mijn fjord loopt op de "voor hand"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

mijn fjord loopt op de "voor hand"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 09:15

hey ik kreeg laatst reacties dat ik een rij foto had geplaatst dat royena te veel op de voorhand liep, en in de teugels leek te hangen.
Dat van die teugels is bij mij bekend het word (vind ik dan) al stukke minder, telkens met zo zachtmogelijke hand rijden en hopen dat het overgaat, maar zeker veel voorwaartsrijden werd mij gezecht dit helpt dus een beetje.. maar iemand nog meer tips Verward ze is nu 7 en ik vind dat ze dat nu wel moet kunne Schijnheilig

en dat op de voorhand lopen zij laatst iemand tegen mij dat ik in de galop zat maar in de draf was me dat nog niet opgevallen, wat kan je daar nou aan doen dan?? in de galop moest ik dr in houden en op mijn been rijden en dat werkt wel, ze galopeerd nu veel lekkerder Pling

nou iemand tips, heb nl geen les meer (kan ik niet betalen) en wil wel netjes blijven rijden Tong uitsteken

alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:00

Is geen zinnig woord over te zeggen zonder het gezien te hebben.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:37

't Lijkt me een beetje krom om te stellen dat ze 7 jaar oud is, "en dat je vind dat ze het nu wel zou moeten kunnen".
Op de voorhand lopen is een rijtechnisch probleem waar de ruiter een groot aandeel in heeft.
Dan zouden we ook kunnen stellen dat jij al 18 bent, dus het ook wel tijd wordt dat je het zou moeten kunnen Knipoog
Zo eenvoudig ligt het helaas niet.
Het enige wat je kunt doen is goed les nemen zodat je hulp krijgt om het probleem om te lossen.
Veel succes !

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:42

Oscar schreef:
't Lijkt me een beetje krom om te stellen dat ze 7 jaar oud is, "en dat je vind dat ze het nu wel zou moeten kunnen".
Op de voorhand lopen is een rijtechnisch probleem waar de ruiter een groot aandeel in heeft.
Dan zouden we ook kunnen stellen dat jij al 18 bent, dus het ook wel tijd wordt dat je het zou moeten kunnen Knipoog
Zo eenvoudig ligt het helaas niet.
Het enige wat je kunt doen is goed les nemen zodat je hulp krijgt om het probleem om te lossen.
Veel succes !



Schijnheilig

Veel actieve overgangen rijden.

meisje_16
Berichten: 115
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:14

dan moet je goed rechteop gaan zitten mischien beetje naar achter. zodat je gewicht meer op de achterhand komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:55

O dus DAT is het geheim van je paard op de achterhand zetten, gewoon wat meer naar achteren gaan zitten! En wij maar moeilijk doen met z'n allen.....

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:15

Sonja schreef:
O dus DAT is het geheim van je paard op de achterhand zetten, gewoon wat meer naar achteren gaan zitten! En wij maar moeilijk doen met z'n allen.....


OK dan! hehe we snappen het!!

Nee, wat ik zou doen met de pony is eerst zorgen dat hij op 4 benen gaat lopen. Kijk eens op www.hoefkatrol.com En je kan geen les betalen maar wel een pony Verward Sorry, maar niemand zegt dat je van een topinstructeur 3 x in de week les moet nemen. Je kan toch ook op een minder frequent les nemen, maar dan heb je in elk geval iemand die af en toe kritisch naar jou en je pony kijkt.

Waarschijnlijk is jouw pony niet een van de makkelijkste gezien haar afstamming Myrstein moet je zorgen dat ze voor je wil werken dan ben je al een stuk verder!! Ik kan het weten die van mij is er ook 1 van Myrstein.

Succes

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:31

Er zijn veel fjorden(uitzonderingen daargelaten) die teveel op de voorhand lopen, overgangen maken en goed voorwaarts houden is het belangrijkst.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:07

Als je veel overgangen komt ze vanzelf wel. Je moet niet van hem verwachten dat hij het kan omdat hij a "al" zeven is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:13

Toch vind ik deze uitleg krom. Als je veel overgangen rijdt, komt het vanzelf? En als hij die overgangen dan eens maakt met de rug weggedrukt en 't koppie in de lucht of op de borst?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:24

een paard is gebouwd dat 2/3 van zijn gewicht op de voorbenen draagt,met jou of zonder jou erop. Lachen

om je pony meer op zijn achterhand te rijden/krijgen zal jij verdomd goed moeten kunnen rijden,je moet je pony kunnen verzamelen(wat in de m-dressuur gevraagd).dus je pony moet in ieder geval al nageeflijk kunnen lopen in alle 3 de gangen ,de voorwaartse overgangen zorgen ervoor dat de achterhand sterker wordt en dan kan je stukjes verzameling vragen(bergopwaarts rijden).

dit is zwaar! waarschijnlijk zal je fjord zijn bouw ook tegenzitten.
(net als haflingers e.d)
meestal omdat ze geen lang voorbeen en/of goed ondertredend achterbeen hebben. ook werkwillend/leergierig karakter is onmisbaar!

en dan jouw talent/rijervaring/qualiteiten?

snap je een beetje wat ik bedoel?

gericht dressuurrijden dus met GOEDE begeleiding.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:39

ik krijg bij mij pony de achterhand er niet goed onder. Maar hoe voel je dat nou

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:32

ik wil niet bij de hand doen ofzo, maar als een paard met zijn hoofd in de lucht loopt en zijn rug weggedrukt krijg je het ook met veel overgangen en buigen voor elkaar dat hij nageefelijk word. Wat wou jij doen dan, want je geeft alleen kommentaar op anderen maar zegt zelf niet hoe het dan volgens jouw moet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:47

Markie, wie bedoel je met "jij" ? Knipoog

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:50

daar bedoel ik sonja mee, want die zit op iedereen commentaar te geven maar zegt er zelf niks over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:22

Markie, ik ben hier de enige die geen dom commentaar geeft, stomweg omdat je er niks van kan zeggen als je dit niet gezien hebt. Is dit paard normaal gebouwd? Loopt hij goed? Hoe zit de ruiter? Is het paard aan het been? Is het paard uberhaupt soepel en sterk genoeg om meer van te kunnen verwachten? Is de ruiter uberhaupt vaardig genoeg om meer van het paard te kunnen verwachten?
Lees ook het antwoord van Casanova.

Jouw antwoord en dat van anderen is TE makkelijk. Paardrijden leer je niet middels de standaard zinnetjes die jullie gebruiken.
Indien je meer info en een helder beeld krijgt van de ruiter/combi, is er nog wel eens wat zinnigs te zeggen, maar met deze summiere informatie weet ik niet wie er slechter bezig is. Degene die het probleem heeft, of degenen die maar bijdehand standaard opmerkingen uitkramen....

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:34

ai,die is raak

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:47

markie schreef:
daar bedoel ik sonja mee, want die zit op iedereen commentaar te geven maar zegt er zelf niks over


Nou, dat vind ik wel erg kort door de bocht hoor Scheve mond
Sonja heeft al heel wat nuttige tips gegeven en heeft het beste met iedereen voor.

Markie, soms is het niet mogelijk om op basis van een paar geschreven regeltjes een kant en klare oplossing aan te dragen.
Je kunt iemand wel proberen op weg te helpen (heb je dit geprobeerd, denk daar eens aan etc.) maar uiteindelijk is het van belang dat je goede hulp hebt die het probleem aan kan zien en terplekke mee kan werken aan een correcte oplossing.
Goede instructie dus !

En dan scheelt het ook nog heel veel of je tips geeft aan een kundige ruiter die begrijpt wat er gezegd wordt en daar iets mee doet of aan iemand waarbij je aan de vraagstelling al kunt zien dat het om iemand gaat die gewoon de complete basis mist.
Zo iemand wordt nl. niet veel wijzer van de tips die gegeven worden, omdat de basis niet of niet goed genoeg bekend is.
Dan loop je het risico dat iemand stelt dat "de pony al 7 jaar oud is en dus al wel op de achterhand moet kunnen lopen" met als tip "dat ze dan maar wat achterover moet gaan zitten en dan komt het vanzelf goed".
Daar is toch niemand mee geholpen ?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 17:10

bedankt voor het cometaar, ehe dat met dat ze 7 is bedoelde ik niet dat ze alles zo maar al kan hoor (hihi dat snap ik ook wel) maar daar bedoelde ik mee dat ze niet zo jong meer is Cool

verder is het punt van de les dat ik dan naar een andere plek moet gaan of die gene hier moet komen en dat kost dus wel wat exstra, aan gezien daar rijskoste dan overkomen en ik t niet echt zelf aan tijd heb om dr heen te gaan (dan moeten me ouders rijden en dat is nog al vaak een probleem )
dus vandaar...

ik vind zelf niet dat ik zo geweldig rijd, heb mijn paardje ook niet voor de dresuur (dat is er een beetje bij gekomen) maar als recratie paardje.
De galop is nu hellemaal goed gekomen... volgens de volwassenen op stal.
ik heb gevraagt of ze ook gewoon op de voorhand liep maar dat vonden hun al heel veel minder als bij de galop.
ik heb met een volwassenen besproken dat zij mij afentoe wel eens aanwijzingen zou geven dus hopen dat t nu goed komt.

ene trouwens, is het heeel slecht als je paard op de voorhand loopt (doet t pijn ofzo?) wand daar gaat t eigenlijk om Schijnheilig

ik hoop dat jullie t snappe... groetjes roos

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 17:29

owe ja hier nog een foto mischien dat iemand daar wat aan kan zien??
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0YwAxA80f41GVveqJzXBV*NlMuuYZxu2OouOYL7WGSXo0f5ffNoG47oP2ErG25ov2gKaZsx*MFkoueRoHFyZrnkqvoP8IdWkuJEu*ta0dgohYfI6riT3MJmNxRLoGhCxtK4xbs1eY2u0OeHLJ5NBqlQ/foto's%20royena%20031.jpg?dc=4675459946454794640[/img]

en nog wat dan kan je t mischien wat beter zien lijkt mij..

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0YwAcA88ffFKVveqJzXBV*NlMuuYZxu2OramS30sdCRxwzmQ2ecfQTcmIXj5AdBydGzcEh5ZoRer7do7y*z9fE!n!fB81ib7MtXDbSaDGjWisw!YMUw8UwUfAZcgXbTNeZySo*zq6pDSOHd5e6JK6Gw/foto's%20royena%20024.jpg?dc=4675459949007755016[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0YwA*A88ff1KVveqJzXBV*NlMuuYZxu2OvTZLDXcLXQprv0gLgbYo6QfL2Z15Rlmd5qGBHbf2A8idYjRE16Sym!it9M4uAwflRyd5dOPyVf!7QbpFjlOa*38H8JE79zLqxjGncAEacMRNTb4NWDyALQ/foto's%20royena%20051.jpg?dc=4675459957351058269[/img]

nou ja alsjeblieft

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:01

Leuke pony !
Ik zal even uit proberen te leggen wat er precies bedoeld wordt met "op de voorhand lopen":
Het heeft te maken met de gewichtsverdeling, bij de dressuur wordt graag gezien dat het paard meer gewicht op de achterhand brengt dan op de voorhand.
De achterhand draagt dan als het ware het grootste deel van het gewicht.
Om het wat makkelijker te omschrijven: je paard gaat "zitten" (niet letterlijk Knipoog ) op de achterbenen en buigt daarbij zijn gewrichten, de voorhand wordt wat meer opgericht.
Je voelt duidelijk dat het paard van achteren werkt (de motor draait *LOL*) en je paard krijgt een meer opgerichte halshouding, waarbij het de bedoeling is dat het paard het hoofd op de loodlijn draagt.

Of een paard in staat is om goed op de achterhand te lopen, is van veel factoren afhankelijk.
Elk paard loopt van nature op de voorhand, het op de achterhand lopen is een kwestie van training, en natuurlijk ook van aanleg.
Een rijtypisch gebouwd paard zal het makkelijker aan te leren zijn dan een paard wat van nature erg op de voorhand loopt.
Om jouw paardje als voorbeeld te nemen: een Fjord loopt vaak meer op de voorhand dan een (dressuur)rijtypisch gebouwd paard, dat heeft vooral te maken met de bouw van het paard.

Je zult je vast wel afvragen of het voor jouw paardje belangrijk is dat hij meer op de achterhand gaat lopen.
In zekere zin wel, want een paard dat niet teveel op de voorhand "hangt", is fijner te rijden.
Maar omdat je er voornamelijk recreatief mee rijdt en geen ambities hebt om er dressuurwedstrijden mee te rijden, is het niet van levensbelang Knipoog
Voor een paard doet het in elk geval geen pijn, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Heel veel succes en plezier samen !

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:40

sonja, ik geef gewoon een tip waarvan ik weet dat ze bij mijn paard werken. Daar wordt toch om gevraagd?
En als een paard gewoon normaal gebouwd is en de ruiter zit goed dan helpt mijn tip zeker weten.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:36

Veel op de voorhand lopen werkt toch ook slijtage in de hand?
En sowieso dressuurmatig rijden is toch OOK om je paard zijn lijf zo te laten gebruiken dat er geen problemen ontstaan.
Ik vindt dat wanneer je paard te veel op zijn voorhand loopt je daar wat aan moet doen om later problemen te voor komen.

1 van de problemen die je zou kunnen krijgen:
Dr. Reiner Klimke zei:"Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen." Als de ruiter niet weet hoe hij een paard moet rechtrichten kom het paard dus ook nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht."
Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting. Dit kan gaan van botvervormingen van het straalbeentje tot ontsteking van de slijmbeurs ter hoogte van het ‘hoefkatrol-gewricht’. In vele gevallen kan de dierenarts echter niets abnormaals vinden en spreekt men van ‘klinisch hoefkatrol’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:42

Sonja schreef:
Toch vind ik deze uitleg krom. Als je veel overgangen rijdt, komt het vanzelf? En als hij die overgangen dan eens maakt met de rug weggedrukt en 't koppie in de lucht of op de borst?


Overgangen helpt omdat een paard als ie ingebogen als het goed is vanuit de achterhand vertrekt wat een opwaartse houding bevorderd en het gewicht dus op de achterhand brengt. Door overgangen wordt de achterhand bovendien actiever en wordt hierdoor meer het achterbeen onder de massa geplaatst.
Het kan ook helpen je paard op een kleine volte te zetten en daarop vlak voordat je bij de hoefslag een overgang te maken van stap naar draf of galop. Ook gestrekte draf vanuit galop, dus in de hoek terugnemen naar draf en op de diagonaal meteen opwaarts vertrekken omdat je na de galop meteen de beste passen van je paard te pakken hebt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:45

Biepmiep, ik ben het met je eens dat (volgens de geleerden) erg op de voorhand lopen slijtage zal bevorderen.
Maar wat is "erg op de voorhand" ?
Als ik de foto's zo bekijk, dan loopt het paardje inderdaad wel wat op de voorhand, maar ook weer niet dramatisch.
Maar bij een Fjord met deze bouw (niet denigrerend bedoeld) zal het niet eenvoudig zijn om hem met alleen recreatief rijden echt op de achterhand te krijgen.

In dit geval is er ook geen sprake van dat er verzameling of "moeilijke" oefeningen gevraagd worden, het gaat hier om een leuke recreatiepony.
Ik vind er dan toch veel voor te zeggen om het paard op een zo natuurlijk mogelijke manier te laten lopen.