneer de hoefsmit erbij kan maar daar ben ik nog niet veel wijzer van Knipoog
De hoefjes zijn nu al vrij lang maar de eigenaresse van de merrie zelf heeft voorgesteld dat wanneer de merrie gaat het veulen dan ook voor de eerste keer naar de hoefsmit mag.

Heeft iemand een algemeen rijtje met wat voor dingen je een veulen al moet/mag aanwennen?

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 08:59

Die van mij is 7 maanden. Ik heb hem gekregen toe hij 6 maanden was. Hij kende nog helemaal niks. Had nog nooit een halster omgehad.

Gelukkig leert hij heel snel en makkelijk. We zijn nu een maand verder en hij doet alles. Hij blijft mooi vaststaan tijdens het poetsen en tilt ook braaf alle vier zijn benen op. Hoe sneller je een veulen deze dingen leert des te makkelijker heb je het daarna.

Voorlopig laat ik het hierbij. Wil wel binnenkort beginnen met wandelingen door het bos en als dat goed gaat langs de weg.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:29

Ik zu als ik jou was meteen vanaf de eerste dag aan het halster ne touw mee laten lopen en veel aaien enz. Voetjes enzo kan altijd nog wel. meelopen is ook eel belangrijk

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:45

Die van mij (nu ruim 8 maanden) kan heel erg braaf voetjes geven, tilt ze al op als je eraan komt, halster om, meelopen met je. Dat vind ik ook eigenlijk wel zat voor hem. De rest komt wel..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:49

Touwtje aan het halster, maar mocht hij gaan trekken, niet terugtrekken. Bovendien kun je m.b.v. de "come-along rope" het veulen dan toch in bedwang houden (langer zacht katoenen touw achter de billen van het paard en voor de boeg om).

Mijn veulen ging pas met een half jaar naar de smid. Voor de rest had ze al 2 uur na de geboorte voor het eerst een halster om, en ben ik vanaf dag twee bezig geweest met voetjes geven.