Rijden of rijden op... verschil?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Rijden of rijden op... verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 22:44

Ik weet niet echt waar ik dit moet plaatsen. Het gaat in zekere zin wel over paarden, dus ik doe het maar hier Lachen . Ik was laatst weer lustig aan t filosoferen (jaja) en kwam tot deze ontdekking:

rijden is iets heel anders dan rijden op. Als je zegt: "Ik rijdt op Bonnie, " dan klinkt dat alsof jij op Bonnie rijdt om te leren, zij is er voor jou. Als je zegt dat je Bonnie gaat rijden, klinkt dat meer alfsof je het voor Bonnie's plezier doet. Jij bent er dan voor haar. Een paard rijden vind ik iets voor gevorderden en op een paard rijden voor beginners. Vind je dit niet mooi bedacht?

Oh ja, over mezelf: Ik zeg meestal dat ik rijdt, maar bedoel eigenlijk rijden op Haha!


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:46

Haha goh waar denk jij allemaal over Tong uitsteken Maar het is wel goed uitgelegd Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:20

Tsja...Zo ken ik ook genoeg voorbeelden van mensen die rijden OP hun paard...In plaats van dat ze paardrijden....Ach..het beestje moet een naam hebben he Knipoog

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:33

hahah hoe verzin je het Tong uitsteken

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:50

en wat doe ik dan?
Ik rijdt op Mabel, maar rij ondertussen Mabel ook...
heb zelf nog een hoop te leren, maar Mabel ook Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:52

Bokt = Filosofenclub Haha!

Faber quisque fortunae suae


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:59

Kieffertje schreef:
Ik weet niet echt waar ik dit moet plaatsen. Het gaat in zekere zin wel over paarden, dus ik doe het maar hier Lachen . Ik was laatst weer lustig aan t filosoferen (jaja) en kwam tot deze ontdekking:

rijden is iets heel anders dan rijden op. Als je zegt: "Ik rijdt op Bonnie, " dan klinkt dat alsof jij op Bonnie rijdt om te leren, zij is er voor jou. Als je zegt dat je Bonnie gaat rijden, klinkt dat meer alfsof je het voor Bonnie's plezier doet. Jij bent er dan voor haar. Een paard rijden vind ik iets voor gevorderden en op een paard rijden voor beginners. Vind je dit niet mooi bedacht?

Oh ja, over mezelf: Ik zeg meestal dat ik rijdt, maar bedoel eigenlijk rijden op Haha!

Wel een grappig verschil, en ben ook wel met je eens dat een paard rijden iets voor gevorderden is en op een paard rijden voor beginners. Maar ik vind het niet klinken alsof je een paard rijdt voor zijn/haar plezier. Een paard rijden klinkt mij (MIJ dus he) meer in de oren alsof je dat paard aan het werk zet, dus niet omdat dat paard dat nou zo leuk vind (hopelijk is dat soms wel zo dat het paard dat leuk vind, maar ja, mijn paard kan nog steeds geen antwoord geven op de vraag of zij het net zo leuk vindt als ik Tong uitsteken ). En op een paard rijden klinkt mij alsof je erop zit, en gewoon meelift, zoiets als een relaxed buitenritje.... of een beginner die nog niks in te brengen heeft Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 03:18

Ik zeg zelf eigenlijk altijd 'rijden op', omdat ik geen eigen paard heb en ik dus nooit zelf kan bepalen op wie ik rijd. 'Rijden' klinkt dan een beetje vreemd, net alsof ik denk dat het mijn eigen paard is.

Trixy schreef:
Wel een grappig verschil, en ben ook wel met je eens dat een paard rijden iets voor gevorderden is en op een paard rijden voor beginners.

Ik vind onder een paard rijden pas iets voor gevorderden! Haha!

Kerstmuts

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:20

Hahaha, ja Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:26

daar kun je natuurlijk ook over nadenken... er zit wel iets in


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:57

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is veel lastiger. Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:45

Euh.. tsja, ik zie het verschil eigenlijk niet zo. Als ik ga rijden op mijn paard, of als ik mijn paard ga rijden, dan doe ik toch precies hetzelfde met haar. Daar zit echt geen diepe, onderbewustte betekenis achter!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:12

Het heeft wel iets zoals jij het uitlegt. Ik zeg altijd: Op een paard zitten kan iedereen, rijden is iets heel anders. Een beetje hetzelfde idee, dus.

* To Belg, or not to Belg *

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:56

toen ik nog op een manege reed zei ik altijd "ik rij op" omdat je dan iedere week op een ander paard zit, over de definitie van rijden kon je het toen nog niet hebben Knipoog
sinds ik een eigen paard heb, praat ik over rijden, iedereen weet op welk paard ik stap dus Tong uitsteken dan is het dus gewoon ik ga rijden, zonder *naam paard* erachter.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:47

Guinevere schreef:
Ik vind onder een paard rijden pas iets voor gevorderden! Haha!

Hier moest ik ff overnadenken voordat ik het doorhad Haha! Maar ja, idd, dat is ZEKER niet iets voor beginners haha! Maar ook gevorderde ruiters zou ik het afraden hihi

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 02:01

Lijkt me idd niet erg slim! Met dat plezier is het misschien ook niet erg goed uitgelegd. Het is meer in dienst staan van. Rijden op is het paard staat in dienst van jou, rijden betekent jij staat in dienst voor het paard (bent er voor het paard zn bestwil oid). Niet dat je paard er dan maar vandoor mag gaan met jou erop omdat hij dat zo leuk vindt Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 03:39

Details: leuk bedacht hoor!

Ik ga voor rijden maar ik zie dat dan wel als combinatie. Dus voor beiden goed en plezierig Lachen

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Paardenman
Berichten: 80
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 03:44

Kieffertje schreef:
Oh ja, over mezelf: Ik zeg meestal dat ik
rijdt
, maar bedoel eigenlijk rijden op Haha!


Je bedoelt waarschijnlijk IK RIJD zonder T. Filosoferen is misschien nog iets te vroeg voor je. Begin even met de basis grammatica.

Liberate tutemet ex inferis!!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 07:25

ik rij altijd MET een paard (en ik rij ook op manege paarden) Haha!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 08:46

Ben het wel met je eens. Het is net zo iets als dat er mensen met paarden zijn en paardenmensen. Daar had ik laatst nog een heel gesprek over. De mensen met paarden hebben hem meer voor de heb, paardenmensen geven alles voor hun dier.

Ik heb het altijd over rijden trouwens, bijv: Vandaag Lisje weer even rijden. Of: Vanavond Jack rijden. Ik heb het ook nog wel eens over 'het paard doen' dat is meer dat ik die dag de verantwoordlijkheid heb en afhankelijk van weer e.d. kijk wat ik met 'm doe.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:18

Ik ben het er wel mee eens maar denk dat het ook een gewoonte is om het op een bepaalde manier te zeggen. Ik zeg altijd ik ga rijden. Iedereen zegt het eigenlijk anders Knipoog

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:36

Paardenman"]
[quote="Kieffertje schreef:
Oh ja, over mezelf: Ik zeg meestal dat ik rijdt, maar bedoel eigenlijk rijden op Haha!


Je bedoelt waarschijnlijk IK RIJD zonder T. Filosoferen is misschien nog iets te vroeg voor je. Begin even met de basis grammatica.
[/quote]
aardig doen is ook een kunst...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:07

nogal ja Jessica... Lips are sealed

wat een goedbedacht filosofisch onderwerp Haha!
Ik ga wel knolhobbelen Tong uitsteken of op mn floemie rijden, ben ik nu een pennymeisje/beginner Tong uitsteken
Ik gebruik het eigelijk allebei, soms ga ik starlight rijden, en soms op starlight rijden Tong uitsteken

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:31

hahaha ik ben het helemaal met je eens.. ik rijdt een paard zeggen meestal mensen die wat verder zijn.. en ik rijdt op.. is meer van.. ik doe er een poging toe hahahahaha Lachen heel stom.. het is eigenlijk gewoon precies hetzelfde Haha!

'Moonlight Holly'

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:44

ik gebruik de tussenslag
ik rij met het paard:P
ik rijd het paard niet, maar het paard zspeelt ook geen taxi meer Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _l_amanda_l_, BlueStocking, GrapeshotBot, josien_m_, Mark0919, Monique1963, onpaard, SusanH, Vagabondo en 43 bezoekers