grootste ding ooit ontdekt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

grootste ding ooit ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 22:15

Astronomen hebben dus het grootste ding ooit ontdekt in het heelal. Het is een reusachtige zwerm melkwegstelsels, zo'n 1.4 miljard lichtjaar lang (en wat moeten we ons daarbij voorstellen, awel als je bedenkt dat het licht 300.000 KM per SECONDE reist, dan duurt het dus 1.4 MILJARD JAAR eer dat ligt aan 300.000km/s doorheen dat object is, imagine!)
Het object werd ontdekt door een team van Princeton (USA) olv Richard Gott III en Mario Juric.

het object is ontdekt dmv de Sloan Digital Sky survey, die een grote 3D kaart maakt op basis van het stukje bij stukje afspeuren van de hemel zeg maar. Voor ons ligt het object (Sloan Grote Muur) aan de hemel van het sterrenbeeld Waterslang tot de 'voeten' van de Maagd (maar natuurlijk ligt het object veel verder dan die sterrenbeelden).

Wat is er nu zo heel erg speciaal aan, vorderen we niet altijd? njen, volgens de nu gangbare theorieën is het praktisch onmogelijk om ooit nog grotere objecten te vinden, aangezien de zwaartekracht sinds de Oerknal nog maar net tijd genoeg gehad heeft om zulke zwermen te verzamelen. fantastisch toch?

zoiets zet je aan het denken. reden waarom ik dit typte dus Knipoog . Zoiets huge, besef je dan niet de kleinheid van ons wereldje? stel je voor, 1.4 miljard lichtjaar tov wij, het licht kan in 0.13 sec om ons bolletje (hoewel ik denk dat licht niet zo sterk kan afbuigen, maarjaaa Schijnheilig )

echt fantastisch zo'n ontdekkingen, hoe klein je je daartegenover voelt! hoe huge ons heelal eigenlijk wel is
denk je daar nooit aan? wat zijn wij, waarom zijn wij er?

eerlijk gezegd doet het me wel denken dat er op al die bolletjes die rond die sterretjes draaien GEEN leven is. ik denk niet dat het kan. waarom weet ik niet, maar ik denk het niet. het is zo'n beetje 'wat wij zien', onze dimensie. wat jullie?

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:17

poeh das groot Scheve mond Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:19


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 22:37

hmz ja. 'Amerikaanse astronomen hebben in onze Melkweg een diamant met een diameter van meer dan 4000 km ontdekt. Zeg maar zo groot als de maan...' etc. 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 karaat *LOL*

maar zijn er daar dan niet veel meer van? of is dat object zó oud?
in het artikel dat ik vond stond dat we nog zo'n 7 miljard jaar moeten wachten eer onze zon een diamant wordt... 2 miljard jaar na haar 'dood' dus?
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 20-02-04 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:41

Ja die diamant was echt gaaaaf! Zou ie in mijn ring passen Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 22:41

DeesDeBest schreef:
Ja die diamant was echt gaaaaf! Zou ie in mijn ring passen Haha!

hangt ervan af hoe groot jouw ring is Tong uitsteken
en of iemand die zou willen betalen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:45

we zijn wel een soort clubje nu met z'n 3tjes he Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 22:49

ik heb niet altijd de mogelijkheid om erover te lezen, bokken, computeren, maar ik doe mijn best
en haal ook best veel uit de aardrijkskunde-, fysica- ,etc- les Knipoog alles combineren...